E-learning  pro žáky 7. třídy / Výchova k občanství


20. 6. 2020

Hodnocení za 2. pololetí školního roku 2019 / 2020 proběhlo tento týden ve škole. Žákům, kteří nenavštěvují konzultace, bude zasláno dnes mailem.

19. 6. 2020

Navážeme na minulou kapitolu, prohlédněte si fotografie a videa Armády České republiky.

12. 6. 2020

Příprava občanů k obraně státu (POKOS) je nedílnou součástí plánování obrany státu. Zákonná povinnost občanů bránit svou vlast nezanikla ani s profesionalizací Armády České republiky.
S čím se můžete v prezentaci seznámit:
  • Bezpečnostní prostředí
  • Krizové stavy
  • Struktura Armády ČR
  • Poslání Armády ČR
  • Humanitární mise a vojenské operace v zahraničí
  • Zbraně a technika Armády ČR.

5. 6. 2020

Poslední hodnocený úkol z VO je zaměřen na sestavení osobního rozpočtu, doprovází ho několik otázek. Pozorně čtěte zadání i otázky. Pracovní list není třeba tisknout, potřebné údaje zaznamenejte do sešitu.

29. 5. 2020

Umět hospodařit s osobními, rodinnými či firemními penězi a majetkem je velké umění. Dobrý přehled o našich financích nám může poskytovat vedení rozpočtu. Rozpočet je rozvaha nad výdaji a příjmy.

Příjmy – všechny očekávané zdroje peněz (plat, mzda, zisk, kapesné, dávky, dary). Pravidelné příjmy se opakují vždy po určité době, přicházejí do rozpočtu většinou jedenkrát za měsíc. Nepravidelné příjmy přicházejí do rozpočtu v různých časových intervalech, jejich výše kolísá a ne vždy s nimi můžeme dopředu počítat.

Výdaje – finance, za které pořizujeme statky a služby (nájemné, energie, cestovné, jídlo, spotřební zboží, pojištění, spoření, úvěry). Pevné výdaje se v rozpočtu pravidelně opakují ve stejné výši; je třeba je ve stanovených termínech řádně platit. Kontrolovatelné výdaje můžeme ovlivnit (např. jejich výši) nebo je případně úplně zrušit – máme nad nimi kontrolu.

Úkol: Napište jednotlivé položky rozpočtu do správného místa v tabulce:
  • mzda, nájem bytu, jídlo, důchod, pojištění, mimořádná odměna, provoz telefonu, lístky do divadla, výhra v loterii, příjem z dvouměsíční brigády, platba za el. energii, doprava do školy, splátka auta, kapesné dětí, přídavky na dítě, oblečení a obuv, koníčky, dědictví, nákup vánočních dárků.
Výdaje Příjmy
pevné kontrolovatelné pravidelné nepravidelné
 
 
 
 
 
 
     
 
Dnes vypracujte jen úkol a pošlete mi ho, tím prokážete, že jste látku pochopili. Text nahoře si zapisovat nemusíte.

22. 5. 2020

Majetek se vytváří dlouhodobě a k jeho získání potřebujeme peníze. Ty se však nezískávají snadno. Musíme vynaložit své schopnosti a vlastní pracovní úsilí. S penězi a majetkem se musíme naučit dobře hospodařit. Zapište si do sešitu:

Hospodaření s majetkem a penězi

  • majetek chráníme proti opotřebení, znehodnocení či odcizení
  • peníze můžeme investovat, např.:
    • uložit do banky (úrok – peníze za půjčení peněz)
    • koupit majetek (např. byt a pronajímat ho)
    • koupit akcie úspěšných podniků (dividenda – podíl na zisku)
Podívejte se na zábavné, ale hlavně poučné video – finanční gramotnost.
Úkol: Ve videu jsou uvedeny 3 typy výdajů z čistého příjmu. Napište je a spolu se zápisem pošlete (+).

15. 5. 2020

Minule jsme se věnovali tomu, jak získat majetek. Mám tu pro vás tři zapeklitější otázky.
Majetek může mít různé vlastníky. V této kapitole se seznámíte s tím, co může tvořit majetek jednotlivce, rodiny, podniku, obce a státu. Vlastníkem majetku může být nejen jednotlivec, ale také skupina obyvatel. Pokud majetek patří zcela konkrétním vlastníkům, jde o majetek soukromý. Majetek veřejný naproti tomu není žádného konkrétního člověka. Obvykle jde o majetek obce a státu.
Zapište si do sešitu a doplňte ke každé skupině tři příklady. Pošlete mi to vyfocené a máte ++.

Vlastníci majetku

  • osobní majetek – zahrnuje vše, co vlastní jednotlivý člověk, př.:
  • rodinný majetek – všechno, co vlastní jednotliví členové rodiny, př.:
  • firemní majetek – umožňuje podnikání v určité oblasti, př.:
  • obecní majetek – slouží všem obyvatelům obce / města, př.:
  • státní majetek – př.:
Už vás nic nenapadá? Prezentace.

