E-learning  pro žáky 5. třídy / Vlastivěda


13. 4. 2020

Pohoří a nížiny ČR – test

7. 4. 2020

Připomínáme, že stále nemáme od některých žáků odevzdanou práci z předchozích zadání! (pošlete e-mailem)
Stále si mnozí z vás nevyzvedli nové pracovní sešity v kanceláři školy (pondělí středa 8:0010:00).

OD TÉTO CHVÍLE BUDOU VEŠKERÉ PRÁCE Z VL, PŘ, AJ, ČJ A MA ZADÁVÁNY POUZE PŘES STRÁNKU ŠKOLA V PYŽAMU všichni jste obdrželi odkaz k přihlášení do naší třídy do své e-mailové schránky.
A. Němečková

30. 3. 2020

Milí žáci, 
čas od času si zopakujte dějepisné učivo. Znovu si zkuste správně zodpovědět všechny kvízové otázky.
Čeká nás nová kapitola. Tou kapitolou je Česká republika, naše vlast. Začneme tím, že si nejprve zopakujeme, co už bychom o naší republice a o našem domově měli znát. Toto opakování uděláme formou vyplnění pracovního listu, který jsem pro vás připravila. K práci budete potřebovat přístup na internet.
Vytiskněte si pracovní list a dejte se do práce :-)
Vyplněný pracovní list potom vyfoťte a opět pošlete na můj e-mail. Ať vidím, jak vám práce jde. Můžete mi připsat, jestli jste měli s něčím potíže anebo jste vše zvládli v pohodě. Je to pro mne důležitá informace.
V kanceláři školy si vyzvedněte nové pracovní sešity jsou dva: učivo o ČR i o Evropě. Evropu si zatím schovejte. Pracovní sešity jsou na deskách podepsané. 

26. 3. 2020

Milí žáci, 
dokončili jsme vlastivědné učivo týkající se novodobých dějin = historie naší republiky. Zopakujte si vaše znalosti na několika cvičeních. Podle jejich úspěšnosti můžete odhadnout, jak dobře jste si látku zapamatovali. Zkuste pracovat opakovaně a dosáhnout co nejlepšího výsledku. Opakujte si pravidelně, jedině tak si látku osvěžíte a upevníte. 

Národ sobě
Průmysl 2. poloviny 19. století
1. světová válka
Samostatné Československo
Republika se hroutí
2. světová válka
Komunismus 1 (1945–1968)
Komunismus 2 (1968–1989)
Pád komunismu a vznik ČR

(V případě obtíží se zobrazením všech otázek v testu stiskněte Ctrl + rotujte kolečkem myši, dokud stránku nezmenšíte.)

Hodnocení:
  • 100 % 91 % = Paráda! Bomba! To se podařilo! Látku ovládáš :-)
  • 90 % 81 % = Dobře, to je slušný výsledek, ale ještě by to šlo vylepšit, viď?…
  • 80 % 71 % = Hmm, něco by se našlo, ale zkus výsledek posunout o stupínek výš ;-)
  • 70 % a méně = Zkus to znovu a tentokrát čti pozorně. Špatná odpověď ti rovnou ukáže nápovědu - přemýšlej a zapamatuj si správnou odpověď. Zvládneš to ;-) 

17. 3. 2020

Bohužel si následující kapitolu SAMETOVÁ REVOLUCE, velice důležitou kapitolu, nemůžeme díky současnému omezení probrat společně. Snad najdeme čas, až se vrátíme do školních lavic a o tématu si popovídáme. Zatím však musíte pracovat samostatně. Vyhledejte si informace i na internetu a čtěte si a sledujte a přemýšlejte. Případné otázky a nejasnosti mi neváhejte napsat na: nemeckova@zsvernerice.cz. Diskutujte s rodiči a prarodiči, dívejte se na videa s nimi.

