E-learning  pro žáky 7. třídy / Český jazyk a literatura


20. 6. 2020

Hodnocení za 2. pololetí školního roku 2019 / 2020 proběhlo tento týden ve škole. Žákům, kteří nenavštěvují konzultace, bude zasláno dnes mailem.

19. 6. 2020 / mluvnice

Poslední hodina distančního vzdělávání z českého jazyka. Vyzkoušejte si, co si pamatujete z pravopisu velkých písmen.

18. 6. 2020 / mluvnice

V pondělí jste měli k dispozici online cvičení na opakování, dnes v tom budeme pokračovat.

16. 6. 2020 / literatura

Jako poslední je pro vás připravena ukázka od Marka Twaina. Přečtěte si úryvek ze známé knihy Dobrodružství Huckleberryho Finna na s. 142.

15. 6. 2020 / mluvnice

Tento týden nás čeká opakování. Máte šanci si prověřit své znalosti z různých oblastí českého jazyka.

12. 6. 2020 / mluvnice

V pravopisném okénku se budeme věnovat psaní skupiny mě / mně (mimo tvarů zájmena já).
Skupinu mně píšeme, pokud slova příbuzná obsahují skupinu mn. Příklady:
  • domnívat se → domněnka
  • skromný → skromně
  • uzemní → uzemně
Pokud základové slovo obsahuje pouze m, píšeme . Příklady:
  • rozu → rozul
  • soukro → soukro
  • vědo → vědo
Chytákem je tamější, které není odvozené od tamní, ale je vytvořeno příponou -ější od slova tam.

Zaškrtněte si zobrazování chyb a vysvětlení:

11. 6. 2020 / mluvnice

Dalším větným členem je přívlastek. Předávám slovo kolegyni.

Pozorně si přečtěte:

Přívlastek (Pk)

  • rozvijí podstatné jméno
  • ptáme se na něj: jaký, který, čí?
  • příklady: stůl ze dřeva, velká náhoda, můj pes, čtyři vdolky, chuť běhat
Přívlastek shodný (Pks)
  • shoduje se s podstatným jménem v rodě, čísle a pádě
  • většinou stojí před podstatným jménem
  • často je vyjádřen přídavným jménem, zájmenem nebo číslovkou
  • příklady: s malým oknem, kyselina chlorovodíková
Přívlastek neshodný (Pkn)
  • neshoduje se s podstatným jménem v rodě, čísle nebo pádě
  • stojí za podstatným jménem
  • často je vyjádřen podstatným jménem nebo slovesem v infinitivu
  • příklady: buchta od babičky, možnost létat
Poznámky:
PKs se shoduje s podstatným jménem, které rozvijí. Př.: s malým (r. stř., č. j., p. 7.) = oknem (r. stř., č. j., p. 7.). Pkn se neshoduje alespoň v jedné kategorii s podstatným jménem, které rozvijí. Př.: buchta (r. žen., č. j., p. 1.) od babičky (r. žen., č. j., p. 2.).
Při skloňování Pks mění svůj tvar. Př.: 1. pád malé okno, ale 7. pád malým oknem. Pkn při skloňování svůj tvar nemění. Př.: 1. pád buchty od babičky, 2. pád bez buchet od babičky.

Kdo chce, může se ještě podívat na tabulku v učebnici na straně 118.
Procvičte si určování přívlastku shodného a neshodného v tomto cvičení.

9. 6. 2020 / literatura

Zaměříme se na významného spisovatele 2. poloviny 19. století Jana Nerudu. Podívejte se na prezentaci, přečtěte si Romanci o Karlu IV. (s. 154). Přečtěte si (nebo se podívejte) jednu z Povídek malostranských – Hastrman.

8. 6. 2020 / mluvnice

Dnes pracujte na úkolech k odevzdání, které ještě nemáte hotové.
  • Žáci, kteří budou chodit na konzultace, mi mohou sešity s úkoly předat osobně ve středu 10. 6. nebo v úterý 16. 6. (to je poslední termín na odevzdání prací.)
  • Žáci, kteří nebudou chodit na konzultace, mi mohou sešity předat osobně také ve středu 10. 6. nebo v úterý 16. 6. mezi 9:40 až 10:20 hod. (zazvoňte na zvonek, věci mi dáte před školou).
  • Maily s úkoly mi můžete posílat až do 16. 6. 2020.
Program konzultací:
  • Středa 10. 6. (1. hodina): odevzdávání prací (ČJ i VO), dotazy, diskuse
  • Středa 17. 6. (2. hodina): hodnocení 2. pololetí

5. 6. 2020 / sloh

Napište 4. slohovou práci – souvislý životopis. Pokud máte sestavený strukturovaný životopis, můžete jej použít jako vzor pro životopis klasický. Poslouží vám totiž jako osnova pro psaný text. Životopis má prověřit také vaše kreativní schopnosti, neopakujte proto pořád stejné věty a slova, ale snažte se použít co nejvíce synonym. Je psaný ve větách, vhodné je životopis rozdělit do přehledných odstavců.
Připomeneme si ještě obsah:
  • jméno, datum a místo narození
  • bydliště
  • kontaktní údaje
  • základní údaje o rodičích, sourozencích
  • základní údaje o povinné školní docházce, dále např. oblíbené předměty ve škole
  • znalosti, zájmy, aktivity, úspěchy v soutěžích
  • zdravotní stav
  • vlastnoruční podpis
  • místo, datum sepsání
Toto je poslední hodnocená práce z českého jazyka a literatury. Projděte si tuto stránku a vypracujte úkoly, kterým jste do této chvíle nevěnovali pozornost. Učební látku a cvičení zde budu publikovat ještě v dalších týdnech, takže se nebudete nudit.

4. 6. 2020 / mluvnice

Na řadě je zase pravopisná chvilka – koncovky přídavných jmen. Pro osvěžení nabízím poučení a pro procvičení nejprve doplňovačku (zaškrtněte si zobrazování chyb a vysvětlení) a pak i souvislejší text.

2. 6. 2020 / literatura

Dnes se seznámíte se spisovatelem Karlem Havlíčkem Borovským (obr.). Pročtěte si pozorně prezentaci a pak odpovězte na otázky, odpovědi mi pošlete mailem. V učebnici (s. 111114) si přečtěte ukázku Křest svatého Vladimíra, v tomto díle Havlíček kritizuje světské i církevní poměry v carském Rusku.

1. 6. 2020 / mluvnice

Dnes se zaměříme na příslovečné určení míry. V PS (s. 45 / cv. 2) ho podtrhněte a v učebnici (s. 108 / cv. 1, jen 6 vět) najděte Pu způsobu i Pu míry. Svá řešení mi pošlete na mail.

29. 5. 2020 / sloh

Posledním slohovým útvarem, kterému se letos budeme věnovat, bude životopis. Nejdříve si přečtěte tabulku v učebnici na s. 169, ve které se dozvíte, jaké body by životopis měl obsahovat. Potom zaměřte svou pozornost na dvě ukázky na s. 168, všimněte si rozdílu mezi životopisem souvislým a strukturovaným. Napište svůj strukturovaný životopis a pošlete mi ho mailem.

