E-learning pro žáky 7. třídy / Výchova k občanství |
||||||||||||
20. 6. 2020 Hodnocení
za 2. pololetí školního roku 2019 / 2020
proběhlo tento týden ve škole. Žákům, kteří nenavštěvují konzultace,
bude
zasláno dnes mailem.
|
||||||||||||
|
||||||||||||
19. 6. 2020 Navážeme
na minulou kapitolu,
prohlédněte si fotografie
a videa Armády
České republiky.
|
||||||||||||
|
||||||||||||
12. 6. 2020 Příprava
občanů k obraně státu (POKOS) je nedílnou součástí plánování obrany
státu.
Zákonná povinnost občanů bránit svou vlast nezanikla ani s
profesionalizací
Armády České republiky.
S čím se můžete v prezentaci seznámit:
|
||||||||||||
|
||||||||||||
5. 6. 2020 Poslední
hodnocený úkol
z VO je zaměřen na
sestavení osobního rozpočtu, doprovází ho několik otázek. Pozorně čtěte
zadání
i otázky. Pracovní list není třeba tisknout, potřebné údaje
zaznamenejte do
sešitu.
|
||||||||||||
|
||||||||||||
29. 5. 2020 Umět hospodařit s osobními, rodinnými či firemními penězi a majetkem je velké umění. Dobrý přehled o našich financích nám může poskytovat vedení rozpočtu. Rozpočet je rozvaha nad výdaji a příjmy. Příjmy
– všechny očekávané zdroje peněz (plat, mzda, zisk, kapesné, dávky,
dary). Pravidelné
příjmy se opakují vždy po určité době, přicházejí do rozpočtu většinou
jedenkrát za měsíc. Nepravidelné příjmy přicházejí do rozpočtu
v různých
časových intervalech, jejich výše kolísá a ne vždy s nimi můžeme
dopředu
počítat. Výdaje
– finance, za které pořizujeme statky a služby (nájemné, energie,
cestovné, jídlo,
spotřební zboží, pojištění, spoření, úvěry). Pevné výdaje se v
rozpočtu pravidelně
opakují ve stejné výši; je třeba je ve stanovených termínech řádně
platit. Kontrolovatelné
výdaje můžeme ovlivnit (např. jejich výši) nebo je případně úplně
zrušit – máme
nad nimi kontrolu.
Dnes vypracujte jen úkol a pošlete mi ho, tím prokážete, že jste látku pochopili. Text nahoře si zapisovat nemusíte. |
||||||||||||
|
||||||||||||
22. 5. 2020 Majetek
se vytváří dlouhodobě a k jeho získání
potřebujeme peníze. Ty se však nezískávají snadno. Musíme vynaložit své
schopnosti a vlastní pracovní úsilí. S penězi a majetkem se musíme
naučit
dobře hospodařit. Zapište si do sešitu:
Hospodaření
s majetkem a penězi
Úkol: Ve videu jsou uvedeny 3 typy výdajů z čistého příjmu. Napište je a spolu se zápisem pošlete (+). |
||||||||||||
|
||||||||||||
15. 5. 2020 Minule
jsme se věnovali tomu, jak získat majetek.
Mám tu pro vás tři zapeklitější otázky.
Majetek může mít různé vlastníky. V této kapitole se seznámíte s tím, co může tvořit majetek jednotlivce, rodiny, podniku, obce a státu. Vlastníkem majetku může být nejen jednotlivec, ale také skupina obyvatel. Pokud majetek patří zcela konkrétním vlastníkům, jde o majetek soukromý. Majetek veřejný naproti tomu není žádného konkrétního člověka. Obvykle jde o majetek obce a státu. Zapište si do sešitu a doplňte ke každé skupině tři příklady. Pošlete mi to vyfocené a máte ++. Vlastníci
majetku
|
||||||||||||
|
||||||||||||
24. 4. 2020 Peníze
nám umožňují získávat statky a služby. Tak si
můžeme pořídit nejen to, co ke svému životu potřebujeme zcela nutně
(jídlo,
ošacení, vybavení domácnosti), ale i věci do určité míry postradatelné
(vysavač,
televize, automobil). Kromě toho si za peníze můžeme pořídit vlastní
byt,
rodinný dům či zahradu. Všechny tyto věci dohromady tvoří náš majetek.
Ale jak získáváme peníze? Soustřeďme se pouze na legální činnosti. Zapište si do sešitu: Získávání
peněz (majetku)
|
||||||||||||
|
||||||||||||
17. 4. 2020 Hodnocení
předmětu VO
Vzhledem k situaci, která nastala, i podle dalšího vývoje je zřejmé, že se ve škole asi v tomto školním roce již neuvidíme. Vyvstává proto otázka, jak bude hodnoceno druhé pololetí. Nastíním vám svou představu v předmětu výchova k občanství. Ve druhém pololetí jste ve škole zatím získali jen jednu známku. Abych měl nějaké podklady pro vaše hodnocení, neboť vás budu muset ohodnotit na vysvědčení, na následujících řádcích napíšu, jak budeme společně postupovat. Kontrola zadaných prací bude probíhat prostřednictvím mailu. Pro vás bude tato kontrola motivací k další činnosti a já budu mít nějakou zpětnou informaci o vaší práci. Úkoly budou ohodnoceny známkou nebo + (5 plusů = jednička). Doufám, že je pro vás systém hodnocení přehledný. Neváhejte mne kontaktovat (benda@zsvernerice.cz) s jakýmikoli dotazy. Určitě odpovím. Úkoly:
|
||||||||||||
|
||||||||||||
3. 4. 2020 Vytvořte
svou originální bankovku, vymyslete návrh a
zrealizujte ho. Bankovka musí být oboustranná a musí obsahovat
minimálně dva
ochranné prvky. Práce si vyberu po návratu do školy, ale jestli někdo
chce,
může mi předběžně poslat ukázku s komentářem.
|
||||||||||||
|
||||||||||||
27. 3. 2020 Nyní
se podrobně podíváme na naše peníze. Na
stránkách České národní banky je animace, která podrobně představuje
jednotlivé mince
i bankovky.
Pokud vám na PC animace nefunguje, můžete si stáhnout
aplikaci do telefonu nebo tabletu (Android,
iOS).
Bonus:Úkoly: Písemně odpovězte do sešitu (nadpis Naše peníze):
Při oběhu se mohou bankovky i mince poškodit. Podívejte se na odkazy dole na stránce, jak to potom vypadá. |
||||||||||||
|
||||||||||||
20. 3. 2020 Dnes
se podíváme na to, jak vznikly peníze a jakou
mají podobu. Toto video
to přesně popisuje.
Zápis do sešitu: Vznik
a podoba peněz
|
||||||||||||
|
||||||||||||
13. 3.
2020 Věnujeme se tématu majetek, vlastnictví a hospodaření, dnes je na řadě kapitola k čemu potřebujeme peníze, s touto kapitolou jsme začali již minule. Zapište si do sešitu: K čemu potřebujeme peníze
Poslechněte
si dva klipy, které vám mohou
napovědět (píseň R.
Müllera a píseň Z.
Svěráka a J. Uhlíře).
Pokud vás už nic nenapadá, podívejte se na obrázek. |
||||||||||||
|
||||||||||||
|