E-learning  pro žáky 7. třídy / Přírodopis


10. 6. 2020

Čeká nás poslední skupina rostlin – vstavačovité (orchideje). Tato čeleď má velké množství zástupců zejména v tropech. U nás jsou chráněné.
  • Projděte si prezentaci (totéž v pdf).
  • Vaší poslední letošní hodnocenou prací bude opakování celé skupiny jednoděložných rostlin. Vypracujte pracovní list a pošlete ke kontrole na mail, nebo můžete odevzdat také ve škole ve dnech konzultací nejpozději do úterý 16. 6. včetně. Pokud nemáte možnost tisku, můžete si vyzvednout zadání pracovního listu také ve škole ve dnech konzultací (pomůcka – sítina rozkladitá patří mezi sítinovité).

8. 6. 2020

Dnes nás čekají dvě skupiny amarylkovité a kosatcovité.
  • Podívej se na první 4 minuty videa na téma amarylkovité.
  • Prohlédněte si zástupce kosatcovitých.

Zápis (+ zaslání – otázka: Jaká část rostliny šafránu se používá jako koření?)

AMARYLKOVITÉ
Znaky: většinou cibulovité rostliny
spodní semeník
Zástupci:
sněženka podsněžník
bledule jarní
narcisy
pokojové rostliny – řemenatka (klívie), amarylis (hvězdník)
 
KOSATCOVITÉ
Zástupci:
kosatec sibiřský
kosatec německý
šafrán (krokus)
mečíky (gladioly)

3. 6. 2020

Dnes o další skupině jednoděložných. Budou to liliovité.
  • Výklad převezme vám známý kolega.
  • Pro žáky bez možnosti zhlédnout video učebnice strana 114–116.
  • Zápis (za +)
LILIOVITÉ
Znaky: skupina většinou vytrvalých bylin
zimu přečká oddenek, cibule
dvoupohlavní květy (3+3 okvětní lístky)
plod většinou tobolka
část zástupců prudce jedovatá
zástupci:
pěstovaní – cibule kuchyňská, česnek kuchyňský, pažitka pobřežní, pór zahradní

jedovaté – vraní oko čtyřlisté, ocún jesení, konvalinka vonná
další zástupci – lilie zlatohlávek, křivatec žlutý, tulipán zahradní, hyacint východní

1. 6. 2020

Začneme se věnovat druhé velké skupině krytosemenných rostlin. Kromě dvouděložných mezi ně patří i rostliny jednoděložné. Nejpočetnější skupinou jednoděložných co do zástupců jsou lipnicovité.
  • Podívejte se na prezentaci (totéž v pdf).
  • Zhlédněte video o obilovinách.
  • Učebnice strana 119–121.
  • Zápis (zaslání +)
LIPNICOVITÉ           
Znaky: jednoleté i vytrvalé rostliny
svazčité kořeny
většinou duté stonky s kolénky
květy jednoduché většinou dvoupohlavné
květy vytvářejí květenství – lata, složený klas
klásky bývají chráněny plevami
zástupci:
obiloviny – žito seté, ječmen dvouřadý, pšenice obecná, oves setý, proso seté, rýže setá, kukuřice setá (jednopohlavné květy)
trávy – planě rostoucí lipnicovité – lipnice luční, psárka luční, bojínek luční, srha laločnatá, pýr plazivý

27. 5. 2020

Dnes připomenu zadané úkoly. Zapracujte na nich a pošlete je.
  • Pracovní list dvouděložné rostliny. Zadání z 25/5. Zatím mám jediné odevzdané řešení.
  • Fotoherbář. Zadání 13/5.
  • Řadě z vás chybí také poznávání květin. Odkaz 13/5. Které květiny poznáte?

25. 5. 2020

Dnes nás bude čekat opakování dvouděložných rostlin. Doplňte pracovní list (docx, pdf). Pokud nemáte možnost tisku, list si můžete vyzvednout v ředitelně. Doplněný list pošlete na mail. Tato práce bude hodnocena. Tentokrát známkou. Vždy je lepší práci poslat, i když nebude kompletní. Jestliže budete mít nejasnosti v zadání, ozvěte se.