28. 5. 2020 / mluvnice

Nejprve si zkontrolujte, zda jste určili správně všechny předměty (zadáno v pondělí).
  • řečem Pt 3. p., o zvěř Pt 4. p., stromem Pt 7. p., jim Pt 3. p., chuť Pt 4. p., o prázdninách Pt 6. p.
Úkol – Určete ve větách předměty a jejich pád. Řešení mi pošlete mailem.
  • Babička upekla dětem koláče.
  • O Karlu IV. jsme se učili už loni.
  • Matýsek si včera hrál s novými hračkami.
Podíváme se na další větný člen, tím je příslovečné určení. V loňském školním roce jsme mluvili o třech druzích, letos přidáme čtvrtý (míry) a příští rok přibudou další čtyři. Zapište si do sešitu:

Příslovečné určení (Pu)

  • rozvíjí sloveso (přišel brzy), přídavné jméno (od zítřka připravený), příslovce
  • ptáme se na něj nepádovými otázkami
  • druhy:
1. Pu místa (Pum)
  • Kde? Odkud? Kudy? Kam?
  • Pes vlezl do boudy. Kam vlezl pes? Do boudy.
2. Pu času (Puč)
  • Kdy? Odkdy? Dokdy? Jak často? Jak dlouho?
  • Včera jsem přišla pozdě. Kdy jsem přišla pozdě? Včera.
3. Pu způsobu (Puz)
  • Jak? Jakým způsobem?
  • Vypadalo to hezky. Jak to vypadalo? Hezky.
4. Pu míry (Pumíry)
  • Do jaké míry? Jak moc? Nakolik?
  • Vypadalo to docela hezky. Jak moc hezky to vypadalo? Docela.
Pokud se mohu na nějaký větný člen zeptat zároveň pádovými i nepádovými otázkami, není to Pt, je to Pu.
  • Podívejte se na výklad. Věnujte pozornost jen prvním čtyřem druhům. Zvlášť pozorně si poslechněte pasáž vysvětlující rozdíl mezi příslovečným určením a předmětem.
  • Zkuste si cvičení 1 a cvičení 2. Poznámka: Vloudilo se nám tam Pu přípustky (Přes mrazivé počasí…).

26. 5. 2020 / literatura

V dnešní hodině zabrousíme do literární teorie, připomeneme si, co je to rým, a ukážeme si tři druhy rýmu. Napište si do sešitu:

Rým – zvuková shoda konců slov na konci veršů (tvoří ho dva verše).

  1. abab rým střídavý
Někdo se bojí vlastní ženy (a)
A někdo třeba upíra (b)
Někdo je v přítmí vyděšený (a)
Ve tmě už téměř umírá (b)
  1. aabb rým sdružený
Už to žito na souvrati, (a)
vlní se a v slunci zlatí; (a)
vlň se, vlň se, žitko, zlaté, (b)
čekali jsme dlouho na tě. (b)
  1. abba – rým obkročný
Král Karel s Buškem z Vilhartic (a)
teď zasedli si k dubovému stolu (b)
ti dva už pili mnohou číši spolu (b)
a zapěli si z plných plic. (a)

Poznámka: Ukázka 1 – Jan Burian: Zubař, ukázka 2 – Josef Václav Sládek: Už to žito na souvrati, ukázka 3 – Jan Neruda: Romance o Karlu IV.

Úkol: Určete druhy rýmu v následujících ukázkách. Řešení mi pošlete mailem (++).
A – Konstantin Biebl: S lodí jež dováží čaj a kávu

S lodí jež dováží čaj a kávu
pojedu jednou na dalekou Jávu
Za měsíc loď když vypluje z Janova
stane u zeleného ostrova
B – Jaroslav Seifert: Jaro, sbohem

Kdybych v tvých očích mohl číst,
tak jako čte se v breviáři,
a obrátit strach na tvé tváři, 
jak v knize obrací se list.
C – Emanuel Frynta: Angličané

Angličané jsou námořníci
a slečny oslovují Miss,
co o nich ale musím říci -
že nedovedou pravopis.
D – Karel Jaromír Erben: Vodník

Na topole nad jezerem
seděl vodník podvečerem:
„Sviť, měsíčku, sviť,
ať mi šije niť.

25. 5. 2020 / mluvnice

Určete ve větách předměty a jejich pád. Připomínám, že předmět závisí na slovese a ptám se na něj pádovou otázkou (mimo 1. a 5. pádu). Správné řešení si ukážeme ve čtvrtek.
  • Př.: Stiskl jsem rakouskému profesorovi upřímně ruku.
stiskl jsem – komu, čemu? – profesorovi = Pt 3. p.
stiskl jsem – koho, co? – ruku = Pt 4. p.
  • Učíme se cizím řečem.
  • V zimně myslivci pečují o lesní zvěř.
  • Hoši silně zatřásli stromem.
  • Přála jsem jim dobrou chuť.
  • Mluvili jsme o prázdninách.

22. 5. 2020 / mluvnice

Umíte určovat základní skladební dvojici – podmět a přísudek. Začneme postupně probírat (opakovat z 6. třídy) rozvíjející větné členy – předmět, příslovečné určení a přívlastek. (Doplněk si schováme do vyššího ročníku.)
  • Přistoupíme k výkladu, ten za mě převezme kolegyně v následujícím videu.
  • V učebnici je přehled na s. 101.
  • Zapište si do sešitu mluvnice:
Předmět (Pt)
  • rozvijí sloveso
  • ptáme se na něj pouze pádovými otázkami (mimo 1. a 5. p.)
  • příklady:
    • domáhat se spravedlnosti (Pt 2. p)
    • vyprávět dítěti (Pt 3. p)
    • plést rukavice (Pt 4. p.)
    • mluvit o problémech (Pt 6. p.)
    • zaměstnávat se prací (Pt 7. p.)
    • rozhodl se vrátit (Pt) Zde pochopitelně neurčujeme pád, protože jde o infinitiv slovesa, nicméně toto sloveso má vazbu na 4. p.
  • ve větě může být několik předmětů – Podej mi (Pt 3. p.) tužku. (Pt 4. p.)
Zkuste si toto cvičení.

21. 5. 2020 / mluvnice

Ještě tuto hodinu zůstaneme u VJ, VD a VE a budeme pracovat s PS. Vypracujte dvě cvičení podle uvedených zadání a pošlete mi je mailem.
  • s. 35 / 2 (na řádky pod text pište jen čísla vět)
  • s. 35 / 3a

19. 5. 2020 / literatura

V minulé hodině jste se mohli podívat na dokument o K. H. Máchovi (obr. 1). Dozvěděli jste se údaje o jeho životě a zálibě v cestování. Vyhledával romantická místa a místa spojená s historií (obr. 2). Zemřel v Litoměřicích v den své svatby ve věku 25 let.

