E-learning  pro žáky 6. třídy / Přírodopis


20. 6. 2020

Hodnocení za 2. pololetí školního roku 2019 / 2020 proběhlo tento týden ve škole. Žákům, kteří nenavštěvují konzultace, bude zasláno dnes mailem.

18. 6. 2020

Poslední kapitolou jsou lišejníky. Jejich zvláštností je to, že jejich tělo je tvořeno dvěma organismy: houbou a řasou nebo sinicí. Více podrobností ve videu. Pro zvídavé žáky je tu ještě učebnice, s. 110 –111.

15. 6. 2020

Jednobuněčnými houbami jsou i kvasinky. Podívejte se na video, zájemci mohou v učebnici nalistovat stranu 109.

11. 6. 2020

Houby jsme si rozdělili do dvou skupin, minulé hodiny patřily houbám stopkovýtrusným. Vyzkoušejte si tento test.
Nyní se podíváme na houby vřeckovýtrusné. Vřecka obsahují výtrusy.
  • Mezi houby vřeckovýtrusné řadíme štětičkovec. Američan Fleming zjistil jeho účinky na bakterie, tím se začaly zkoumat látky – antibiotika.
  • K výrobě léků se využívá i paličkovice nachová, která na obilí vytváří tzv. námel.
  • Některé další houby poškozují ovocné stromy a ovoce, např. kadeřavka broskvoňová a hlízenka ovocná.
  • Lidově se těmto houbám říká plíseň. Neměli bychom jíst potraviny, na kterých se plíseň objevila.
K dispozici máte učebnici s. 108–109.
Plísně – video 1, video 2.

8. 6. 2020

Dnes si přečtěte houbařské desatero a odpovězte na následující otázky. Tento úkol je poslední z Př, řešení pošlete nejpozději do 15. 6. 2020.
Otázky:
  1. Jak se nazývá tělo hub?
  2. Napiš celé jméno dvou jedlých hub.
  3. Co vyrůstá z podhoubí?
  4. Napiš celé jméno dvou hub s lupeny pod kloboukem.
  5. Jsou houby schopné fotosyntézy?
  6. Napiš celé jméno dvou hub s rourkami pod kloboukem.
  7. Je vhodné sbírat houby do igelitové tašky?
  8. Napiš celé jméno dvou jedovatých hub.
Podívejte se na dva video recepty, v nichž jsou hlavní surovinou houby:
A pro opravdové znalce je tu ještě poznávačka hub.

4. 6. 2020

Budeme pokračovat s poznáváním nejznámějších druhů hub stopkovýtrusných (dnes žampionovité, muchomůrkovité a další), vaším úkolem je přečíst si text a prohlédnout obrázky v odkazech nebo prostudovat učebnici na s. 105–108 / shrnutí.
Zkuste si teď malou poznávačku.
Houby nemusíte hledat jen v lese či na louce, můžete si je také vypěstovat (video).

1. 6. 2020

V úvodu se podívejte na krátkou prezentaci, která zmiňuje základní údaje a druhy hub.
Pokračujeme v zápisu do sešitu:
  • podhoubí, které je v půdě, vyrůstají plodnice, mají dvě části – třeň a klobouk
  • podle spodní části klobouku je dělíme na rourkaté a lupenaté
  • výtrusy se vytvářejí na povrchu lupenů nebo uvnitř rourek
Výtrusy pod mikroskopem (1 2).
Představíme si nejznámější druhy (dnes hřibovité, holubinkovité a čirůvkovité), vaším úkolem je přečíst si text a prohlédnout obrázky v odkazech nebo prostudovat učebnici na s. 103–105.

28. 5. 2020

Začneme poslední vetší kapitolu – houby. Houby tvoří samostatnou skupinu živých organismů. Nepatří mezi rostliny a ani mezi živočichy. Některé houby mohou žít s jinými organismy v symbióze (soužití), jiné jsou paraziti (živiny získávají ze živých buněk rostlin a živočichů) a další rozkladači (živiny získávají z odumřelých těl).
Udělejte si zápis do sešitu.