20. 5. 2020

Zůstaneme u dvouděložných stromů. Tentokrát to budou břízovité.
  • Prohlédněte si prezentaci (totéž v pdf). Pokud bude někdo studovat učebnici, najde tuto skupinu rozdělenou na 2. Rozdíl je v plodu (nažka – oříšek).
  • Křížovka pro skutečné znalce.
  • Zápis (zaslání za +)
BŘÍZOVITÉ
znaky: dřeviny
jednopohlavné květy v jehnědách
větrosnubné – opylovány větrem
jednoduché listy s pilovitým okrajem
plod: křídlatá nažka, oříšek
zástupci:
bříza bradavičnatá (nažka)
olše lepkavá (nažka)
habr obecný (oříšek)
líska obecná (oříšek)

18. 5. 2020

Zatím jsme se věnovali zejména dvouděložným bylinám, tento týden to budou stromy. I ty dělíme podle společných znaků do několika skupin.
  • Video bukovité.
  • Prezentace vrbovité (totéž v pdf).
  • Učebnice strana 97–99.
  • Zápis (zaslání s odpovědí za +).
  • Otázka: Na co se v léčitelství používá dubová kůra?
BUKOVITÉ
Znaky: jednopohlavné květy v jehnědách
pyl přenáší vítr
plody nažky
tvrdé kvalitní dřevo
zástupci:
dub letní, zimní plod žalud

buk lesní – plod bukvice

VRBOVITÉ
Znaky: jednopohlavné květy v jehnědách
opylovány hmyzem
dvoudomé rostliny
plody ochmýřené tobolky
měkké dřevo – rychlý růst
zástupci:
vrba jíva

topol černý
topol osika

13. 5. 2020

Poměrně dlouho jsme se věnovali skupinám dvouděložných rostlin. Samozřejmě jsme nezmínili ani zdaleka všechny. A zatím jsme odložili listnaté stromy (kromě zástupců růžovitých). Nastal čas, abychom zjistili, co se vám do hlaviček ráčilo uložit.
  • Které květiny poznáte? Pošlete ofocenou obrazovku s výsledkem. Podle úspěšnosti ohodnotím třemi až jedním plusem.
  • Pokud máte za sebou test na poznávání květin, bude pro vás druhá část lehčí. Jistě víte, že jsem vás ještě ve škole informovala o tom, že součástí vaší práce v botanice bude i zpracování herbáře. Původní plán pracoval s 10 rostlinami. Situace se vyvinula tak, že je třeba na změny reagovat. Rostlin stačí pouze 6. Budeme také pracovat jinak. Stačí pouze rostliny vyfotografovat i s popiskem a datem. Vzor. Fotografie pošlete na mail. Na odevzdání máte čas do 31. 5. včetně. Práce bude hodnocena známkou.

11. 5. 2020

Dnes nás čeká nejpočetnější skupina rostlin, jejíž zástupce najdete po celé zeměkouli. Tou skupinou jsou hvězdnicovité.
  • Podívejte se na prezentaci (totéž v pdf).
  • Učebnice strana 106–109.
  • Zápis (zaslání za +):
HVĚZDNICOVITÉ
Znaky: největší počet druhů
květenství úbor – v něm jazykovité a trubkovité květy
plody jsou nažky
zástupci:
užitkové rostliny – locika salát, čekanka obecná, slunečnice roční (olej)

okrasné rostliny – jiřiny, astry, listopadky, aksamitník (afrikán)
planě rostoucí – kopretina bílá, sedmikráska chudobka
léčivé rostliny – řebříček obecný, podběl obecný, heřmánek pravý, devětsil lékařský

