E-learning  pro žáky 8. třídy / Dějepis


11. 6. 2020

A jsme ve finále. Poslední událostí by mělo být vyhlášení samostatnosti Československa 28. 10. 1918.
  • Podívejte se na krátká videa.
  • Nyní byste měli mít kompletní materiály za celý 8. ročník. Zdaleka ne všichni vše poslali. Máte ještě možnost vše doručit, nebo předložit ve škole nejpozději do 16. 6. Splněno má pouze Jarda.
  • SEŠIT SE ZÁPISY SI SCHOVEJTE. BUDEME S NÍM PRACOVAT V ZÁŘÍ PŘI OPAKOVÁNÍ.

9. 6. 2020

Dnes si přiblížíme, jak první světovou válku prožívali Češi a Slováci.
  • Podívejte se na krátká videa.
  • Zápis (předposlední, ke kontrole lze zaslat mailem nebo přímo ve škole nejpozději do 16. 6.)
ČEŠI A SLOVÁCI ZA 1. SVĚTOVÉ VÁLKY
Češi a Slováci se účastní v řadách R-U armády
MAFFIE – organizace domácího odboje spolupracuje se zahraničím
Zahraniční odboj řídí Česká národní rada v Paříži
Členové Tomáš Garigue Masaryk, Milan Rastislav Štefánik, Edvard Beneš
Prosazují myšlenku samostatného státu Čechů a Slováků
Myšlenku podporují krajané – Češi a Slováci žijící v zahraničí
Snaha získat pro vznik ČSR velmoci
Vznikají LEGIE – vojenské jednotky dobrovolníků bojující na straně Dohody ve Francii, Rusku, Itálii
1917 bitva u Zborova

4. 6. 2020
  • Podívejte se na video o průběhu 1. světové války. Ve videu je užit termín centrální mocnosti = Trojspolek, Galicia – Halič.
  • Zápis si vytiskněte. Pokud někdo nemá možnost tisku, požádá o zápis po návratu do školy. Žáci, kteří se do školy nevrací, pošlou vlepený zápis ke kontrole.

2. 6. 2020

První světová válka, již byl konflikt zaznamenaný filmem.
  • Podívejte se na dobové záběry.
  • Zápis:
PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA (1914–1918)
Bojuje se na několika frontách – linie bojů
  1. Západní fronta – Německo x Francie, V. Británie
POZIČNÍ (ZÁKOPOVÁ) VÁLKA – fronta se téměř neposouvá, proti sobě stojí armády s vyrovnanými silami, velké ztráty
1. použití tanků, chemických zbraní yperit (chlór)
  1. Východní fronta Rusko x Rakousko-Uhersko, Německo
MANÉVROVÁ VÁLKA – oddíly vojsk se pohybují podle plánů
  1. Válčí se i na dalších frontách – srbská, italská + Afrika, Asie

28. 5. 2020

Situaci před válkou jsme si přiblížili minule. Dnes se zastavíme u události, která se stala záminkou pro vypuknutí konfliktu. Řeč bude o sarajevském atentátu.
  • Podívejte se na video.
  • Kdo nemá možnost zhlédnout video, pročte učebnici strana 131.
  • Zápis (pokračujte plynule dále pod minulý zápis)
Německo hledá záminku k válce, tou se stává v červnu 1914 atentát v Sarajevu na následníka trůnu R-U Františka Ferdinanda d´Este
po atentátu Rakousko-Uhersko dalo ultimátum Srbsku = podmínky, které musí být splněny, jinak bude válka – není splněno – 28. 7. 1914 začátek 1. světové války

26. 5. 2020

Poslední větší kapitolou, která vás letos čeká, je 1. světová válka. K válečnému konfliktu nedošlo samozřejmě najednou, bez příčiny. Mezinárodní vztahy byly složité a postupně stále napjatější. Vznikly 2 koalice Trojdohoda a Trojspolek.
  • Podívejte se na video, které vám přiblíží situaci před 1. světovou válkou 
  • V učebnici máte k nahlédnutí s. 129–130.
  • Zápis (zaslání ohodnoceno +, doplňte odpověď na otázku. Jak se jmenuje poloostrov, který nedávno anektovalo Rusko?)

PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA

SITUACE PŘED VÁLKOU
Německo buduje silné loďstvo
Německo a jeho spojenci se snaží získat kolonie
Zájmy velmocí se střetávají na Balkáně
Na Balkáně vznikají nové státy na území původně ovládané Tureckem
1908 anexe Bosny a Hercegoviny Rakousko-Uherskem
Anexe – obsazení a připojení k vlastnímu území
Mezi velmocemi je dlouhodobé napětí
Vzniká TROJSPOLEK – Německo, Rakousko-Uhersko, Itálie
Vzniká TROJDOHODA – Velká Británie, Francie, Rusko

21. 5. 2020

Dnes se budeme nadále věnovat umění 2. poloviny 19. století. Tentokrát výtvarnému umění a hudbě.
  • Zápis (zaslání oceněno plusem i s doplněním odpovědi na otázku – Co je myšleno Novým světem v názvu díla Antonína Dvořáka?)
VÝTVARNÉ UMĚNÍ 2. POLOVINY 19. STOLETÍ
Zdokonalení fotografie vedlo k tomu, že výtvarné umění se odklonilo od realismu
IMPRESIONISMUS – směr umění, který se snaží zachytit dojmy a nálady
Malíř – CLAUDE MONET
Sochař – AUGUSTE RODIN

HUDBA 2. POLOVINY 19. STOLETÍ
obliba opery – GIACOMO PUCCINI, GEORGES BIZET
na konci století se objevuje opereta – střídá se mluvené slovo a hudba, komický děj
v Čechách tvoří ANTONÍN DVOŘÁK, BEDŘICH SMETANA

19. 5. 2020

Největším kulturním počinem druhé poloviny 19. století v Čechách byla stavba Národního divadla. V podstatě všichni významní umělci se na stavbě či výzdobě podíleli – mluvíme i o umělecké generaci národního divadla.
  • Podívejte se na krátká videa:
  1. Architekt Zítek 
  2. Hynaisova opona
  3. Lunety
  4. Prezidentský salónek
  5. Trigy
  6. Národ sobě
  • Zápis (Doplň chybějící informace)
POZOR. TENTOKRÁT VAŠI PRÁCI OHODNOTÍM ZNÁMKOU. Informace můžete vyhledat i na internetu. Práci pošlete na mail. Pokud byste moji mailovou adresu během své usilovné práce v dějepisu ještě nezaznamenali, zde je: kurisova@zsvernerice.cz

NÁRODNÍ DIVADLO
Novorenesance
Architekti JOSEF ZÍTEK po požáru doplň podle videa 1
Výzdoba
opona před požárem doplň podle videa 2 po požáru VOJTĚCH HYNAIS
lunety – autor návrhů doplň podle videa 3
prezidentský salónek
předsíň – historická místa doplň autora podle videa 4
pánský salón – dynastie doplň autora podle videa 4
dámský salónek – roční období doplň autora podle videa 4

sochařská výzdoba trigy na střeše a múzy – doplň autora podle videa 5
položení základního kamene 1868 – 1. otevření divadla 1881 po požáru 1883
Národ sobě – uveď alespoň 3 místa, kde v ND najdeme toto heslo – video 6
Do stejné generace patří i sochař JOSEF VÁCLAV MYSLEBEK – jeho nejznámější dílo, ale najdeme jinde – na Václavském náměstí Doplň, o jakou sochu se jedná.

14. 5. 2020

Nějakou dobu se budeme věnovat kultuře druhé poloviny 19. století. Začneme u architektury. Stavby záměrně napodobují starší slohy – historismus (př. nápodoba románského slohu – novorománský sloh). V novogotickém slohu vznikaly zejména církevní, ale i jiné stavby.
  • Zhlédněte prezentaci o historismu (totéž v pdf).
  • Zápis (zašlete za + i s doplněním novogotických příkladů)
ARCHITEKTURA 2. POL. 19. ST.
HISTORISMUS = architekti studují a záměrně napodobují starší stavební slohy
19. století sloh – novorománský, novogotický, novorenesanční …
Novogotika – doplň příklady podle obrázků. U prvních dvou příkladů se jedná o dostavbu původní gotické památky, třetí vznikla nově
Novorenesance – veřejné budovy, radnice
Příklady Národní muzeum Praha, Národní divadlo Praha

