E-learning pro žáky 5. třídy / Vlastivěda |
13. 4. 2020 Pohoří a nížiny ČR – test |
|
7. 4. 2020 Připomínáme, že stále nemáme od
některých žáků odevzdanou práci z předchozích zadání! (pošlete
e-mailem)
Stále si mnozí z vás nevyzvedli nové pracovní sešity v kanceláři školy (pondělí – středa 8:00–10:00). OD TÉTO CHVÍLE BUDOU VEŠKERÉ PRÁCE Z VL, PŘ, AJ, ČJ A MA ZADÁVÁNY POUZE PŘES STRÁNKU ŠKOLA V PYŽAMU – všichni jste obdrželi odkaz k přihlášení do naší třídy do své e-mailové schránky. A. Němečková |
|
30. 3. 2020 Milí
žáci,
čas od času si zopakujte dějepisné učivo. Znovu si zkuste správně zodpovědět všechny kvízové otázky. Čeká nás nová kapitola. Tou kapitolou je Česká republika, naše vlast. Začneme tím, že si nejprve zopakujeme, co už bychom o naší republice a o našem domově měli znát. Toto opakování uděláme formou vyplnění pracovního listu, který jsem pro vás připravila. K práci budete potřebovat přístup na internet. Vytiskněte si pracovní list a dejte se do práce :-) Vyplněný pracovní list potom vyfoťte a opět pošlete na můj e-mail. Ať vidím, jak vám práce jde. Můžete mi připsat, jestli jste měli s něčím potíže anebo jste vše zvládli v pohodě. Je to pro mne důležitá informace. V kanceláři školy si vyzvedněte nové pracovní sešity – jsou dva: učivo o ČR i o Evropě. Evropu si zatím schovejte. Pracovní sešity jsou na deskách podepsané. |
|
26. 3. 2020 Milí
žáci,
dokončili jsme vlastivědné učivo týkající se novodobých dějin = historie naší republiky. Zopakujte si vaše znalosti na několika cvičeních. Podle jejich úspěšnosti můžete odhadnout, jak dobře jste si látku zapamatovali. Zkuste pracovat opakovaně a dosáhnout co nejlepšího výsledku. Opakujte si pravidelně, jedině tak si látku osvěžíte a upevníte. Národ sobě Průmysl 2. poloviny 19. století 1. světová válka Samostatné Československo Republika se hroutí 2. světová válka Komunismus 1 (1945–1968) Komunismus 2 (1968–1989) Pád komunismu a vznik ČR (V
případě obtíží se zobrazením všech otázek v testu stiskněte
Ctrl + rotujte kolečkem myši, dokud stránku nezmenšíte.)
|
|
17. 3. 2020 Bohužel si následující kapitolu
SAMETOVÁ REVOLUCE, velice důležitou kapitolu, nemůžeme díky současnému
omezení
probrat společně. Snad najdeme čas, až se vrátíme do školních lavic a o
tématu
si popovídáme. Zatím však musíte pracovat samostatně. Vyhledejte si
informace i
na internetu a čtěte si a sledujte a přemýšlejte. Případné otázky a
nejasnosti
mi neváhejte napsat na: nemeckova@zsvernerice.cz. Diskutujte s rodiči a
prarodiči, dívejte se na videa s nimi.
Zkoumejte např. zde:
Odpovězte na otázky pod textem (kdo má novou učebnici, pouze ty modré). V pracovním sešitě vypracujte: str. 29/2, 3, 4. Do školních sešitů si zapište: SAMETOVÁ REVOLUCE – 17. listopadu 1989 * pokojné shromáždění studentů v Praze → byli ostře napadeni policií → stávka studentů a herců – založení organizace Občanské fórum (OF) – zhroucení komunismu – nová vláda + prezident Václav Havel
→ navrácení svobod, demokracie → tržní ekonomika (=každý může podnikat) → navrácení majetku zabaveného režimem (=restituce) → více politických stran a svobodné volby !!!
ČESKOSLOVENSKO SE STALO SVOBODNOU A NEZÁVISLOU REPUBLIKOU :-)
1. ledna 1993 vznikla samostatná ČESKÁ REPUBLIKA Pro badatele: Během zkoumání si můžeš
vyhledat
odpovědi na otázky, odpovědi mi můžeš napsat e-mailem:
nemeckova@zsvernerice.cz 1* S látkou z minulého tématu r.1968 a okupace ČSR souvisí osobnost Jana Palacha. Kdo to byl, co udělal a proč to udělal? 2* Kdo byl Jan Opletal? Proč je pro dějiny tak důležitý? Co se stalo 17. listopadu 1939? 3* Co je to Palachův týden? 4* Proč máme 17. listopadu státní svátek? Proč tomuto dni také říkáme Mezinárodní den studentstva a také Den boje za svobodu a demokracii? 5* Proč je také významný den 17. listopadu 1939? Jak souvisí se Sametovou revolucí? Prozkoumej si.Nápověda. |
|
12. 3. 2020 Páťáci, povídali jsme si o období komunistické vlády, o Pražském jaru, pouštěli jsme si videoukázky o vpádu vojsk Varšavské smlouvy na území Československa a následné okupaci.
Nezapomeňte na DÚ v prac.
sešitě na
str. 25/2 (vystřihnout barevná hesla z nabídky a nalepit je k totalitě
nebo
demokracii) a také 28/2. Můžete si o tématu ještě
jednou
přečíst v uč. na str. 46–47.
Do školního sešitu si
zapište (na novou stránku, barevný nadpis): PRAŽSKÉ JARO
1968
= "socialismus s lidskou tváří" * uvolnění tvrdého režimu * zlepšení života lidí * rozvoj kultury * zrušení cenzury * snaha zbavit se závislosti na SSSR – v noci na 21. srpna 1968 vtrhla na území ČSR vojska Varšavské smlouvy – Československo bylo OKUPOVÁNO – občané protestovali, ale vojska zůstala – zpět nastolen totalitní režim, pronásledování občanů = období NORMALIZACE = "tvrdý" komunismus
– sepsána CHARTA 77 (v r. 1977) * v čele Václav Havel * požadavky na demokracii a svobodu lidu * byla tajně podepisována – tresty, vězení
–
nespokojenost obyvatel,
demonstrace proti vládě –
rozháněno policií s obušky a vodními děly |
|
|