E-learning  pro žáky 8. třídy / Český jazyk a literatura


21. 6. 2020

Hodnocení za 2. pololetí školního roku 2019 / 2020 proběhlo tento týden ve škole. Žákům, kteří nenavštěvují konzultace, bude zasláno dnes mailem.

19. 6. 2020 / mluvnice

Poslední hodina distančního vzdělávání z českého jazyka. Vyzkoušejte si, co si pamatujete z pravopisu velkých písmen.

18. 6. 2020 / mluvnice

V pondělí jste měli k dispozici online cvičení na opakování, dnes v tom budeme pokračovat.

17. 6. 2020 / literatura

V poslední literární hodině se podíváme do světové literatury. Gerald Durrell je známý anglický spisovatel. Možná si někdo z vás všiml seriálu Durrellovi, který vznikl na motivy známé románové trilogie. Vysílá ho Česká televize. My máme ukázku v učebnici na s. 154.

15. 6. 2020 / mluvnice

Tento týden nás čeká opakování. Máte šanci si prověřit své znalosti z různých oblastí českého jazyka.

12. 6. 2020 / mluvnice

V pravopisném okénku se budeme věnovat psaní skupiny mě / mně (mimo tvarů zájmena já).
Skupinu mně píšeme, pokud slova příbuzná obsahují skupinu mn. Příklady:
  • domnívat se → domněnka
  • skromný → skromně
  • uzemní → uzemně
Pokud základové slovo obsahuje pouze m, píšeme . Příklady:
  • rozu → rozul
  • soukro → soukro
  • vědo → vědo
Chytákem je tamější, které není odvozené od tamní, ale je vytvořeno příponou -ější od slova tam.

Zaškrtněte si zobrazování chyb a vysvětlení:


11. 6. 2020 / mluvnice

K větám jste vytvářeli grafy (znázornění stavby věty jednoduché), teď zkuste opačný postup. Na řešení se podíváme ve škole v úterý 16. 6.

10. 6. 2020 / literatura

Možná znáte pohádky Hrátky s čertem nebo Dalskabáty, hříšná ves aneb Zapomenutý čert, jejich autorem je Jan Drda. Velmi známý je jeho soubor povídek Němá barikáda, ve kterých zobrazil život nehrdinských hrdinů za okupace. Přečtěte si povídku Včelař, s. 57.

8. 6. 2020 / mluvnice

Dnes pracujte na úkolech k odevzdání, které ještě nemáte hotové.
  • Žáci, kteří budou chodit na konzultace, mi mohou sešity s úkoly předat osobně ve středu 10. 6. nebo v úterý 16. 6. (to je poslední termín na odevzdání prací.)
  • Žáci, kteří nebudou chodit na konzultace, mi mohou sešity předat osobně také ve středu 10. 6. nebo v úterý 16. 6. mezi 9:40 až 10:20 hod. (zazvoňte na zvonek, věci mi dáte před školou).
  • Maily s úkoly mi můžete posílat až do 16. 6. 2020.
Program konzultací:
  • Středa 10. 6. (2. hodina): odevzdávání prací (ČJ, Př i VO), dotazy, diskuse
  • Úterý 16. 6. (2. hodina): určování větných členů a stavba věty jednoduché (vysvětlení problematických jevů)
  • Středa 17. 6. (1. hodina): hodnocení 2. pololetí

5. 6. 2020 / sloh

Napište 4. slohovou práci. Využijte přípravu, kterou jste si udělali minulý týden. Připomínám, že 3. slohovou prací byla recenze na knihu.

Toto je poslední hodnocená práce z českého jazyka a literatury. Projděte si tuto stránku a vypracujte úkoly, kterým jste do této chvíle nevěnovali pozornost. Učební látku a cvičení zde budu publikovat ještě v dalších týdnech, takže se nebudete nudit.

4. 6. 2020 / mluvnice

Na řadě je zase pravopisná chvilka – koncovky přídavných jmen. Pro osvěžení nabízím poučení a pro procvičení nejprve doplňovačku (zaškrtněte si zobrazování chyb a vysvětlení) a pak i souvislejší text.

3. 6. 2020 / literatura

Dalším uměleckým směrem první poloviny 20. století je dadaismus. Pracuje na základě náhody, která přináší nesmyslné souvislosti, vymykající se rozumovému chápání. Výklad dadaistických děl je zcela závislý na čtenáři, divákovi.
Dadaismus v umění (A B C D E).
  • Vytvořte na základě návodu svou báseň a tu mi pošlete mailem. Tristan Tzara: Jak vytvořit dadaistickou báseň (s. 124). Zde to již vyzkoušeli.

1. 6. 2020 / mluvnice

Pokračujeme v procvičování. Určete větné členy a znázorněte stavbu věty. Svá řešení mi opět pošlete na mail.
  • Překvapila nás vůně rozkvetlé louky.
  • Sečtělí žáci nedělají v diktátech žádné chyby.
  • Při sebemenších potížích navštivte lékaře.
  • Na Pražském hradě nás zaujala výměna stráží.

29. 5. 2020 / sloh

Dnešní hodina je vyhrazena pro přípravu slohové práce. Napište úvahu na téma: Je lepší cestovat autobusem nebo vlakem? Využijte své zkušenosti a zamyslete se nad touto otázkou. V úvodu můžete napsat, jaké máte zkušenosti s jízdou v těchto dopravních prostředcích. V dalších odstavcích se zaměřte na různá kritéria a uvádějte výhody či nevýhody přepravy danými způsoby, své výroky odůvodňujte. Položte si v textu nějaké otázky a zkuste na ně odpovědět. Můžete využít vý­razy, kterými dokumentujete svůj myšlenkový proces (domnívám se, že… jsem přesvědčen o... myslím si, že… věřím, že…).  Na závěr shrňte svá tvrzení.

28. 5. 2020 / mluvnice

V pondělí jste měli určit větné členy ve dvou větách a znázornit jejich stavbu. Podívejte se na správné řešení. Dnes totéž proveďte u čtyř vět, tentokrát mi ale svá řešení pošlete na mail. Můžete získat plusy.
  • Marcela se letos přihlásila do jazykového kurzu.
  • Koupili jsme si párek v rohlíku.
  • Kvůli sněhové nadílce byla expedice zrušena.
  • Skvělá marmeláda z višní ležela na kuchyňském stole.

