E-learning  pro žáky 9. třídy / Výchova k občanství


16. 6. 2020

Poslední kapitola je věnována mezinárodní bezpečnostní spolupráci. Soustředíme se především na Severoatlantickou spojeneckou organizaci NATO a mezinárodní nevládní organizace.

NATO Severoatlantická aliance

  • euroatlantický mírový pakt vznikl v r. 1949 ve Washingtonu
  • na základě Severoatlantické smlouvy jako mezivládní organizace svrchovaných a nezávislých států
  • smlouva zaručuje všem zúčastněným státům pomoc při ochraně svobody a bezpečnosti, vzájemnou politickou, vojenskou a hospodářskou spolupráci, založenou na nedělitelnosti bezpečnosti jejích členů; útok proti jednomu státu je považován za útok proti všem
  • NATO umožňuje nepřetržité společné projednávání politických, vojenských a bezpečnostních otázek
  • v roce 2009 mělo NATO 28 členských států
  • ČR se stala členem v r. 1999
  • sídlem NATO je Brusel v Belgii
Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě
  • pracovala od roku 1976, napomohla výrazně k rozpadu nedemokratických evropských režimů
  • podnítila založení a činnost mnoha mezinárodních nevládních organizací
  • např. Hnutí Greenpeace (Zelený mír), dobrovolná organizace pro ochranu životního prostředí, mající status pozorovatele u OSN, sídlo má v Amsterodamu v Holandsku
  • Amnesty International – Hnutí na obranu nespravedlivě stíhaných
    • mezinárodní pomocná organizace
    • zasazuje se o dodržování lidských práv
    • zejména se stará o politické vězně, kteří nepoužili násilí, ani takové použití nepodporovali
Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě
  • od r. 1990 nástupnická organizace, Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě ukončila činnost
  • jejími členy jsou i státy bývalého Sovětského svazu a bývalé Jugoslávie

9. 6. 2020

Jak již víte, jednou z přidružených organizací OSN je UNESCO. Podívejte se na sérii krátkých dokumentů o památkách UNESCO v České republice.

2. 6. 2020

Pokračujeme v minulé látce. Doplňte text a celý zápis mi pošlete mailem.

FAO –
  • pomáhá zlepšovat životní podmínky obyvatel venkovských oblastí
  • zajišťuje chudým lidem a znevýhodněným skupinám přístup ke zdravotně nezávadným potravinám
  • podporuje vyvíjení ekologicky nezávadných forem výroby potravin
IMF –
  • snaží se stabilizovat a udržet měnové kursy
  • usnadňuje mezinárodní obchod
  • pomáhá členským státům překonávat případné finanční nebo měnové problémy
ILO –
  • obhajuje zájmy a potřeby pracujících lidí na celém světě
  • vyvíjí činnost směřující k prohlubování sociální spravedlnosti pro pracující a ke zlepšování jejich pracovních podmínek, včetně odměňování
Tento úkol je poslední z VO, řešení pošlete nejpozději do 12. 6. 2020.

26. 5. 2020

Tuto a příští hodinu se seznámíme s některými přidruženými organizacemi OSN, které působí relativně samostatně. Ke zkratce doplňte název. Celý zápis mi pošlete příště.

Přidružené organizace OSN

UNICEF –
  • zlepšení života dětí především v rozvojových státech
  • dohlíží na mezinárodní plnění Úmluvy o právech dítěte
WHO –
  • koordinuje zdravotnický výzkum
  • bojuje s epidemiemi a pandemiemi
  • pomáhá humanitární pomocí v krizových oblastech
UNESCO –
  • cílem je zachování světového kulturního dědictví přírodních zvláštností různých oblastí naší planety a rozvoj vzdělanosti

19. 5. 2020

Minule jste si mohli přečíst o cílech udržitelného rozvoje. Vyberte si tři, které jsou podle vás nejdůležitější, a svůj výběr odůvodněte. Pokuste se odpovědět na otázky, které jsou u daných cílů uvedeny. Váš text mi pošlete (+++).

12. 5. 2020

V nové kapitole se seznámíte se současnými světovými mezivládními institucemi, jejich úkoly a působením. Zaměříme se především na Organizaci spojených národů (OSN).
OSN byla vytvořena v roce 1945 a sdružuje téměř všechny státy naší planety. Hlavními úkoly je snaha vymítit válku, prohlubovat lidská práva, zachovávat spravedlnost a rozvíjet přátelské vztahy mezi státy.
  • Jaké úkoly ji čekají v budoucnosti? Video.  
  • Přečtěte si, jaké jsou cíle udržitelného rozvoje. Je jich sedmnáct, u každého je shrnuta současná situace a plány do budoucna.