6. 5. 2020

Dnes nás bude zajímat skupina hluchavkovitých.
  • Podívejte se na prezentaci (totéž v pdf).
  • Pro žáky offline nebo jako podklad pro procvičování učebnice strana 110–111.
  • Zápis do sešitu (zaslání oceněno +).
HLUCHAVKOVITÉ
Znaky: čtyřhranná lodyha se vstřícnými listy
květ má 4 tyčinky a jeden pestík
pyskatý květ – srostlé korunní lístky
plod tvrdka
často obsahují silice – vonné látky
využívány jako koření a léčivé rostliny
zástupci:
planě rostoucí – zběhovec plazivý, popenec obecný, hluchavka – bílá, žlutá, nachová
koření – dobromysl obecná (oregano), majoránka zahradní, saturejka zahradní, tymián obecný
léčivé rostliny – meduňka lékařská, máta peprná, šalvěj lékařská, levandule lékařská, mateřídouška
  • Vyhledejte a dopište, jaká část rostliny se sbírá a jaké má léčivé účinky. Zaslané řešení hodnoceno plusem.
Hluchavka bílá, šalvěj lékařská, máta peprná, mateřídouška obecná, meduňka lékařská.

4. 5. 2020

Dnešní skupina rostlin je velmi rozmanitá. Zahrnuje byliny i keře. Řeč bude o skupině bobovitých.
  • Projděte si prezentaci (totéž v pdf).
  • K dispozici máte v učebnici strany 103–106.
  • Zápis do sešitu (zaslání oceněno +).
BOBOVITÉ
Znaky: byliny i dřeviny
listy složené někdy s úponky
plod lusk
květ má kalich a korunu, ta se dál dělí na pavézu, křídla a člunek
na kořenech žijí v symbióze hlízkaté bakterie
květ má 10 tyčinek + 1 pestík
zástupci:
luštěniny – hrách setý, čočka jedlá, fazol obecný, sója luštinná
pícniny – krmné rostliny – jetel luční, bob obecný, tolice vojtěška, vikev setá
okrasné rostliny – vlčí bob, hrachor vonný, štědřenec odvislý (jedovatý)
plané – jetel plazivý, hrachor jarní
podzemnice olejná – buráky
trnovník akát

29. 4. 2020

Dnešní skupina rostlin zahrnuje zástupce zeleniny, koření i obtížný plevel. Řeč bude o miříkovitých. Poznáte je zejména podle typického květenství a listů.
  • Podívejte se na prezentaci (totéž v pdf).
  • Pro žáky offline nebo jako podklad pro procvičování učebnice strana 101–103.
  • Zápis do sešitu (zaslání oceněno +)
MIŘÍKOVITÉ
Znaky: květenství okolík
dutá článkovaná lodyha
vícenásobné zpeřené listy
plod dvounažka
Zástupci:
kořenová zelenina – petržel zahradní, pastiňák setý, miřík celer, mrkev obecný

naťová zelenina – kopr vonný, petržel kadeřavá
koření – kmín kořenný, fenykl obecný, koriandr setý
planě rostoucí – kerblík lesní, bršlice kozí noha, bolševník velkolepý

27. 4. 2020

Další skupinou rostlin budou lilkovité
  • Podívejte se na prezentaci (totéž v pdf).
  • K dispozici máte učebnici s 100–101
  • Zápis do sešitu
LILKOVITÉ
Znaky
: jedlé hospodářsky významné rostliny i jedovaté rostliny
oboupohlavné pětičetné květy s kalichem a korunou
plody bobule nebo tobolka
Zástupci:
lilek brambor – oddenkové hlízy brambory

paprika roční
rajče jedlé
planě rostoucí jedovaté –
lilek potměchuť
blín černý
durman obecný
rulík zlomocný
tabák virginský
  • Cvičení, pokud pošlete na mail doklad o procvičení (foto obrazovky s grafem), připíšu vám plus.

22. 4. 2020

Milí sedmáci,
protože se situace vyvinula tak, že se pravděpodobně do konce roku neuvidíme, je třeba si ujasnit, jak bude probíhat výsledné hodnocení. Všichni u mne máte z období klasické výuky známku z testu a pracovního listu, někteří i známku ze zkoušení. Tyto známky zůstávají v platnosti. Druhou část hodnocení bude tvořit vaše práce v období výuky na dálku. Známky nebudu tolik využívat. (Předpokládám 2–3x). Hodnotit budu spíše zapojení a snahu. Za splnění drobných úkolů, či předložení zápisů určených kapitol budete moci získat plus. Kontrola práce bude probíhat prostřednictvím mailu, který už někteří z vás vyzkoušeli v dějepisu.
 