12. 5. 2020

Minule jsme se věnovali hospodářskému vývoji Čech v 2. polovině 19. století. Dnes si přiblížíme kulturní život. V 50. letech došlo vlivem Bachova absolutismu k útlumu aktivit. V 60. letech se kultura oživila. Vznikala řada nejrůznějších spolků a byl položen základní kámen Národního divadla.
ČESKÁ KULTURA 2. POLOVINA 19. STOLETÍ
50. léta – Bachův absolutismus – snížení kulturní činnosti
60. léta – oživení kultury – vznikají spolky
HLAHOL – pěvecký spolek
SOKOL – tělovýchovná jednota – zakladatelé Miroslav Tyrš + Jindřich Fügner
SVATOBOR – doplň, čemu se spolek věnoval.
AMERICKÝ KLUB DAM – Vojta Náprstek – doplň, jaký spolek to byl.
Jaký vztah má M. Tyrš k Děčínu?
V jakém příbuzenském poměru byli Tyrš a Fügner?
1868 položení základního kamene Národního divadla

7. 5. 2020
  • Nejprve se vrátíme k otázkám k Lincolnovi a občanské válce. Děkuji za odpovědi. Skutečně si vážím statečnosti obou dam, které se s otázkami popraly. Oceňuji jejich snahu. Tady jsou správné odpovědi.
    1. Lincolna vyráběla automobilka Ford.
    2. Čekala jsem, že si vzpomenete alespoň na Buráky. Blízko Little Bighornu boj armády s indiány. John Brown abolicionismus.
    3. Lincolnova univerzita je v Pensylvánii.
  • V následujícím období se budeme věnovat vývoji Čech v 2. polovině 19. století.  Začneme u hospodářství. Letos probíráte v zeměpisu Českou republiku, což je pro vás výhodou, hospodářská centra se za ta léta neměnila. Jediná výjimka jsou Verneřice, které dnes už průmyslovým centrem nejsou. Zkuste si spolu se zápisem poslat odpověď na otázku – Proč podle vás už dnes nejsou Verneřice průmyslových centrem? (za +)
  • Pár slov z průmyslové historie Verneřic.
  • Zápis:
ČECHY 2. POLOVINA 19. STOLETÍ – HOSPODÁŘSTVÍ
České země jedna z nejbohatších a nejprůmyslovějších oblastí celé habsburské monarchie
Výrazný růst počtu obyvatel
Politika státu podporuje zavádění novinek v hospodářství
Stavební rozvoj měst
Rozvoj tovární výroby
Rozvoj potravinářství a železnic
Strojírenství – Plzeň, Praha, Brno
Hutnictví – Kladno, Ostrava
Textilní průmysl – Brno, Liberec + Verneřice

5. 5. 2020

Dnes nás bude zajímat, jak vzniklo a fungovalo Rakousko-Uhersko.
  • Videovýklad. Ve výkladu je jedna chybička František Josef I. samozřejmě nastoupil na trůn roku 1848 nikoli 1448.
  • Můžete využít také učebnici strany 120122.
  • Zápis za +
VZNIK RAKOUSKA-UHERSKA
1866 Rakousko prohrálo v prusko-rakouské válce
důsledek – oslabení ekonomiky i pozice císaře
Rakousko opustilo Německý spolek
1867 vznik Rakouska-Uherska (rakousko-uherské vyrovnání)
vzniká dvojstát – části Předlitavsko a Zalitavsko podle hraniční řeky
společné pro celé Rakousko-Uhersko zůstává jen panovník, měna, armáda a zahraniční politika
1867 nová ústava, která platí pro Předlitavsko – Rakousko + Čechy
obsahuje:
rovnost občanů před zákonem
náboženská svoboda
volební právo pro majetné

30. 4. 2020

Následující kapitola je věnovaná opět našemu území a celé habsburské monarchii.
  • Podívejte se na video z oblíbeného cyklu.
  • Zápis (zaslání oceněno +)
HABSBURSKÁ MONARCHIE
BACHŮV ABSOLUTISMUS
Období habsburské monarchie 18511860
1851 zrušena ústava – zavedena cenzura, policejní dohled, odpůrcům hrozí vězení
Alexandr Bach – ministr vnitra
Rakousko opakovaně neúspěšné v zahraniční politice → konec Bachova absolutismu – vydáním tzv. říjnového diplomu