5. 5. 2020

Podívejte se na krátký film a odpovězte na otázky.
Žijící hostel, Režie: Matthias Hoene.
Starší dáma sní o cestování po Evropě. Její vnoučata začnou na její dobrodružství shromažďovat peníze, ale jejich plán má nečekané vyústění.
  1. Jaké výhody členství v EU jsou v tomto filmu zdůrazněny? (+)
  2. Které země EU jsi navštívil nebo bys chtěl navštívit v budoucnu? Proč? (+)
  3. Jak se k babičce, Moritzovi a jeho sestře Heike nakonec dostane Evropa na návštěvu? (+)

28. 4. 2020

Věřím, že jste si prostudovali prezentaci o Evropské unii. Vyzkoušejte si několik kvízů (možná se dozvíte i něco nového) a podívejte se na některé výhody a nevýhody, které nám členství v EU přináší.

21. 4. 2020

Hodnocení předmětu VO
Vzhledem k situaci, která nastala, i podle dalšího vývoje je zřejmé, že se ve škole asi v tomto školním roce již neuvidíme. Vyvstává proto otázka, jak bude hodnoceno druhé pololetí. Nastíním vám svou představu v předmětu výchova k občanství.
Ve druhém pololetí jste ve škole zatím žádnou známku nezískali. Abych měl nějaké podklady pro vaše hodnocení, neboť vás budu muset ohodnotit na vysvědčení, na následujících řádcích napíšu, jak budeme společně postupovat.
Kontrola zadaných prací bude probíhat prostřednictvím mailu. Pro vás bude tato kontrola motivací k další činnosti a já budu mít nějakou zpětnou informaci o vaší práci. Úkoly budou ohodnoceny známkou nebo plusy (5 plusů = jednička).
Doufám, že je pro vás systém hodnocení přehledný. Neváhejte mne kontaktovat (benda@zsvernerice.cz) s jakýmikoli dotazy. Určitě odpovím.
 

Dnes nezadám žádnou novou práci, ale vyberu některá z minulých zadání. Vyfoťte a pošlete řešení. Způsob hodnocení je v závorce.

Úkoly:

  1. Odpovězte písemně na otázky 1–8 zadané dne 17. 3. (++++)
  2. Pošlete mi vypracované otázky č. 1, 3 a 4 ze dne 24. 3. (+++)
  3. Vypracujte úkol zadaný dne 31. 3. (++)
  4. Vypracujte oba úkoly zadané dne 7. 4. (++)
Poznámka: Pokud jste mi již něco z výše uvedeného poslali, znovu to neposílejte. (Napište, 3. úkol již poslán ap.)

14. 4. 2020

S rozvojem ekonomických integračních seskupení souvisí vznik Evropské unie. V této kapitole byste se měli dozvědět něco o jejím vzniku a rozšiřování, činnosti, hlavních orgánech a o možnostech, které nabízí svým občanům. Prostudujte si přiloženou prezentaci (máte na to 14 dní) a můžete si zkusit zahrát hru.
Poznámka: Když si chcete dát chutnou a výživnou svačinku mezi chvílemi strávenými učením, sáhněte po ořechách. Neříkám to jen tak, vím to z vlastní zkušenosti a navíc je to takový oslí můstek, abychom si demonstrovali v praxi minulou kapitolu o mezinárodní hospodářské spolupráci. Podívejte se na země původu ořechů v této směsi.

7. 4. 2020

V této podkapitole si vysvětlíme vazbu národního hospodářství na ekonomiky ostatních států.
Každá národní ekonomika potřebuje dovézt ze zahraničí statky nebo služby, kterých nemá doma dostatek. Jde například o suroviny nebo výrobky, které se doma nedají vyrobit nebo pěstovat. Na druhé straně každá národní ekonomika potřebuje do zahraničí vyvézt statky nebo služby, aby byl zabezpečen odbyt domácích výrobků a aby se získaly peníze na zaplacení dovozu.
Pro ČR je zahraniční obchod mimořádně významný. Je to dáno naším geografickým postavením ve středu vyspělé Evropy i tím, že nám chybí celá řada surovin potřebných pro chod ekonomiky. Avšak máme tradici ve výrobě některých výrobků, které lze velmi výhodně prodat v zahraničí.
Podívejte se na:
Napište si do sešitu:

Mezinárodní hospodářská spolupráce

  • import (dovoz) do ČR: železná ruda, ropa a zemní plyn, ovoce a zelenina
  • export (vývoz) z ČR: stroje (turbíny) a dopravní prostředky (automobily, tramvaje), pivo, sklo
Úkoly (stručně si napište odpovědi do sešitu):
  1. Vysvětlete zkratku WTO. Čím se tato organizace zabývá? Kdy do ní vstoupila ČR?
  2. Vysvětlete zkratku NAFTA. Co je jejím cílem? Které státy zahrnuje?

