E-learning pro žáky 8. třídy / Český jazyk a literatura |
||||||||||||||
21. 6. 2020 Hodnocení
za 2. pololetí školního roku 2019 / 2020
proběhlo tento týden ve škole. Žákům, kteří nenavštěvují konzultace,
bude
zasláno dnes mailem.
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
19. 6. 2020 / mluvnice Poslední
hodina distančního
vzdělávání z českého jazyka. Vyzkoušejte si, co si pamatujete z
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
18. 6. 2020 / mluvnice V pondělí jste měli k dispozici online cvičení na opakování, dnes v tom budeme pokračovat. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
17. 6. 2020 / literatura V
poslední literární hodině se podíváme do světové literatury. Gerald
Durrell je
známý anglický spisovatel. Možná si někdo z vás všiml seriálu
Durrellovi, který
vznikl na motivy známé románové trilogie. Vysílá ho Česká
televize. My
máme ukázku v učebnici na s. 154.
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
15. 6. 2020 / mluvnice Tento
týden nás čeká opakování. Máte
šanci si prověřit své znalosti z různých oblastí českého jazyka.
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
12. 6. 2020 / mluvnice
V pravopisném okénku se budeme věnovat psaní skupiny mě / mně (mimo tvarů zájmena já). Skupinu mně píšeme, pokud slova příbuzná obsahují skupinu mn. Příklady:
Pokud
základové slovo obsahuje pouze m, píšeme mě.
Příklady:
Chytákem
je tamější,
které není odvozené od tamní, ale je vytvořeno příponou -ější od slova tam.
Zaškrtněte si zobrazování chyb a vysvětlení: |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
11. 6. 2020 / mluvnice K větám
jste vytvářeli grafy (znázornění stavby věty jednoduché),
teď zkuste opačný postup. Na
řešení se podíváme ve škole v úterý 16. 6.
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
10. 6. 2020 / literatura Možná
znáte pohádky Hrátky s čertem
nebo Dalskabáty, hříšná ves aneb Zapomenutý čert, jejich autorem je Jan
Drda.
Velmi známý je jeho soubor povídek Němá barikáda, ve kterých zobrazil
život
nehrdinských hrdinů za okupace. Přečtěte si povídku Včelař, s. 57.
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
8. 6. 2020 / mluvnice Dnes
pracujte na úkolech k odevzdání,
které ještě nemáte hotové.
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
5. 6. 2020 / sloh Napište
4. slohovou práci.
Využijte přípravu, kterou jste si udělali minulý týden. Připomínám, že
3.
slohovou prací byla recenze na knihu.
Toto je poslední hodnocená práce z českého jazyka a literatury. Projděte si tuto stránku a vypracujte úkoly, kterým jste do této chvíle nevěnovali pozornost. Učební látku a cvičení zde budu publikovat ještě v dalších týdnech, takže se nebudete nudit. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
4. 6. 2020 / mluvnice Na
řadě je zase pravopisná chvilka –
koncovky přídavných jmen. Pro osvěžení nabízím poučení
a pro procvičení nejprve doplňovačku
(zaškrtněte si zobrazování chyb a vysvětlení) a
pak i souvislejší text.
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
3. 6. 2020 / literatura Dalším
uměleckým směrem první poloviny 20. století
je dadaismus. Pracuje
na základě náhody, která přináší nesmyslné souvislosti,
vymykající se rozumovému chápání. Výklad dadaistických děl je zcela
závislý na
čtenáři, divákovi.
Dadaismus v umění (A – B – C – D – E)
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
1. 6. 2020 / mluvnice Pokračujeme
v procvičování. Určete větné členy a znázorněte stavbu
věty. Svá řešení mi opět pošlete na mail.
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
29. 5. 2020 / sloh Dnešní
hodina je vyhrazena pro přípravu slohové
práce. Napište úvahu na téma: Je lepší cestovat autobusem nebo
vlakem?
Využijte své zkušenosti a zamyslete se nad touto otázkou. V úvodu
můžete
napsat, jaké máte zkušenosti s jízdou v těchto dopravních
prostředcích. V dalších odstavcích se zaměřte na různá kritéria a
uvádějte
výhody či nevýhody přepravy danými způsoby, své výroky odůvodňujte.