24. 4. 2020

Peníze nám umožňují získávat statky a služby. Tak si můžeme pořídit nejen to, co ke svému životu potřebujeme zcela nutně (jídlo, ošacení, vybavení domácnosti), ale i věci do určité míry postradatelné (vysavač, televize, automobil). Kromě toho si za peníze můžeme pořídit vlastní byt, rodinný dům či zahradu. Všechny tyto věci dohromady tvoří náš majetek.
Ale jak získáváme peníze? Soustřeďme se pouze na legální činnosti.
Zapište si do sešitu:

Získávání peněz (majetku)

  • za práci = mzda (plat)
  • za podnikání = zisk
  • za investice = úrok, dividendy
  • dar, dědění, výhra

17. 4. 2020

Hodnocení předmětu VO
Vzhledem k situaci, která nastala, i podle dalšího vývoje je zřejmé, že se ve škole asi v tomto školním roce již neuvidíme. Vyvstává proto otázka, jak bude hodnoceno druhé pololetí. Nastíním vám svou představu v předmětu výchova k občanství.
Ve druhém pololetí jste ve škole zatím získali jen jednu známku. Abych měl nějaké podklady pro vaše hodnocení, neboť vás budu muset ohodnotit na vysvědčení, na následujících řádcích napíšu, jak budeme společně postupovat.
Kontrola zadaných prací bude probíhat prostřednictvím mailu. Pro vás bude tato kontrola motivací k další činnosti a já budu mít nějakou zpětnou informaci o vaší práci. Úkoly budou ohodnoceny známkou nebo + (5 plusů = jednička).
Doufám, že je pro vás systém hodnocení přehledný. Neváhejte mne kontaktovat (benda@zsvernerice.cz) s jakýmikoli dotazy. Určitě odpovím.

Úkoly:

  1. Pošlete mi vyfocený zápis ze sešitu – kapitoly K čemu potřebujeme peníze a Vznik a podoba peněz (+).
  2. Pošlete mi vyfocené vypracované úkoly (1–4) ze dne 27. 3. 2020 (++++).
  3. Pošlete mi vyfocenou (z obou stran) svou originální bankovku (zadáno 3. 4.) s krátkým komentářem (známka).

3. 4. 2020

Vytvořte svou originální bankovku, vymyslete návrh a zrealizujte ho. Bankovka musí být oboustranná a musí obsahovat minimálně dva ochranné prvky. Práce si vyberu po návratu do školy, ale jestli někdo chce, může mi předběžně poslat ukázku s komentářem.

27. 3. 2020

Nyní se podrobně podíváme na naše peníze. Na stránkách České národní banky je animace, která podrobně představuje jednotlivé mince i bankovky. Pokud vám na PC animace nefunguje, můžete si stáhnout aplikaci do telefonu nebo tabletu (Android, iOS).
Prohlédněte si všechny mince a bankovky z obou stran a přečtěte si doprovodné informace (i). Podívejte se na bankovky v UV světle a na detaily jednotlivých ochranných prvků.

Úkoly:
Písemně odpovězte do sešitu (nadpis Naše peníze):
  1. Co je na rubové straně dvoukoruny vedle čísla 2?
  2. Z jakých materiálů je vyrobena padesátikoruna?
  3. Napište jména všech osobností na českých bankovkách. Pokud nějakou neznáte, podívejte se na internet.
  4. Napište si alespoň šest ochranných prvků, které chrání české bankovky před paděláním.
Bonus:
Při oběhu se mohou bankovky i mince poškodit. Podívejte se na odkazy dole na stránce, jak to potom vypadá.
  • Opotřebené a poškozené mince
  • Opotřebené a poškozené bankovky

20. 3. 2020

Dnes se podíváme na to, jak vznikly peníze a jakou mají podobu. Toto video to přesně popisuje.
Zápis do sešitu:

Vznik a podoba peněz

  • směna zboží za zboží se začala komplikovat => potřeba univerzálního platidla
  • historické podoby peněz: mušle, korálky, plátno, drahé kovy (zlato, stříbro)
  • později mince a bankovky
  • dnes i elektronické peníze (převody z účtu, platební karty)
Úkol:
  • Zkuste vyjmenovat všechny kovové mince a papírové bankovky, které se u nás v současné době užívají.

13. 3. 2020

Věnujeme se tématu majetek, vlastnictví a hospodaření, dnes je na řadě kapitola k čemu potřebujeme peníze, s touto kapitolou jsme začali již minule.
Zapište si do sešitu:

K čemu potřebujeme peníze
  • peníze slouží k uspokojování našich potřeb
  • předměty, které uspokojují naše potřeby, jsou statky (oblečení, kniha,…)
  • činnosti, které uspokojují naše potřeby, jsou služby (stříhání vlasů, oprava auta,…)
  • někdo statky a služby nabízí, my je za peníze kupujeme = prodej a nákup (směna)
Odpovězte na otázky:
  1. Uveďte další statky a služby, které uspokojují vaše potřeby.
  2. Co potřebujeme ke své existenci, ale za peníze to nelze koupit?
Poslechněte si dva klipy, které vám mohou napovědět (píseň R. Müllera a píseň Z. Svěráka a J. Uhlíře).
Pokud vás už nic nenapadá, podívejte se na obrázek.


«E-learning 7. třídy
«Aktuálně