E-learning  pro žáky 8. třídy / Výchova k občanství


21. 6. 2020

Hodnocení za 2. pololetí školního roku 2019 / 2020 proběhlo tento týden ve škole. Žákům, kteří nenavštěvují konzultace, bude zasláno dnes mailem.

19. 6. 2020

Ukážeme si ještě, jak zaměstnavatelé pečují o dvě specifické skupiny zaměstnanců.
Střední průmyslová škola Česká Lípa

12. 6. 2020

V následující kapitole si odpovíme na otázku, v čem spočívá péče zaměstnavatelů o zaměstnance.
Střední lesnická škola Šluknov

5. 6. 2020

Dostáváme se k nejzajímavější kapitole tohoto tématu – odměňování práce.
Úkol:
  • Zjistěte a napište tři důvody pro zvýšení mzdy. Zkrátka, za co můžete dostat příplatek?
Toto je poslední hodnocený úkol z VO.

29. 5. 2020

V této kapitole se zamyslíte nad tím, co je pracovní poměr. Uvedeme si, proč je na pracovištích důležité udržovat pracovní kázeň, jak může být rozvržena pracovní doba a kdy zaměstnanci vzniká nárok na dovolenou. Vaším dnešním úkolem je pročíst si látku včetně odkazů.

Pracovní proces

  • průběh vykonávané práce
  • pracovní řád určuje pravidla chování zaměstnance – pracovní režim (přísný, volný)
  • důležité je dodržování pracovní kázně (nebo)
  • pracovní doba – zaměstnavatel rozvrhuje počátky a konce pracovních směn a přestávky
  • na některých pracovištích se střídají pracovní směny (ranní a odpolední), existují i pracoviště s nepřerušitelným pracovním procesem (ranní, odpolední a noční)
  • dovolená na zotavenou

22. 5. 2020

Dnes si přiblížíme to, jak vzniká pracovní poměr, jaké náležitosti musí obsahovat platná pracovní smlouva a jak lze pracovní poměr ukončit.

Pracovní poměr je rovnoprávný vztah mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem, vyplývají z něj práva a povinnosti.
Podle doby trvání je uzavřen na dobu určitou (např. zastupování zaměstnankyně na mateřské dovolené) a na dobu neurčitou (bez vymezení). Pracovní poměr může být na plnou, nebo na kratší pracovní dobu (např. 20 hodin týdně).
Pracovní smlouva musí obsahovat tři podstatné náležitosti: den nástupu do práce, místo výkonu práce a druh práce.
Podívejte se na vzor pracovní smlouvy.
Pracovní poměr končí několika událostmi:
  • uplynutím sjednané doby,
  • úmrtím zaměstnance,
  • dohodou,
  • výpovědí

15. 5. 2020

Víme, že občan může podnikat nebo být zaměstnán. Dnes a příště se budeme zabývat tou druhou variantou. Napište si do sešitu:

Zaměstnání

  • = práce za plat (mzdu) pro zaměstnavatele
  • úřady práce:
    • evidují volná pracovní místa
    • evidují uchazeče o zaměstnání a zprostředkovávají jim práci
    • nabízejí rekvalifikaci (kurzy zvyšující šanci na získání práce, např. získání řidičského průkazu, práce na PC)
Příklad rekvalifikačních kurzů (video)
 

24. 4. 2020

Stát vytváří předpoklady pro to, aby každý mohl využít svá občanská práva a svobody k uplatnění svých pracovních schopností. Občan má dvě možnosti: samostatně podnikat nebo vstoupit do zaměstnání. My se budeme nejprve zabývat tou první variantou.
Napište si do sešitu:

Podnikání

  • je k němu třeba: věk 18 let, způsobilost k právním úkonům, bezúhonnost, zvláštní podmínky (např. odborná znalost)
  • nejčastějším typem je živnost, k zahájení živnosti je nutné písemné oprávnění
    • živnostenský list pro živnost ohlašovací (řemesla)
    • koncesní listina pro živnost koncesovanou, na tu jsou kladeny náročnější požadavky, např. deratizační služby (znalost práce s jedy)
  • živnostenské úřady:
    • vedou živnostenské rejstříky
    • kontrolují dodržování právních předpisů
    • ukládají pokuty

Úkoly:

  1. Prohlédněte si živnostenský list a koncesní listinu. 
  2. Najděte ještě alespoň jeden další příklad živnosti koncesované.
Zápis v sešitě a odpověď na 2. otázku = +.

