E-learning  pro žáky 6. třídy / Dějepis


10. 6. 2020

Dnes téma starověký Řím zopakujeme.
Nepředpokládám, že vše bude správně, ocením, že procvičování proběhlo.
Závěrečné hodnocení s grafem zašlete na mail. Zašlou všichni.

8. 6. 2020

Dnes si přiblížíme některé osobnosti římské vědy a kultury.
  • Podívejte se na krátké video.
  • Poslední zápis do sešitu v letošním školním roce. SEŠIT SI SCHOVEJTE. BUDEME S NÍM PRACOVAT NA ZAČÁTKU DALŠÍHO ŠKOLNÍHO ROKU. Bude se hodit ještě i v tomto školním roce.
ŘÍMSKÁ VĚDA A LITERATURA
jazyk latina
písmo latinka – převzali od Etrusků
historici: LIVIUS, TACITUS
řečníci: CAESAR, CICERO
básníci: VERGILIUS, HORATIUS, OVIDIUS
divadlo: PLAUTUS
  • Vyberte si jednu z osobností a zjistěte o ní více informací a napište je pod zápis. Kdy osobnost žila, čím se proslavila (díla). Stačí 6 řádek. Výsledky svého výzkumu pošlete na mail i se zápisem. (+)

3. 6. 2020

Dnes opustíme politiku a budeme se věnovat kultuře. Zejména architektuře. Osobnosti si necháme na příští týden.
  • Výklad převezme kolega.
  • Zápis (Zašlete až celý zápis kultury.)
ŘÍMSKÁ ARCHITEKTURA
Spojení prvků řecké (sloupy) a etruské (oblouk) kultury
FORUM – centrum města, náměstí s významnými stavbami (Forum romanum Řím)
TERMY – veřejné lázně
BAZILIKA – kryté tržiště
AMFITEÁTR – stavba pro hry a zápasy (Koloseum)
CIKR – pro jezdecké závody
AKVADUKT – vodovod
VILA – venkovské sídlo bohatých
+ silnice, mosty, vítězné oblouky
 
VÝTVARNÉ UMĚNÍ
Návaznost na Řeky
Kopie řeckých soch
Portrétní sochy – snaha zachytit skutečnost
Výzdoba – mozaiky, fresky – malby do vlhké omítky

1. 6. 2020

Dnes nás čeká úplný závěr starověku.
  • Podívejte se na video
  • Zápis (+ za zaslání rozpadu a zániku říše)
ZÁNIK ŘÍMSKÉ ŘÍŠE
4.–5. století našeho letopočtu velké přesuny kmenů – stěhování národů
Řím ohrožován Huny a Germány
451 n. l. Hunové poraženi v bitvě na Katalaunských polích
Germáni několikrát vyplenili Řím (Vandalové, Vizigoti)
západořímský císař slábne – roste vliv vojenských velitelů
476 n. l. sesazen poslední římský císař Romulus Augustulus
= zánik západořímské říše = KONEC STAROVĚKU

27. 5. 2020

Dějiny římského impéria se blíží do finále.
  • Video rozdělení římské říše.
  • Zápis (pošlete až společně s příštím zápisem).
ROZDĚLENÍ ŘÍMSKÉ ŘÍŠE
THEODOSIUS – poslední císař celé říše
Křesťanství jediným náboženstvím
Naposledy se konají olympijské hry – pohanské
Rozdělil říši mezi své syny
západořímská říše sídelní město Ravena
východořímská říše sídelní město Konstantinopol
každá část říše má odlišný vývoj

25. 5. 2020

Pomalu se blížíme k závěru římské říše. Krizi se podařilo překonat, ale muselo dojít k řadě reforem.
  • Podívejte se na video.
  • V učebnici máte k dispozici strany 124–126.
  • Zápis (zaslání oceněno + s vysvětlení slova DOGMA – co je to?)
DOMINÁT (POZDNÍ CÍSAŘSTVÍ)
284 N. L. – 476 N. L.
DIOCLECIÁNUS
Změna správy státu – zrušeny úřady republiky, císař neomezeným pánem poddaných
Reformy:
stanovení maximálních cen i platů
reforma daní
razí zlaté i stříbrné mince
synové vojáků a zemědělců musí zdědit i povolání
zpustlá pole získávají barbaři, barbaři i do vojska
pronásledování křesťanů
pro velkou rozlohu stanovil spoluvladaře
KONSTANTINUS
Nové sídelní město Konstantinopol
Dědičné je i postavení řemeslníků
313 n. l. edikt milánský – zrovnoprávnění křesťanů s ostatními náboženstvími
325 církevní sněm v Nikai – stanoveny základní nepopiratelné články víry (dogma)