Dnes se zaměříme na jeho nejznámější dílo – báseň Máj.
Vilém zabil muže, jenž kdysi svedl jeho milou, dívku Jarmilu. Netuší však, že se tak stává otcovrahem. Za tento čin je odsouzen k smrti a čeká na svou popravu. Když se o zatčení dozví Jarmila, spáchá sebevraždu skokem do jezera. Poslední noc před popravou uvažuje vězeň o vině a nevině. Má pocit křivdy. Vilém byl totiž v dětství z domova vyhnán. Žil jako loupežník, a proto si svého otce nepamatoval. Vinu za svůj krutý osud nedává sobě, nýbrž otci a společnosti.
Jedná se o báseň lyrickoepickou. Popis krásné májové přírody (lyrika) je v kontrastu s tragickým osudem hlavního hrdiny (epika).
  • Poslechněte si začátek básně. (Asi nejznámější pasáž.)
  • Přečtěte si ukázku v učebnici s. 98100 Vilémova poprava.
Obrázky:
  1. Karel Hynek Mácha
  2. Hazmburk namalovaný Máchou
  3. První vydání Máje

18. 5. 2020 / mluvnice

Uděláme malou odbočku, rozvíjející větné členy na nás počkají. Když jsme si teď zopakovali určování přísudku a podmětu, využijeme toho při rozlišování vět dvoučlenných, jednočlenných a větného ekvivalentu.
  • Podívejte se na výklad.
  • Zapište si do sešitu:
Věta dvojčlenná (VD) – má podmět (i nevyjádřený) a přísudek
př.: Doktor pacientovi odebíral krev. Máme hodně úkolů.
Věta jednočlenná (VJ) – má pouze přísudek, nemá vůbec podmět (vyjádřený ani nevyjádřený), často označuje:
atmosférické jevy: Prší. Blýskalo se. Mrzlo. Silně fouká.
tělesné stavy: Píchá mě v boku. Bolí mě v krku.
duševní stavy: Je mi smutno. Stýská se mi.
Větný ekvivalent (VE) – nemá ani podmět, ani přísudek
př.: Nevstupovat! Nefotit! Papírnictví. Lenko! Skvělé! Dobře. Proč? Ano. Pšt.
  • Přehledné tabulky jsou v učebnici na s. 85 a 87.
  • Vyzkoušejte online cvičení.
  • Pošlete mi 3 řádky ze cvičení 1 na straně 36 v PS – v souvětí určujte každou větu zvlášť (++).

16. 5. 2020

Již dva měsíce se učíte doma a přibližně ještě jeden měsíc se tímto způsobem budete vzdělávat. Řešíte zadané úkoly, které mi posíláte, a jste za ně hodnoceni. Známky získané při školním i domácím vzdělávání se rovnocenně podílejí na klasifikaci na vysvědčení za druhé pololetí. Někteří žáci odevzdali již (téměř) vše, někteří pracují průměrně a doručili alespoň polovinu zadaných úloh. Existuje ovšem i skupina žáků, kteří nepracují nebo poslali ke kontrole velmi málo odvedené práce. Těm doporučuji, aby využili ještě zbývající čas a pořádně zabrali. Pro ty, kteří nemají možnost výsledky své činnosti odevzdávat elektronicky, mám dobrou zprávu. Své sešity (mluvnice, literatura, sloh a PS) a další texty mi budou moci předat v červnu před školou. Přesné termíny ještě zveřejním.

15. 5. 2020 / sloh

Napište 3. slohovou práci načisto. Řiďte se instrukcemi uvedenými 7. 5. Vyfocený text mi pošlete mailem.

14. 5. 2020 / mluvnice

Na řadě je zase pravopisná chvilka. Tentokrát, aby se nám to hodilo k probírané látce, tu máme shodu přísudku s podmětem. Pro osvěžení nabízím poučení a pro procvičení nejprve doplňovačku (zaškrtněte si zobrazování chyb a vysvětlení) a pak i souvislejší text.

12. 5. 2020 / literatura

Karel Hynek Mácha, zakladatel moderní české poezie, je spisovatel, na kterého zaměříme svou pozornost. Pro začátek se podívejte na dokument, ve kterém se dozvíte něco o jeho životě, zejména o procházkách a výletech, které tak rád podnikal. Jeho literární tvorbě se budeme věnovat příště.

11. 5. 2020 / mluvnice

Druhým členem základní skladební dvojice je podmět, na ten se zaměříme dnes. Zapište si:

Podmět (Po)

vyjadřuje, kdo nebo co vykonává činnost v přísudku
může být vyjádřen všemi slovními druhy, např. Zpívat mě baví. Na je předložka. Z boudy se ozvalo haf.
  • vyjádřený – je přímo ve větě; Housata se kolébala k rybníku.
  • nevyjádřený – není ve větě, ale je znám; Martin a Petr pojedou k babičce. Už se moc těší. (Oni – Pon)
  • všeobecný – není ve větě a není ani znám, můžeme si dosadit slova jako: lidé, člověk, někdo, všichni apod., často se objevuje v přirovnáních a rčeních
    • Hlásili to v rozhlase. (Oni ­– Povš); nevíme ale, kdo jsou oni
Prohlédněte si žluté rámečky na s. 9697.
Pošlete mi vyřešené cvičení v učebnici – s. 97 / 1 (++).
Vyhledejte podmět a přísudek v online cvičení.

7. 5. 2020 / sloh

V posledních dvou hodinách slohu jste se seznámili s charakteristikou. Dnes si připravíte 3. slohovou práci nanečisto. Někdo si ji napíše celou, někdo si prozatím udělá jen několik zásadních poznámek. Vaším úkolem je napsat charakteristiku svého spolužáka či kamaráda (spolužačky či kamarádky). Půjde o souvislý text, který bude psán ve větách. Rozsah práce jako obvykle.

Doporučená osnova (odpovídá jednotlivým odstavcům):

  1. Představení. Koho jste se rozhodli charakterizovat a proč? Věk, bydliště. Odkud se znáte.
  2. Vzhled (charakteristika vnější). Postupujte od celku k jednotlivým detailům. Nejen barva vlasů a očí, ale i účes nebo brýle. Má daná osoba znamínko krásy, vrásky nebo pihy? Jaké oblečení najdeme v její skříni? Nosí sportovní oblečení?
  3. Povahové vlastnosti a záliby (charakteristika vnitřní). Které povahové vlastnosti ji šlechtí? Má nějaké zlozvyky? Je spíš introvert nebo extrovert? Jaký má vztah ke škole? Má nějakou fobii? Jak tráví volný čas? Sportuje, má netradičního koníčka? Jak probíhá její běžný den? Je sběratel, kutil?
  4. Vztah. Čím osobně je pro vás charakterizovaná osoba výjimečná? Čím vám je blízká? Jaký spolu máte vztah vy dva?
Poznámka: Osnova je opravdu jen doporučená, nezahrnuje vše, o čem můžete psát. Odstavce nijak nečíslujte ani samostatně nenadepisujte. Do textu nepište ani otázky uvedené výše. Prostě se pokuste vytvořit plynulý přirozený text.

