E-learning  pro žáky 6. třídy / Výchova k občanství


20. 6. 2020

Hodnocení za 2. pololetí školního roku 2019 / 2020 proběhlo tento týden ve škole. Žákům, kteří nenavštěvují konzultace, bude zasláno dnes mailem.

15. 6. 2020

Ekologický způsob života
  • musíme jako lidstvo myslet na budoucnost
  • snahou je žít ekologicky, tak aby planeta zůstala zachována i pro další generace
  • obnovitelné zdroje energie = zdroje, které můžeme opakovaně využívat (vodní, sluneční a větrná energie)
  • recyklace – proces, kdy využíváme lidmi vyprodukovaný odpad k výrobě dalšího zboží
  • vyzkoušejte si online třídění odpadů, nápovědu najdete v učebnici na s. 60
  • přehled toho, jak se chovat ekologicky v domácnosti, si můžete prohlédnout na s. 61

8. 6. 2020

Člověk již od pravěku využívá přírodu ve svůj prospěch (jídlo, přírodní bohatství). Současný člověk ale spotřebovává stále více přírodních surovin, které se již nedaří přírodě obnovovat.
Konzumní způsob života = způsob života, kdy člověk jen spotřebovává (konzumuje) to, co mu příroda nabízí, ale sám jí nic nevrací. Příroda se díky člověku již nestačí obnovovat.
Konzumní společnost = společnost, která se zaměřuje hlavně na uspokojování potřeb, cílem je hromadění a vlastnictví předmětů.
  • Pročtěte si strany 58 a 59 v učebnici.

1. 6. 2020

V hodnoceném úkolu se podíváme na 12 osobností, které jsou spojovány s Českou republikou, byť jejich národnost není vždy česká. V učebnici na straně 55 jsou uvedena v barevných rámečcích jejich jména. Ke každé osobnosti přiřaďte obor, ve kterém vynikla.
Tento úkol je poslední z VO, řešení pošlete nejpozději do 12. 6. 2020.

25. 5. 2020

Dnešním tématem je Evropská unie (Podrobněji se tomuto tématu budeme věnovat v 9. třídě.). Přečtěte si text v učebnici s. 5657, prohlédněte si obrázky, poslechněte si hymnu, vyzkoušejte interaktivní mapu a udělejte si zápis, který tentokrát neposílejte.

Evropská unie (EU)

  • sdružení většiny evropských států, které spolu spolupracují
  • hlavním sídlem je Brusel
  • zákony se schvalují v Evropském parlamentu, který zastupuje všechny občany EU
  • společnou měnou je EURO
  • symbolem je vlajka
  • hymnou Óda na radost
Evropská unie: jaká vlastně je? Pomocí této zábavné a interaktivní mapy můžete zjistit nové informace o zemích Evropské unie. Vydejte se na výlet po všech členských zemích a poznejte, co lidé rádi jedí v České republice nebo který sport je nejpopulárnější na Slovensku. Můžete se také seznámit se slavnými nizozemskými malíři a zjistit spoustu dalších zajímavostí!

Euro (mince a bankovky)
Hymna

18. 5. 2020

Navážeme na minulou látku, kde jste se seznámili s pojmem národnost, a přidáme pojem občanství. Uděláte si zápisek a odpovíte na několik otázek.
  • Přečtěte si v učebnici s. 55.
  • Napište si do sešitu:
Občanství
  • státní občanství = příslušnost občana k určitému státu (občan má právo na ochranu ze strany státu a občan má povinnosti vůči státu závazek k jeho obraně, dodržování právních předpisů)
  • vlast = stát, ve kterém žijeme
  • vlastenectví = citový vztah k vlasti
Podívejte se na obrázek národnost vs. občanství.

Otázky / tvrzení:

  1. Ve státě žije jen jeden národ. (ano/ne)
  2. Občanem České republiky musí být člověk české národnosti. (ano/ne)
  3. Národnost je totéž co státní občanství. (ano/ne)
  4. V jednom státě se vždy mluví jedním jazykem. (ano/ne)
  5. grafu zjistěte a napište tři nejčastější občanství cizinců žijících v ČR.
Pošlete mi zápis v sešitě (národnost a občanství) a odpovědi na otázky (max. +++).

11. 5. 2020

Dnes a příště budeme hovořit o pojmech národnost a občanství.
  • Přečtěte si v učebnici celou s. 54.
  • Napište si do sešitu:

Národnost

  • příslušnost osoby k určitému národu
  • národ = společenství lidí, kteří žijí na stejném území a mají společnou historii a kulturu
    • sem si nakreslete modré schéma ze s. 54
  • ve státě většinou nežije jen jeden národ
  • národnostní menšinaskupina občanů, která se odlišuje od příslušníků většinového národa svým etnickým původem, jazykem a kulturou, zvyky a tradicemi
    • sem podle grafu napište 3 nejpočetnější menšiny žijící v ČR
(Zápis zkontroluji dohromady s příští látkou.)

4. 5. 2020

Dnes se budeme věnovat státním symbolům České republiky. Budete si zapisovat do sešitu a současně vyhledávat informace, které do textu doplníte. Kompletní zápis je honorován třemi plusy. Prohlédněte si obrázky a podívejte se na video.