20. 5. 2020

Dnes se podíváme na počátky náboženství, které hrálo později významnou roli v celé Evropě a i dnes patří k těm nejpočetněji zastoupeným. Řeč bude o křesťanství.
  • Podívejte se na video
  • V učebnici máte k dispozici strany 122–124.
  • Zápis (+ za zaslání s odpovědí na otázku – Ve kterém roce se měl narodit Ježíš? Viz video.)
POČÁTKY KŘESŤANSTVÍ
Nové náboženství vzniklo v 1. století n. l. v římské provincii Judea (Palestina).
MONOTEISMUS = uctívají 1 všemohoucího boha + postavu Ježíše Krista
Křesťanský bůh klade na lidi požadavky, nelze ho uplatit dary
Všichni lidé jsou si rovni
Víra v posmrtný život
DESATERO PŘIKÁZÁNÍ – základní požadavky pro věřící
Křesťané zpočátku pronásledováni – neuznávají císaře jako boha, odmítají sloužit v armádě.

18. 5. 2020

Období rozkvětu Říma netrvalo věčně. I v Římě přišla krize.
  • Podívejte se na video.
  • V učebnici najdete na straně 121–122.
  • Zápis (zaslání s odpovědí na otázku +).
KRIZE CÍSAŘSTVÍ (3. STOLETÍ)
Krize v zemědělství – KOLONÁT – majitel velkostatku část půdy pronajímá za pevně stanovený nájem, zbytek úrody si může nájemce nechat
Postupně dochází k tomu, že pronájem je nevýhodný a nájemce se blíží postavení otroka, nesmí odejít
Krize financí – peníze ztrácí hodnotu – obchoduje se v naturáliích (př. hrnec za vejce)
Upadají řemesla                                                                      
Vojenští císaři – opírají se o vojsko, velitelé – rychle se střídají na trůnu
  • Kdo byl prvním vojenským císařem a kolik se jich během 50 let vystřídalo?

13. 5. 2020

Zůstáváme v Římě v období principátu. Císaři došli k názoru, že není vždy nejlepší spoléhat se na své potomky, pokud jde o nástupnictví a zvolili jinou taktiku. Vybrali si schopného a oblíbeného nástupce a adoptovali ho. Panovníky se tak stávali ti, kteří proto měli předpoklady. Řím zažíval období rozvoje, zároveň však stále častěji musel bránit svoje hranice proti útokům barbarů, stavěla se tedy obranná opevnění.
  • Učebnice strany 120–121.
  • Animace limes romanus. Řeka v animaci je Dunaj, který tvořil hranici římské říše.
  • Hadriánův val
  • Zápis (za plus s doplněním – jak dlouhý byl Hadriánův val)
ADOPTIVNÍ CÍSAŘI (2. STOLETÍ N. L.)
Panovník si za svého života vyhlédl schopného a u vojska oblíbeného člověka, kterého adoptoval a určil ho tak svým nástupcem – rozumní a schopní panovníci
TRAINAUS
1. císař neitalského původu
období největšího územního rozsahu říše
rozvíjí se i římské provincie
limes romanus – ochranné opevnění na hranicích říše
HADRIÁNUS – stáhl legie z některých provincií
Hadriánův val – obranné opevnění provincie Británie
MARCUS AURELIUS
věnuje se i filozofii
na římskou říši útočili často barbaři (Germáni) – úspěšná obrana

11. 5. 2020

Začneme se věnovat Římu v období císařství. První období císařství označujeme jako principát.
  • Podívejte se na video. Stačí cca 7 minut. Adoptivním císařům se budeme věnovat později.
  • V učebnici máte k dispozici strany 117–119.
  • Zápis (za +, doplňte podle videa alespoň 3 reformy Octaviana Augusta).

