E-learning pro žáky 7. třídy / Fyzika |
9. 6. 2020 Doplňte si
nejpozději do úterý 16. 6. resty z F, ve čtvrtek je klasifikační rada.
Buď
zašlete mailem, nebo předejte osobně.
|
|
1. 6. 2020 Tentokrát
se podívejte na kratičké video
srozumitelně zpracované (fáze Měsíce), pročtěte si kapitolu „Fáze Měsíce“ od strany 104 a
napište do
sešitu shrnutí. Napište, zda jste video viděli. Děkuji.
Do pondělí 8. 6. (včetně). |
|
25. 5. 2020 Tentokrát
2 témata „Stín a polostín“ a „Zatmění
Slunce a Měsíce“. V učebnici od strany 100 si pročtěte
příslušné
kapitoly, do sešitu napište shrnutí.
Do pondělí 1. 6. (včetně). |
|
18. 5. 2020 Téma
„Přímočaré šíření světla, rychlost světla“.
V učebnici od
strany 98 si pročtěte příslušnou kapitolu, do sešitu napište shrnutí.
V pracovním sešitě vypracujte snadná cvičení 50/1, 50/2, 50/3. Podívejte se na nezkreslenou vědu o světle (video poněkud náročnější v terminologii). Do pondělí 25. 5. (včetně). |
|
11. 5. 2020 Téma
„Proudění
vzduchu“. Pouze se pokuste doplnit tabulku v pracovním sešitě
na
straně 49 (hledejte tzv. Beaufortovu stupnici). Efekt proudění vzduchu
je hojně
využíván v nepřeberném množství technologií a lidských činností.
Na
podrobnější rozbor prostor chybí, ale příkladem takových činností je
sport.
V řadě sportů je prakticky užíván tzv. Magnusův jev,
kdy letící projektil (obvykle míč) v důsledku
svého pohybu a současné rotace zatáčí (hlavně fotbal, tenis, stolní
tenis,
volejbal, baseball). Zhlédněte tedy videa, kde je Magnusův jev využíván:
Do
pondělí 18. 5.
|
|
4. 5. 2020 Téma „Přetlak a podtlak“: Pročtěte a opište shrnutí z učebnice (od str. 91). Podívejte se na videa – experimenty s vývěvou: |
|
24. 4. 2020 Atmosférický
tlak: pročtěte text v učebnici na
straně 46, pročtěte kapitolu „Atmosférický
tlak a jeho měření“, do sešitu napište shrnutí.
V pracovním sešitě vypracujte alespoň úlohu 4 na straně 44. Do pondělí 4. 5. |
|
11. 4. 2020 Pročtěte
kapitolu „Atmosféra Země“ od strany 84. Do sešitů si
zapište složení vzduchu
(na straně 85 vpravo nahoře), co nejlépe nakreslete graf atmosférických
vrstev s vývojem teploty. Všem se velice
omlouvám za to, že jsem nereagoval na emaily, byl jsem týden offline.
|
|
1. 4. 2020 Pascalův
zákon Všechna řešení úkolů posílejte prosím do pátku 10. 4. včetně. |
|
23.
3. 2020 Moje
poděkování patří těm, kteří řešili (nebo se alespoň
pokoušeli řešit a kontaktovali mě) domácí úlohy, protože potom má
vynaložená
práce nebyla úplně marná. Speciální poděkování devítce. Statistika:
|
|
22. 3. 2020 Samostudium
z fyziky pro příští týden. Téma je plavání
těles –
učebnice strana 75–77.
Doporučuji text důkladně pročíst. Za
domácí úkol se pokusit vyřešit úlohy 1 a 2 na straně 77.
Jsou poněkud náročnější. Ten, kdo bude schopen je samostatně vyřešit, prokáže dobré porozumění tématu a schopnost fyzikálního uvažování. Termín odevzdání řešení do příští neděle včetně (29. 3. 2020) |
|
15. 3.
2020 Poslední
téma, které bylo diskutováno, je Archimedův
zákon. Doporučuji ke zhlédnutí druhou část pořadu „Rande
s fyzikou“. Velmi
zjednodušená formulace tohoto zákona říká, že
těleso je v tekutině (kapalina nebo plyn) nadlehčeno o tolik,
kolik váží
tekutina, kterou těleso vytlačí (pokud těleso vytlačí při ponoru 50 kg
tekutiny, jako studentka Bára ve vodě, i nadlehčení jejího těla je 50
kg). Toto
bylo opakovaně vysvětleno. Drobné nepohodlí ovšem způsobuje fakt, že korektní tvrzení užívá pojem síla, nikoli hmotnost. Vztah pro výpočet vztlakové síly je potom Fvz=Vρg; který zcela koresponduje s výše uvedenou představou. V tomto vztahu je Fvz velikost vztlakové síly v newtonech, V objem tekutiny v metrech krychlových, která byla tělesem vytlačena (neboli objem té části tělesa, která je ponořená v tekutině), a g tzv. tíhové zrychlení – konstanta, jejíž hodnota není na povrchu Země všude stejná, ale pro zjednodušení výpočtu lze uvažovat hodnotu přibližnou: g je přibližně 10 m/s2. Jednotky se nelekejte, vysvětlím později. Výpočet
vztlakové síly znamená vynásobit 3 hodnoty
v příslušných jednotkách: objem
krát hustota tekutiny krát deset a vyjde mi to v newtonech a mám to. Do
neděle 22. 3. včetně vyřešte tyto úlohy a řešení
zašlete na adresu: eduardsram@email.cz
v libovolném formátu. Uvědomte si
však, že pokud budou mít řešení stejné chyby u více studentů, bude mi
to
poněkud podezřelé. Výše uvedená adresa slouží i jako komunikační
nástroj pro
objasnění případných nejasností. Úlohy:
Něco
pro odlehčení:
|
|
|