Houby

  • nezelené organismy (nemají chlorofyl)
  • tělo – stélka
  • rozmnožují se výtrusy
  • dělení:
    • houby stopkovýtrusné
    • houby vřeckovýtrusné

Stopkovýtrusné houby

(Nakreslete si obr. 74 na s. 102, nebo si můžete podobný vytisknout, nalepit a popsat. Příště budeme pokračovat, zápis nyní neposílejte.)
  • Houby rourkaté a lupenaté (obr.)
  • Plodnice s rourkami (obr.)
  • Plodnice s lupeny (obr.)
  • Houby (video)

25. 5. 2020

Jehličnaté lesy se u nás přirozeně vyskytují v horských oblastech. Díky hojné výsadbě je ovšem nalezneme i v nižší nadmořské výšce. Kromě jehličnatých lesů jsou u nás i lesy smíšené a listnaté (viz obr.). Další příklad je z Krkonoš.
  • Podívejte se na výukové video – les a jeho význam. Všímejte si zejména různých pater vegetace.
  • Zápis do sešitu (neposílejte):
Význam lesa
  • zásobárna vody
  • zabraňuje erozi (odnosu) půdy
  • utváří krajinu
  • životní prostor pro další organismy
  • těžba dřeva
  • rekreační funkce

21. 5. 2020

A máme tu slíbený pracovní list jehličnany. Tato práce je na známku. Využijte text a obrázky na webu a v učebnici, pomůže vám i doporučené výukové video z minulé hodiny.

18. 5. 2020

Pokračujeme v tématu jehličnany. Další stromy a další video výklad.

Borovice lesní (obr. 1, obr. 2)

  • lesy = bory
  • kořeny sahají do značné hloubky
  • borovice kleč – je zakrslá, borovice černá, borovice vejmutovka
Jalovec obecný (obr. 1, obr. 2)
  • keř
  • plod – jalovčinky – bobule
Tis červený (obr. 1, obr. 2)
  • celý jedovatý mimo dužiny bobule
Pročtěte si v učebnici s. 96–100, jsou tam další obrázky.
Hlavní zástupci jehličnanů – výklad. Doporučuji!


14. 5. 2020

V této a v následujících dvou hodinách bude naše pozornost zaměřena na jehličnany. Dvě hodiny se budete seznamovat s jednotlivými stromy a třetí hodinu na vás bude čekat pracovní list na známku. Zápisky si udělejte, ale tentokrát mi je neposílejte. Zato si dnes a příště postupně pročtěte učebnici s. 92–100.

Jehličnany

  • semena nemají ukryta v plodech, a proto patří mezi rostliny nahosemenné
  • letokruh – přírůstek dřeviny za jeden rok (obr.)
Modřín opadavý (obr. 1, obr. 2)
  • listy jsou měkké a jehlovité, jsou světle zelené, na podzim žloutnou a opadávají
Smrk ztepilý (obr. 1, obr. 2)
  • rovný kmen a kuželovitá koruna
  • dorůstá až 50 m
  • tuhé, hranaté, špičaté jehlice
  • dřevo se využívá v nábytkářství, stavebnictví a papírenství
Jedle bělokorá (obr. 1, obr. 2)
  • skoro z našich lesů vymizela
  • jehlice ploché, tupé, na spodní straně dva světlé proužky
Pročtěte si v učebnici s. 92–96, jsou tam další obrázky.
Jehličnany výklad. Doporučuji!

11. 5. 2020

Pokračujeme v kapitole o výtrusných rostlinách. Dnes jsou na řadě kapradiny. Zapište si do sešitu:

Kapradiny

  • nejdokonalejší výtrusné rostliny
  • prokel vyrůstá z výtrusů, má srdčitý tvar, vznikají na něm pohlavní buňky a po oplození nová rostlina kapradiny
    • hasivka orličí
    • kapraď samec
    • papratka samičí
    • osladič obecný
Úkol: Pošlete zápis plavuně, přesličky a kapradiny a odpovězte na otázky. (+) Která účinná látka je obsažena v těle přesliček? K čemu je dobrá?
 
Obrázky:
Video:

7. 5. 2020

V dalších kapitolách se budeme zabývat plavuněmi, přesličkami a kapradinami. Jejich společným znakem je mimo jiné to, že se rozmnožují výtrusy. Tyto rostliny byly před několika miliony lety vysoké několik metrů a po zapadnutí do bahna z nich vzniklo černé uhlí.