Státní symboly ČR

  1. Velký státní znak – tvoří ho čtyři pole, ve dvou je dvouocasý lev – symbol Čech a jednoty ČR, dále stříbrno-červeně šachovaná orlice – symbol ? a černá orlice – symbol ?
  2. Malý státní znak – dvouocasý lev se zlatou korunou.
  3. Státní barvy, jsou jimi bílá, červená a ?
  4. Státní vlajka
  5. Vlajka prezidenta republiky – uprostřed je velký státní znak a pod ním je nápis „?
  6. Státní pečeť – slouží k stvrzování mezinárodních smluv.
  7. Státní hymna – píseň Kde domov můj pochází ze hry Fidlovačka, kterou napsal ?, a hudbu k ní složil ?
Podívejte se na pověst o Bruncvíkovi.

27. 4. 2020

Domov obec kraj ... a ano, stát. Z dějepisu již víte, že nejstarší státy vznikaly ve starověku. Stát je tvořen na určitém ohraničeném území, má obyvatele a správu (prezident, vláda a parlament, úřady). Každý stát má svou historii, legendy a mýty. K tomu našemu patří pověst o praotci Čechovi. Připomeňte si ji v následujícím videu.

20. 4. 2020

Hodnocení předmětu VO
Vzhledem k situaci, která nastala, i podle dalšího vývoje je zřejmé, že se ve škole asi v tomto školním roce již neuvidíme. Vyvstává proto otázka, jak bude hodnoceno druhé pololetí. Nastíním vám svou představu v předmětu výchova k občanství.
Ve druhém pololetí jste ve škole nezískali žádnou známku. V rámci domácího vyučování jste dostali známku za referát (osobnosti). Abych měl nějaké další podklady pro vaše hodnocení, neboť vás budu muset ohodnotit na vysvědčení, na následujících řádcích napíšu, jak budeme společně postupovat.
Kontrola zadaných prací bude probíhat prostřednictvím mailu. Pro vás bude tato kontrola motivací k další činnosti a já budu mít nějakou zpětnou informaci o vaší práci. Úkoly budou ohodnoceny známkou nebo + (5 plusů = jednička).
Doufám, že je pro vás systém hodnocení přehledný. Neváhejte mne kontaktovat (benda@zsvernerice.cz) s jakýmikoli dotazy. Určitě odpovím.

Dnes nezadám žádnou novou práci, ale vyberu některá z minulých zadání. Vyfoťte a pošlete řešení. Způsob hodnocení je v závorce.

Úkoly:

  1. Zápis v sešitě – Kraj i se jménem hejtmana (+)
  2. Křížovka Ústecký kraj, vyřešenou vyfoťte (+)

6. 4. 2020

Doručené referáty o regionálních osobnostech dopadly na výbornou, a tak se můžeme podívat na památky v Ústeckém kraji:

30. 3. 2020

V našem kraji se narodila řada známých lidí. Vypracujete referát o osobnosti, která je vám přidělena. Využijte při tom alespoň dva nezávislé zdroje. Referát (rozsah přibližně 15 řádků) napište do sešitu, vyfoťte a pošlete na můj mail (benda@zsvernerice.cz) do 5. dubna 2020 včetně. Práce je hodnocena.
Sára – Petr Voříšek, Ondřej – Miroslav Tyrš, Jaroslav – Pavlína Němcová, Gabriela – Jiří Bartoška, Tereza – Sámer Issa, František – Jan Čaloun, Jan – Karolína Kurková, Magdalena Eva – Tomáš Kraus, Vanessa – Josef Carda, Šárka – Jiří Jarošík, Andrea – Luděk Bukač, Richard – Milan Hejduk, Tomáš – Marek Taclík, Petr – Roman Zach, Zdeněk – Regina Rázlová.

23. 3. 2020

Naše pozornost je zaměřena na kraj. Dnes se podívejte do učebnice, udělejte si zápisek do sešitu, poslechněte si ukázku a vyplňte křížovku.
  1. Přečtěte si s. 4849 v učebnici.
  2. Udělejte si zápis do sešitu:
Kraj
kraj je vyšší územně správní celek
kraj je část území státu, která má určité společné znaky (např. společný typ krajiny, stejné nářečí, lidové zvyky apod.)
ČR má 14 krajů.
orgány kraje:
  • zastupitelstvo kraje
  • rada kraje
  • hejtman (zjistěte a napište si sem jméno hejtmana Ústeckého kraje)
  • krajský úřad
v  ČR také existují oblasti (Chodsko, Slovácko), kde si obyvatelé uchovávají vlastní tradice (lidové zvyky, písně, kroj), lidé zde mezi sebou mluví nářečím
  1. Poslechněte si hanácké nářečí.
  2. Doplňte křížovku (vyhledejte si informace).

16. 3. 2020

Věnujeme se tématu: Místo, kde žiji. O domově a obci jsme mluvili v minulých hodinách. Dostáváme se ke kraji. Podívejte se úvodem na krátké video, které hezkým způsobem představuje Ústecký kraj. Určitě jste na mnoha místech již byli.

«E-learning 6. třídy
«Aktuálně