Položte si
v textu nějaké otázky a zkuste na ně odpovědět. Můžete využít
výrazy,
kterými dokumentujete svůj myšlenkový proces (domnívám se,
že… jsem přesvědčen o... myslím si, že… věřím, že…). Na
závěr shrňte svá tvrzení.
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
28. 5. 2020 / mluvnice V pondělí
jste měli určit větné členy ve dvou větách
a znázornit jejich stavbu. Podívejte se na správné řešení. Dnes totéž proveďte
u čtyř vět, tentokrát mi ale svá řešení pošlete na mail. Můžete získat
plusy.
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
27. 5. 2020 / literatura Budeme
ještě chvíli pobývat u české poezie 1.
poloviny 20. století. Představili jsme si poetismus a Vítězslava
Nezvala.
Podívejte se, jak recituje své verše (ukázka).
Přečtěte si jeho báseň Čísla (s.
137).
Dalšími básníky tohoto období byli Konstantin Biebl a Jaroslav Seifert. Podívejte se do učebnice na báseň S lodí jež dováží čaj a kávu (s. 138) od K. Biebla. Tuto básničku za normální situace recitují žáci 8. třídy. S Jaroslavem Seifertem, nositelem Nobelovy ceny za literaturu, se setkáme i v 9. třídě. Přečtěte si básně na s. 137 a 138 a poslechněte si Píseň o lásce. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
25. 5. 2020 / mluvnice Určete
všechny větné členy v následujících dvou
větách a znázorněte jejich stavbu (vytvořte graf). Správné řešení si
ukážeme ve
čtvrtek.
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
22. 5. 2020 / mluvnice Jestliže
umíme určovat větné členy, můžeme se teď
naučit, jak se graficky znázorní stavba věty jednoduché. Pozorně se
podívejte na pravidla
a příklady. Procvičovat
začneme příště.
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
21. 5. 2020 / mluvnice Ještě
tuto hodinu zůstaneme u přístavku a budeme
pracovat s učebnicí. Do sešitu vypracujte dvě cvičení podle
uvedených zadání
a pošlete mi je mailem.
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
20. 5. 2020 / literatura V dnešní hodině zabrousíme do literární teorie, připomeneme si, co je to rým, a ukážeme si tři druhy rýmu. Napište si do sešitu: Rým
–
zvuková shoda konců slov na konci veršů (tvoří ho dva verše).
Někdo
se bojí vlastní ženy (a)
A někdo třeba upíra (b) Někdo je v přítmí vyděšený (a) Ve tmě už téměř umírá (b)
Už to
žito na souvrati, (a)
vlní se a v slunci zlatí; (a) vlň se, vlň se, žitko, zlaté, (b) čekali jsme dlouho na tě. (b)
Král
Karel s Buškem z Vilhartic (a)
teď zasedli si k dubovému stolu – (b) ti dva už pili mnohou číši spolu (b) a zapěli si z plných plic. (a) Poznámka:
Ukázka 1 – Jan Burian: Zubař, ukázka 2 –
Josef Václav Sládek: Už to žito na souvrati, ukázka 3 – Jan Neruda:
Romance o
Karlu IV.
Úkol: Určete druhy rýmu v následujících ukázkách. Řešení mi pošlete mailem (++).
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
18. 5. 2020 / mluvnice Uděláme malou odbočku, než se pustíme do grafického znázornění věty jednoduché. Podíváme se na přístavek, což není větný člen, ale skladební vztah.
Úkol: V následujících čtyřech větách podtrhněte přístavek a oddělte ho čárkami (++).