Plavuně a přesličky

  • mají kořen, stonek a listy
  • rozmnožují se výtrusy
Plavuně
  • plavuň vidlačka
  • poléhavý stonek a drobné čárkované listy
  • roste ve smrkových a borových lesech
Přesličky
  • rostou na polích a loukách
  • přeslička rolní
  • sem si nakreslete obrázek 38 na s. 88
  • je léčivá
  • oddenek = část rostliny pod zemí, kam se ukládají zásobní látky
(Zápis zkontroluji dohromady s příští látkou.)

Obrázky:


4. 5. 2020

Navážeme na čtvrteční látku – stavba cévnatých rostlin. Stručně jsme se zabývali kořenem a stonkem, dnes je na řadě list. Zájemci si mohou prolistovat strany 8587 v učebnici. Pokračujte v zápisu:

List

  • umožňuje tvorbu organických látek, dýchání a odpařování látek
  • různý tvar
  • dvě základní části – řapík a čepel
    • sem si nakreslete obrázek 30 na s. 86

Obrázky:

Úkol: Pošlete mi celý zápis v sešitě i s obrázkem a odpovězte na otázku zadanou minule (+).

30. 4. 2020

Přejdeme ke kapitole cévnaté rostliny. Je to vývojově mladší skupina rostlin než předešlé, ale zahrnuje obrovský počet druhů. Nejprve se podíváme na stavbu těchto rostlin, bude to ale jenom malé nahlédnutí, mnohem podrobněji se stavbě rostlin budete věnovat v 7. třídě. Zapište si:
 
Cévnaté rostliny

Stavba

  • mají kořeny, stonky a listy
Kořen
  • podzemní část rostliny
  • má různý tvar
  • funkce: upevňuje rostlinu v půdě a přijímá vodu a živiny
Stonek
  • nadzemní část rostliny
  • rozvádí živiny a vodu
  • byliny mají dužnatý stonek s žilkami
  • dřeviny mají na povrchu kůru, uvnitř dřevo a lýko
    • keře stonek se rozvětvuje u země, př. rybíz, šeřík
    • stromy stonek se větví výše nad zemí (mají kmen), př. borovice, lípa
(pokračování příště…)

Obrázky:

  • kořeny borovice a smrku (Při vichru se borovice zlomí, smrk se vyvrátí. Proč? Odpovíte příště.)
  • byliny a dřeviny

27. 4. 2020

Pokračujeme dál, zapište si do sešitu:

Mechorosty
  • patří mezi první suchozemské rostliny
  • dělí se na játrovky a mechy
  • sem si nakreslete obrázek 15 s. 81 (jednu rostlinku)
  • prvoklíček vlákno, které vyklíčí z výtrusu
Játrovky
  • porostnice mnohotvárná
Mechy
  • rašeliníky rostou v kyselých půdách, vytváří rašeliniště
  • ploník ztenčený
  • rokyt cypřišový
Význam mechorostů
  • zadržují vodu v lese
  • chrání půdu před vysycháním
  • zvlhčují ovzduší
Obrázky:
Úkol: Pošlete mi zápis v sešitě i s obrázkem (+).

23. 4. 2020

Uděláme malou odbočku od našeho tématu. Podívejte se na poutavé časopisy o přírodě. Kromě nádherných fotografií obsahují i zajímavé články. Mě například zaujal ten o mývalovi severním (2/2009, str. 14). Klasik by řekl: „Nudíte se? Kupte si medvídka mývala.“ Já říkám: „Nudíte se? Přečtěte si o medvídku mývalovi.“

20. 4. 2020

Hodnocení předmětu Př
Vzhledem k situaci, která nastala, i podle dalšího vývoje je zřejmé, že se ve škole asi v tomto školním roce již neuvidíme. Vyvstává proto otázka, jak bude hodnoceno druhé pololetí. Nastíním vám svou představu v předmětu přírodopis.
Ve druhém pololetí jste ve škole zatím každý získali dvě známky (zkoušení a test). V rámci domácího vyučování jste dostali třetí známku za pracovní list (hmyz). Abych měl nějaké další podklady pro vaše hodnocení, neboť vás budu muset ohodnotit na vysvědčení, na následujících řádcích napíšu, jak budeme společně postupovat.
Kontrola zadaných prací bude probíhat prostřednictvím mailu. Pro vás bude tato kontrola motivací k další činnosti a já budu mít nějakou zpětnou informaci o vaší práci. Úkoly budou ohodnoceny známkou nebo plusy (5 plusů = jednička).
Doufám, že je pro vás systém hodnocení přehledný. Neváhejte mne kontaktovat (benda@zsvernerice.cz) s jakýmikoli dotazy. Určitě odpovím.
 