27. 5. 2020 / literatura

Budeme ještě chvíli pobývat u české poezie 1. poloviny 20. století. Představili jsme si poetismus a Vítězslava Nezvala. Podívejte se, jak recituje své verše (ukázka). Přečtěte si jeho báseň Čísla (s. 137).
Dalšími básníky tohoto období byli Konstantin Biebl a Jaroslav Seifert. Podívejte se do učebnice na báseň S lodí jež dováží čaj a kávu (s. 138) od K. Biebla. Tuto básničku za normální situace recitují žáci 8. třídy.
S Jaroslavem Seifertem, nositelem Nobelovy ceny za literaturu, se setkáme i v 9. třídě. Přečtěte si básně na s. 137 a 138 a poslechněte si Píseň o lásce.

25. 5. 2020 / mluvnice

Určete všechny větné členy v následujících dvou větách a znázorněte jejich stavbu (vytvořte graf). Správné řešení si ukážeme ve čtvrtek.
  • Karlova maminka uvařila švestkové knedlíky.
  • Malou Helenku vzali rodiče do parku.

22. 5. 2020 / mluvnice

Jestliže umíme určovat větné členy, můžeme se teď naučit, jak se graficky znázorní stavba věty jednoduché. Pozorně se podívejte na pravidla a příklady. Procvičovat začneme příště.

21. 5. 2020 / mluvnice

Ještě tuto hodinu zůstaneme u přístavku a budeme pracovat s učebnicí. Do sešitu vypracujte dvě cvičení podle uvedených zadání a pošlete mi je mailem.
  • s. 93 / cv. 3 (opište pět vět, doplňte čárky a přístavek podtrhněte)
  • s. 93 / cv. 4 (opište tři věty a doplňte do nich správný přístavek z nabídky)

20. 5. 2020 / literatura

V dnešní hodině zabrousíme do literární teorie, připomeneme si, co je to rým, a ukážeme si tři druhy rýmu. Napište si do sešitu:

Rým – zvuková shoda konců slov na konci veršů (tvoří ho dva verše).

  1. abab rým střídavý
Někdo se bojí vlastní ženy (a)
A někdo třeba upíra (b)
Někdo je v přítmí vyděšený (a)
Ve tmě už téměř umírá (b)
  1. aabb rým sdružený
Už to žito na souvrati, (a)
vlní se a v slunci zlatí; (a)
vlň se, vlň se, žitko, zlaté, (b)
čekali jsme dlouho na tě. (b)
  1. abba – rým obkročný
Král Karel s Buškem z Vilhartic (a)
teď zasedli si k dubovému stolu (b)
ti dva už pili mnohou číši spolu (b)
a zapěli si z plných plic. (a)
 
Poznámka: Ukázka 1 – Jan Burian: Zubař, ukázka 2 – Josef Václav Sládek: Už to žito na souvrati, ukázka 3 – Jan Neruda: Romance o Karlu IV.

Úkol: Určete druhy rýmu v následujících ukázkách. Řešení mi pošlete mailem (++).

A – Konstantin Biebl: S lodí jež dováží čaj a kávu

S lodí jež dováží čaj a kávu
pojedu jednou na dalekou Jávu
Za měsíc loď když vypluje z Janova
stane u zeleného ostrova
B – Jaroslav Seifert: Jaro, sbohem

Kdybych v tvých očích mohl číst,
tak jako čte se v breviáři,
a obrátit strach na tvé tváři, 
jak v knize obrací se list.
C – Emanuel Frynta: Angličané

Angličané jsou námořníci
a slečny oslovují Miss,
co o nich ale musím říci -
že nedovedou pravopis.
D – Karel Jaromír Erben: Vodník

Na topole nad jezerem
seděl vodník podvečerem:
„Sviť, měsíčku, sviť,
ať mi šije niť.

18. 5. 2020 / mluvnice

Uděláme malou odbočku, než se pustíme do grafického znázornění věty jednoduché. Podíváme se na přístavek, což není větný člen, ale skladební vztah.
  • Podívejte se na výklad.
  • Zapište si do sešitu:
Přístavek
  • označuje týž jev dvojím způsobem
  • v písmu jej oddělujeme čárkami
  • př:
    • Jaroslav Seifert, významný český spisovatel, získal roku 1984 Nobelovu cenu za literaturu.
    • Byly to oslavy více než stoletého působení FIFA, světové fotbalové federace.
    • Alois Jirásek, rodák z Hronova, je náš spisovatel historických románů a povídek.
Tabulka je v učebnici na s. 92.

Úkol:
V následujících čtyřech větách podtrhněte přístavek a oddělte ho čárkami (++).

  1. Albert Einstein teoretický fyzik je označován za největšího vědce 20. století.
  2. Postrádal také své nejlepší kamarády Rona a Hermionu.
  3. Z šalvěje byliny vyhledávané pro její protizánětlivé účinky se sbírá kvetoucí nať.
  4. Na Šumavě v pohoří blízko německých hranic je velmi krásná příroda.

16. 5. 2020

Již dva měsíce se učíte doma a přibližně ještě jeden měsíc se tímto způsobem budete vzdělávat. Řešíte zadané úkoly, které mi posíláte, a jste za ně hodnoceni. Známky získané při školním i domácím vzdělávání se rovnocenně podílejí na klasifikaci na vysvědčení za druhé pololetí. Někteří žáci odevzdali již (téměř) vše, někteří pracují průměrně a doručili alespoň polovinu zadaných úloh. Existuje ovšem i skupina žáků, kteří nepracují nebo poslali ke kontrole velmi málo odvedené práce. Těm doporučuji, aby využili ještě zbývající čas a pořádně zabrali. Pro ty, kteří nemají možnost výsledky své činnosti odevzdávat elektronicky, mám dobrou zprávu. Své sešity (mluvnice, literatura, sloh a PS) a další texty mi budou moci předat v červnu před školou. Přesné termíny ještě zveřejním.

15. 5. 2020 / sloh

Opět se budeme věnovat úvaze. Do sešitu si napíšete základní fakta o tomto slohovém útvaru, přečtete si jednu úvahu a budete moci získat dva plusy.
Zapište si:

Úvaha

  • autor se na základě zkušeností zamýšlí nad nějakým problémem nebo tématem
  • dívá se na problematiku z různých úhlů pohledu
  • pokládá si řečnické otázky (odpovídá si na ně)
  • důvody pro a proti, které v textu uvádí, jsou na konci shrnuty

Úkol:

  • Přečtěte si úvahu Vliv televize na s. 155–156. Sledujte, jaké autor uvádí důvody pro svá tvrzení. Nejprve napište kladné a potom záporné vlivy televize. Výsledek své práce mi pošlete mailem.