Jaké prvky použít:
  • bohatou slovní zásobu, různá slovesa a mnoho přídavných jmen
  • přirovnání nebo připodobnění
  • konkrétní postřehy, jestliže si vyberete nějakou povahovou vlastnost, rozeberte ji
  • kombinujte charakteristiku přímou a nepřímou
Čemu se vyhnout:
  • opakování slov (má, je, rád,…)
  • přeskakování od jednoho k druhému, tzn. nezachování logiky textu
  • pravopisným chybám

5. 5. 2020 / literatura

Dalším spisovatelem píšícím hlavně historické romány je Alexandre Dumas.
Zapisujte do sešitu / na papír, čtěte a písemně odpovídejte na otázky.

Alexandre Dumas (obr.)

  • francouzský prozaik a dramatik
  • nejznámější romány:
  • Tři mušketýří – mladý gaskoňský šlechtic d'Artagnan se vydává do Paříže, kde se seznámí s královskými mušketýry – Athosem, Portosem a Aramisem, spolu zažívají různá dobrodružství
  • Hrabě Monte Christo – příběh neprávem uvězněného muže a jeho pomsty
Přečtěte si text v učebnici na s. 66–74.
Otázky:

  1. Kdo se objevil na rohu kláštera?
  2. Co měla dívka na rameni?
Oba romány byly několikrát zfilmovány.
Pusťte si ukázku z filmu Tři mušketýři z roku 1973 s Michaelem Yorkem v hlavní roli.
Podívejte se na ukázku z filmu Hrabě Monte Christo z roku 2002.
Pošlete zápis a odpovědi na otázky (++ do literatury).

4. 5. 2020 / mluvnice

Poslal jsem vám do mailové schránky pracovní list (test) na odvozování. Někteří ho již vrátili a mají známku. Vy ostatní zadání vyřešte a pošlete.
Pokračujeme v učivu o přísudku, seznámíme se se čtvrtým druhem. Pokračujte v zápisu do sešitu:
  1. slovesný složený – skládá se ze dvou částí:
způsobové sloveso nebo fázové sloveso + infinitiv plnovýznamového slovesa
způsobová slovesa – moci, muset, smět, mít, chtít, umět
fázová slovesa – začít, přestat, zůstat
Příklady:
Náš tatínek umí dobře vařit.
Jeníček a Mařenka museli zabloudit v lese.
Sousedova kočka se nemohla ztratit.
Přestaňčíst.
Začal jsi řídit celou firmu sám?
 
Přehled je v tabulce v učebnici na s. 94.
Podívejte se na video – vysvětlení a příklady. (Poznámka: My budeme chápat přísudek uvedený ve videu jako 2. typ – bude číst, by četla – jako slovesný jednoduchý, viz minulá hodina. Soustřeďte se zejména na přísudek slovesný složený, 3. a 4. typ.)

Vyzkoušejte online cvičení (Zvolte první cvičení.)
Určete v prvních šesti větách přísudky, učebnice s. 94 / cv. 1. Pošlete mi řešení ke kontrole a můžete získat až dva plusy.

30. 4. 2020 / mluvnice

Ukončili jsme nauku o slově, novým tematickým celkem je skladba. Budeme se věnovat stavbě věty jednoduché a přitom navážeme na znalosti z 5. a 6. třídy. Konkrétně nás budou zajímat přísudek a podmět jako základní skladební dvojice a rozvíjející větné členy – předmět, příslovečné určení a přívlastek (existuje ještě doplněk, ale ten si necháme do vyššího ročníku).
Začneme přísudkem, vy o něm již víte, že něco vypovídá o podmětu (co podmět dělá, jaký je ap.). V šesté třídě jsme hovořili o třech druzích přísudku (slovesný jednoduchý, jmenný se sponou a jmenný beze spony), ty dnes zopakujeme. Příští hodinu přidáme přísudek slovesný složený.
Zapište si do sešitu:

Skladba

Stavba věty jednoduché

Přísudek (Př)

druhy:
  1. slovesný jednoduchý – skládá se z jednoho slovesného tvaru, např. budu plavat, viděl jsem, třpytila by se
  2. jmenný se sponou – skládá se ze jmenné části (podstatné jméno, přídavné jméno,…) a spony (stát, stávat se, být, bývat), př. nestane se kosmonautem, jsou zelení, nebývá pravdivé
  3. jmenný beze spony – př. Pes – nejlepší přítel člověka. Sliby – chyby. (Ustálené obraty, ve kterých je spona nahrazena pomlčkou.)
Přehled je v tabulce v učebnici na s. 93.
Podívejte se na video – vysvětlení a příklady.
Vyzkoušejte online cvičení.
Vypracujte cvičení v PS s. 37 / 1. Pošlete mi řešení ke kontrole a můžete získat až dva plusy.

28. 4. 2020 / literatura

S dalším spisovatelem se posouváme do období romantismu. Literární hrdinové jsou výjimeční, dostávají se do sporu se společností, utíkají do vysněných světů a často končí nešťastně.
Zapisujte do sešitu / na papír, čtěte a písemně odpovídejte na otázky.

Walter Scott (obr.)

  • skotský básník a prozaik, sběratel balad
  • zakladatel historické povídky a románu
  • nejznámější román: Ivanhoe
    • příběhy rytíře Wilfreda z Ivanhoe ve středověké Anglii
Přečtěte si text v učebnici na s. 63–65.
Otázky:

  1. Co měl nový bojovník na štítu?
  2. Kde uvázl hrot dřevce?
Pusťte si ukázku z filmu z roku 1952.
Pošlete zápis a odpovědi na otázky (++ do literatury).