CÍSAŘSKÝ ŘÍM (31 P. N. L. – 476 N. L.)

PRINCIPÁT
V čele Říma stojí PRINCEPS – první muž v říši
Octavianus Augustus jmenován do všech důležitých úřadů – tribun lidu, konzul
Má neomezenou moc
Úřady republiky formálně zůstaly, ale ve skutečnosti je Řím monarchií
Augustova vláda
– rozmach stavební činnosti
podpora umění
reformy – podpora rodiny (doplň 3 příklady)
Augustovi nástupci mají titul císař (caesar) a funkce je dědičná
Císaři 1. století n. l.: TIBERIUS
CALIGULA
CLAUDIUS – připojil další území (Británie)
NERO – požár Říma
PRETORIÁNI – císařova osobní garda

6. 5. 2020

Smrt Caesara dala do pohybu další události. Vznikl 2. triumvirát, který chtěl vrahy Caesara potrestat. I ten se rozpadl. Zbyli Marcus Antonius a Octavianus Augustus.
  • Zopakujte si krizi republiky, 1. triumvirát a nově se dozvíte o 2. triumvirátu
  • Podívejte se na krátký dokument o Kleopatře a bitvě u Actia.
  • Otázky k videu spolu se zápisem oceněno +
    1. Jak se jmenoval syn Caesara a Kleopatry?
    2. Jaký převlek zvolila Kleopatra při setkání s Marcem Antoniem v Turecku?
    3. Koho nabídl jako manželku Marcu Antoniovi Octavianus?
    4. Kdo ze soupeřů upřednostňoval bitvu na moři?
    5. Jak ve skutečnosti zemřela Kleopatra?
  • Zápis:
2. TRIUMVIRÁT
Cíl 2. triumvirátu potrestat vrahy Caesara
Členové triumvirátu Lepidus – ustoupil do pozadí
Octavianus – spravoval západ říše
Marcus Antonius – spravoval východ říše, vztah s Kleopatrou
31 p. n. l. bitva u Actia (1. pád Actium)
Octavianus porazil spojené loďstvo Marca Antonia a Kleopatry
Marcus Antonius a Kleopatra sebevražda
Octavianus přijal jméno Augustus (vznešený)
Konec období římské republiky

4. 5. 2020

Dnes se budeme věnovat osudu osobnosti, kterou asi znáte. Zajímat nás bude Gaius Iulius Caesar.
  • Video.
  • V učebnici máte k dispozici strany 112–114.
  • Zápis (spolu s odpověďmi na otázky za +)
1. TRIUMVIRÁT A CAESAR
Po Sullovi v úřadu konzula Marcus L. CRASSUS a Gnaeus POMPEUS – neshody
Dalším konzulem Gaius Julius CAESAR (čti cézar)
Vzniká 1. TRIUMVIRÁT = společná vláda 3 mužů
CRASSUS – spravuje východní provincie, zabit při vojenském tažení
CAESAR – správa Galie, rozšiřuje území Říma
POMPEUS – spravuje Hispánii, ale zůstal v Římě, snaží se získat všechnu moc
Caesar se vrátil do Říma – dochází k občanské válce
Caesar vítězí – stává se samovládcem
Zastává všechny úřady na neomezenou dobu
Provádí reformy (občanství, kalendáře…)
15. 3. 44 p. n. l. Caesar zavražděn
  • Vyhledejte, co znamenají rčení PŘEKROČIT RUBIKON, KOSTKY JSOU VRŽENY.

29. 4. 2020

Jak to vypadlo v Římě po punských válkách? Úspěch ve válce kupodivu neznamenal období rozvoje, ale naopak nastala krize. Dozvíte se, i jak se snažili Římané problémy řešit.
  • Podívejte se na video.
  • Pro čtenáře učebnice strana 110–112.
  • Zápis (+)
KRIZE ŘÍMSKÉ REPUBLIKY
po válkách nedostatek obilí – dováží se levné
zemědělci opouští půdu
kdo nemá půdu, nemusí do armády – nedostatek vojáků
pokus o řešení krize – reformy bratří Gracchů
stanovena maximální výměra polí pro soukromníky, zbytek rozdán lidem bez půdy
Gracchové zabiti
Římané se rozdělili na 2 skupiny
POPULÁROVÉ – podporují reformy v čele GAIUS MARIUS, mají podporu lidového shromáždění
OPTIMÁTI – odmítají reformy v čele LUCIUS CORNELIUS SULLA, mají podporu senátu
Vítězí optimáti – Sulla diktátorem
  • Pro zájemce video o kariéře Lucia Cornelia Sully.
Odpovědi na otázky k videu o Sullovi za bonusové +
  1. Jak Sulla omezil pravomoci tribuna lidu?
  2. Sulla posílil nebo oslabil senát?
  3. Co to byla proskribce a k čemu ji Sulla využíval?
  4. Kdy se Sulla vzdal funkce diktátora?