17. 4. 2020

Hodnocení předmětu VO
Vzhledem k situaci, která nastala, i podle dalšího vývoje je zřejmé, že se ve škole asi v tomto školním roce již neuvidíme. Vyvstává proto otázka, jak bude hodnoceno druhé pololetí. Nastíním vám svou představu v předmětu výchova k občanství.
Ve druhém pololetí jste ve škole zatím žádnou známku nezískali. Abych měl nějaké podklady pro vaše hodnocení, neboť vás budu muset ohodnotit na vysvědčení, na následujících řádcích napíšu, jak budeme společně postupovat.
Kontrola zadaných prací bude probíhat prostřednictvím mailu. Pro vás bude tato kontrola motivací k další činnosti a já budu mít nějakou zpětnou informaci o vaší práci. Úkoly budou ohodnoceny známkou nebo + (5 plusů = jednička).
Doufám, že je pro vás systém hodnocení přehledný. Neváhejte mne kontaktovat (benda@zsvernerice.cz) s jakýmikoli dotazy. Určitě odpovím.

Úkoly:

  1. Pošlete mi vyfocený zápis ze sešitu – kapitola Pojištění (+).
  2. Pošlete mi vyfocený zápis ze sešitu – kapitola Kvalifikační předpoklady (+).
  3. Pošlete mi vyfocený vypracovaný úkol č. 1 ze dne 27. 3. 2020 (++).
  4. Vypracujte krátký referát s pomocí webu infoabsolvent.cz. Vyberte si obor, který vás zajímá, a do referátu napište: název oboru, výstupní certifikát, jaké předměty ze ZŠ jsou pro obor důležité, ve kterých profesích se po absolvování můžete uplatnit, název a adresu nejbližší školy, kde můžete tento obor studovat (známka).

3. 4. 2020

Dnes se seznámíte se vzdělávací nabídkou středních škol v ČR (www.infoabsolvent.cz).
Zvolte červený rámeček KAM NA ŠKOLU, to vám umožní vyhledávání informací na základě tří nejdůležitějších kritérií:

  • výběr podle oboru vzdělání – zde vás bude zajímat středoškolské vzdělání s výučním listem a maturitou, tedy obory H a M, L/O, popř. K; zatrhněte svůj výběr a dole na stránce se objeví skupiny oborů a po kliknutí na + i jednotlivé obory, pokud na nějaký kliknete, uvidíte kartu oboru – nabízí podrobné informace (stručná charakteristika, uplatnění absolventa, vybrané části učebních dokumentů, odkaz na údaje o nezaměstnanosti absolventů oboru, školy, kde je možno studovat tento obor atd.);
  • výběr podle povolání – zde se vám ukážou směry činnosti a po kliknutí i jednotlivá povolání, k nim jsou přiřazeny obory s výučním listem a maturitou, tudy se zase dostanete ke kartám oborů;
  • výběr podle konkrétní školy – zvolíte si region a objeví se školy v dané oblasti, karta školy nabízí podrobné informace o vzdělávací nabídce školy, její vybavenosti a podmínkách studia (např. školné, nabídka výuky cizích jazyků, možnost ubytování žáků atp.).
Další možností, která vám přinese informace, jsou videa. Poznámka: Už nebudu přikládat odkazy na videa oborů, zde jich je asi 60.
 
Co dodat? Budu rád, když si vyhledáte a prostudujete to, co vás zajímá. Věřím, že najdete spoustu nových informací, které vás posunou dál na cestě k výběru dalšího studia.