Dnes pár informací o další skupině rostlin – brukvovitých.
  • V učebnici máte k dispozici strany 93 dole až 95.
  • Prohlédněte si prezentaci (totéž v pdf).
  • Stručný zápis a odpověď na otázky – hodnoceno + Zašlete ofocené na mail kurisova@zsvernerice.cz
BRUKVOVITÉ
Znaky: byliny s hroznovitým květenstvím
Květ – 4 okvětní lístky, 1 pestík, 6 tyčinek
Olejnatá semena
Zástupci: brukev řepka olejka
Brukev zelná – odrůdy kapusta, zelí, růžičková kapusta, květák, brokolice, kedluben
Ředkev setá, černá
Křen selský
Hořčice rolní
Penízek rolní
Kokoška pastuší tobolka
Kterou část rostliny jíme?  Ředkvičky, kedluben, květák, zelí, křen.

20. 4. 2020

Tentokrát nás čeká velice významná skupina rostlin – růžovité.
  • Podívej se na prezentaci.
  • Učebnice s. 9093 nabízí i další zástupce.
  • Zápis do sešitu:
RŮŽOVITÉ
Znaky: byliny, keře i stromy
Květy mají kalich a korunu s 5 lístky.
Plody jsou nažky, malvice, peckovice
Zástupci: jabloň, hrušeň, jeřáb – plody malvice
třešeň, višeň, švestka, bluma, meruňka, broskvoň – plody peckovice
ostružiník, maliník, slivoň trnka, hloh obecný, růže šípková – keře
kontryhel obecný, řepík lékařský, mochna husí – léčivé rostliny
  • Cvičení poznávání zástupců čeledi. Kdo cvičení zvládne bez chyby, je skutečně borec.

15. 4. 2020

Začneme se věnovat jednotlivým čeledím dvouděložných rostlin. Zahájíme pryskyřičníkovitými, které kvetou brzy zjara. Řadu z nich můžete najít i v blízkosti svého bydliště.
  • Podívejte se na prezentaci.
  • V učebnici máte k dispozici strany 88–90, kde jsou uvedeni i další zástupci – oměj, upolín, čemeřice, tavolín.
  • Zápis do sešitu:
PRYSKYŘIČNÍKOVITÉ
Znaky:
  • většina má mnoho pestíků a tyčinek v květu
  • většinou kvetou brzy zjara
  • většina roste na vlhkých stanovištích
  • mnoho jich obsahuje jedovaté látky
zástupci:
  • pryskyřičník prudký
  • orsej jarní
  • sasanka hajní (je bílá), pryskyřičníkovitá (žlutá)
  • blatouch bahenní
  • jaterník podléška
  • hlaváček jarní – chráněný
  • koniklec velkokvětý – chráněný
  • orlíček obecný – na zahradách

8. 4. 2020

Další naše setkávání by se měla věnovat jednotlivým skupinám krytosemenných rostlin. Již jsme se zmínili, že se dělí na dvouděložné i jednoděložné rostliny. Obě skupiny porovnáme.
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY
Semena ukrytá v plodech
Podobné druhy se řadí do čeledí
 
  Jednoděložné Dvouděložné
semena 1 děloha 2 dělohy
kořeny svazčité hlavní + postranní
žilnatina souběžná siťnatá
květy okvětí kalich + koruna
cévní svazky neuspořádané uspořádané do kruhu

6. 4. 2020

Uzavřeli jsme kapitolu věnovanou stavbě a životu rostlin. Je třeba si vše procvičit a utřídit tak, aby později ve škole všichni mohli oslnit botanickými znalostmi.