27. 4. 2020

Dnes nás čekají v dějinách Říma velmi pohnuté události. Budeme jako Římané válčit s Kartágem o vliv nad Středomořím v punských válkách.
  • Podívejte se na dvojdílné video (1 2). Zachovejte pořadí.
  • V učebnici najdete kapitolu na stranách 107–109.
  • Zápis do sešitu – stručnější než ve videu.
PUNSKÉ VÁLKY (264 P. N. L. – 146 P. N. L.)
= války mezi Římem a Kartágem o ovládnutí Středomoří
  1. punská válka
vyhlásilo Kartágo
Římané vyhráli a stali se námořní velmocí
Římané získali Korsiku, Sardinii, Sicilii
  1. punská válka
Kartágo obsadilo Hispanii (Pyrenejský poloostrov)
V čele vojska Kartága vojevůdce HANIBAL s vojskem přešel přes Alpy
Římany 2x porazil (bitva u Trasimenského jezera, u Kann)
Římané donutili Hanibala k návratu do Afriky
Po čase se Římané vylodili v Africe a porazili Hanibala v bitvě u Zamy (202 p. n. l.)
Kartágo muselo přijmout tvrdé mírové podmínky
  1. punská válka
Kartágo obviněno z porušení podmínek míru
Římané zaútočili a Kartágo úplně zničili
146 p. n. l. konec válek

22. 4. 2020

Milí šesťáci,
protože se situace vyvinula tak, že se pravděpodobně do konce roku neuvidíme, je třeba si ujasnit, jak bude probíhat výsledné hodnocení. Všichni u mne máte z období klasické výuky 2 známky z testu (Egypt, řecko-perské války), známky z práce s učebnicí a někteří i známku ze zkoušení a dobrovolného domácího úkolu. Tyto známky zůstávají v platnosti. Druhou část hodnocení bude tvořit vaše práce v období výuky na dálku. Známky nebudu tolik využívat. (Předpokládám 2–3x). Hodnotit budu spíše zapojení a snahu. Za splnění drobných úkolů, či předložení zápisů určených kapitol budete moci získat plus. Kontrola práce bude probíhat prostřednictvím mailu, který už někteří z vás vyzkoušeli. Už tedy nějaké + mají.
Sešity se zápisy si nechte přes prázdniny. Využijeme je na začátku příštího školního roku.
 

Budeme i nadále pokračovat v kapitole Řím
  • Podívejte se na videovýklad.
  • Zápis a vysvětlení zásady Rozděl a panuj je hodnoceno +
OVLÁDNUTÍ ITÁLIE ŘÍMEM
Řím se stává republikou – v čele stojí 2 konzulové v době ohrožení 1 diktátor
Senát – dozor nad úředníky, soudní a náboženské pravomoci
Dlouhodobé spory mezi patricii a plebeji
Zřízen úřad TRIBUN LIDU – zastupuje zájmy plebejů
Řím roste nejprve ovládne nejbližší okolí
Boje s Etrusky – Římané si je podmanili
Boje s Kelty – říkali jim Galové
Ve 3. století ovládli Římané celou Itálii
Na dobytých území prosazují zásadu Rozděl a panuj – Vysvětli.

20. 4. 2020
  • Podívejte se na prvních 5 minut prezentace. Dozvíte se více o tajemném národu Etrusků a zopakujete počátky Říma. 
  • Římskou republiku si pošetříme na příště.
  • Zápis do sešitu
ETRUSKOVÉ
Nevíme, odkud pochází
Vytvořili vyspělou civilizaci – městské státy v čele s králem
Zpracovávají bronz i železo
Dochovány hrobky
Umíme rozluštit písmo, ale neznáme jazyk
Jako 1. v Evropě staví klenbu
  • Doplň do zápisu podle videa tři věci, kterými Etruskové přispěli k rozvoji Říma.