Zkoumejte např. zde: 

  1. ČT1 dějiny udatného českého národa: Sametová revoluce (pro video klikněte na zelenou šipku v modrém rámečku, pak můžete prozkoumat celou stránku)
  2. ČT1 dějiny udatného českého národa: Přípitek na závěr  
  3. ČT1 pouštěli jste si s p. Zemanovou díl seriálu Vyprávěj, podívejte se na něj ještě jednou, ptejte se rodičů, prarodičů: 
  4. Pád komunismu v Československu 17. listopadu 1989  
Samostatně si přečtěte text v učebnici na str. 4952. 
Odpovězte na otázky pod textem (kdo má novou učebnici, pouze ty modré).
V pracovním sešitě vypracujte: str. 29/2, 3, 4.

Do školních sešitů si zapište: 

SAMETOVÁ REVOLUCE 

17. listopadu 1989

* pokojné shromáždění studentů v Praze → byli ostře napadeni policií → stávka studentů a herců 

založení organizace Občanské fórum (OF)

zhroucení komunismu

nová vláda + prezident Václav Havel

 

→ navrácení svobod, demokracie

→ tržní ekonomika (=každý může podnikat)

→ navrácení majetku zabaveného režimem (=restituce)

→ více politických stran a svobodné volby !!!

 

ČESKOSLOVENSKO SE STALO SVOBODNOU A NEZÁVISLOU REPUBLIKOU  :-)

 

1. ledna 1993 vznikla samostatná ČESKÁ REPUBLIKA



Pro badatele:

Během zkoumání si můžeš vyhledat odpovědi na otázky, odpovědi mi můžeš napsat e-mailem: nemeckova@zsvernerice.cz

1* S látkou z minulého tématu r.1968 a okupace ČSR souvisí osobnost Jana Palacha. Kdo to byl, co udělal a proč to udělal? 

2* Kdo byl Jan Opletal? Proč je pro dějiny tak důležitý? Co se stalo 17. listopadu 1939? 

3* Co je to Palachův týden? 

4* Proč máme 17. listopadu státní svátek? Proč tomuto dni také říkáme Mezinárodní den studentstva a také Den boje za svobodu a demokracii?

5* Proč je také významný den 17. listopadu 1939? Jak souvisí se Sametovou revolucí?

Prozkoumej si.
Nápověda.

12. 3. 2020

Páťáci, 

povídali jsme si o období komunistické vlády, o Pražském jaru, pouštěli jsme si videoukázky o vpádu vojsk Varšavské smlouvy na území Československa a následné okupaci.  

 

Nezapomeňte na DÚ v prac. sešitě na str. 25/2 (vystřihnout barevná hesla z nabídky a nalepit je k totalitě nebo demokracii) a také 28/2. 
Doplňte na str. 27/1, 2, 3, 4 (dokončete, co jste nestihli ve škole) a str. 28/1. 
Můžete znovu zhlédnout videa k tématu 21. srpna 1968:

Můžete si o tématu ještě jednou přečíst v uč. na str. 4647.

Do školního sešitu si zapište (na novou stránku, barevný nadpis):

PRAŽSKÉ JARO 1968

= "socialismus s lidskou tváří" 

* uvolnění tvrdého režimu

* zlepšení života lidí

* rozvoj kultury

* zrušení cenzury 

* snaha zbavit se závislosti na SSSR

v noci na 21. srpna 1968 vtrhla na území ČSR vojska Varšavské smlouvy

Československo bylo OKUPOVÁNO

občané protestovali, ale vojska zůstala

zpět nastolen totalitní režim, pronásledování občanů = období NORMALIZACE = "tvrdý" komunismus

 

sepsána CHARTA 77 (v r. 1977) 

* v čele Václav Havel

* požadavky na demokracii a svobodu lidu

* byla tajně podepisována tresty, vězení

 

nespokojenost obyvatel, demonstrace proti vládě rozháněno policií s obušky a vodními děly


«E-learning 5. třídy
«Aktuálně