31. 3. 2020

Nový tematický celek, který nás čeká je Mezinárodní společenství. V jeho rámci bude řeč o potřebě mezinárodní spolupráce, mezinárodní hospodářské spolupráci, Evropské unii, světové mezivládní spolupráci (OSN) a mezinárodní bezpečnostní spolupráci (NATO).
Zapište si do sešitu:

Potřeba mezinárodní spolupráce
  • hlavní důvody mezinárodní spolupráce
    • geografická poloha (doprava, nerostné suroviny)
    • hospodářství (import a export surovin, plodin a výrobků)
    • bezpečnostní (ochrana území)
    • politické (pomoc třetím zemím)
    • kulturní (umění, film, sport)
  • integrace proces spojování, vytváření nadnárodních a mezinárodních struktur za účelem řešení závažných problémů
Otázky k zamyšlení:
  1. Uveďte ještě další příklady k jednotlivým důvodům nebo již uvedené příklady více rozveďte.
  2. Jaké důsledky by mohlo mít, kdyby se Česká republika izolovala od ostatních států a nezapojovala se do mezinárodní spolupráce?
Úkol:
  • Vyhledejte a stručně si zapište do sešitu základní informace o Radě Evropy (vznik, počet členů, sídlo, činnost).

24. 3. 2020

Tato kapitola je poslední v tématu Stát a hospodářství. Trochu v ní budeme navazovat na učivo z 8. třídy o úřadech práce.
  1. Jaké funkce plní úřad práce?
  2. Co je rekvalifikace?
Napište si do sešitu:

Sociální politika státu

  • snahou vyspělých demokratických států je zabezpečit hospodářský rozvoj a vysokou životní úroveň občanů
  • aby se zmenšil počet sociálně potřebných občanů na minimum, využívá stát soubor nástrojů, kterým se říká záchytná sociální síť
  • základní funkce:
    • aktivně se stará o zaměstnanost, zabezpečuje nezbytnými příjmy v případě nezaměstnanosti, tzv. podporou v nezaměstnanosti
    • garantuje minimální výši pracovního příjmu, tzv. minimální mzdu
    • garantuje nezbytně nutnou výši příjmů sociálně potřebným občanům, např. stanovením životního a existenčního minima
    • poskytuje ochranu bydlení sociálně potřebným občanům, tj. příspěvky na bydlení
    • poskytuje pomoc v hmotné nouzi (příspěvek na živobytí, doplatek na bydlení, mimořádná okamžitá pomoc)
Úkoly:
  1. Zjistěte, jaká je současná (únor 2020) nezaměstnanost (podíl nezaměstnaných osob PNO) v ČR, Ústeckém kraji a okrese Děčín. Nejprve vyhledávejte sami, pak porovnejte s nápovědou. Nápověda 1 2. V tabulce vyhledáte dva údaje a na mapě jeden.
  2. Prohlédněte si Žádost o zprostředkování zaměstnání, kdo chce, může si ji vytisknout a cvičně vyplnit.
  3. Kolik Kč je od 1. ledna 2020 minimální mzda?
  4. Kolik Kč je od 1. dubna 2020 životní minimum pro jednotlivce?
  5. Přečtěte si podrobnosti o dávkách státní sociální podpory (přídavek na dítě, rodičovský příspěvek, příspěvek na bydlení, porodné, pohřebné).
Poznámka: Na otázky 1, 3 a 4 odpovězte písemně do sešitu.

17. 3. 2020

Dnes si uděláme takové malé shrnutí toho, co jsme si prozatím řekli k tématu Stát a hospodářství. Pomohou nám k tomu otázky a zřejmě i sešit s kvalitními zápisky. Pokuste se odpovědět si na následující otázky (je to trochu taková příprava na budoucí test).
  1. Vyjmenujte a popište činnosti, které zahrnuje hospodářská činnost.
  2. Co rozumíte pod pojmy trh, poptávka, nabídka a subjekty trhu?
  3. Vysvětlete podstatu fungování trhu (podle schématu v sešitě).
  4. Co rozumíte pod pojmem podnikání?
  5. Co je základním cílem hospodářské politiky státu?
  6. Uveďte příklady daní.
  7. Vyjmenujte hlavní příjmy státního rozpočtu ČR.
  8. Vyjmenujte hlavní výdaje státního rozpočtu ČR.
Několik nápověd:
Bonus:

«E-learning 9. třídy
«Aktuálně