E-learning  pro žáky 5. třídy / Přírodověda


7. 4. 2020

Připomínáme, že stále nemáme od některých žáků odevzdanou práci z předchozích zadání! (pošlete e-mailem)
Stále si mnozí z vás nevyzvedli nové pracovní sešity v kanceláři školy (pondělí středa 8:0010:00).

OD TÉTO CHVÍLE BUDOU VEŠKERÉ PRÁCE Z VL, PŘ, AJ, ČJ A MA ZADÁVÁNY POUZE PŘES STRÁNKU ŠKOLA V PYŽAMU všichni jste obdrželi odkaz k přihlášení do naší třídy do své e-mailové schránky.
A. Němečková

6. 4. 2020

Páťáci, 
přečtěte si v učebnici na str. 43 kapitolu: Kůže. 
Pusťte si krátké prezentace: A B (prezentace, totéž v pdf).
Do sešitů si zapište zápis, pod zápis nakreslete obrázek kůže k náhledu a k vytištění zde
Vypracujte cvičení v PS str. 910.
+ Zamyslete se nad svou bezpečností: → K jakým druhům poranění kůže může dojít? Proč k nim dochází? Jakou první pomoc byste zvolili? Diskutujte s rodiči, vyhledávejte na internetu. Zamyslete se nad tím, zda se chováte bezpečně… (i za situace mimo současná opatření).

Zápis: 
 
KŮŽE
kryje a chrání povrch těla
vyrůstají z ní vlasy, chlupy, obočí, řasy a nehty
vrstvy kůže: pokožka škára podkožní vazivo tuková tkáň 
pokožka:
* vrchní vrstva se stále odlupuje a dorůstá
škára: 
* potní žlázy vylučují pot → tělo se zbavuje vody + škodlivých látek + ochlazuje se (pot příliš nevoní, proto je vhodné se pravidelně mýt)
* smyslové buňky reagují na tlak, teplotu, chlad a bolest
kůže nás chrání před slunečním UV zářením

27. 5. 2020

Stále si opakujte stavbu kostry. Zájemci si mohou prohlédnout pár zajímavostí v tomto souboru.
 
Dnes si přečtěte v učebnici text o svalstvu na str. 42. Odpovězte na otázky dole pod textem (zelené i modré). 
Do školních sešitů si zapište: 
 
     SVALY
upínají se na kostru
umožňují pohyb, práci, sport,…
některé svaly lze ovládat naší vůlí, ale některé svaly ovládat nelze (neovládáme svaly stěn žaludku, svalovinu srdeční)
svaly potřebují výživu a kyslík (energii získáváme z potravy)
zdravý sval potřebuje práci a sport
 
Vypracujte všechna cvičení v pracovním sešitě na str. 8. Cvičení č. 4 (= pokus) zkuste zvládnout s rodiči. 
 
Můžete se podívat na tato zajímavá videa: 
  • Jak fungují svaly (ke stažení)
  • BBC: kosti, svaly, klouby
  • Jak funguje naše tělo anime. (Video je anglicky, ale pokuste se pochopit, jak naše svaly fungují je nepodstatné snažit se pochytit veškerý význam vět!)
Přikládám pár obrázků z encyklopedie pro zájemce o informace navíc.

22. 3. 2020

Části lidského těla jste již zvládli, a tak se podíváme na strukturu našeho těla více do hloubky. 
Dnes nás čeká kostra pracuj pečlivě a postupně:
  1. Přečtěte si text v učebnici na str. 4041 a odpovězte na všech šest otázek dole pod textem.
  2. Zapište si zápis do školních sešitů. 
  3. Vytiskněte si pracovní list s částmi lidské kostry a vybarvěte je podle návodu, viz níže. 
  4. Vyplňte úkoly v pracovním sešitě na str. 47 všechna cvičení (některá budou vyžadovat přítomnost a radu rodičů, případně internet).
  5. Vytvořte si svou vlastní kostru, kterou si můžete doma třeba přišpendlit na dveře pokojíčku :-) <s dovolením rodičů, samozřejmě>
  6. Můžete si pak vše procvičit v doplňovacích cvičeních prac. listy.
Úkol 2)
Do školních sešitů si zapište: (na novou stránku, barevný nadpis)
 
KOSTRA 
je oporou těla
chrání vnitřní orgány
umožňuje pohyb (spolu se svalstvem)
spojení kostí: pevné nebo kloubem
některé kosti obsahují kostní dřeň (tvorba krvinek)
pro vývin kostí je nutný vápník a vitamin D
kosti obsahují živé buňky 
 
KOSTRA HLAVY (lebka)
část obličejová a mozková 
lebka chrání mozek
 
PÁTEŘ
je složena z obratlů a meziobratlových plotének
umožňuje vzpřímenou chůzi
chrání míchu
 
KOSTRA HRUDNÍKU
žebra, hrudní obratle a hrudní kost
chrání vnitřní orgány (srdce, plíce) 
 