28. 4. 2020

Dnes nás čeká trocha opakování – občanská válka v USA.
  • Podívejte se na dokument o Abrahamu Lincolnovi.
  • Po významných osobnostech bývají pojmenovávána letadla, lodě, automobily a jiné výrobky. Zkuste zjistit, jakou značku nesl automobil s typem Lincoln. Nápověda seděl v něm americký prezident Kennedy v okamžiku atentátu.
  • Znáte nějakou písničku inspirovanou událostmi občanské války v USA? (nápověda 3 písně – pěstování olejnin, abolicionismus – otroctví – J. Brown, souboj původních obyvatel a armády – Jim Bridger)
  • Kde se nachází Lincolnova univerzita?
  • Výsledky svého pátrání pošlete na mail kurisova@zsvernerice.cz. Budou součástí vašeho hodnocení.

23. 4. 2020

Dnes navážeme na minulé snažení. Podíváme se na průběh občanské války v USA.
  • Podívej se na video.
  • Zápis:
PRŮBĚH VÁLKY SEVERU PROTI JIHU
1860 prezidentem zvolen ABRAHAM LINCOLN – odpůrce otroctví
prosinec 1861 Jižní Carolina + 10 dalších států vystoupilo z USA
vytvořili Konfederované státy americké – v čele JEFFERSON DAVIS
duben 1861 Konfederace zaútočila na pevnost Sumter – Charleston
dva roky vítězí konfederace zásluhou velení – generál ROBERT EDVARD LEE, generál THOMAS JACKSON
pak se podařilo armádu jihu rozdělit – generál GRAND sever
1865 jih se vzdal u Apamatoix
duben 1865 zavraždění Abrahama Lincolna
VÝSLEDKY VÁLKY
Vítězství severu
1862 dekret o zrušení otroctví
Období hospodářského rozvoje
  • Zápis kapitoly občanská válka v USA a odpověď na otázku hodnocena plusem. Zašlete na mail.
  • Jak se jmenoval vrah Abrahama Lincolna?

21. 4. 2020

Milí osmáci,
protože se situace vyvinula tak, že se pravděpodobně do konce roku neuvidíme, je třeba si ujasnit, jak bude probíhat výsledné hodnocení. Všichni u mne máte z období klasické výuky (až na výjimku) 2 známky z testu (Evropa 18151848, národní obrození) a někteří i známku ze zkoušení. Tyto známky zůstávají v platnosti. Druhou část hodnocení bude tvořit vaše práce v období výuky na dálku. Známky nebudu tolik využívat. (Předpokládám 1 referát + 1 pracovní list). Hodnotit budu spíše zapojení a snahu. Za splnění drobných úkolů, či předložení zápisů určených kapitol budete moci získat plus. Kontrola práce bude probíhat prostřednictvím mailu, který už někteří z vás vyzkoušeli. Už tedy nějaké + mají.
  • V následujících několika zastaveních se budeme věnovat asi nejznámějšímu ozbrojenému konfliktu, který se odehrál na americké půdě. Řeč bude o občanské válce v USA, známé také jako válka severu proti jihu.
  • Podívejte se, jak vypadaly Státy před válkou a proč k ní došlo. Stačí prvních 19 minut.
  • Zápis – kompletní zápis celé kapitoly občanská válka hodnocen +
OBČANSKÁ VÁLKA V USA (VÁLKA SEVERU PROTI JIHU)
SITUACE PŘED VÁLKOU
Posun hranic USA   kolonizací na západ, připojení Texasu a Kalifornie po válce s Mexikem, koupě Floridy a Aljašky
Střety mezi osadníky a indiány – rezervace
Rozdíly hospodářské i společenské mezi S a J státy USA
SV – centra průmyslu, obchod a finance, otroctví zrušeno
J – obrovské plantáže – většina otroků, jejich práce zde nutná