14. 5. 2020 / mluvnice

Na řadě je zase pravopisná chvilka. Tentokrát, aby se nám to hodilo k probírané látce, tu máme shodu přísudku s podmětem. Pro osvěžení nabízím poučení a pro procvičení nejprve doplňovačku (zaškrtněte si zobrazování chyb a vysvětlení) a pak i souvislejší text.

13. 5. 2020 / literatura

V této a následujících hodinách se vydáme do světa poezie. V průběhu 20. let minulého století vznikl svébytný český básnický směr – poetismus. Poetismus upřednostňuje emoce, fantazii a spojování představ. Nejosobitějším představitelem poetismu byl Vítězslav Nezval.
Jednou z nejznámějších částí Nezvalovy poetistické Pantomimy (1924) je sbírka Abeceda. Obvykle se uvádí, že jednotlivá čtyřverší byla inspirována tvary písmen. Posuďte sami:

A nazváno buď prostou chatrčí
Ó palmy přeneste svůj rovník nad Vltavu
Šnek má svůj prostý dům z nějž růžky vystrčí
a člověk neví kam by složil hlavu

Nezvalův výklad vzniku poetistické básně A:
Z velmi volného přirovnání tvaru písmene A se stříškou vzniká první verš. Asociací chatrče a divošských stanů přeskočí fantazie na rovník a přeje si přenésti jeho klima do našich věčně deštivých krajin. Z rýmu chatrčí – vystrčí se zrodí představa šneka, vystrkujícího růžky z domu, který nosí s sebou. A za pomoci rýmu nad Vltavu – hlavu si vybaví obraznost ubohé lidi bez přístřeší.
Vidíme, že báseň se nezrodila z nějakého předběžného plánu, nýbrž během složitého rozvíjení obraznosti omezované i podporované rýmem.

Podívejte se na některé taneční kompozice na téma písmen abecedy v podání Milči Mayerové a přečtěte si jednotlivé texty.
A  C   D   E  G   K

11. 5. 2020 / mluvnice

Každý větný člen může být holý, rozvitý a několikanásobný. Již jsme se o těchto pojmech bavili v nižších ročnících, ale dnes si je připomeneme.

Holý větný člen

  • není rozvíjen jiným větným členem
  • auto jede – podmět ani přísudek není rozvitý dalším větným členem

Rozvitý větný člen

  • rozvíjejí ho další větné členy, které nám dodávají další informace o tomto členu
  • velké auto jede po cestě člen auto je rozvíjen členem velké, člen jede je rozvíjen členem po cestě (tučně zvýrazněny jsou rozvité větné členy)

Několikanásobný větný člen

  • vždy se jedná o jakýsi výčet více větných členů jednoho druhu, které jsou na stejné úrovni
  • auto jede po cestě i po silnici jedná se o výčet toho, kudy auto jede
  • členy po cestě i po silnici rozvíjejí oba stejný větný člen jede
  • jednotlivé části několikanásobného větného členu jsou od sebe odděleny čárkou nebo spojkami
Vyzkoušejte si toto dělení v online cvičeních:

7. 5. 2020 / mluvnice

Určete všechny větné členy v následujících větách a své řešení mi pošlete. Můžete získat až pět plusů. Využijte postupu nebo použijte svou metodu.
  • Hajný se vracel lesem se svým psem.
  • Několik vrb smáčelo větve ve vodě.
  • Větve stromů se větrem polámaly.
  • Nařídil jsem jim mlčet.
  • Při troše opatrnosti se nemusí nic stát.

6. 5. 2020 / literatura

Budeme se věnovat spisovateli, který se narodil v Libochovicích nad Ohří. Jmenuje se Josef Kopta. Jeho dílo bychom mohli rozdělit do dvou hlavních směrů. Píše legionářskou literaturu a psychologické romány.
Zapište si do sešitu:

Josef Kopta

  • působil jako novinář
  • legionář, za 1. světové války bojoval v rakousko-uherské armádě na východní frontě, přeběhl k Rusům a bojoval za samostatnost Československa
  • Očima legionáře – kniha fejetonů
  • Třetí rota – trilogie o tvoření legií, bojích a návratu domů
  • Hlídač č. 47 – psychologický román o muži, který předstírá hluchotu a dozvídá se, co si o něm lidí myslí
Přečtěte si ukázku z knihy Třetí rota na magistrále na s. 32–33.
Podívejte se na epizodu o legiích z cyklu Dějiny udatného českého národa.
Odpovězte na otázky:
  1. Z čeho byl druhý obal?
  2. Ve kterém roce dorazily legie zpět do Československa?
Pošlete mi zápis v sešitě a odpověď na otázky (++).

4. 5. 2020 / mluvnice

Dnes si procvičíme určování větných členů podle postupu z minulé hodiny.
  • Kvůli zpoždění vlaku čekala na nádraží nekonečně dlouho.
  1. Kdo čekal na nádraží? Ona = Pon. Co dělala? Čekala = Př.
  2. čekala – kvůli zpoždění, čekala – na nádraží, čekala – dlouho, zpoždění – vlaku, dlouho – nekonečně
  3. zpoždění – vlaku závisí na podstatném jméně = Pkn
  4. závisí na slovese, přídavném jménu či příslovci:
    • čekala – kvůli zpožděníz jaké příčiny čekala? = Pupříč; čekala – na nádražíkde?Pum; čekala – dlouhojak dlouho?Puč; dlouho – nekonečnějak moc dlouho?Pumíry
  • Kvůli zpoždění (Pupříč) vlaku (Pkn) čekala (Př) na nádraží (Pum) nekonečně (Pumíry) dlouho (Puč). Ona (Pon)
Určete větné členy v těchto větách, řešení mi pošlete, správné rozbory odměním plusy.
  • To kolo jsem dostal od babičky k svátku.
  • Jeho strýc se vloni stal starostou města.
  • Na úpatí hory se majestátně tyčila stará borovice.