Dnes nezadám žádnou novou práci, ale vyberu některá z minulých zadání. Vyfoťte a pošlete řešení. Způsob hodnocení je v závorce. A samozřejmě mi vše nemusíte posílat hned dnes, stačí postupně.

Úkoly:
  1. Zápis v sešitě – Dvoukřídlí se dvěma obrázky (+)
  2. Odpovědi na otázky (1–7) o včele podle videa (známka)
  3. Zápis v sešitě – Motýli (komplet, denní i noční) se dvěma obrázky (+)
  4. Zápis v sešitě – Sinice a řasy, řasy zelené se dvěma obrázky (+)

16. 4. 2020

Pokračujeme v kapitolce řasy, konkrétně se podíváme na zástupce zelených řas. Do sešitu si k zeleným řasám napište zástupce:
  • zelenivka, pláštěnka, krásnoočko (jednobuněčné)
  • váleč (mnohobuněčné)
  • význam řas: produkují kyslík a jsou součástí planktonu (potrava ryb)
Nakreslete si alespoň dva obrázky zelených řas ze str. 7980.

Obrázky:
Video:

6. 4. 2020

V úvodu si musíme vyhodnotit samostatnou práci, ve které jste vyplňovali pracovní list (Hmyz opakování). Přišlo mi celkem 12 odpovědí, z toho bylo osm prací hodnoceno jedničkou a čtyři práce byly na dvojku. Myslím si, že si to zaslouží pochvalu. ;-)
Dnešním tématem budou sinice a řasy. Zapište si do sešitu:
 
Sinice
  • vyskytují se ve vodě i v půdě
  • v buňkách mají obsažen chlorofyl
Řasy
  • tělo řas se nazývá stélka, není rozčleněna na kořen, stonek a listy
  • řasy hnědé (chaluhy) žijí v chladných mořích
  • řasy červené (ruduchy)
  • řasy zelené
Podívejte se na:

2. 4. 2020

Opakováním jsme ukončili blok, ve kterém jsme se věnovali zoologii (oboru, který se zabývá živočichy). Nyní přesuneme svou pozornost na botaniku (nauku o rostlinách). Jako první látku si vysvětlíme principy fotosyntézy a dýchání.
  • Přečtěte si v učebnici s. 7476.
  • Zapište si do sešitu:

Botanika

Fotosyntéza

voda + oxid uhličitý (CO2), přítomnost světelné energie a zeleného barviva (chlorofylu) = kyslík (O2) a cukry (organické látky)

Fotosyntéza probíhá jenom ve dne.


Dýchání

kyslík (O2) + cukry (organické látky), rostlina uvolňuje energii = oxid uhličitý (CO2) + voda

Dýchání probíhá neustále.

  • Podívejte se na video. Co je to fotosyntéza? Pro naše potřeby film zabíhá až moc do detailů, ale toho se nemusíme bát.

30. 3. 2020

Je pro vás připraven pracovní list, ve kterém si zopakujete učivo o hmyzu. List si vytiskněte a vyplňte nebo jen odpovídejte písemně na otázky z druhé strany sešitu. Řešení pak vyfoťte a pošlete na můj mail (benda@zsvernerice.cz). Odpovědi můžete také napsat přímo do mailu. Práce je hodnocena. Termín: do 5. dubna 2020 včetně.