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
16. 5. 2020 Již
dva měsíce se učíte doma a přibližně ještě jeden
měsíc se tímto způsobem budete vzdělávat. Řešíte zadané úkoly, které mi
posíláte, a jste za ně hodnoceni. Známky získané při školním i domácím
vzdělávání se rovnocenně podílejí na klasifikaci na vysvědčení za druhé
pololetí. Někteří žáci odevzdali již (téměř) vše, někteří pracují
průměrně a doručili
alespoň polovinu zadaných úloh. Existuje ovšem i skupina žáků, kteří
nepracují
nebo poslali ke kontrole velmi málo odvedené práce. Těm doporučuji, aby
využili
ještě zbývající čas a pořádně zabrali. Pro ty, kteří nemají možnost
výsledky
své činnosti odevzdávat elektronicky, mám dobrou zprávu. Své sešity
(mluvnice,
literatura, sloh a PS) a další texty mi budou moci předat v červnu
před
školou. Přesné termíny ještě zveřejním.
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
15. 5. 2020 / sloh Opět
se budeme věnovat úvaze. Do sešitu si
napíšete základní fakta o tomto slohovém útvaru, přečtete si jednu
úvahu a
budete moci získat dva plusy.
Zapište si: Úvaha
Úkol:
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
14. 5. 2020 / mluvnice Na
řadě je zase pravopisná chvilka. Tentokrát, aby
se nám to hodilo k probírané látce, tu máme shodu přísudku
s podmětem.
Pro osvěžení nabízím poučení
a pro procvičení nejprve doplňovačku
(zaškrtněte
si zobrazování chyb a vysvětlení) a pak i souvislejší text.
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
13. 5. 2020 / literatura V této a následujících hodinách se vydáme do světa poezie. V průběhu 20. let minulého století vznikl svébytný český básnický směr – poetismus. Poetismus upřednostňuje emoce, fantazii a spojování představ. Nejosobitějším představitelem poetismu byl Vítězslav Nezval. Jednou z nejznámějších částí Nezvalovy poetistické Pantomimy (1924) je sbírka Abeceda. Obvykle se uvádí, že jednotlivá čtyřverší byla inspirována tvary písmen. Posuďte sami: A
nazváno buď prostou
chatrčí
Ó palmy přeneste svůj rovník nad Vltavu Šnek má svůj prostý dům z nějž růžky vystrčí a člověk neví kam by složil hlavu Z
velmi volného přirovnání tvaru písmene A se
stříškou vzniká první verš. Asociací chatrče a divošských stanů
přeskočí
fantazie na rovník a přeje si přenésti jeho klima do našich věčně
deštivých
krajin. Z rýmu chatrčí – vystrčí se zrodí představa šneka,
vystrkujícího růžky
z domu, který nosí s sebou. A za pomoci rýmu nad Vltavu – hlavu si
vybaví
obraznost ubohé lidi bez přístřeší.
Vidíme,
že báseň se nezrodila z nějakého předběžného plánu, nýbrž během
složitého rozvíjení obraznosti omezované i podporované rýmem.Podívejte se na některé taneční kompozice na téma písmen abecedy v podání Milči Mayerové a přečtěte si jednotlivé texty. A C |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
11. 5. 2020 / mluvnice Každý větný člen může být holý, rozvitý a několikanásobný. Již jsme se o těchto pojmech bavili v nižších ročnících, ale dnes si je připomeneme. Holý
větný člen
Rozvitý
větný člen
Několikanásobný
větný člen
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
7. 5. 2020 / mluvnice Určete
všechny větné členy
v následujících větách a své řešení mi pošlete. Můžete získat až
pět
plusů. Využijte postupu nebo použijte svou metodu.
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
6. 5. 2020 / literatura Budeme
se věnovat spisovateli, který se narodil v Libochovicích
nad Ohří. Jmenuje se Josef Kopta. Jeho dílo bychom mohli rozdělit do
dvou hlavních
směrů. Píše legionářskou literaturu a psychologické romány.
Zapište si do sešitu: Josef
Kopta
Podívejte se na epizodu o legiích z cyklu Dějiny udatného českého národa.
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
4. 5. 2020 / mluvnice Dnes
si procvičíme určování větných členů podle
postupu z minulé hodiny.
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
30. 4. 2020 / mluvnice Prozatím jsme určovali větné členy odděleně, abyste se je mohli dobře naučit. Nyní začneme s větným rozborem, ve větě budeme určovat všechny větné členy. Zapište si do sešitu, pokud máte tu možnost, tak si to vytiskněte a nalepte: Postup
při určování větných členů
Vyzkoušejte online cvičení.