1. 4. 2020

Nadále neopustíme problematiku rozmnožování rostlin. V předcházejících hodinách jsme si přiblížili zejména generativní rozmnožování tedy semeny. Dnes se podíváte na vegetativní rozmnožování.
  • Autora videa už znáte, berte ho třeba jako suplování.
  • Zápis do sešitu:
VEGETATIVNÍ ROMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN
= rozmnožování rostlin jinými částmi než jsou semena a plody.
vegetativně se rostliny rozmnožují pomocí šlahounů (jahody), cibulí (narcis), oddenků (sasanka), hlíz (brambory), řízků rostlinných pozn. nepiš nikoli vepřové ani kuřecí, ale větší část rostlinného těla + roubování (ovocné stromy), hřížení (rybíz), očkování (růže) př. pozn. nepiš přenášení rostlinných oček nikoli injekce proti chorobě
  • V téhle fázi mne zvlášť mrzí, že nejsme ve škole, čekala by vás praxe. Ale můžete si vyzkoušet vegetativní rozmnožování i doma př. zasadit řízky muškátů, afrických fialek. Jsem zvědavá, jestli se najdou odvážní pěstitelé. Dějte mi o svých pěstitelských úspěších vědět. Držím vám palce.

30. 3. 2020

V minulosti jsme hovořili o květu a už víte, že po opylení a oplození vzniká ze semeníku plod. Ten může vypadat různě. Dnes se tedy zaměříme na dělení plodů. Možná, že si někteří z vás i vzpomenou, že něco na toto téma zaslechli už na 1. stupni. Tito šťastlivci budou mít jednodušší práci.
  • Už minule jste pracovali s videem věnovaným rozmnožování rostlin. Přesněji řečeno s jeho první částí, dnes se podívejte na část o plodech (čas 13:40–23:50). Kdo vydrží až do konce, shrne si zároveň celou kapitolu rozmnožování rostlin.
  • Pro příznivce psaného textu nabízím učebnici s. 8586. Zde také naleznete více informací o jednotlivých typech plodů.
  • Zápis do sešitu:
PLODY A JEJICH ŠÍŘENÍ
a) PLODY DUŽNATÉ
  • MALVICE  semena v jadřinci př. jablko
  • PECKOVICE – semena v pecce př. švestka
  • BOBULE – plody volně v dužnině př. rajče
b) PLODY SUCHÉ
1) NEPUKAVÉ
  • NAŽKA slunečnice
  • OŘÍŠEK líska
  • OBILKA pšenice
2) PUKAVÉ – po dozrání pukají a semena vypadnou
  • LUSK – hrách
  • TOBOLKA – mák
  • ŠEŠULE – řepka olejka
  • ŠEŠULKA – kokoška pastuší tobolka
PLODENSTVÍ – soubor plodů vzniklých z jednoho květenství př. rybíz
SOUPLODÍ – soubor plodů z více pestíků jednoho květu př. malina, jahoda
 
Rozšiřování semen a plodů
Přenos větrem – př. jasan, pampeliška
Přenos vodou – př. blatouch
Přenos pomocí živočichů
na srsti – př. svízel přítula
trávicím traktem – př. třešně – špaček
Vystřelování semen – netýkavka

25. 3. 2020

I dnes se bude věnovat rozmnožování rostlin. Vysvětlíme si pojmy opylení a oplození.
  • Dnes vám podá výklad autor tohoto videa. Aktuální je pro vás první část – přibližně 13 a půl minuty (Druhé části tohoto videa – plodům věnujeme příští setkání.)
  • Pokud si někdo ještě potřebuje utřídit informace, má k dispozici učebnici stranu 8485.
  • Proveďte zápis do sešitu:
OPYLENÍ A OPLOZENÍ
Součást pohlavního rozmnožování rostlin – rozmnožování pomocí semen
Opylení – přenesení pylu z prašníku na bliznu
Rostliny se dělí na cizosprašné – dochází k opylení z jiné rostliny stejného druhu
samosprašné
– dochází k opylení z vlastní rostliny
K přenosu pylu dochází díky hmyzu nebo větru
Oplození – splynutí pohlavních buněk.
Pylové zrno vyklíčí v pylovou láčku a spojí se s pohlavní buňkou vajíčka v semeníku
Z oplozeného vajíčka vzniká semeno, ze semeníku plod.