15. 4. 2020

Po poměrně dlouhé době opustíme starověké Řecko. Tuto kapitolu jsme také důkladně zopakovali. Ne všichni se mi ale s výsledky své práce pochlubili. (1. část 9 z 15, 2. část jen 5 z 15). Všechny, kteří práci poslali, moc chválím a děkuji za spolupráci.
Přesuneme se do starověkého Říma. Víte, jak Řím vznikl?
  • Existuje velmi známá pověst o založení Říma, podívejte se na ni.
  • V nejstarším období byl Řím královstvím a obyvatelé se dělili na urozené patricije a neurozené plebeje, kteří neměli všechna práva. Jak to v Římě tehdy chodilo, vám přiblíží video.
  • Zápis do sešitu:

STAROVĚKÝ ŘÍM

ŘÍM V DOBĚ KRÁLOVSKÉ
753 p. n. l. podle pověsti Řím založili bratři Romulus a Remus
z vládnoucí vrstvy pochází král, kterého potvrzuje lidový sněm
svobodní obyvatelé se dělí:
PATRICIJOVÉ – urození s plnými právy př. volí a jsou voleni
PLEBEJOVÉ – neurození s omezenými právy
+ nesvobodní – otroci
510 p. n. l. konec království, je sesazen a vyhnán poslední král TarquiniusSuperbus

8. 4. 2020

I nadále se budeme věnovat shrnutí a utřídění informací o starověkém Řecku. Tentokrát se blíže podíváme na osobnosti.
  • Vytvoř správné dvojice osobnost + událost, oblast působení
    • Osobnosti: Solón – Kleisthenes – Lykurgos – Leonidas – Dareios – Hippokrates – Herodotos – Perikles – Alexandr Makedonský (Veliký)
    • Události: sepsání athénské ústavy – zákonodárce ve Spartě – zavedení platu pro úředníky v Athénách – tažení Peršanů do Řecka – zrušení otroctví pro dluhy – bitva u Thermopyl – lékařství – tažení do Persie – počátky dějepisu
  • Doplň každému bohu jeho resort
    • Bohové:  Zeus – Hera – Poseidon – Hádes – Pallas Athéna – Afrodita – Ares
    • manželka vládce bohů – bohyně moudrosti – bohyně krásy a lásky – bůh moří – bůh podsvětí – bůh války – vládce bohů
  • Ke každému oboru doplň alespoň 2 starořecké zástupce
    • Divadlo:
    • Filozofie:
    • Matematika:
  • Výsledky své práce posílejte prosím na mail ke kontrole. Můžete poslat i obě části opakování Řecka najednou.

6. 4. 2020

Dlouhou dobu jsme se věnovali starověkému Řecku. Dozvěděli jste se mnoho informaci. Pokusíme se je přetřídit. Vybrat ty nejdůležitější tak, abyste byli připraveni na pozdější ověření znalostí.
  • Pracovat můžete se sešitem i učebnicí. Řešení pošlete na mail: kurisova@zsvernerice.cz, abychom vychytali případné nedostatky a vy jste měli k dispozici perfektní podklady.
  1. Seřaď jednotlivá období řeckých dějin od nejstaršího (první) k nejmladšímu (poslední)
Klasické období – mykénské období – minojské období – helenistické období – archaické období – temné (homérské období)
  1. Nejdůležitější data – doplň událost.
776 p. n. l.
490 p. n. l.
480 p. n. l. – 2 události
449 p. n. l.
338 p. n. l
168 p. n. l.
  1. Pojmy – najdi vysvětlení.
Polis
Metropole
Velká řecká kolonizace
Archont
Efoři
Občanská válka
Helenismus
Alfabeta
Karyatida
  • Pokud má někdo pocit, že něco chybí, dodávám, že osobnosti jsme si nechali na příště.