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
29. 4. 2020 / literatura Jan
Werich napsal pohádkovou knihu Fimfárum. Poslechněte si
pohádku Lakomá
Barka a odpovězte na otázky (++).
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
27. 4. 2020 / mluvnice Probrali
jsme jednotlivé větné členy, ve škole základní
skladební dvojici (podmět a přísudek) a při domácí výuce rozvíjející
větné
členy (příslovečné určení, předmět a přívlastek). Doplněk budeme
probírat
v 9. třídě.
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
24. 4. 2020 / sloh Posledním
slohovým útvarem, kterému se budeme v tomto
školním roce věnovat, je úvaha. Úvaha se podobá výkladu, ale
nepoučuje.
Pohlíží na problém z různých stran a snaží se najít řešení. To ale
neznamená, že se jí to povede. Pro úvahu je vždy důležitá zkušenost
autora s daným
tématem. Představte si, jak byste asi psali úvahu o jaderné fúzi.
Myslím si, že
např. úvaha o humoru v kreslených pohádkách by pro vás byla mnohem
přijatelnější.
Přečtěte si dvě úvahy na str. 153 a 154–155, abyste věděli, o čem je řeč. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
23. 4. 2020 / mluvnice |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
22.
4. 2020 / literatura
Přečtěte si ukázku od Leo Rostena Pan Kaplan má třídu stále rád, která vypráví o půvabně humorných jazykových a jiných potížích žáků Večerní přípravné školy pro dospělé v New Yorku (učebnice s. 216–218), a poslechněte si kratičkou ukázku z dramatizace této knihy. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
20. 4. 2020 Dnes
pracujte na dokončení úkolů, které ještě
nemáte. Jejich přehled je v pátečním odkazu (17. 4.). Vyfoťte je a
posílejte mi je,
klidně i po částech.
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
17. 4. 2020 |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
16. 4. 2020 / mluvnice V pondělí 6. 4. jsme se
podívali na přívlastek postupně
rozvíjející a přívlastek několikanásobný. Druhou dvojicí je přívlastek
těsný a
volný.
Přívlastek těsný
Do sešitu mluvnice vypracujte:
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
15. 4. 2020 / literatura Voskovec
a Werich uvedli na jeviště Osvobozeného
divadla v letech 1927–1938
dvacet sedm her, v nichž navazovali na
tradici improvizovaného herectví. Od humoru přešli postupně
k politické satiře.
Spoluautorstvím Voskovec –
Werich –
Ježek vznikly písně, které zásadně
ovlivnily celou další českou písňovou tvorbu (viz minulá hodina).
Natočili i čtyři filmové komedie –
Pudr a benzín, Peníze nebo život, Hej rup! a Svět patří nám. Před
začátkem 2.
světové války emigrovali do USA.
Pokračujte do sešitu k minulému zápisu.
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
13. 4. 2020 Již
více než měsíc se učíte doma. Podívejte se na
stručný přehled
probrané látky a zadaných úkolů.
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
8. 4. 2020 / literatura V této a příští hodině se budeme věnovat Osvobozenému divadlu, které je spojeno se třemi jmény. Hlavními představiteli a autory textů byli Jiří Voskovec a Jan Werich (obr.). Hudbu skládal Jaroslav Ježek (obr.). Kromě divadelních her (těm se budeme věnovat příště) dosáhly značné popularity i jejich písně. Napište si do sešitu: Osvobozené
divadlo
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
6. 4. 2020 / mluvnice Nejprve se podíváme na řešení cvičení, která byla zadána 2. 4. 2020:
Kromě přívlastku shodného a neshodného můžeme ještě rozlišovat :
Přívlastek postupně rozvíjející
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
3. 4. 2020 / mluvnice A máme tu opět pravopisný pátek, tentokrát si zopakujeme pravopis předpon s-, z- a vz-. Nejprve vám doporučuji trochu teorie, pak se pusťte do cvičení. Teorie:
Nejzáludnější jsou slova, která lze psát s předponou s- i z-, ale pokaždé mají jiný význam (např.):
Cvičení: Poznámka: Pokud vám vyprší denní limit odpovědí, můžete trénovat zase jindy. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
2. 4. 2020 / mluvnice Kontrola cvičení zadaného 30. 3. 2020:
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
1. 4. 2020 / literatura Spisovatelem,
o kterém dnes bude řeč, je
Zdeněk Jirotka a vás čeká několik úkolů.
