E-learning pro žáky 8. třídy / Přírodopis |
21. 6. 2020 Hodnocení
za 2. pololetí školního roku 2019 / 2020
proběhlo tento týden ve škole. Žákům, kteří nenavštěvují konzultace,
bude
zasláno dnes mailem.
|
|
18. 6. 2020 Podívejte
se na dokument BBC Tělo
jako celek z cyklu Neumírejme mladí. Odkaz.
|
|
17. 6. 2020 Zopakujte
si pojmy z přírodopisu,
které jste se naučili v tomto školním roce.
|
|
11. 6. 2020 Závěrečnou
kapitolou je nauka o
dědičnosti, genetika. Vysvětluje, proč se děti podobají svým
rodičům.
Podívejte se na video,
v učebnici se této látce věnují strany 67–70.
|
|
10. 6. 2020 |
|
4. 6. 2020 Pokračujeme,
ve videu se hovoří
o období
od batolete až do puberty (staršího školního věku). Podívejte se také
do učebnice (s.
65) na tabulku.
|
|
3. 6. 2020 Tento týden se podíváme na vývin člověka po narození. Dnes to bude období novorozence a kojence. Zhlédněte video. |
|
28. 5. 2020 Z předcházejících výkladů už znáte stavbu pohlavní soustavy. Přejdeme tedy k oplodnění a nitroděložnímu vývinu.
Vývin lidského jedince
Obrázky
a videa: |
|
27. 5. 2020 Dnes
se zaměříme na ženské pohlavní ústrojí.
Ženské
pohlavní ústrojí
|
|
21. 5. 2020 Na
řadě je rozmnožovací soustava. Postupně se budeme
věnovat mužskému a ženskému pohlavnímu ústrojí, vývinu lidského jedince
před a
po narození, antikoncepci a pohlavním nemocem.
Rozmnožovací
soustava
|
|
20. 5. 2020 |
|
14. 5. 2020 Dalšími smysly jsou chuť, čich a hmat. Hmat úzce souvisí s již probranou látkou – kůže. Chuť
Čich
Video: |
|
13. 5. 2020 Ústrojí sluchu
Obrázek Videa
|
|
7. 5. 2020 Probrali
jsme kapitolu o ústrojí zraku. Podívejte se
na dokument BBC o očích z cyklu Neumírejme mladí. Odkaz.
|
|
6. 5. 2020 Pokračujte v zápisu do sešitu:
|
|
30. 4. 2020 Novým tematickým celkem jsou smyslová ústrojí. Člověk vnímá svět pomocí smyslových orgánů, nervovými vlákny se informace přenáší do mozku a tam se zpracuje na vjem. Nás bude zajímat zrak, sluch, čich, chuť a hmat. Ústrojím zraku je oko. Jeho stavbě se budeme věnovat dnes a příště, zároveň se podíváme na oční vady. Zapište si do sešitu: Smyslová ústrojí Ústrojí
zraku
Obrázky: Video „Cesta lidským okem. Zrak, cenný dar, který považujeme za samozřejmý. Oči jsou oknem k divům světa – všemu, co víme a milujeme, zažíváme a objevujeme, o čem přemýšlíme a chováme v srdci. Nahlédněme na práci oka – jedinečného a soběstačného systému. Odražené světlo ze světa vstupuje přes krystalovou průhlednost rohovky (cornea), komorovou vodu (aqueous humor), čočku (lens) a sklivec (vitreous humor), aby se promítlo na fotoreceptory sítnice (retina), jejíž impulzy se sbíhají do optického nervu a pak do mozku, aby se přeměnily do obrazů naplněných významem. Nepřetržité přizpůsobování zornice (pupil) a čočky reguluje vstup a zaměřování světla. V dnešní době je povrch očí neustále nucen, aby se chránil a přizpůsoboval měnícím se podmínkám. Každé mrknutí pomáhá našemu přirozenému obrannému systému oka. Slzný film zadržuje vlhkost a udržuje vizuální ostrost. Slzy obsahují silné přírodní protiinfekční látky, které nepouštějí bakterie dál, a slzný systém splachuje nečistoty, aby se oko udrželo zdravé. Zázračná biologie našeho oka nás nutí, abychom vyvinuli způsoby, kterými můžeme chránit a udržovat komfort pro tyto pozoruhodné struktury. Za všechny divy, které nám oči poskytují po celý život, jim dlužíme pozornost a neustálou péči.“ |
|
29. 4. 2020 Je
pro vás připraven pracovní list, ve kterém si
zopakujete učivo o nervové soustavě a žlázách s vnitřním
vyměšováním.
List si vytiskněte a vyplňte nebo jen odpovídejte písemně na otázky
z druhé strany sešitu. Řešení pak vyfoťte a pošlete na můj mail
(benda@zsvernerice.cz). Odpovědi můžete také napsat přímo do mailu.