1. 4. 2020

Dnes bychom měli uzavřít kapitolu věnovanou starořecké kultuře. Událostí, která propojuje staré Řecko a současnost, jsou olympijské hry. O olympiádě slyšíte v současnosti hodně často. Poprvé ve své moderní historii byly přeloženy.
  • Nejprve si krátce poslechněte něco o starověkých olympijských hrách.
    • Poznámka pro holky ve třídě. Ženy měly později vlastní hry heráie zasvěcené bohyni Héře.
  • Krátký zápis do sešitu:
OLYMPIJSKÉ HRY
Pořádány k poctě bohů jednou za čtyři roky
776 p. n. l. se konaly první olympijské hry
po dobu konání se neválčí
sportovní disciplíny, později i zpěv, recitace, hra na lyru
  • V poslední části propojíme antiku a současnost. Pokuste se najít odpovědi na otázky. Řešení pošlete na mail do neděle 5. 4. Ocením jako aktivitu v hodině. Mnoho zdaru při řešení.
  1. Kdo přišel s myšlenkou obnovy olympijské tradice – moderní olympijské hry?
  2. Kde a kdy se konaly první novodobé letní olympijské hry?
  3. Kde a kdy se konaly první zimní olympijské hry?
  4. Kde a kdy se budou konat další letní olympijské hry?
  5. Kde a kdy se budou konat další zimní olympijské hry?
  6. Zjisti alespoň jednoho českého držitele zlaté olympijské medaile z letních a jednoho ze zimních olympijských her. Může se jednat i o kolektivní sport.

30. 3. 2020

Nadále se budeme zajímat o starořeckou kulturu. Více se podíváme literaturu a vědu.
  • Řekové měli k dispozici písmo – alfabetu. Tu umíme číst, ale to by nám dnes nestačilo, originály některých děl se nedochovaly a nás zachraňují Římané, kteří si řeckých zkušeností a vědomostí vážili. Studovali řecká díla a překládali je. Stejně jako u soch i u některých děl je dnes známe jen díky mladším římským kopiím, či překladům.
  • Podívejte se na videa A B.
  • Zápis do sešitu:

ŘECKÁ LITERATURA A VĚDA

ALFABETA – řecká abeceda – převzatá od Féničanů
Eposy – HOMÉR
divadelní hry, beletrie, odborné texty
divadlo – vzniklo z náboženských slavností
hrají pouze muži v maskách
SOFOKLES, EURIPIDES
lékařství – HIPPOKRATES
matematika a geometrie – PYTHAGORAS, THÁLES Z MILÉTU
fyzika – ARCHIMEDES
dějepis – HERODOTOS
filozofie – SOKRATES, PLATÓN, ARISTOTELES

25. 3. 2020

Bude nás dál zajímat kultura starověkých Řeků. Dnes konkrétně architektura a výtvarné umění.
  • Podívejte se na video.
  • Prohlédněte si učebnici s. 95 typy sloupů, s. 94 příklady sochařství.
  • Zapište do sešitu. Poznámku neopisujte.

ŘECKÁ KULTURA

ARCHITEKTURA
Typický prvek sloup + trojúhelníkový štít
Hlavice sloupů jsou různě zdobeny – podle toho slohy: dórský, ionský, korintský
KARYATIDY – sochy žen, které plní funkci sloupu
Stavby zdobeny barvami a reliéfy
Typy staveb: obytné domy, chrámy, divadla, sportoviště
 
VÝTVARNÉ UMĚNÍ
SOCHAŘSTVÍ
nejprve strnulé postavy, později dokonalá anatomie (pozn. stavba těla), zachycení pohybu, portréty
materiál – mramor, bronz se skleněnýma očima
sochaři – Feidias, Myron
KERAMIKA
Výrazně zdobená – černé figury, černé pozadí a světlé figury
Často náměty z mytolgie

23. 3. 2020

I dnes zůstaneme ve starověkém Řecku. Od politiky a letopočtů se dostaneme ke kultuře. Budeme se věnovat náboženství. Myslím, že některé informace o řeckém náboženství se k vám dostaly, i když se o dějepis nezajímáte.
  • Jak si Řekové vysvětlovali vznik světa? Poslechněte si.
  • Řečtí bohové nebyli vzorem všech ctností. Měli mnoho špatných vlastností. Hádali se, dělali si naschvály. Vládce bohů Zeus a nejvýznamnější bohové sídlili na Olympu. Kromě nich existovala řada dalších bohů, polobohů a hrdinů. Některým řeckým bájím a pověstem se budeme věnovat i v hodinách literatury.
  • Zápis do sešitu:
 