Zapište si do sešitu: Zdeněk Jirotka
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
30. 3. 2020 / mluvnice Minule jste si připomněli, co je to předmět a jak ho ve větě určit. Na toto téma je zde ještě jedno cvičení. Dalším větným členem je přívlastek. Předávám slovo kolegyni. Zapište si do sešitu mluvnice: Přívlastek
(Pk)
PKs se shoduje s podstatným jménem, které rozvijí. Př.: s malým (r. stř., č. j., p. 7.) = oknem (r. stř., č. j., p. 7.). Pkn se neshoduje alespoň v jedné kategorii s podstatným jménem, které rozvijí. Př.: buchta (r. žen., č. j., p. 1.) ≠ od babičky (r. žen., č. j., p. 2.). Při skloňování Pks mění svůj tvar. Př.: 1. pád – malé okno, ale 7. pád – s malým oknem. Pkn při skloňování svůj tvar nemění. Př.: 1. pád – buchty od babičky, 2. pád – bez buchet od babičky. Kdo chce, může se ještě podívat na tabulku v učebnici na straně 80. Úkoly:
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
27.
3. 2020 / sloh Dnes
si připravte do sešitu slohovou práci
nanečisto. Napište recenzi o přečtené knize. Použijte pouze
vlastní
slova. Rozsah –
přibližně 20 řádků. Než začnete, podívejte se sem.
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
26. 3. 2020 / mluvnice Dnes přistoupíme k dalšímu rozvíjejícímu větnému členu, tím je předmět. Probírali jsme ho již v minulých ročnících, takže to bude opakování. Nejprve si ale zkontrolujeme cvičení 2 na straně 35 v pracovním sešitě.
Přistoupíme k výkladu, ten za mě opět převezme kolegyně v následujícím videu. Zapište si do sešitu mluvnice: Předmět (Pt)
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
25. 3. 2020 / literatura Vrátíme se k významné postavě české literatury, Karlu Čapkovi. V úvodu si poslechnete jeho fejeton, zkusíte si úspěšně vyřešit několik testů a převyprávíte ukázku podle svého výběru. Vyhledejte, co je fejeton, a poslechněte si Čapkův fejeton Chvála vrtáků. Patříte mezi ty šikovné nebo mezi nemehla? :-) Zopakujte si to, co víte o Karlu Čapkovi, ve třech testech. Pokud nevíte, podívejte se do svého sešitu se spolehlivými zápisky nebo na internet.
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
23. 3. 2020 / mluvnice Začneme kontrolou úkolu zadaného 19. 3. 2020. Chyby si opravte.
Úkoly:
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
20. 3. 2020 / mluvnice Pravopis. To je to, co nás dnes
zajímá. Vezmeme to
pěkně od začátku. Takže psaní i/y a í/ý ve vyjmenovaných slovech a
slovech
příbuzných. Nejprve si vyjmenovaná slova zopakujte. Zde
najdete velmi pěkný
přehled. Nejenže se seznámíte s novými slovy, u kterých si
zjistíte jejich
význam (např. slynout, vyza), ale také získáte poučení o rozlišení slov
(např.
být x bít, výt x vít). V klidu si to prostudujte a pak si
vyzkoušejte 2
cvičení. Jejich výhodou je, že hned vidíte svou úspěšnost.
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
19. 3. 2020 / mluvnice Pokračujeme v procvičování příslovečného určení. Zkontrolujte si cvičení 4 na s. 36 v PS. Napíšu příklady toho, jak může vypadat vaše řešení:
Opište si následující věty do sešitu mluvnice a určete druh vyznačeného PU. Nápověda. Zaměřte se na poslední čtyři PU, která byla probírána.