30. 4. 2020 / mluvnice

Prozatím jsme určovali větné členy odděleně, abyste se je mohli dobře naučit. Nyní začneme s větným rozborem, ve větě budeme určovat všechny větné členy. Zapište si do sešitu, pokud máte tu možnost, tak si to vytiskněte a nalepte:

Postup při určování větných členů

  1. Určíme základní větné členy = podmět + přísudek. Po zjistíme otázkou: Kdo, co? Na Př se zeptáme: Co dělá podmět?
  2. Určíme skladební dvojice. Který větný člen na kterém větném členu závisí?
  3. Vše, co závisí na podstatném jméně, je přívlastek (Pks, Pkn).
  4. To, co závisí na slovese, nebo na přídavném jméně, je:
    1. předmět (Pt), ptáme se pádovými otázkami (mimo 1. a 5. pád) a určíme jeho pád. 
    2. příslovečné určení (Pu), ptáme se nepádovými otázkami a určíme jeho druh.
Pokud se mohu na nějaký větný člen zeptat zároveň pádovými i příslovečnými otázkami, je to Pu.

Příklad

Můj tatínek mi zítra koupí lístek do kina.
  1. Kdo mi zítra koupí lístky do kina? Tatínek = Po. Co udělá tatínek? Koupí = Př.
  2. tatínek můj, koupí mi, koupí zítra, koupí lístek, lístek do kina
  3. tatínek můj; lístek do kina závisí na podstatném jméně = Pk, můj Pks, do kina Pkn
  4. závisí na slovese:
    1. koupí mi komu? = Pt 3. p.; koupí lístek co? = Pt 4. p.
    2. koupí zítra kdy? = Puč
Podívejte se na shrnující video.
Vyzkoušejte online cvičení.
Zkuste určit větné členy v těchto větách, řešení mi pošlete, správné rozbory odměním plusy.
  • Nad krbem je pověšena lovecká trofej. (+)
  • Zajímavé příhody z prázdnin jsem jim vyprávěl včera. (+)

29. 4. 2020 / literatura

Jan Werich napsal pohádkovou knihu Fimfárum. Poslechněte si pohádku Lakomá Barka a odpovězte na otázky (++).
  1. Kolik má učitel hladových krků?
  2. Co dělal Kubát noc co noc?
  3. Co měl starosta v pytli?
  4. Na jakém místě seděl kolouch ve třídě?

27. 4. 2020 / mluvnice

Probrali jsme jednotlivé větné členy, ve škole základní skladební dvojici (podmět a přísudek) a při domácí výuce rozvíjející větné členy (příslovečné určení, předmět a přívlastek). Doplněk budeme probírat v 9. třídě.
  • Podívejte se na videa, ve kterých si zopakujete druhy přísudku.
    • A přísudek slovesný jednoduchý a přísudek slovesný složený
    • B – přísudek jmenný se sponou a beze spony
  • Vyzkoušejte online cvičení.

24. 4. 2020 / sloh

Posledním slohovým útvarem, kterému se budeme v tomto školním roce věnovat, je úvaha. Úvaha se podobá výkladu, ale nepoučuje. Pohlíží na problém z různých stran a snaží se najít řešení. To ale neznamená, že se jí to povede. Pro úvahu je vždy důležitá zkušenost autora s daným tématem. Představte si, jak byste asi psali úvahu o jaderné fúzi. Myslím si, že např. úvaha o humoru v kreslených pohádkách by pro vás byla mnohem přijatelnější.
Přečtěte si dvě úvahy na str. 153 a 154155, abyste věděli, o čem je řeč.

23. 4. 2020 / mluvnice

Staré (ne)známé koncovky podstatných jmen. Připomenutí pravidel a dvě online cvičení (jedna dvě).

22. 4. 2020 / literatura

Přečtěte si ukázku od Leo Rostena Pan Kaplan má třídu stále rád, která vypráví o půvabně humorných jazykových a jiných potížích žáků Večerní přípravné školy pro dospělé v New Yorku (učebnice s. 216–218), a poslechněte si kratičkou ukázku z dramatizace této knihy.

20. 4. 2020

Dnes pracujte na dokončení úkolů, které ještě nemáte. Jejich přehled je v pátečním odkazu (17. 4.). Vyfoťte je a posílejte mi je, klidně i po částech.

17. 4. 2020

Dnes budete seznámeni se systémem hodnocení a budou vám připomenuty úkoly, které jste měli udělat za poslední měsíc.

16. 4. 2020 / mluvnice

V pondělí 6. 4. jsme se podívali na přívlastek postupně rozvíjející a přívlastek několikanásobný. Druhou dvojicí je přívlastek těsný a volný.

Přívlastek těsný

  • přívlastek těsný musí ve větě být, aby věta dávala smysl, pokud by se vynechal, změnil by se smysl věty
  • neodděluje se čárkami
  • př.: Obraz visící uprostřed galerie byl namalován slavným malířem. (Pouze obraz uprostřed galerie byl namalován slavným malířem, je to nezbytně nutná informace). Žáci přihlášeni k zájezdu do Německa se shromáždí před školou. (Pouze žáci, kteří se přihlásili k zájezdu, se mají shromáždit před školou, jiní žáci ne = jedná se o podstatnou informaci).

Přívlastek volný

  • podává bližší vysvětlení a může se vynechat, aniž se změní smysl věty
  • odděluje se čárkami
  • př.: Nové hřiště, dnes krásně upravené, přivítalo tisíce fanoušků. (Informace o tom, zda hřiště bylo či nebylo upraveno, je víceméně zbytečná a nijak nepozměňuje to, že přivítalo fanoušky). Děti, oblečené do pestrobarevného oblečení, pouštěly papírové draky na louce. (Informace o oblečení dětí nemá vliv na to, že pouštěly draky, je to pouze zpráva doplňující).
Základní informace o přívlastcích máte také v tabulkách na s. 80, 82 a 84 v učebnici.
Do sešitu mluvnice vypracujte:
  • cv. 1 / str. 84 (5 vět) doplňte čárky a požadované přívlastky podtrhněte
  • cv. 1 / str. 83 (5 vět) doplňte čárky a požadované přívlastky podtrhněte

15. 4. 2020 / literatura

Voskovec a Werich uvedli na jeviště Osvobozeného divadla v letech 19271938 dvacet sedm her, v nichž navazovali na tradici improvizovaného herectví. Od humoru přešli postupně k politické satiře. Spoluautorstvím Voskovec Werich Ježek vznikly písně, které zásadně ovlivnily celou další českou písňovou tvorbu (viz minulá hodina). Natočili i čtyři filmové komedie Pudr a benzín, Peníze nebo život, Hej rup! a Svět patří nám. Před začátkem 2. světové války emigrovali do USA.