KOSTRA HORNÍ KONČETINY
 
KOSTRA DOLNÍ KONČETINY

Úkol 3) 
Vytiskněte si nákresy kostry. Vystřihněte si jednotlivé části kostry včetně popisků a nalepte si je postupně (!) do sešitu. Popisek kosti vždy vybarvěte libovolnou pastelkou a stejnou barvou vybarvěte i správnou celou kost, zároveň ukažte kost na svém těle a pojmenujte ji. (U končetin doporučuji začít s vybarvováním u kloubů!) Když máte hotovou jednu část kostry (např. kostru horní končetiny), popisujte ji celou zas a znovu, dokud si jednotlivé kosti nezapamatujete. Pak teprve udělejte další část kostry stejným způsobem. Pro vaši kontrolu vkládám i hotovou práci zde:
foto kostry hlavy
foto kostry hrudníku
foto kostry horní končetiny
foto kostry dolní končetiny
Celou kostru s čísly, která je součástí vytištěného listu, doporučuji nalepit na následující prázdnou stránku a opakovat si s rodiči, nechat se vyzkoušet pravidelně, každý den. Je důležité ukazovat všechny části vždy i na svém vlastním těle!

Doplňující poznámky, které by se vám mohly hodit: 
  • Kost loketní najdete snáze tehdy, pokud položíte loket a ruku na stůl, malíček se dotýká stolu a palec směřuje vzhůru. Kost na malíčkové straně v oblasti předloktí, která se "dotýká" stolu, je kost loketní. Tzn. loket na stůl = na stole "leží" loketní kost. 
  • Žebra mám vybarvená dvěma barvami proto, že jsou z části tvořena chrupavkou (žlutě) a z části pevnou kostí (oranžově). 
  • Rozlišujte pojmy (a správně ukažte): paže, předloktí a ruka (!) + kostra horní končetiny. 
  • Rozlišujte také kostru nohy a kostru dolní končetiny. 
  • Zkuste si najít na své dolní končetině čéšku pokud nohu nebo celou dolní končetinu položíte na podlahu nataženou, v klidu a povolíte všechny svaly, zjistíte, že se vám podaří v oblasti kolene lehce pohnout právě čéškou sem a tam. 
  • Najděte kost holenní. 
  • U kostry hlavy si pamatujte, že dolní čelist je spojena s lebkou kloubem = je pohyblivá (najděte si na svém těle oba tyto klouby), ostatní kosti lebky jsou u dospělého člověka spojeny pevně.
  • Najděte si na svém těle, kde končí kost nosní a začíná chrupavčitá část nosu. 
  • Nezapomeňte na oblast bérce a předloktí. 
  • Novorozenec nemá jednotlivé kosti lebky spojeny pevně (na rozdíl od dospělého člověka). Proč? 
Úkol 5) 
Vyrobte si doma z velkého archu papíru, např. druhé strany starého plakátu nebo slepte dohromady několik listů papírů. Celou plochu si zabarvěte libovolnou barvou jednou či více, může být i výhled do krajiny, prostě jakýkoli barevný prostor. Přemýšlej, kam by se tvůj kostlivec mohl hodit. Kostru po jednotlivých částech namaluj kontrastní barvou, tenkým štětcem bílá barva je nedostatková, neboj se vytvořit jakkoli barevnou kostru, ona to uvítá… (Nezapomeň na žádnou kost!).
Pracujte klidně na podlaze, ať máte dost místa, ale dbejte na to, aby pod vaším dílem byla podložka a nezašpinili jste podlahu barvami. Počítej s tím, že práce ti zabere nějaký čas není vhodné místo, kudy celá rodina často prochází. Jednotlivé části kostry čitelně tiskacím písmem popiš.  


Úkol 6)
Vytiskni si tyto listy k procvičení učiva.

Na závěr něco ke zkoumání :-)

18. 3. 2020

Milí žáci, 

předpokládám, že jste bezchybně zvládli popsat části lidského těla v PS na str. 2. Pro jistotu si však správnost řešení zkontrolujte s učebnicí na str. 39. Vystřihněte si mužskou postavu i s popiskami. Za chvíli ji nalepíte do sešitu. Vzpomeňte si, jak jsme společně zkoumali rozdíly mezi námi, lidmi. Při tom jsme také nakousli téma lidské rasy, na které nám už nezbylo mnoho času podívej se na prezentaci a zkus odhadnout, čemu a jak se lidé po světě museli přizpůsobit. 


Do školního sešitu si zapište: (barevný nadpis, na novou stránku) 

 

LIDSKÉ TĚLO

tvar lidského těla závisí na pohlaví, rase, věku

rozdíly jsou ve stavbě a velikosti kostry, tvaru svalů, tloušťce tukové vrstvy, barvě a pružnosti kůže

funkce organismu a částí těla jsou u jedinců téhož pohlaví a věku stejné 

(zde nalep vystřiženou mužskou postavu s popiskami) 

 

Úkol:

Ujisti se, že víš, která část tvého těla je: hýždě, předloktí, holeň. 

Části lidského těla na sobě ukazuj a pojmenovávej je. 


«E-learning 5. třídy
«Aktuálně