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
18.
3. 2020 / literatura Mezi
spisovatele, kteří pracovali v Lidových novinách,
patří také Eduard Bass. Stručně si ho představíme. Napište si do sešitu:
Eduard Bass
Najděte, co jsou soudničky. Přečtěte si v učebnici ukázku na s. 220–222 a písemně odpovězte do sešitu na otázky:
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
16. 3. 2020 / mluvnice Začneme
kontrolou dvou úkolů, které jste měli udělat
minule.
V prvním
úkolu jste si měli do sešitu mluvnice
opsat věty a nad slovo, které je příslovečným určením, napsat
příslušnou
zkratku, tedy Pum, Puč, Puz a Pumíry. Vezměte si sešit a zkontrolujte
si
správnost řešení, chyby si opravte.
Pak
jste se měli pokusit vyhledat ve větách příslovečné
určení příčiny a účelu. Řešení:
Kvůli
tobě (Pupříč)
jsem
zmeškal vlak. Uděláš
mi to pro
radost (Puúč)? Večer jsem usínal únavou (Pupříč). Spěchali
jsme ke
studni pro vodu (Puúč). Maminka se rozplývala štěstím
(Pupříč).
Mají doma krb jen na okrasu (Puúč).
Teď
se podíváme na další druhy příslovečného určení.
Zapište si to do sešitu mluvnice.
Příslovečné
určení podmínky (Pupodm)
Příslovečné určení přípustky
(Pupříp)
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
14. 3. 2020 Předpokládám,
že se věnujete učení a zadaným úkolům
každý všední den a že pravidelně kontrolujete, co je na webu nového.
Pracujte
poctivě, neodkládejte si moc práce na potom. Zápisy a úkoly
v sešitech
(mluvnice, literatura, sloh, pracovní sešit) budou zkontrolovány po
příchodu do
školy. Nezapomeňte číst knihu na čtenářský deník.
Sešit máte u mě. Pište si poznámky prozatím na papír
a pak si celek přepíšete. V
případě potřeby mě kontaktujte mailem.
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
13. 3. 2020 / sloh V poslední
hodině slohu jsme se zaměřili na recenzi. Četli
jsme si v učebnici (s. 150 a 152–153)
recenze na knihu
Harry Potter a relikvie smrti a na film Pupendo. Máte i krátký zápisek
v sešitě.
Dnes se podíváte na dvě recenze na internetu. Jedná se o recenzi na knihu Anna – Krok za krokem do nového života a o recenzi na film Čertoviny. Všímejte si nejen toho, jak autoři popisují obsah, ale hlavně toho, jak knihu hodnotí. Jakým způsobem vyjadřují vlastní stanoviska? Čím zdůvodňují svá tvrzení? Doporučují, či nedoporučují ostatním knihu / film k přečtení / zhlédnutí? |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
12. 3. 2020
/ mluvnice Minule
jsme si zopakovali čtyři druhy příslovečného
určení (místa, času, způsobu a míry). Následující věty opište do sešitu
mluvnice
a nad slovo, které je příslovečným určením, napište příslušnou zkratku,
tedy Pum,
Puč, Puz a Pumíry. Můžete se poradit se sešitem nebo učebnicí (str. 78).
Nyní
se podíváme na další dva druhy příslovečného
určení. Zapište si to do sešitu mluvnice. Příslovečné určení příčiny (Pupříč)
Příslovečné určení účelu (Puúč)
Přečtěte
si následující věty, přemýšlejte a zkuste
najít příslovečné určení příčiny a účelu: Kvůli tobě jsem zmeškal vlak. Uděláš mi to pro radost? Večer jsem usínal únavou. Spěchali jsme ke studni pro vodu. Maminka se rozplývala štěstím. Mají doma krb jen na okrasu. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
11. 3. 2020
/ literatura V minulé hodině jsme hovořili o Karlu Poláčkovi. Četli jsme i ukázku z jeho nejznámější knihy – Bylo nás pět. Máte dva úkoly.
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|