27. 4. 2020 / mluvnice

Podíváme se na řešení cvičení v PS, která byla zadána 16. 4. 2020.
  • s. 32 / 7
    • samoobsluha, samovaz, samopal, samonosný, samoživitelka
    • velkoobchod, velkokapacitní, velkoprodejna, velkoměsto, velkosklad
  • s. 32 / 8
    • přírodopis, zeměpis, krasopis, pravopis
    • kilometr, centimetr, decimetr, milimetr
  • s. 32 / 9
    • vlasti/věda – přírodověda, zdravověda
    • epi/centrum – call-centrum, fitness-centrum
    • bio/logie – ekologie, psychologie
    • deci/metr – kilometr, centimetr
    • zoo/park – dinopark, akvapark
    • pravo/pis – dějepis, zeměpis
Přistoupíme k poslednímu slovotvornému způsobu, tím je zkracování. Zapište si do sešitu:

Zkratky
vznikají:
  • z počátečních písmen FOK (Film Opera Koncert), ČD (České dráhy), OSN (Organizace spojených národů)
  • ze skupin hlásek jednotlivých slov (zkratková slova) Čedok (Česká dopravní kancelář), Četka (Česká tisková kancelář)
  • zkracování často užívaných slov atd. (a tak dále), tzv. (takzvaně), viz není zkratka, jde o rozkazovací způsob slovesa vidět, je tudíž bez tečky
Úkoly za plusy do mluvnice, posílejte průběžně:
  • Učebnice s. 82 / cv. 2 napište větu tak, aby místo všech zkratek byla slova (+)
  • PS s. 33 / cv. 1 (+)
  • PS s. 33 / cv. 3 (+)

24. 4. 2020 / sloh

Řekli jsme si, že charakteristika je druhem popisu. Vyzkoušeli jste si krátký popis osoby. Ale charakteristika není jenom vnější = popis vzhledu a oblečení. Charakteristika má část i vnitřní, v té se zaměřujeme na vlastnosti, povahu a zájmy člověka.
Charakteristiku můžeme také rozdělit na přímou a nepřímou. Přímá charakteristika pojmenuje věci rovnou je upřímná, je to dobrák, je domýšlivý, je pečlivá. V nepřímé charakteristice tyto vlastnosti popisujeme trochu oklikou není mu do zpěvu, má obě ruce levé, má srdce na pravém místě, nikde chvíli neposedí.
Každou charakteristiku obohatí, pokud v ní použijete nějaká přirovnání.
Dnes si žádný zápis nedělejte, ostatně shrnutí máte také v tabulce na str. 165. Přečtěte si ukázky (1. a 2.) na str. 164. Najděte si v textech informace, které charakterizují jednotlivé postavy.
A na závěr:

23. 4. 2020 / mluvnice

Staré (ne)známé koncovky podstatných jmen. Připomenutí pravidel a dvě online cvičení (jedna dvě).

21. 4. 2020 / literatura

Přečtěte si ukázku od G. A. Bürgera o Baronu Prášilovi, který vypráví o svých neuvěřitelných příhodách (učebnice s. 3132), a podívejte se na ukázku z filmu režiséra Karla Zemana.

20. 4. 2020

Dnes pracujte na dokončení úkolů, které ještě nemáte. Jejich přehled je v pátečním odkazu (17. 4.). Vyfoťte je a posílejte mi je, klidně i po částech.

17. 4. 2020

Dnes budete seznámeni se systémem hodnocení a budou vám připomenuty úkoly, které jste měli udělat za poslední měsíc.

16. 4. 2020 / mluvnice

V pondělí 6. 4. jste si vyzkoušeli vytvořit několik složenin v zadaných cvičeních.
  • cv. 3 / str. 80 – vytvořte ke každému 3 složeniny
    • například: vodovod, vodoměr, vodomil, černozem, černobílý, černovlasý, elektromobil, elektroměr, elektroléčba, biologie, biograf, bioelektřina, novotvar, novověk, novostavba
  • cv. 6 / str. 81 – napište ke každému 5 příkladů.
    • například: přírodopis, močovod, dřevomorka, kosodřevina, dvoukřídlí, trojúhelník, lichoběžník, poloměr, rovnoramenný, pravoúhlý
Napište si do sešitu:

Složeniny vlastní

  • jejich členy nemůžeme rozdělit (nejsou samostatnými slovy)
  • bývají spojeny tzv. spojovacím vokálem -o-, -i-, -e-, nebo ničím
  • př. maloměsto (malé město, mal), trojlístek (tři lístky, troj)

Složeniny nevlastní (spřežky)

  • vznikají přímým spojením slov, která mohou fungovat samostatně
  • př: okamžik (mžik + oka), vlastizrádce (zrádce + vlasti), zeměkoule (země + koule)
Podívejte se na cv. 5 / str. 81 v učebnici.
Vypracujte v pracovním sešitě na str. 32 cv. 7, 8 a 9.

14. 4. 2020 / literatura

Druhým spisovatelem, který svého hrdinu zasadil do neobvyklého prostředí, byl Jonathan Swift se svým dílem Cesty k rozličným dalekým národům světa ve čtyřech dílech, napsal Lemuel Gulliver, zprvu ranhojič, později kapitán na rozličných lodích. Průběžně si zapisujte do sešitu / na papír, čtěte a písemně odpovídejte na otázky.

Jonathan Swift (obr.)

  • spisovatel, básník a novinář
  • nejznámější román: Gulliverovy cesty
    • věhlasné jsou dvě části: Cesta do Liliputu, kde se hlavní hrdina setkává s maličkými lidmi, a Cesta do Brobdingnagu, při které se dostane mezi obry
Přečtěte si text v učebnici na s. 27–28.
Otázky:

  1. Kolik krejčích šilo Gulliverovy šaty?
  2. Jaké druhy masa Gulliver dostával?
Pusťte si ukázku z amerického filmu, který byl natočen na motivy Swiftova románu.

13. 4. 2020

Již více než měsíc se učíte doma. Podívejte se na stručný přehled probrané látky a zadaných úkolů.

7. 4. 2020 / literatura

Přiblížíme si tvorbu dvou spisovatelů, kteří čtenářům nabídli knihy z exotického prostředí, a hrdinové v jejich příbězích zažívají neobvyklá dobrodružství. Dnes začneme prvním z nich.
Průběžně si zapisujte do sešitu / na papír, čtěte a písemně odpovídejte na otázky.

Daniel Defoe (obr.)
  • anglický novinář a spisovatel
  • nejslavnější román: Život a zvláštní podivná dobrodružství Robinsona Crusoa, námořníka z Yorku
  • pro české čtenáře upravil J. V. Pleva
Myslím, že každý z vás o Robinsonovi již slyšel a možná jste viděli i nějaké filmové zpracování. Kdo chce, může si o ději knihy více přečíst.
Přečtěte si text v učebnici na s. 2426.
Otázky:
  1. Kde si bude Robinson ukládat zásoby potravin?
  2. Jak si Robinson udělal kalendář?
Pusťte si ukázku, ve které hlavní roli ztvárnil známý francouzský herec Pierre Richard.
Vaší pozornosti doporučuji český loutkový film na motivy slavného románu.

6. 4. 2020 / mluvnice

Nejprve se podíváme na řešení cvičení, která byla zadána 2. 4. 2020:
  • cv. 2 (dole) / str. 78 – opište slova a u slov s předponou předponu podtrhněte
    • předat, předek, přeháňka, přezka, přežitek, překlad
  • cv. 3 a, b / str. 79 – napište slovo se zápornou předponou a za pomlčku synonymum (např. v textu je důležitý, napište: nedůležitý – bezvýznamný)
    • nepravdivé – lživé / vymyšlené, neveselé – smutné, nesouhlas – protest / odmítnutí / námitky, nemalý – velký / značný, neúspěch – prohru / nezdar, neméně – stejně, necitlivým – hrubým / bezohledným
Probíráme tvoření slov a postupně se zaměřujeme na jednotlivé slovotvorné způsoby.
Teď se podíváme detailněji na skládání. Zapište si to do sešitu mluvnice.