23. 3. 2020

Stavbu rostlinného těla jsme zahájili povídáním o kořenu, víte informace o stonku i listech a nyní máme na programu kapitolu, které se mnozí z vás nemohli dočkat. Řeč bude o rozmnožovacích orgánech rostlin. Řada z vás bude asi zklamaná, když se dozví, že se jedná o květ.
Video stavba květu. Přečti si v učebnici kapitolu Květ s. 82 – 84.
Zápis do sešitu:

KVĚT
= rozmnožovací orgán krytosemenných rostlin
Stavba květu
  1. Květní obaly
    • a) rozlišené – kalich a koruna př. prvosenka (petrklíč)
    • b) nerozlišené – okvětí př. tulipán
  2. Tyčinky – samčí pohlavní orgány květu
    • Nakresli podle učebnice s. 82 obrázek 27 tyčinka a popiš části – prašník, nitka
  3. Pestík – samičí pohlavní orgán květu
    • Nakresli podle učebnice s. 82 obrázek 27 pestík a popiš části – blizna, čnělka, semeník
KVĚTY OBOUPOHLAVNÉ – květ obsahuje tyčinky i pestíky
KVĚTY JEDNOPOHLAVNÉ – květ obsahuje jen tyčinky nebo jen pestíky
 
ROSTLINA JEDNODOMÁ – rostlina má jednopohlavné květy, oba druhy na jedné rostlině př. líska
ROSTLINA DVOUDOMÁ – rostliny mají samčí a samičí květy na oddělených rostlinách př. vrba jíva
 
KVĚTENSTVÍ – více květů na stonku př. rybíz, šeřík

18. 3. 2020

Vzhledem k tomu, že nás čeká poměrně krátká a jednoduchá kapitola, pokusíte se dnes sami si podle instrukcí doplnit chybějící části zápisu. Budeme pracovat s kapitolou Život rostlin, která je v učebnici na straně 80.
  • Nejprve si celou kapitolu přečtěte.
  • Podle instrukcí zpracujte zápis do sešitu
Barevné pasáže doplňte podle textu v učebnici.
 
VÝVIN ROSTLIN
= doba od vyklíčení semena po vytvoření květů semen a plodů
Doba vývinu rostlin může být různě dlouhá, podle toho je dělíme na:
Jednoleté rostliny – v jednom roce vyklíčí, vykvetou, mají plody a hynou.  Doplň 2 příklady.
Dvouleté rostliny – Jak vypadá jejich vývoj v 1. a 2. roce? Doplň 2 příklady.
Vytrvalé rostliny – Jak vypadá jejich vývoj? Mohou plodit opakovaně?
Co to jsou trvalky? Uveď 2 příklady.
Mezi vytrvalé rostliny patří i dřeviny Uveď příklad.

16. 3. 2020

Dnes nás bude zajímat růst rostlin.

  • Přečti si v učebnici s. 7879.
  • Video klíčícího semene
  • Zápis do sešitu:

RŮST ROSTLIN

Stavba semen rostlin:
Na povrchu je osemení, pod ním dělohy (jedna nebo dvě), které obsahují zásobní látky pro výživu zárodku. Uprostřed je zárodek se základy listů, stonku a kořenů.
Rostlina ke klíčení potřebuje: vodu, vhodnou teplotu a kyslík.
Pokud nejsou splněny podmínky, rostliny nevyklíčí.
Růst rostlin: různě rychlý, záleží na podmínkách.
Při nepřízni rostlina roste pomaleji nebo dokonce zahyne.

11. 3. 2020

Věnovali jsme se funkci a stavbě listu, je třeba doplnit zápis do sešitu. Při jeho zpracování využijte nakopírovaný list z minulé hodiny a učebnici s. 7678.

  • Nejprve si text v učebnici přečtěte: s. 76–78.
  • Do sešitu zpracujte zápis dle následujících instrukcí:

Dělení listů podle uspořádání čepele:
a)     
Listy jednoduché: vlepit obr. 16, s. 77 i s názvem druhu př. kopinatý
b)    
Listy složené mohou být:

1)      Dlanitě složené: vlepit obr. 17, s. 77

2)      Zpeřeně složené: vlepit obr. 18, s. 77

Dělení listů podle postavení na stonku:

Vlepit obr. 15, s. 77

Postavení listů na stonku:

Vlepit obrázek 21, s. 78

Vnitřní stavba listu:

Povrch listu tvoří pokožka s průduchy. Vnitřek listu vyplňuje dužnina s cévními svazky.

«E-learning 7. třídy
«Aktuálně