Pokračujte do sešitu k minulému zápisu.
  • hry:
    • Vest pocket revue – vystupovali jako bíle nalíčení klauni, kteří si povídají nejen mezi sebou, ale i s obecenstvem
    • Osel a stín – antická historka – spor o poplatek za odpočinek ve stínu osla, zaměření proti fašismu
    • Caesar; Kat a blázen – kritika fašismu
  • věřím, že jste si minule vyhledali informaci o forbínách, podívejte se na ukázku jedné takové, kde Jan Werich vystupuje se svým pozdějším hereckým partnerem, Miroslavem Horníčkem
  • plakáty: A B C
  • pro nadšence odkaz na film Pudr a benzín (Voskovec s Werichem zde vytvořili svéráznou dvojici nešikovného řidiče autokaru a stejně nešikovného dopravního strážníka, kteří se zamilují do mladé herečky. Jejich potřeštěné námluvy sice nevyjdou, zato se z obou kumpánů stanou úspěšní revuální komici.)

13. 4. 2020

Již více než měsíc se učíte doma. Podívejte se na stručný přehled probrané látky a zadaných úkolů.

8. 4. 2020 / literatura

V této a příští hodině se budeme věnovat Osvobozenému divadlu, které je spojeno se třemi jmény. Hlavními představiteli a autory textů byli Jiří Voskovec a Jan Werich (obr.). Hudbu skládal Jaroslav Ježek (obr.). Kromě divadelních her (těm se budeme věnovat příště) dosáhly značné popularity i jejich písně.
Napište si do sešitu:

Osvobozené divadlo


6. 4. 2020 / mluvnice

Nejprve se podíváme na řešení cvičení, která byla zadána 2. 4. 2020:
  • s. 81 / cv. 2 
    • boty z kůže, čaj s mátou / z máty, život pod psa, příroda na Šumavě, sýry z Francie a šunky z Itálie, voda z moře, mňoukání koček, dveře od domu, nábytek do kanceláře, houkání sovy, přenosy v televizi, utkání fotbalu
  • s. 81 / cv. 3 a
    • krkonošští obyvatelé, vlašští umělci, tuniští rybáři, francouzští vojáci, lotyšští studenti, rakouští kanoisté, brandýští obyvatelé, pardubičtí hokejisté 
Procvičte si určování přívlastku shodného a neshodného v tomto cvičení.

Kromě přívlastku shodného a neshodného můžeme ještě rozlišovat :
  • přívlastek postupně rozvíjející a několikanásobný
  • přívlastek volný a těsný.
Dnes se zaměříme na první dvojici, pročtěte si teorii a vyzkoušejte cvičení.

Přívlastek postupně rozvíjející
  • přívlastek je rozvíjen postupně: konkrétní podstatné jméno je nejprve rozvíjeno jedním přívlastkem, celé toto spojení je poté rozvito přívlastkem dalším (vycházková hůl > nová vycházková hůl > moje nová vycházková hůl)
  • pořadí členů není možné libovolně měnit (moje vycházková nová hůl), pořadí má nějaký význam
  • neoddělují se čárkou
  • další př.: nejznámější současný zpěvák, levná letecká doprava, chráněná krajinná oblast
Přívlastek několikanásobný
  • označuje několik spojených přívlastků, které jsou si významově blízké
  • pořadí členů je možné libovolně měnit
  • jsou odděleny čárkou nebo spojkou souřadicí (např. spojka a)
  • např.: vysoké a nízké domy (členy lze zaměnit, aniž by se pozměnil význam: nízké a vysoké domy); modré, zelené a červené pastelky
Vyzkoušejte si ve cvičení, jestli tyto dva přívlastky rozeznáte.

3. 4. 2020 / mluvnice

A máme tu opět pravopisný pátek, tentokrát si zopakujeme pravopis předpon s-, z- a vz-. Nejprve vám doporučuji trochu teorie, pak se pusťte do cvičení.
Teorie:
Dodatek k teorii:
Nejzáludnější jsou slova, která lze psát s předponou s- i z-, ale pokaždé mají jiný význam (např.):

smazat (tabuli) zmazat (ušpinit se)
sbít (bednu dohromady) zbít (někomu ublížit)
směnit (vyměnit) změnit (stát se jiným)
svolat (skupinu dohromady) zvolat (nahlas vykřiknout)
svolit (dát souhlas) zvolit (vybrat z nabídky)
slézt (dostat se dolů) zlézt (zdolat lezením)
shlédnout (dívat se shora dolů, třeba z kopce) zhlédnout (spatřit něco, třeba film)

Cvičení:

Poznámka: Pokud vám vyprší denní limit odpovědí, můžete trénovat zase jindy.

2. 4. 2020 / mluvnice

Kontrola cvičení zadaného 30. 3. 2020:
  • s. 80 / 1 a (vypsat přívlastky z prvních 4 výpovědí)
  • Do závorky uvádím navíc podstatné jméno, ke kterému se daný přívlastek váže. Víme totiž, že přívlastek rozvijí podstatné jméno.
    • Pks – mnoha (lety), jedna (plachetnice), dvěma (ostrovy), Mexického (zálivu), nějakém (přístavu), její (plavbě), větrné (smršti), prudké (bouři), širém (moři), jiná (loď)
    • Pkn (kapitán) lodi, (pobřeží) Mexika, (část) posádky
V některých případech mohu z přívlastku shodného vytvořit přívlastek neshodný a naopak.
Př.: jarní (Pks) příroda > příroda na jaře (Pkn), buchty od babičky (Pkn) > babiččiny (Pks) buchty
Vyzkoušejte tento princip v následujících cvičeních (do sešitu mluvnice napište jen převedené tvary):
  • s. 81 / cv. 2 
  • s. 81 / cv. 3 a

1. 4. 2020 / literatura

Spisovatelem, o kterém dnes bude řeč, je Zdeněk Jirotka a vás čeká několik úkolů.
Zapište si do sešitu:

Zdeněk Jirotka

  • spisovatel a novinář
  • Saturnin humoristický román o nepředvídatelných skutcích sluhy Saturnina
  • Profesor biologie na žebříku detektivní povídka
Odpovězte do sešitu na následující otázky.
  1. Před několika lety se uskutečnila celonárodní anketa Kniha mého srdce o nejoblíbenější knihu českého čtenáře. Na kterém místě skončila kniha Saturnin?
Přečtěte si úvahu doktora Vlacha na téma ženských románů, na kterou navazuje vyprávěním historky o svém pacientovi, jehož snoubenka si svůj život sestrojila podle zápletky z časopisové love-story na pokračování (učebnice str. 206209).
  1. Kdy Dr. Vlach ošetřoval mladého muže?
  2. Vyhověla autorka románu přání mladíka?
Poslechněte si 1. kapitolu audioknihy.
  1. Do kolika skupin si Dr. Vlach rozdělil lidi podle toho, jak se chovají v kavárně, mají-li před sebou mísu koblih?
  2. Čím se pokusil vyrušený lupič zastrašit pana Saturnina?
Pro zájemce doporučuji všechny 4 díly seriálu.

30. 3. 2020 / mluvnice

Minule jste si připomněli, co je to předmět a jak ho ve větě určit. Na toto téma je zde ještě jedno cvičení.
Dalším větným členem je přívlastek. Předávám slovo kolegyni.

Zapište si do sešitu mluvnice:

Přívlastek (Pk)

  • rozvijí podstatné jméno
  • ptáme se na něj: jaký, který, čí?
  • příklady: stůl ze dřeva, velká náhoda, můj pes, čtyři vdolky, chuť běhat
Přívlastek shodný (Pks)
  • shoduje se s podstatným jménem v rodě, čísle a pádě
  • většinou stojí před podstatným jménem
  • často je vyjádřen přídavným jménem, zájmenem nebo číslovkou
  • příklady: s malým oknem, kyselina chlorovodíková
Přívlastek neshodný (Pkn)
  • neshoduje se s podstatným jménem v rodě, čísle nebo pádě
  • stojí za podstatným jménem
  • často je vyjádřen podstatným jménem nebo slovesem v infinitivu
  • příklady: buchta od babičky, možnost létat
Poznámky:
PKs se shoduje s podstatným jménem, které rozvijí. Př.: s malým (r. stř., č. j., p. 7.) = oknem (r. stř., č. j., p. 7.). Pkn se neshoduje alespoň v jedné kategorii s podstatným jménem, které rozvijí. Př.: buchta (r. žen., č. j., p. 1.) od babičky (r. žen., č. j., p. 2.).
Při skloňování Pks mění svůj tvar. Př.: 1. pád malé okno, ale 7. pád malým oknem. Pkn při skloňování svůj tvar nemění. Př.: 1. pád buchty od babičky, 2. pád bez buchet od babičky.

Kdo chce, může se ještě podívat na tabulku v učebnici na straně 80.

Úkoly:
  1. Vypište (do sešitu mluvnice) z prvních 4 výpovědí do jednoho sloupečku přívlastky shodné a do druhého sloupečku přívlastky neshodné, str. 80 / cv. 1 a.
  2. Ústně cv. 4 / str. 82.

27. 3. 2020 / sloh

Dnes si připravte do sešitu slohovou práci nanečisto. Napište recenzi o přečtené knize. Použijte pouze vlastní slova. Rozsah přibližně 20 řádků. Než začnete, podívejte se sem.

26. 3. 2020 / mluvnice

Dnes přistoupíme k dalšímu rozvíjejícímu větnému členu, tím je předmět. Probírali jsme ho již v minulých ročnících, takže to bude opakování. Nejprve si ale zkontrolujeme cvičení 2 na straně 35 v pracovním sešitě.
  • Pum k ústům, tudy, do tábora, odkud, v domě, do řeky
  • Puč hodinu, po chvíli, dnes, od dvou
  • Puz zdvořile
  • Pumíry o polovinu, moc, hrozně
  • Pupříč kvůli potrubí, kvůli bolesti, pro nemoc
  • Puúč na MP3, na výzvědy, koupat
  • Pupodm na potvrzení, při opatrnosti, za počasí
  • Pupříp přes nezdary
Poznámky:
  1. Ve větách mohlo být i několik Pu. Např.: Za hezkého počasí se chodíme do řeky koupat.
  2. Mohli jste vypsat i rozvité Pu, např. kvůli prasklému potrubí, na novou MP3.
Věřím, že jsme příslovečné určení dostatečně procvičili. Pošlete mi zprávu na můj mail (benda@zsvernerice.cz) a já vám pošlu zadání práce na známku. K dispozici tu máte přehledně zpracovanou teorii a spoustu příkladů.

Přistoupíme k výkladu, ten za mě opět převezme kolegyně v následujícím videu.
Zapište si do sešitu mluvnice:

Předmět (Pt)

  • rozvijí sloveso
  • ptáme se na něj pouze pádovými otázkami (mimo 1. a 5. p.)
  • příklady:
    • domáhat se spravedlnosti (Pt 2. p)
    • vyprávět dítěti (Pt 3. p)
    • plést rukavice (Pt 4. p.)
    • mluvit o problémech (Pt 6. p.)
    • zaměstnávat se prací (Pt 7. p.)
    • rozhodl se vrátit (Pt) Zde pochopitelně neurčujeme pád, protože jde o infinitiv slovesa, nicméně toto sloveso má vazbu na 4. p.
  • ve větě může být několik předmětů Podej mi (Pt 3. p.) tužku. (Pt 4. p.)
  • Pu má přednost před předmětem Půjdu do školy. KAM? (Pum), DO ČEHO? (Pt 2. p.)
Zkuste si toto cvičení.