Skládání
Jedná se o tvoření slova ze dvou nebo tří základových slov. Skládáním vznikají složeniny.

Vypracujte písemně do sešitu mluvnice:
  • cv. 3 / str. 80 – vytvořte ke každému 3 složeniny
  • cv. 6 / str. 81 – napište ke každému 5 příkladů.

3. 4. 2020 / mluvnice

A máme tu opět pravopisný pátek, tentokrát si zopakujeme pravopis předpon s-, z- a vz-. (Všimněte si, jak se nám to pěkně hodí k tomu odvozování předponami.) Nejprve vám doporučuji trochu teorie, pak se pusťte do cvičení.
Teorie:
Dodatek k teorii:
Nejzáludnější jsou slova, která lze psát s předponou s- i z-, ale pokaždé mají jiný význam (např.):

smazat (tabuli) zmazat (ušpinit se)
sbít (bednu dohromady) zbít (někomu ublížit)
směnit (vyměnit) změnit (stát se jiným)
svolat (skupinu dohromady) zvolat (nahlas vykřiknout)
svolit (dát souhlas) zvolit (vybrat z nabídky)
slézt (dostat se dolů) zlézt (zdolat lezením)
shlédnout (dívat se shora dolů, třeba z kopce) zhlédnout (spatřit něco, třeba film)

Cvičení:
Poznámka: Pokud vám vyprší denní limit odpovědí, můžete trénovat zase jindy.

2. 4. 2020 / mluvnice

Kontrola cvičení zadaných 30. 3. 2020:
  • s. 77 / cv. 6
    • hrající – hrací, kropicí – kropící, prací – peroucí, balící – balicí, plovoucím – plovací, šicí – šijící
  • s. 78 / cv. 1 a, b
    • zbohatnout, zesmutnět, zčervivět, ztloustnout, změknout, zrezavět, zchoulostivět
    • čistit, plnit, ředit, měkčit, sladit, chladit
Dnes přistoupíme k odvozování předponami.
Napište si do sešitu mluvnice nadpis Odvozování předponami a vypracujte:
  • cv. 2 (dole) / str. 78 – opište slova a u slov s předponou předponu podtrhněte
  • cv. 3 a, b / str. 79 – napište slovo se zápornou předponou a za pomlčku synonymum (např. v textu je důležitý, napište: nedůležitý – bezvýznamný)

31. 3. 2020 / literatura

V dnešní „hodině“ se zaměříme na bajky. Literární žánry jsme probírali na začátku roku, proto se mohu zeptat. Co je pro bajku typické?… Ano, vystupují v ní zvířata a na konci je ponaučení.
Kdo je považován za zakladatele bajky? Napoví vám píseň. Žil v 6. stol. př. n. l. Mezi jeho nejznámější bajky patří Havran a liška nebo Želva a zajíc. Pro požitkáře nabízím odkaz na jeho bajky vydané v Hradci Králové roku 1890.
V putování s bajkou se posuneme do 17., respektive do 18.19. století. Podíváme se na tvorbu dvou bajkařů. Prvním z nich je Jean de La Fontaine (obr.) a druhým je Ivan Andrejevič Krylov (obr.).
  • Přečtěte si bajky v učebnici na s. 18, 2122. Jaké je v nich ponaučení?
  • Zapište si na papír (ten si později vlepíte do sešitu):

Jean de La Fontaine

  • francouzský básník a spisovatel
  • pocházel z měšťanské rodiny
  • 20 knih bajek (př. Starý kocour a mladá myš)

Ivan Andrejevič Krylov

  • ruský básník a dramatik
  • úředník, učitel, knihovník
  • napsal na 200 bajek (př. Vlk a beránek, Chudý boháč)
Dvě online cvičení:
Úkoly:
  1. S bajkami úzce souvisí literární pojem personifikace. Zjistěte, co to je, a zapište si to do sešitu.
  2. Napište si, jaké vlastnosti mají v bajkách tato zvířata nejčastěji liška, osel, vrána, vlk, beránek, zajíc, želva.

30. 3. 2020 / mluvnice

V úvodním cvičení si procvičte tvoření přídavných jmen.
Kontrola cvičení zadaných 26. 3. 2020:
  • s. 76 / cv. 1 a (4 slova nad obrázkem a 4 slova pod obrázkem)
radnický radničtí, trnavský trnavští, kostelecký kostelečtí, znojemský znojemští
australský australští, řecký řečtí, anglický angličtí, kyperský kyperští
  • s. 77 / cv. 2 (přípony nemusíte podtrhávat)
železný, přátelská, dělová, bylinný, jablečný, zahraniční, horská, lesní, děravý, motorový, ranní, blátivá a hrbolatá, hliněná, kuchyňská, ledvinové

Minule jste zjistili, co jsou přídavná jména dějová a účelová, proto by pro vás neměl být problém vypracovat cvičení 6 na straně 77 v učebnici. Do sešitu mluvnice vypište jen vytvořená slova, vždy dvojici na jeden řádek.

Teď se zaměříme na odvozování sloves. Ukážeme si různé typy přípon. Napište si do sešitu:

Odvozování sloves příponami

  • blednout, děravět, kouzlit, rozdělovat, otvírat, slzet
Vypracujte do sešitu mluvnice 78/1 a, b (uprostřed stránky), slova neužívejte ve větách.

27. 3. 2020 / sloh

V  hodinách slohu jsme se zabývali popisem, ať už se jednalo o popis pracovního postupu nebo o subjektivně zabarvený popis. Posuneme se dál a postupně se seznámíme s charakteristikou. Jedná se o popis, který obsahuje nejen informace o vzhledu, ale snaží se vystihnout i povahu a vlastnosti člověka.
My pro dnešek zůstaneme u toho, co můžeme na člověku pozorovat. Budeme pracovat na straně 163 v učebnici.
  • Přečtěte si všechny čtyři popisy.
  • Odpovězte na otázku 1 a.
  • Na papír vypracujte úkol podle zadání 1 b, c (s. 164). Vyberte si jen jeden policejní popis a jedno umělecké dílo.