26. 3. 2020

Seznamte se s nočními motýly na s. 68–69, pořádně si také prohlédněte obrázky a odpovězte si na otázky. Do sešitu si napište následující text:

Noční motýli

  • lišaj smrtihlav
  • martináč hrušňový
  • bourec morušový vytváří hedvábí
  • obaleč jablečný housenky způsobují červivost jablek
Vyzkoušejte si poznávačku motýli + bonusovou poznávačku brouci
(Abys test mohl/a spustit, musíš mít program nainstalovaný v počítači. Pokud sám/sama nesmíš do počítače nic instalovat nebo to neumíš, požádej rodiče o pomoc. Klikni na odkaz, vyber nabídku stáhnout. Po stažení klikni na instalační soubor alf_setup.exe. Program se nainstaluje do počítače. Na ploše se vytvoří ikona. Tím je to hotovo. Test lze potom spustit rovnou v prohlížeči nebo stáhnout do počátače.)
  • Martináč hrušňový je velký motýl, který žije v jižní Evropě, v částech Asie a severní Afriky. Housenky se živí plody ovocných stromů, jako jsou švestka, jablko, hruška a třešně. Housenky tráví zimu v kokonu. Film ukazuje celý vývoj tohoto krásného motýla.
  • Bourec morušový
  • Tvorba hedvábného kokonu

23. 3. 2020

Seznamte se s denními motýly na s. 6667, pořádně si také prohlédněte obrázky a do sešitu si napište následující text:
 
Denní motýli
  • babočky
    • babočka paví oko
    • babočka kopřivová
    • babočka admirál
  • otakárci
    • otakárek fenyklový
    • otakátek ovocný
  • okáči
    • okáč luční
  • modrásci
    • modrásek jetelový
Podívejte se na video.

19. 3. 2020

Začneme kapitolu o motýlech. Přečtěte si úvodní text s. 6566 (o křídlech, vývinu a ústním ústrojí). Zapište a nakreslete si:

Motýli

  • křídla mají vyztužená žilkami a z obou stran krytá barevnými šupinkami
  • vývoj proměna dokonalá vajíčko, larva, kukla, dospělec
(sem si nakreslete obrázek vývoje motýla, stačí jeden dospělec, s. 65, obr. 158)
  • ústní ústrojí je sací s dlouhým rozvinutým sosákem
(sem si nakreslete obrázek sosáku, s. 66, obr. 160)

Podívejte se na:
  • vývoj motýla
  • motýlí sosák pod mikroskopem
  • motýlí křídla pod mikroskopem
  • video o tom, jak se dělají fotografie motýlích křídel

16. 3. 2020

Dnes si zopakujete, co všechno víte o včele medonosné, a v zábavném videu se dozvíte i mnoho dalších podrobností. Po zhlednutí odpovězte do sešitu (z druhé strany) na následující otázky:
 
Udělejte si nadpis Včely
(otázky neopisujte, napište jen jejich číslo)
  1. Jak zní latinský název pro včelu medonosnou?
  2. Jak poznáme včelí královnu?
  3. Jakého stáří se dožívá včelí matka?
  4. Z jakých vajíček se líhnou trubci?
  5. Kde se v dělnici vytváří mateří kašička?
  6. Kolik květů musí včely navštívit, aby získaly jeden kilogram medu?
  7. Kolik rozmanitých látek může obsahovat med?
... a možná se budete muset na video podívat ještě jednou...

12. 3. 2020

V posledních hodinách jsme se věnovali broukům. Vyzkoušejte si tento test. Pokud nevíte, podívejte se do sešitu.
Nyní začneme kapitolu o dvoukřídlích, něco jsme si již k tomuto tématu říkali. Napište si následující text do sešitu a nakreslete si obrázky.

Dvoukřídlí
  • vyvinut jeden pár křídel
  • druhý je přeměněn v kyvadélka, která umožňují manévrovat
moucha domácí
  • ústní ústrojí lízavě sací
  • končetina je zakončena drápky a přísavnými polštářky
(sem si nakreslete obrázek nohy mouchy, s. 63, obr. 149)

masařka obecná
  • větší než moucha
bzikavka dešťová
  • ovád žijící u vody
  • saje krev
bodalka stájová
  • menší než moucha
  • ústní ústrojí bodavé
komáři
  • tenké tělo, dlouhé nohy a tykadla
  • samičky sají krev
  • mohou přenášet nemoci
(sem si nakreslete obrázek ústního ústrojí bodavě sacího, s. 64, obr. 152)

Podívejte se na obrázky a videa:

«E-learning 6. třídy
«Aktuálně