Práce je
hodnocena známkou.
|
|
23. 4. 2020 Uděláme
malou odbočku od našeho tématu. Podívejte se
na poutavé časopisy o
přírodě. Kromě nádherných fotografií obsahují i zajímavé
články. Mě například zaujal ten o mývalovi severním (2/2009, str. 14).
Klasik
by řekl: „Nudíte se? Kupte si medvídka mývala.“ Já říkám: „Nudíte se?
Přečtěte
si o medvídku mývalovi.“
|
|
22. 4. 2020 Hodnocení
předmětu Př
Vzhledem k situaci, která nastala, i podle dalšího vývoje je zřejmé, že se ve škole asi v tomto školním roce již neuvidíme. Vyvstává proto otázka, jak bude hodnoceno druhé pololetí. Nastíním vám svou představu v předmětu přírodopis. Ve druhém pololetí jste ve škole zatím každý získali jednu nebo dvě známky (zkoušení a test). Abych měl nějaké další podklady pro vaše hodnocení, neboť vás budu muset ohodnotit na vysvědčení, na následujících řádcích napíšu, jak budeme společně postupovat. Kontrola zadaných prací bude probíhat prostřednictvím mailu. Pro vás bude tato kontrola motivací k další činnosti a já budu mít nějakou zpětnou informaci o vaší práci. Úkoly budou ohodnoceny známkou nebo plusy (5 plusů = jednička). Doufám, že je pro vás systém hodnocení přehledný. Neváhejte mne kontaktovat (benda@zsvernerice.cz) s jakýmikoli dotazy. Určitě odpovím. Dnes nezadám žádnou novou práci, ale vyberu některá z minulých zadání. Vyfoťte a pošlete řešení. Způsob hodnocení je v závorce. A samozřejmě mi vše nemusíte posílat hned dnes, stačí postupně.
|
|
16. 4. 2020 Pokračujte v zápisu do sešitu:
|
|
15. 4. 2020 Novou soustavou, na kterou zaměříme svou pozornost, jsou žlázy s vnitřním vyměšováním, chcete-li s vnitřní sekrecí. Přečtěte si str. 54–55. Zapište si do sešitu: Žlázy s vnitřním vyměšováním
|
|
8. 4. 2020 Katka.
Film Heleny
Třeštíkové je unikátním časosběrným dokumentem, mapujícím čtrnáct
let v životě mladé narkomanky a jejího marného zápasu se závislostí.
Proč
začala brát drogy? Jak sama říká –
chtěla se lišit. Píše se rok 1996 a tehdy
devatenáctiletá Katka žije v terapeutické komunitě Sananim v Němčicích
s nadějí
na obyčejný život –
touží mít přítele, jednou i rodinu. Happy end se však
nekoná. Režisérka zaznamenává ve svém filmu rok za rokem Katčin sestup
níž a
níž na spirále krádeží, prostituce, fyzického i psychického chátrání,
na
spirále, přerušované jen občasným vzepětím naděje a odhodlání s drogou
skoncovat. Její touha je upřímná, droga ale nakonec vždycky zvítězí.
Podaří se
Katce konečně najít sílu ve chvíli, kdy otěhotní a budoucí mateřství jí
nabídne
životní motivaci?
|
|
2. 4. 2020 O
rizicích kouření jsme si povídali v rámci dýchací
soustavy. Zaměříme se tedy na problematiku spojenou s konzumací
alkoholu. Pobavme
se o alkoholu, to je portál, na kterém se dozvíte plno zajímavých a
užitečných informací. Vybírejte si postupně články z nabídky vlevo.
|
|
1. 4. 2020 Dnes
se budeme věnovat hygieně duševní činnosti. Přečtěte
si text v učebnici str. 52–53.
Odpovězte si na otázku:
Písemně odpovězte do sešitu:
|
|
26.
3. 2020 |
|
25. 3. 2020 Dnes je na řadě mozek. Přečtěte si v učebnici s. 50–51 a zapište si do sešitu: Mozek
Sami nebo s pomocí obrázků v učebnici zvládněte tento popis a pak si zopakujte pojmy. |
|
19. 3. 2020 Pokračujeme. Přečtěte si v učebnici kapitolu o míše (s. 49) a udělejte si zápisek do sešitu: Mícha
Komentář:
|
|
18. 3. 2020 Minule
jsme začali probírat nervovou soustavu. V učebnici jste měli zadán
úkol
(s. 48). Předpokládám, že vám všem vyšel správný výsledek. Vzruchy se
šíří
rychlostí 468 km/h.
Úkoly:
|
|
12. 3. 2020 Začneme probírat nervovou soustavu. Úkoly:
|
|
11. 3. 2020 V minulé hodině jsme dokončili kapitolu o kůži. Máte dva úkoly. |
|
|