26. 3. 2020 / mluvnice

Věřím, že jste si s cvičeními zadanými v minulé hodině poradili a že jste většinu slov odvodili správně. Ale přeci jen tam bylo několik zapeklitostí. Zkontrolujte si tedy svou práci.
  • s. 74 / cv. 5 (prvních 5 jmen) – ženská jména
    • Pavla Zichová, Emílie Marková (Marko), René Nová, Jiřina Štěpánková, Jindřiška Nekulová
  • s. 74 / cv. 6 – osoba a vlastnost (vzor podle prvního slova – a) vzdělanec, b) vzdělanost)
    • nešťastník – neštěstí, dlouhán – délka, lakomec – lakomost, lenoch – lenost, stařec – stáří, chytrák – chytrost, odborník – odbornost, šťastlivec – štěstí, drzoun – drzost, poctivec – poctivost, krasavec – krása
  • s. 74 / cv. 7 – osoba a nástroj / prostředek (někde jsou dvě možnosti oddělené /)
    • pořadatel – pořadač, leštič – leštič / leštěnka, řidič / ředitel (řiditel) – řídítka, nosič / nositel – nosítka / nosič, plátce – platidlo, držitel – držadlo, sběrač / sběratel – sběračka, umývač – umývač / umyvadlo, tiskař – tiskárna, chodec – chodítko / chůdy
  • s. 74 / cv. 8
    • houslista (hraje) – houslař (vyrábí), hráč (sport) – herec (divadlo), průvodce (na hradě) – průvodčí (ve vlaku), varhaník (hraje) – varhanář (vyrábí), strojník (obsluha) – strojař (odborník ve strojírenství), plavec (umí plavat) – plavčík (učí plavat)
  • s. 75 / cv. 9 – jména obyvatelská
    • Jihlavan, Moravan, Brňan, Pražan, Humpolečan, Litoměřičan
    • Afričan, Dán, Rakušan, Argentinec, Egypťan, Kolumbijec, Ir, Korejec
    • Portugalec, Bavor / Bavořan, Brazilec, Brit, Nizozemec, Tunisan, Albánec
  • s. 75 / cv. 10 a – zdrobněliny
    • zahrádka, zahrádečka – hošík, hošánek – chvilka, chvilička – nádržka – dítko, děťátko – medvídek, medvídeček – slůvko, slovíčko – zvonek, zvoneček – orlík, orlíček – ručka, ručička – džbánek, džbáneček
Nyní zaměříme svou pozornost na odvozování přídavných jmen příponami. Ukážeme si různé typy přípon. Napište si do sešitu:

Odvozování přídavných jmen příponami
  • bratrův, lví, malinový, žit, zbroj, pražský, roudnic, důvěřivý, napína
  • přídavná jména dějová – vyjadřují probíhající děj – balící, př. žena balící dárky
  • přídavná jména účelová – vyjadřují vlastnost předmětu – balicí, př.  balicí papír
Podívejte se na další příklady.
Vypracujte postupně do sešitu mluvnice:
  • s. 76 / cv. 1 a (4 slova nad obrázkem a 4 slova pod obrázkem)
  • s. 77 / cv. 2 (přípony nemusíte podtrhávat)

24. 3. 2020 / literatura

Začneme pracovat s učebnicí literatury označenou II. Jako první nás čeká francouzský spisovatel Molière (obr.), kterého řadíme do období klasicismu.
  • Abyste věděli, o čem je jeho nejznámější dílo, přečtěte si obsah hry Lakomec.
  • Teď si přečtěte ukázku v čítance, která začíná na s. 14.
  • Podívejte se, jak Harpagona zahrál Miloš Kopecký.
  • Zapište si do sešitu:
Molière
  • francouzský herec, režisér a autor divadelních her
  • zabývá se mravy v tehdejší společnosti, poukazuje na lakotu, závist a úlisnost
  • nejznámější dílo: Lakomec
    • hlavní postava, lichvář Harpagon, žije pouze pro peníze a bohatství, pro které je schopen obětovat vše, i rodinu a děti, největší tragédie v jeho životě nastane, když mu zmizí pokladnice
Nedávno jsme v mluvnici hovořili o metonymii. Připomeňte si, o co jde.
Jedním ze způsobů metonymie je, když se jméno literární postavy kvůli vlastnosti daného hrdiny přenáší na určitý druh lidí. Slouží pak k označení lidských typů a charakterů a píše se s malým písmenem. V tomto případě se jméno hlavní postavy, Harpagon, začalo používat pro označení lakomce. Náš soused není lakomý, není to žádný harpagon.

Úkol:

Zjistěte a napište si, co slova znamenají a odkud pocházejí.
Př.: donkichot = snílek, postava Don Quijote je z knihy Důmyslný rytíř don Quijote de la Mancha od Miguela de Cervantese y Saavedra.
  • donchuán
  • lazar
  • othello
  • jidáš
Pro náročné žáky (diváky) odkazuji na celou hru Lakomec, našel jsem ji ve dvou verzích.
První je divadelní záznam z Divadla na Vinohradech s již zmiňovaným Milošem Kopeckým a druhá je televizní inscenace s Viktorem Preissem. Zhlednutí této komedie je pouze doporučené, nikoli povinné.


23. 3. 2020 / mluvnice

V úvodu si zkontrolujte správnost řešení u cvičení, která byla zadána 19. 3. 2020:
  • s. 29, cv. 5
    • slova odvozená předponami: prales, přímořský, očistit, slézt, usadit, podvodní
    • slova odvozená příponami: pravice, přímka, očitý, sloupek, stromoví, uranový, podvodník
  • s. 30, cv. 6 a
    • předpověď, odpověď, výpověď, nápověda
  • s. 30, cv. 9., například:
    • vypracovat, zpracovat, nepracovat, odpracovat, rozpracovat
    • vyjít, sejít, nejít, obejít, ujít
    • vymluvit, omluvit, nemluvit, domluvit, smluvit
    • vydělat, prodělat, nedělat, udělat, předělat
  • s. 28, cv. 1 a dár/ek
  • s. 28, cv. 1 b doplnění v tomto pořadí: dárků, dar, dárek, dar
Podrobně se podíváme na odvozování příponami (dnes budeme odvozovat podstatná jména, příště přídavná jména a slovesa). Ukážeme si jen několik kategorií. Zapište si do sešitu:

Odvozování podstatných jmen příponami
  • jména konatelská jsou odvozena od jiného podstatného jména; angličtinář, školák, uhlíř
  • jména činitelská jsou odvozená od sloves; podnikatel, plavec, divák
  • jména obyvatelská Američan, Slovinec
  • přechylování vytváření ženských jmen od mužských žákyně, sousedka, Nováková
  • názvy vlastností rychlost, bohatství, chudoba
  • jména nositelů vlastnosti znalec, mladík, dobrák
  • jména nástrojů / prostředků lepidlo, vař, bodák
  • zdrobněliny lístek, kopýtko, čertík
  • jména míst cihelna, včelín, hřiště
Tento přehled slouží jako vzor pro vypracovávání následujících cvičení. Důležité je, abyste uměli vytvořit požadované slovo. Vypracujte postupně do sešitu mluvnice:
  • s. 74 / cv. 5 (prvních 5 jmen)
  • s. 74 / cv. 6 (vzor podle prvního slova a) vzdělanec, b) vzdělanost)
  • s. 74 / cv. 7
  • s. 74 / cv. 8
  • s. 75 / cv. 9
  • s. 75 / cv. 10 a

20. 3. 2020 / mluvnice

Pravopis. To je to, co nás dnes zajímá. Vezmeme to pěkně od začátku. Takže psaní i/y a í/ý ve vyjmenovaných slovech a slovech příbuzných. Nejprve si vyjmenovaná slova zopakujte. Zde najdete velmi pěkný přehled. Nejenže se seznámíte s novými slovy, u kterých si zjistíte jejich význam (např. slynout, vyza), ale také získáte poučení o rozlišení slov (např. být x bít, výt x vít). V klidu si to prostudujte a pak si vyzkoušejte 2 cvičení. Jejich výhodou je, že hned vidíte svou úspěšnost.