25. 3. 2020 / literatura

Vrátíme se k významné postavě české literatury, Karlu Čapkovi. V úvodu si poslechnete jeho fejeton, zkusíte si úspěšně vyřešit několik testů a převyprávíte ukázku podle svého výběru.
Vyhledejte, co je fejeton, a poslechněte si Čapkův fejeton Chvála vrtáků. Patříte mezi ty šikovné nebo mezi nemehla? :-)

Zopakujte si to, co víte o Karlu Čapkovi, ve třech testech. Pokud nevíte, podívejte se do svého sešitu se spolehlivými zápisky nebo na internet.
Poslech a převyprávění. Vyberte si jednu ze tří nabízených ukázek. Tu si alespoň jednou poslechněte a stručně (přibližně na 15 řádků) vlastními slovy převyprávějte do sešitu. Nadpis bude Karel Čapek (doplňte název ukázky).
  • Poslech 1 Benátky, cestopisný fejeton z knihy Italské listy
  • Poslech 2 Pohádka pošťácká z knihy Devatero pohádek
  • Poslech 3 detektivní povídka Rekord z knihy Povídky z jedné kapsy

23. 3. 2020 / mluvnice

Začneme kontrolou úkolu zadaného 19. 3. 2020. Chyby si opravte.
  1. Tady autobus staví jen na znamení. (Pupodm)
  2. Nejraději bych zavýskl radostí. (Pupříč)
  3. Na uvítanou zahráli hudebníci fanfáru. (Puúč)
  4. I přes studené počasí se vydali do jižních Čech. (Pupříp)
  5. Naše firma si najala několik pracovníků na zpracování dat. (Puúč)
  6. Našemu psu se zlostí zježila srst na hřbetě. (Pupříč)
  7. I přes odpor veřejnosti vláda nový zákon prosadila. (Pupříp)
  8. Při sebemenších potížích navštivte lékaře. (Pupodm)
  9. Slovinsko je kvůli své členitosti a přírodnímu bohatství přirovnáváno k Rakousku. (Pupříč)
  10. To vše děláme jen pro zábavu. (Puúč)
Úkoly:
  • Podívejte se na video, kde vám paní učitelka pěkně zopakuje informace o příslovečném určení.
  • Vypracujte cvičení 2 na str. 35 v pracovním sešitě. Poznámky k zadání. Nám bude postačovat osm druhů Pu, napište si jejich zkratky na 1.–8. dvouřádek. Pomyslně si očíslujte věty v nabídce, budete pracovat s 2.–8., 11.–13., 20.–22., 25., 27.–31. a 33. větou. Z těchto 20 vět vypište Pu a přiřaďte je ke správnému druhu. Vzor: Našemu psu se zlostí zježila srst na hřbetě. – Pupříč – zlostí, ...

20. 3. 2020 / mluvnice

Pravopis. To je to, co nás dnes zajímá. Vezmeme to pěkně od začátku. Takže psaní i/y a í/ý ve vyjmenovaných slovech a slovech příbuzných. Nejprve si vyjmenovaná slova zopakujte. Zde najdete velmi pěkný přehled. Nejenže se seznámíte s novými slovy, u kterých si zjistíte jejich význam (např. slynout, vyza), ale také získáte poučení o rozlišení slov (např. být x bít, výt x vít). V klidu si to prostudujte a pak si vyzkoušejte 2 cvičení. Jejich výhodou je, že hned vidíte svou úspěšnost.

19. 3. 2020 / mluvnice

Pokračujeme v procvičování příslovečného určení. Zkontrolujte si cvičení 4 na s. 36 v PS. Napíšu příklady toho, jak může vypadat vaše řešení:
  • Český jazyk jsme měli v pondělí.
  • Kde sedíš?
  • Byli jsme pochválení za úkol.
  • Odpoledne pojedeme do hypermarketu nakoupit.
  • Proč se tváříš jako kakabus?
  • Ten cvik se musí opakovat do vysílení.
  • Chtěl zkusit vyšplhat na vrchol i přes zhoršující se počasí.
  • V horkém počasí musíme víc pít.
Poznámka:
  1. V posledních větách je PU jen podtržená část, předložku budeme chápat jako součást větného členu. Přídavná jména (zhoršující se a horkém) PU rozvíjejí a mají funkci přívlastku, o kterém budeme mluvit později.
  2. Chybné je, pokud někdo doplnil do věty i další sloveso, tím totiž vytvořil souvětí, což jsme nechtěli. Např. Byli jsme pochváleni, že jsme přinesli úkol. Odpoledne jsme jeli do hypermarketu, abychom nakoupili.
Úkol:
Opište si následující věty do sešitu mluvnice a určete druh vyznačeného PU. Nápověda. Zaměřte se na poslední čtyři PU, která byla probírána.
  1. Tady autobus staví jen na znamení.
  2. Nejraději bych zavýskl radostí.
  3. Na uvítanou zahráli hudebníci fanfáru.
  4. I přes studené počasí se vydali do jižních Čech.
  5. Naše firma si najala několik pracovníků na zpracování dat.
  6. Našemu psu se zlostí zježila srst na hřbetě.
  7. I přes odpor veřejnosti vláda nový zákon prosadila.
  8. Při sebemenších potížích navštivte lékaře.
  9. Slovinsko je kvůli své členitosti a přírodnímu bohatství přirovnáváno k Rakousku. (Zde se jedná o několikanásobné PU.)
  10. To vše děláme jen pro zábavu.

18. 3. 2020 / literatura

Mezi spisovatele, kteří pracovali v Lidových novinách, patří také Eduard Bass. Stručně si ho představíme. Napište si do sešitu:

Eduard Bass
  • vlastním jménem E. Schmidt (Bass = pseudonym / umělecké jméno)
  • prozaik, novinář (psal fejetony, reportáže a soudničky), šéfredaktor Lidových novin
  • konferenciér a ředitel kabaretu Červená sedma
  • humoristická díla: Klapzubova jedenáctka; Fanynka a jiné humoresky
  • za okupace psal díla posilující národní sebevědomí: Cirkus Humberto; Lidé z maringotek
Zjistěte, kdo se skrýval pod těmito pseudonymy: Mark Twain, Jack London, Ivan Olbracht, Karolína Světlá a Emil Synek.
Najděte, co jsou soudničky.
Přečtěte si v učebnici ukázku na s. 220222 a písemně odpovězte do sešitu na otázky:
  1. Kolik minut trval řev diváků?
  2. Co se stalo s fajfkou od Jeho englickýho Veličenstva?
  3. Jak padla čtvrtá branka?