27. 3. 2020

Kromě toho, že si před volbou dalšího vzdělávání odpovídáte na řadu otázek (osobnostní předpoklady, viz minulá hodina), je dále nutné si zjistit zdravotní a kvalifikační předpoklady pro výkon každého povolání. I odměňování práce je závislé na náročnosti a požadované kvalifikaci. Napíšeme si do sešitu tento přehled:

Kvalifikační předpoklady

= soubor způsobilostí pro určité pracovní uplatnění
  • pouze zdravotní způsobilost pomocné dělnice, uklízeč
  • krátkodobé zaučení dělníci u výrobních linek
  • jiný druh kvalifikace (např. řidičský průkaz) řidič, svářeč
  • vyučení s učňovskou zkouškou truhlář, kadeřnice
  • středoškolské vzdělání s maturitou technik, účetní
  • vysokoškolské vzdělání lékař, učitel
Úkoly:
  1. Udělejte si v sešitě dva sloupečky, levý si nadepište učební obory a pravý maturitní obory. Roztřiďte obory do správného sloupečku. Využijte své znalosti nebo internet. Nabídka: zedník, zdravotnický asistent, instalatér, agropodnikání, elektrikář, obchodní akademie, strojírenství, čalouník, mechanik seřizovač, lodník, oční optik, obráběč kovů. Nápověda: videa nebo tato stránka, kde si můžete vyhledat další informace o oborech, které vás zajímají.
  2. Jmenujte některé druhy prací, které jsou všeobecně považovány za nepříjemné a neoblíbené.

20. 3. 2020

Ukončili jsme téma Člověk a občanský život, ve kterém jsme se věnovali právům a povinnostem občana, občanskému právu (smlouvy), vlastnickému právu (věci movité a nemovité, nabývání a pozbývání majetku, děděni, závěť) a pojištění.

Nyní se zaměříme na nový tematický celek: Člověk a pracovní život. V jeho rámci se podíváme na kvalifikační předpoklady pro jednotlivá povolání, na podnikání a zaměstnání. Dále pohovoříme o pracovním poměru, pracovní smlouvě, pracovním procesu, odměňování práce a bezpečnosti při práci.

Součástí každé „hodiny“ bude odkaz na video, ve kterém vám bude představena střední škola z regionu nebo nějaký studijní / učební obor.

Před volbou střední školy by si každý z vás měl odpovědět na řadu otázek.

  1. Baví mě studium, učím se snadno a rychle, mám dobrou paměť?
  2. Rozumím dobře i takovému učivu, k jehož ovládnutí nestačí jen paměť, například matematice, fyzice, chemii?
  3. Dovedu bystře a rychle usuzovat, umím řešit hádanky?
  4. Mám raději než studování práci v dílně nebo přírodě?
  5. Věnuji se ve volném čase nějaké aktivitě? Mohla by tato činnost jednou být mým povoláním?
  6. Mám pevné zdraví a sílu, vydržím dělat namáhavou práci?
  7. Vyhovuje mi být mezi lidmi, nebo potřebuju spíše samotu, aby mě nikdo nerušil?
  8. Jaké mám povahové vlastnosti? Umím jednat s lidmi?
  9. Jsem činorodý, potřebuji stále něco dělat, nebo raději odpočívám? Převažuje v mé povaze píle, nebo lenost?

13. 3. 2020

Věnujeme se tématu člověk a občanský život, dnes je na řadě kapitola o pojištění.

Zapište si do sešitu:

Pojištění

  • právní vztah mezi pojišťovnou (pojistitelem) a pojištěnou osobou (pojištěncem) uzavřený za účelem omezení rizik nebo vyloučení škod, které hrozí pojištěnci
  • typy:
    • smluvní (dobrovolné) např. pojištění majetku
    • zákonné (povinné) např. zaměstnavatelé musí pojistit své zaměstnance (pracovní úrazy, nemoci z povolání)
  • druhy:
    • pojištění majetku pro případ poškození, ztráty či odcizení
    • pojištění fyzických osob pro případ nemoci, úrazu, smrti
    • pojištění odpovědnosti za škodu
Odpovězte na otázky:
  1. Uveďte, co všechno může být předmětem pojištění.
  2. Proč a proti čemu je výhodné pojistit svůj byt?
  3. V čem se liší pojištění zákonné a smluvní?
  4. Je-li pojištěna vaše domácnost, prohlédněte si a přečtěte pojistnou smlouvu. Zjistěte z ní, zda se toto pojištění vztahuje i na případ odcizení jízdního kola na ulici.

«E-learning 8. třídy
«Aktuálně