16. 4. 2020

I dnes budeme pokračovat ve sjednocovacích snahách. Němcům jsme dopřáli pocit vítězství. Podobné touhy měli i Italové a i oni byli dvakrát neúspěšní. Podařilo se jim to podobně jako Němcům až na třetí pokus.
  • Zhlédněte prezentaci (totéž v pdf). Na tabletu nemusí fungovat některé flashové aplikace. Odpovědi na otázky máte pak doplněné. Na počítači se odpovědi objeví po stisknutí klávesy. Pokuste se nejprve odpovědět sami.
  • V učebnici máte k dispozici stranu 110 i s mapou postupného připojování jednotlivých území.
  • Zápis do sešitu – Hodí se, budeme s nimi později pracovat.
SJEDNOCENÍ ITÁLIE
v čele sjednocovacích snah je sardinské království
král VIKTOR EMANUEL, premiér CAMILLO CAVOUR
1859 sardinsko-rakouská válka
spojenec Sardinského království Francie uzavřela s Rakouskem mír
Sardinské království získalo území severní Itálie bez Benátska
1860 vylodění dobrovolníků v čele s GIUSEPPEM GARIBALDIM na Sicílii
Získali ji pro Sardinské království a také jižní Itálii a Neapolsko
1861 vyhlášeno Italské království – král Viktor Emanuel
1866 za podporu Pruska v prusko-rakouské válce získává Itálie Benátsko
1870 papežský stát ztrácí podporu Francie a je připojen k Itálii
Zůstává papeži jen Vatikán

14. 4. 2020

Kapitolu věnovanou politickým dějinám trochu upravíme, ale již dvakrát jsme se věnovali snahám Němců o sjednocení, a tak jim to sjednocení konečně dopřejeme. Do čela snah se postavilo Prusko. Postupně připojovalo jednotlivé části území a v lednu 1871 bylo vyhlášeno německé císařství.
  • Můžete si projít tuto kapitolu v učebnici s. 108–109.
  • Podívejte se na alespoň část videa o prusko-rakouské válce. Stačí úvod. Uvidíte na mapě situaci v Evropě a tehdejší způsob válčení. 
  • O výsledku bitev a válek rozhoduje spousta věcí. V případě prusko-rakouské války velkou roli hrál rozdíl ve výzbroji. Jaký je rozdíl mezi předovkou a zadovkou? Která z nich je výhodou a proč? Odpověď pošlete na mail: kurisova@zsvernerice.cz do pátku 17. 4. Ocenila bych, kdyby se ozvalo více odvážlivců než doposud.
  • Zápis:

SJEDNOCENÍ NĚMECKA

maloněmecká varianta
v čele sjednocení Prusko
1864 válka o území Šlesvik a Holštýn – Dánsko x Rakousko a Prusko – vítězí
1866 prusko-rakouská válka – bitva u Hradce Králové (u Sadové)
Rakousko poraženo a vystoupilo z německého spolku
Kancléř OTTO VON BISMARK provokuje Francii →
1870 prusko-francouzská válka – Prusko vítězí, připojuje jižní území
leden 1871 vyhlášeno německé císařství – císař VILÉM I.

7. 4. 2020

Nějakou dobu jsme se věnovali pokroku v různých odvětvích během 2. poloviny 19. století. Samozřejmě jsme se nemohli věnovat úplně všem. Pokusíme se tento nedostatek alespoň částečně napravit.
  • Vytvořte správné dvojice: osobnost a vynález nebo obor činnosti
    • George Sullivan – Henri Nestlé – John Dunlop –Waldemar Poulsen – Wilhelm Conrad Röntgen – Emil Berliner – Luigi Palmieri – Dmitrij Mendělejev – bratři Lumiérové
    • Petrolejová lampa – pneumatika – magnetický záznam zvuku na drát – kondenzované mléko – 1. veřejné promítání filmu – gramofonová deska – měření zemětřesení (seismograf) – periodická soustava prvků – paprsky x, medicína
  • Vypracujte za pomoci věrného přítele Googla a zašlete na mail: kurisova@zsvernerice.cz
    • Tato práce bude součástí hodnocení. Termín odevzdání nejpozději do 11. 4. včetně.
  • Přeji vám příjemné prožití Velikonoc. (Ve čtvrtek jsou prázdniny.)