19. 3. 2020 / mluvnice

Dnes budeme procvičovat odvozování s pomocí pracovního sešitu. Pro začátek vypracujte následující cvičení:
  • s. 29, cv. 5,
  • s. 29, cv. 6 a,
  • s. 30, cv. 9.
Minule jste si napsali, že ze slov základových tvoříme slova odvozená (rybář rybářský). K tomu ještě dvě poznámky, které si zapište do sešitu:
  • Slovotvorný základ společná část slova základového a odvozeného
př. rybář rybářský, ryba rybář, zahrada zahradník, poradit porada
  • Při odvozování může docházet k různým hláskovým obměnám
př. stůl stolek, jih jižní, jádro jadérko, ruka ručička

Vrátíme se k pracovnímu sešitu, kde na vás čeká cvičení 1 a, b na s. 28.

17. 3. 2020 / literatura

V poslední době jsme se zabývali renesanční literaturou (William Shakespeare, Giovanni Boccaccio a Miguel de Cervantes y Saavedra). Právě k posledně jmenovanému si udělejte zápisek na papír, který pak vlepíte do sešitu.

Miguel de Cervantes y Saavedra (obr.)

  • španělský spisovatel
  • nejznámější dílo: Důmyslný rytíř don Quijote de la Mancha
    • chudý šlechtický zeman se po vzoru rytířských románů rozhodl, že jako rytíř v brnění vyjede bojovat proti bezpráví, potlouká se po okolí svého statku a prožívá v boji s nepřáteli velká dobrodružství
    • Don Quijote blouznivec, vše obětuje svému ideálu
    • Sancho Panza praktický sluha, netouží po hrdinství, vzorně se stará o svého pána
Úkoly:
  1. My jsme četli ve škole ukázku, ve které se Don Quijote nechal pasovat hostinským na rytíře. Ve velmi známé pasáži bojuje Don Quijote s větrnými mlýny. Přečtěte si následující úryvek, kapitola VIII., s. 2425 a písemně odpovězte na papír. Koho Don Quijote viděl místo větrných mlýnů? Jak souboj dopadl?
  2. Ukázka ze španělského kresleného seriálu. Podívejte se.
  3. Bojovat s větrnými mlýny se stalo ustáleným slovním spojením, vyhledejte toto rčení a napište si jeho význam.

16. 3. 2020 / mluvnice

Probíráme tvoření slov a postupně se zaměříme na jednotlivé slovotvorné způsoby.
Nejprve si ale zkontrolujeme cv. 3 na s. 71, které jste měli vypracovat minule. Vezměte si sešit mluvnice a zkontrolujte si správnost řešení, chyby si opravte.
  • odvozování předponami vydávat, pradávný,
  • odvozování příponami televiz, poctivec, hrozno, prázdniny
  • skládání obranyschopný, hlavolam, velehory
  • zkracování Čedok
Podívejte se na video a ještě jednou si procvičte určování slov odvozených a složených v tomto testu.
 
Teď se podíváme detailněji na odvozování. Zapište si to do sešitu mluvnice.

Odvozování

  • nejčastější způsob tvoření slov
  • ze slova základového (myš) vytvoříme slovo odvozené (myška)
  • můžeme odvozovat:
    • příponou skl-ář, učitel-ka, děčín-ský
    • předponou pra-děd, vy-hrát,
    • koncovkou list-í, omluv-a
    • předponou a příponou pod-pat-ek, -čel-ník
    • předponou a koncovkou o-boč-í, -moř-í
A hurá na procvičování. Vyberte si cvičení 2.
Pro připomenutí:
  • předpona obohacuje význam slova (-pis, ú-pis, před-pis)
  • přípona mění či částečně obměňuje význam slova (Praž-an, brous-ek, manžel-ka)
  • koncovka ta část slova, která se při skloňování nebo časování mění (bez kočk-y, mlad-á, dělá-me, uči-t)

14. 3. 2020

Předpokládám, že se věnujete učení a zadaným úkolům každý všední den a že pravidelně kontrolujete, co je na webu nového. Pracujte poctivě, neodkládejte si moc práce na potom. Zápisy a úkoly v sešitech (mluvnice, literatura, sloh, pracovní sešit) budou zkontrolovány po příchodu do školy. Sešit literatury / slohu máte u mě. Pište tedy učivo prozatím na papír a pak si ho do sešitu vlepíte. Nezapomeňte číst knihu na čtenářský deník. V případě potřeby mě kontaktujte mailem.

13. 3. 2020 / sloh

Naposledy jsme se věnovali subjektivně zabarvenému popisu (líčení) a v tom budeme pokračovat. Četli jsme dvě ukázky (s. 158159). Zatímco v textu z Wikipedie je popis Moravy prostý, Eduard Štorch k moravské krajině vyjadřuje citový vztah (snaží se krajině připisovat lidské rysy Morava miluje slunce, kras to nepřipustil, Dyje sbírá; snaží se vyvolat ve čtenáři názornou představu; vyjadřuje hodnocení snad největší na světě).

Vaším úkolem je přečíst si dvě ukázky na straně 161162, které popisují oblíbená místa, a zkuste si odpovědět na následující otázky:

  1. Který z popisů se vám více líbí? Proč?
  2. Najdete v textech slohové neobratnosti (opakování slov, střídání prostředků knižních a hovorových)? Pokud ano, jak byste je nahradili?
  3. Najděte v druhém textu místa, která popisují smyslové vnímání. O kterých smyslech se mluví?

12. 3. 2020 / mluvnice

Nejprve si zopakujeme látku o slovech jednoznačných a mnohoznačných. Vyzkoušejte si test. U každého slova přemýšlejte o tom, kolik má významů.
V minulé hodině jsme mluvili o slovní zásobě a způsobech jejího obohacování. Nyní se podíváme na 3 způsoby, kterými se v češtině tvoří nová slova.
Úkoly:
  • přečtěte si v učebnici na straně 71 poučku ve žlutém rámečku (uprostřed stránky),
  • do sešitu si napište:

Tvoření slov

  • odvozováním předponami pra-les a příponami les-ík
  • skládáním dvou a více slov samoobsluha, kávovar, okamžik
  • zkracováním z víceslovných pojmenování SETUZA Severočeské tukové vody

Úkol:

  • do sešitu mluvnice opište pod sebe slova ze cvičení 3 na straně 71 a postupujte podle zadání

«E-learning pro žáky 7. třídy
«Aktuálně