ŘECKÉ NÁBOŽENSTVÍ
 
Řekové věří v mnoho bohů
Sídlo bohů hora Olymp
Bohové mají i záporné vlastnosti, nesmrtelní a mladí
ZEUS (2. p. Dia) – vládce bohů
HERA – manželka a sestra vládce bohů
POSEIDON – bůh moří a vod, bratr Dia
HÁDES – vládce podsvětí, bratr Dia
PALLAS ATHÉNA – bohyně moudrosti
AFRODITA - bohyně krásy a lásky
ARES – bůh války
Titán PROMETHEUS – přinesl lidem oheň
+ polobohové a hrdinové HERAKLES, PERSEUS, THESEUS
  • Opět vás čeká drobný úkol. Pokuste se dohledat, jakou funkci měli bohové ARTEMIS, HEFAISTOS, HERMES, APOLLON, DEMETHER. Odpověď pošlete na mail: kurisova@zevernerice.cz do středy 25. 3. včetně.

18. 3. 2020

Celá kapitola věnovaná politickým dějinám starověkého Řecka jde do finále. Podíváme se, jak vypadala situace po smrti Alexandra Makedonského.
  • Přečti si v učebnici s. 87 dole 88.
  • V první části videa je opakování informací z minulé hodiny. Druhá část je věnovaná poslední fázi starověkých řeckých dějin – helenismu.
  • Zápis do sešitu:
HELENISTICTICKÉ OBDOBÍ

4.2. STOLETÍ P. N. L.
Alexandr Makedonský zemřel bez dědiců – říše se rozpadla
Vznikly helenistické státy Makedonie, Egypt, Sýrie – ovládají je bývalí Alexandrovi vojevůdci
Helenismus = kultura vzniklá smísením řecké kultury a kultury východních národů, které Alexandr ovládl
168 p. n. l. bitva u Pydny Makedonie poražena Římany
Řecko se stalo spolu s Makedonií součástí římské říše

16. 3. 2020

V kapitole věnované starověkému Řecku se dnes budeme věnovat jeho podmanění Makedonií.

  • Přečtěte si v učebnici s.8687.
  • Mapa s. 87. Města zakládaná Alexandrem byla většinou pojmenována po něm. Zkus zjistit, po kom se jedno z měst jmenuje Bukefala. Odpověď pošli na email: kurisova@zsvernerice.cz
  • Video
  • Zápis do sešitu:

ŘECKO POD NADVLÁDOU MAKEDONIE

 

Po peloponéské válce řecké městské státy oslabeny

Toho využil makedonský král FILIP II. – postupně získává řecké území

338 p. n. l. bitva u Chaironeie – Makedonie Řeky porazila

Připravuje se tažení do Persie – Filip zavražděn

ALEXANDR MAKEDONSKÝ

Upevnil vládu Makedonie v Řecku

Ovládl Persii, Sýrii, Egypt, s vojskem se dostal až k řece Indus

Zakládal města Alexandria – př. Egypt

Největší říše své doby sídelní město Babylon

323 p. n. l. Alexandr v Babylonu zemřel


11. 3. 2020

Dál budeme svoji pozornost věnovat starověkému Řecku.

  • Přečti si v učebnici na straně 86 kapitolu PELOPONÉSKÁ VÁLKA.
  • V barevném pruhu na straně 86 si přečti o DELFSKÉ VĚŠTÍRNĚ.
  • Do sešitu si zapiš:

PELOPONÉSKÁ VÁLKA

Probíhala v letech 431 – 404 př. n. l.
Rostoucí vliv Athén znepokojuje Spartu – zaútočila na Athény.
Jednalo se o občanskou válku = válčí proti sobě obyvatelé jednoho státu.
Válčilo se o trhy a vliv.
Obě strany válka vyčerpává + morová epidemie.
Athény byly poraženy v bitvě u Kozích říček.
Athény kapitulovaly a musely přijmout tvrdé podmínky: rozpustit námořní spolek, zbořit hradby.

«E-learning 6. třídy
«Aktuálně