E-learning  pro žáky 6. třídy / Fyzika


9. 6. 2020

Doplňte si nejpozději do úterý 16. 6. resty z F, ve čtvrtek je klasifikační rada. Buď zašlete mailem, nebo předejte osobně.

1. 6. 2020

V pracovním sešitě se pokuste spočítat cvičení 26 / 1, 2, 3. Úloha 3 je poněkud náročnější, předpokládá představivost a porozumění problému.
Do pondělí 8. 6. (včetně).

25. 5. 2020

V pracovním sešitě se pokuste spočítat cvičení 25/8 (tabulka). V učebnici si projděte kapitolu „Souvislost rychlosti, dráhy a času“ od strany 37. Do sešitu si překreslete modrou tabulku na straně 38.
Do pondělí 1. 6. (včetně).

18. 5. 2020

V pracovním sešitě se pokuste spočítat cvičení 23/1 (tabulka), 24/4 a 25/7.
Do pondělí 25. 5. (včetně).

11. 5. 2020

Téma „Pohyb tělesa a výpočet rychlosti“. Opravdu důkladně pročtěte kapitolu v učebnici od strany 35. Do sešitu kromě shrnutí napište také modře zvýrazněnou větu a vzorec na straně 36. Pokuste se spočítat úlohu 1 v učebnici na straně 37. Do pondělí 18. 5.

4. 5. 2020

Téma „Měření teploty“: Pokuste se v pracovním sešitě vypracovat úlohy 1, 3, 4 od strany 31.

24. 4. 2020

V učebnici na straně 46 pročtěte kapitolu „Teplota a teplotní stupnice“, do sešitu napište shrnutí.
V pracovním sešitě se pokuste vypracovat úlohy k tématu teplotní stupnice, proto úlohy 30/1, 31/3 a 31/4. Do pondělí 4. 5.

11. 4. 2020

Pokuste se zvládnout převádění jednotek času: Pročíst text v učebnici na straně 32, v pracovním sešitě vypracovat cvičení 1, 2, 3, 4, 5 v kapitole „Čas“ od strany 21. Termín odeslání je pondělí 20. 4. včetně. Všem se velice omlouvám za to, že jsem nereagoval na emaily, byl jsem týden offline.

1. 4. 2020

Všechna řešení úkolů posílejte prosím do pátku 10. 4. včetně.

23. 3. 2020

Moje poděkování patří těm, kteří řešili (nebo se alespoň pokoušeli řešit a kontaktovali mě) domácí úlohy, protože potom má vynaložená práce nebyla úplně marná. Speciální poděkování devítce. Statistika:
  • 6. třída 50 % řešitelů
  • 7. třída 42,9 % řešitelů
  • 8. třída 41,2 % řešitelů
  • 9. třída 72,7 % řešitelů

22. 3. 2020

Příklady k samostudiu.

Pokud není zadaná hustota, najděte příslušnou hodnotu v tabulkách nebo na internetu. Při řešení úloh dávejte pozor na jednotky! Používejte pomocný materiál, který je na webových stránkách školy.

  1. Hustota vzduchu je za normálních podmínek přibližně 1,29 kg/m3. Má větší objem 250 kg železa nebo 2 kg vzduchu?
  2. Jaký objem0,5 l (litru) rtuti?
  3. Hustota suchého borového dřeva je přibližně 520 kg/m3. Jaký objem bude mít špalek, který váží 26 kg? Výsledek převeďte na litry.
  4. Několikrát jsme v hodinách zdůraznili, že pokud má těleso větší hustotu než voda, pak se nutně vevodě potopí. Pokud má těleso hustotu menší než voda, pak na vodě plave.

Hustota vody je přibližně 1 g/cm3 (1000 kg/m3), hustota planety Země je přibližně 5,5 g/cm3 (5500 kg/m3). Vidíme, že kdyby Země spadla do ooooobroovskééé louže, musela by se potopit.

Najděte na internetu, která planeta sluneční soustavy by se v obrovské louži nepotopila, ale zůstala by plavat na hladině jako kus dřeva.


18. 3. 2020

Výpočet hmotnosti, objemu a hustoty zde.

15. 3. 2020

Opakování: výpočet hustoty látky

Samostudium: naučit se, jak pomocí objemu stejnorodého (homogenního) tělesa a hustoty určíme hmotnost tělesa.

Obě problematiky jsou srozumitelně vysvětlené zde.

Zjednodušenou formou lze říci, že pokud vynásobíme objem tělesa v centimetrech krychlových a hustotu látky v gramech na centimetr krychlový, získáme hmotnost tělesa v gramech.
Jinou možností je postup, kdy vynásobíme objem tělesa v metrech krychlových a hustotu látky v kilogramech na metr krychlový, získáme hmotnost tělesa v kilogramech.

Vyřešte následující úlohy (nejpozději ovšem do týdne – tedy neděle následujícího týdne včetně; hustotu látek najděte v tabulkách nebo na internetu) a řešení zašlete na: eduardsram@email.cz. Tento kontakt slouží i k vysvětlení případných nejasností.

  1. Cínová figurka má objem 30 cm3. Určete hmotnost figurky. V případě, že hustotu budete hledat na internetu, počítejte s hustotou tzv. bílého cínu.
  2. Kolik váží 400 ml lihu?
  3. Cihla má přibližně objem 2,5 l. Jakou má hmotnost, pokud její hustota je 1900 kg/m3?
  4. Jakou hmotnost má žulový kvádr, je-li jeho objem 0,5 m3? Hustota žuly se může lišit, proto uvažujte hustotu 2,8 g/cm3.
  5. Určete hmotnost 1 cm3 mědi. Tato úloha vůbec nevyžaduje počítání. :-)
  6. Je těžší 50 cm3 hliníku nebo 30 cm3 železa? Napište prosím i zdůvodnění.
  7. Obyčejný zahradní nadzemní nafukovací bazén obsahuje přibližně 3,5 m3 vody. Kolik tato voda váží? Porovnejte tuto hodnotu s hmotnostní vybraného osobního automobilu Škoda.

«E-learning 6. třídy
«Aktuálně