16. 3. 2020 / mluvnice

Začneme kontrolou dvou úkolů, které jste měli udělat minule.
V prvním úkolu jste si měli do sešitu mluvnice opsat věty a nad slovo, které je příslovečným určením, napsat příslušnou zkratku, tedy Pum, Puč, Puz a Pumíry. Vezměte si sešit a zkontrolujte si správnost řešení, chyby si opravte.
  • Stihneš to dodělat do úterý (Puč)?
  • Na zemi (Pum) ležel zmačkaný obal od sušenek.
  • Tatínek šel na fotbal (Pum).
  • Dnes (Puč) před obchodem (Pum) pomalu (Puz) zastavil zelený autobus.
  • Tvářil se jako hlupák (Puz).
  • Vypadalo to docela (Pumíry) hezky (Puz).
Pak jste se měli pokusit vyhledat ve větách příslovečné určení příčiny a účelu. Řešení:
Kvůli tobě (Pupříč) jsem zmeškal vlak. Uděláš mi to pro radost (Puúč)? Večer jsem usínal únavou (Pupříč). Spěchali jsme ke studni pro vodu (Puúč). Maminka se rozplývala štěstím (Pupříč). Mají doma krb jen na okrasu (Puúč).
 
Teď se podíváme na další druhy příslovečného určení. Zapište si to do sešitu mluvnice.

Příslovečné určení podmínky (Pupodm)

  • ptáme se na něj: za jaké podmínky?
  • př. Při špatném počasí na výlet nepojedeme. Za jaké podmínky na výlet nepojedeme? Pokud bude počasí nepříznivé. Za těchto okolností si půjčku nevezmeme. Za jaké podmínky si půjčku nevezmeme? Pokud nastanou tyto okolnosti.
  • jestliže nastane podmínka (počasí, okolnosti), nastane i děj (nepojedeme, nevezmeme)

Příslovečné určení přípustky (Pupříp)

  • ptáme se na něj: navzdory čemu, i přes co?
  • př. I přes zákaz Smolíček dveře jeskyňkám otevřel. I přes co Smolíček otevřel dveře? I přes zákaz. Navzdory zranění zápas dohrál. Navzdory čemu zápas dohrál? Navzdory zranění.
  • děj (otevřel, dohrál) proběhne navzdory něčemu (zranění, zákaz)
To je vše. Probrali jsme 8 druhů příslovečného určení. A hurá na procvičování. Úkoly:
  • V pracovním sešitě s. 36 / cv. 4. (Vyberte věty jen s těmi osmi druhy.) Nezapomeňte na tabulku v učebnicí (str. 78).
  • On-line cvičení. (Označte druh PU, označte slovo a vyhodnoťte.)

14. 3. 2020

Předpokládám, že se věnujete učení a zadaným úkolům každý všední den a že pravidelně kontrolujete, co je na webu nového. Pracujte poctivě, neodkládejte si moc práce na potom. Zápisy a úkoly v sešitech (mluvnice, literatura, sloh, pracovní sešit) budou zkontrolovány po příchodu do školy. Nezapomeňte číst knihu na čtenářský deník. Sešit máte u mě. Pište si poznámky prozatím na papír a pak si celek přepíšete. V případě potřeby mě kontaktujte mailem.

13. 3. 2020 / sloh

V poslední hodině slohu jsme se zaměřili na recenzi. Četli jsme si v učebnici (s. 150 a 152153) recenze na knihu Harry Potter a relikvie smrti a na film Pupendo. Máte i krátký zápisek v sešitě.
Dnes se podíváte na dvě recenze na internetu. Jedná se o recenzi na knihu Anna Krok za krokem do nového života a o recenzi na film Čertoviny. Všímejte si nejen toho, jak autoři popisují obsah, ale hlavně toho, jak knihu hodnotí. Jakým způsobem vyjadřují vlastní stanoviska? Čím zdůvodňují svá tvrzení? Doporučují, či nedoporučují ostatním knihu / film k přečtení / zhlédnutí? (Varování: Ukázky obsahují řadu nespisovných slov a dalších chyb.)

12. 3. 2020 / mluvnice

Minule jsme si zopakovali čtyři druhy příslovečného určení (místa, času, způsobu a míry). Následující věty opište do sešitu mluvnice a nad slovo, které je příslovečným určením, napište příslušnou zkratku, tedy Pum, Puč, Puz a Pumíry. Můžete se poradit se sešitem nebo učebnicí (str. 78).
  • Stihneš to dodělat do úterý?
  • Na zemi ležel zmačkaný obal od sušenek.
  • Tatínek šel na fotbal.
  • Dnes před obchodem pomalu zastavil zelený autobus.
  • Tvářil se jako hlupák.
  • Vypadalo to docela hezky.

Nyní se podíváme na další dva druhy příslovečného určení. Zapište si to do sešitu mluvnice.

Příslovečné určení příčiny (Pupříč)

  • ptáme se na něj: z jaké příčiny, proč?
  • př. Hráčky skákaly radostí. Proč hráčky skákaly? Měly radost. Kvůli poruše dnes nepoteče voda. Z jaké příčiny / důvodu dnes nepoteče voda? Kvůli poruše.
  • příčina (radost, porucha) předchází děj (skákaly, nepoteče), nejprve je tedy příčina a pak se něco stane

Příslovečné určení účelu (Puúč)

  • ptáme se na něj: za jakým účelem, proč?
  • př. Šel tam pro peníze. Proč tam šel? Aby dostal peníze. Babička k nám přijela na návštěvu. Za jakým účelem k nám přijela babička? Aby nás navštívila.
  • účel (peníze, návštěva) následuje děj (šel, přijela), nejprve tedy něco udělám, abych dosáhl účelu

Přečtěte si následující věty, přemýšlejte a zkuste najít příslovečné určení příčiny a účelu:

Kvůli tobě jsem zmeškal vlak. Uděláš mi to pro radost? Večer jsem usínal únavou. Spěchali jsme ke studni pro vodu. Maminka se rozplývala štěstím. Mají doma krb jen na okrasu.


11. 3. 2020 / literatura

V minulé hodině jsme hovořili o Karlu Poláčkovi. Četli jsme i ukázku z jeho nejznámější knihy – Bylo nás pět. Máte dva úkoly.
  1. Poslechněte si celou ukázku. Odkaz.
  2. Napište si následující text do sešitu literatury.
Karel Poláček
  • český prozaik a novinář
  • redaktor Lidových novin
  • psal humoristicky laděnou prózu: Muži v ofsajdu; Michelup a motocykl
  • posmrtně vydaná próza (zemřel v koncentračním táboře Osvětim) se jmenuje Bylo nás pět: Hlavní hrdina, Petr Bajza, vypráví různá dobrodružství, která zažil se svými kamarády

«E-learning pro žáky 8. třídy
«Aktuálně