2. 4. 2020

Dnes si přiblížíme pokrok v dalších odvětvích vědy. Zejména v medicíně. Asi si nedokážete představit, že by vás operovali bez narkózy a ruku nebo nohu vám nezrentgenovali. Přesto se lékaři bez těchto vymožeností museli až do druhé poloviny 19. století obejít. Také zůstávalo otázkou, co nemoci způsobuje. Očkování neexistovalo. V tomto období jsou položeny základy bakteriologie. Nejvýznamnějšími osobnostmi byli Luis Pasteur a Robert Koch.
  • Více se dozvíte ve videu. Stačí první část Pasteur, Koch 14 minut.
  • Zápis do sešitu:
VĚDA 2. POLOVINY 19. STOLETÍ
Medicína – operace v narkóze
Využití rentgenových paprsků
Bakteriologie – původci nemocí – LUIS PASTEUR, ROBERT KOCH
Výzkum radioaktivity – MARIE CURIE-SKLODOWSKÁ
Výroba třaskavin – ALFRÉD NOBEL

31. 3. 2020

Doprava nebyla jediným odvětvím, které ve 2. polovině 19. století zaznamenalo prudký rozvoj. Velké změny čekaly i jinde. Lidé se naučili vyrábět a využívat elektřinu. Poháněla stroje v továrnách, používala se k osvětlení. Umožnila rozvoj komunikačních technologií. Její využití v domácnostech bylo zatím omezené. Vzpomenete si na situaci, kdy vám delší dobu nešel proud? Dnes už bereme elektřinu jako samozřejmost, tehdy se ale také musel vyřešit problém, zdali se bude používat stejnosměrný či střídavý proud. Tento spor byl reprezentován dvěma osobnostmi vědy Thomasem Alvou Edisonem a Nikolou Teslou. V následujícím videu se s těmito dvěma osobnostmi seznámíte a poznáte, že o tom, kudy se bude ubírat další vývoj, rozhoduje řada věcí.
  • Zápis do sešitu:
VĚDA A TECHNIKA 2. POLOVINY 19. STOLETÍ
výroba a využití elektrické energie – THOMAS ALVA EDISON, NIKOLA TESLA
elektromotory – pohon strojů, tramvaje, osvětlení
vynález mikrofonu – telefon ALEXANDR GRAHAM BELL
záznam zvuku – fonograf – EDISON
vynález fotografie
vynález filmu a filmové kamery – němé filmy

26. 3. 2020

Na politiku na nějaký čas ještě zapomeneme a budeme se věnovat rozvoji vědy a techniky v 2. polovině 19. století. Jednou z nejrychleji se rozvíjejících oblastí byla doprava. Pro pozemní dopravu byl důležitým vynálezem spalovací motor – vznikl první motocykl, automobily se proměnily. Člověk naplnil svůj odvěký sen létat.
  • Dějiny automobilismu video
  • Počátky letectví video
  • Máte k dispozici také text v učebnici s. 102103.
  • Zápis do sešitu:

TECHNICKÝ A VĚDECKÝ POKROK 2. POLOVINA 19. STOLETÍ POČÁTEK 20. STOLETÍ

DOPRAVA
80. léta 19. století – spalovací motor palivo benzín, nafta
automobily GOTTLIEB DAIMLER, KARL BENZ
pásová výroba automobilů HENRY FORD
sestrojen motocykl
letectví – řiditelné vzducholodě – FERDINAND VON ZEPPELIN
letadla
  • bratři ORWILLE a WILBUR WRIGHTOVI – 1. řiditelný let
  • LUIS BLERIOT – přelet kanálu La Manche
  • JAN KAŠPAR – let Praha – Pardubice
sestrojeny  1.  ponorky

24. 3. 2020

Věnovali jsme poměrně podrobně politickým problémům v 19. století Jak ale vypadal život obyčejných lidí? Řešili všichni politiku? Určitě ne. Řada z nich měla daleko obyčejnější problémy. Například museli řešit, jak se uživí. Do největších problémů se dostávaly neprovdané ženy. Neměly vzdělání, tudíž ani moc možností. Jedna cesta představovala doživotní závislost na někom z rodiny (bratr, otec). Vyhlídka asi nijak lákavá. Druhá možnost nebyla vůbec snadná, získat zaměstnání. Ale jak bez vzdělání? A tak nastal čas pro emancipaci. Boj za zrovnoprávnění žen.
  • Na straně 99 v oranžovém pruhu si přečtěte, jak probíhaly domácí práce v 19. století. Možná si budete více vážit svého 21. století.
  • Zápis do sešitu:

EMANCIPACE

= získání stejných práv jako jiná skupina obyvatel
  • Ženy usilují o přístup ke vzdělání, to jim umožní lepší uplatnění na trhu práce
  • Vzdělání umožňuje získat příjem i svobodným ženám a vdovám
  • Ženy se stávají nezávislé na mužích
  • Později ženy usilují i o volební právo
SUFRAŽETKY – radikální bojovnice za ženská práva
 
Poznámka: nezapisovat. Sufražetky bojovaly zejména za volební právo. Neváhaly prosazovat svá ženská práva velmi radikálně. Ničily poštu, přestříhávaly telefonní dráty, psaly hesla, ale mezi jejich akce patřilo i žhářství – podpalovaly kostely, divadla, domy.

19. 3. 2020

Revoluční rok 1848 v Evropě přinesl řadu událostí, pokusíme se je zopakovat.
  • S pomocí učebnice a zápisů v sešitu odpovězte na otázky.
  • Odpovědi vypracujte čitelně z druhé strany sešitu a pošlete jako foto na mail: kurisova@zsvernerice.cz
  • Termín: nejpozději 26. 3. 2020. Práce bude hodnocena.
Otázky neopisujte, stačí očíslovat odpovědi.
  1. Ve kterých státech bylo jedním z cílů revoluce sjednocení?
  2. Ve kterém státě fungovaly národní dílny?
  3. Jak se jmenoval rakouský vojevůdce, který 2x porazil Italy?
  4. Kdo nahradil na Rakouském trůnu Ferdinanda V.?
  5. Pro kterou z variant sjednocení se Němci rozhodli? Byla v roce 1848 uskutečněna?
  6. Jak se stavěl v březnu 1848 k požadavkům Čechů a Maďarů císař Ferdinand V.?
  7. Ve kterém městě zasedal parlament, který připravoval ústavu budoucího sjednoceného Německa?
  8. Co bylo obsahem petice obyvatel Čech panovníkovi v březnu 1848?
  9. Kdy a kde došlo k definitivní porážce Maďarů?
  10. Jaké jméno přijal po své korunovaci císařem Ludvík Napoleon?

17. 3. 2020

Rok 1848 byl na události velmi bohatý. Budeme se věnovat situaci v Čechách.
  • Přečtěte si v učebnici s. 8687.
  • Video
  • Zápis do sešitu:

ČECHY 1848

Březen 1848 svolána 1. veřejná politická schůze v Praze – výsledkem byla petice panovníkovi
PETICE = písemná žádost občanů představitelům státu
Obsah petice:
  • požadováno zrušení roboty
  • požadována autonomie Koruny české
  • požadavek na zrovnoprávnění češtiny a němčiny
  • požadavek demokratických práv
rozchází se cíle Čechů a českých Němců
čeští Němci se účastnili sněmu ve Frankfurtu nad Mohanem, za Čechy to Palacký odmítl
červen 1848 v Praze se koná SLOVANSKÝ SJEZD – řeší postavení Slovanů v habsburské monarchii – požadována federalizace
sjezd zrušen – v Praze barikády, boje, výjimečný stav
tvrdý zákrok generál WINDISCHRATZ
výsledek událostí vyostření vztahů mezi Čechy a Němci

12. 3. 2020
 
V předcházejících hodinách jsme se věnovali průběhu revolučního roku 1848 v různých částech Evropy. Svoji pozornost věnujte habsburské monarchii.
  • Přečtěte si v učebnici text na s. 9296 (Uhry).
  • Zápis v sešitě máte (Ti, kteří chyběli, si ho doplní.).
  • Odpovězte do sešitu pod zápis na otázky:
  1. Kdo vydal ústavu z března 1849? Nápověda My………… nařizujeme.
  2. Na jak dlouho směly úřady podle ústavy z března 1849 člověka zadržet bez obvinění?
  3. Jaký rezort měl na starosti ministr LATOUR?

«E-learning 8. třídy
«Aktuálně