E-learning pro žáky 5. třídy / Přírodověda |
7. 4. 2020 Připomínáme, že stále nemáme od
některých žáků odevzdanou práci z předchozích zadání! (pošlete
e-mailem)
Stále si mnozí z vás nevyzvedli nové pracovní sešity v kanceláři školy (pondělí – středa 8:00–10:00). OD TÉTO CHVÍLE BUDOU VEŠKERÉ PRÁCE Z VL, PŘ, AJ, ČJ A MA ZADÁVÁNY POUZE PŘES STRÁNKU ŠKOLA V PYŽAMU – všichni jste obdrželi odkaz k přihlášení do naší třídy do své e-mailové schránky. A. Němečková |
|
6. 4. 2020 Páťáci, přečtěte si v učebnici na str. 43 kapitolu: Kůže. Pusťte si krátké prezentace: A – B (prezentace, totéž v pdf). Do sešitů si zapište zápis, pod zápis nakreslete obrázek kůže – k náhledu a k vytištění zde. Vypracujte cvičení v PS str. 9–10. + Zamyslete se nad svou bezpečností: → K jakým druhům poranění kůže může dojít? Proč k nim dochází? Jakou první pomoc byste zvolili? Diskutujte s rodiči, vyhledávejte na internetu. Zamyslete se nad tím, zda se chováte bezpečně… (i za situace mimo současná opatření). Zápis: KŮŽE – kryje a chrání povrch těla – vyrůstají z ní vlasy, chlupy, obočí, řasy a nehty – vrstvy kůže: pokožka – škára – podkožní vazivo – tuková tkáň – pokožka: * vrchní vrstva
se stále odlupuje a dorůstá
–
škára: * potní žlázy
vylučují pot → tělo se zbavuje vody + škodlivých látek + ochlazuje se
(pot
příliš nevoní, proto je vhodné se pravidelně mýt)
* smyslové
buňky reagují na tlak, teplotu, chlad a bolest
–
kůže nás chrání před slunečním UV
zářením |
|
27. 5. 2020 Stále si opakujte stavbu
kostry.
Zájemci si mohou prohlédnout pár zajímavostí v tomto souboru.
Dnes si přečtěte v učebnici text o svalstvu na str. 42. Odpovězte na otázky dole pod textem (zelené i modré). Do školních sešitů si zapište: SVALY – upínají se na kostru – umožňují pohyb, práci, sport,… – některé svaly lze ovládat naší vůlí, ale některé svaly ovládat nelze (neovládáme svaly stěn žaludku, svalovinu srdeční) – svaly potřebují výživu a kyslík (energii získáváme z potravy) – zdravý sval potřebuje práci a sport Vypracujte všechna cvičení v pracovním sešitě na str. 8. Cvičení č. 4 (= pokus) zkuste zvládnout s rodiči. Můžete se podívat na tato zajímavá videa:
|
|
22. 3. 2020 Části lidského těla jste již zvládli, a tak se podíváme na strukturu našeho těla více do hloubky. Dnes nás čeká kostra – pracuj pečlivě a postupně:
Do školních sešitů si zapište: (na novou stránku, barevný nadpis) KOSTRA – je oporou těla – chrání vnitřní orgány – umožňuje pohyb (spolu se svalstvem) – spojení kostí: pevné nebo kloubem – některé kosti obsahují kostní dřeň (tvorba krvinek) – pro vývin kostí je nutný vápník a vitamin D – kosti obsahují živé buňky KOSTRA HLAVY (lebka) – část obličejová a mozková – lebka chrání mozek PÁTEŘ – je složena z obratlů a meziobratlových plotének – umožňuje vzpřímenou chůzi – chrání míchu KOSTRA HRUDNÍKU – žebra, hrudní obratle a hrudní kost – chrání vnitřní orgány (srdce, plíce) KOSTRA HORNÍ KONČETINY KOSTRA DOLNÍ KONČETINY Úkol 3) Vytiskněte si nákresy kostry. Vystřihněte si jednotlivé části kostry včetně popisků a nalepte si je postupně (!) do sešitu. Popisek kosti vždy vybarvěte libovolnou pastelkou a stejnou barvou vybarvěte i správnou celou kost, zároveň ukažte kost na svém těle a pojmenujte ji. (U končetin doporučuji začít s vybarvováním u kloubů!) Když máte hotovou jednu část kostry (např. kostru horní končetiny), popisujte ji celou zas a znovu, dokud si jednotlivé kosti nezapamatujete. Pak teprve udělejte další část kostry stejným způsobem. Pro vaši kontrolu vkládám i hotovou práci zde: – foto kostry hlavy – foto kostry hrudníku – foto kostry horní končetiny – foto kostry dolní končetiny Celou kostru s čísly, která je součástí vytištěného listu, doporučuji nalepit na následující prázdnou stránku a opakovat si s rodiči, nechat se vyzkoušet pravidelně, každý den. Je důležité ukazovat všechny části vždy i na svém vlastním těle! Doplňující poznámky, které by se vám mohly hodit:
Vyrobte si doma z velkého archu papíru, např. druhé strany starého plakátu nebo slepte dohromady několik listů papírů. Celou plochu si zabarvěte libovolnou barvou – jednou či více, může být i výhled do krajiny, prostě jakýkoli barevný prostor. Přemýšlej, kam by se tvůj kostlivec mohl hodit. Kostru po jednotlivých částech namaluj kontrastní barvou, tenkým štětcem – bílá barva je nedostatková, neboj se vytvořit jakkoli barevnou kostru, ona to uvítá… (Nezapomeň na žádnou kost!). Pracujte klidně na podlaze, ať máte dost místa, ale dbejte na to, aby pod vaším dílem byla podložka a nezašpinili jste podlahu barvami. Počítej s tím, že práce ti zabere nějaký čas – není vhodné místo, kudy celá rodina často prochází. Jednotlivé části kostry čitelně tiskacím písmem popiš.
Vytiskni si tyto listy k procvičení učiva. Na závěr – něco ke zkoumání :-)
|
|
18. 3. 2020 Milí žáci, předpokládám, že jste bezchybně zvládli popsat části lidského těla v PS na str. 2. Pro jistotu si však správnost řešení zkontrolujte s učebnicí na str. 39. Vystřihněte si mužskou postavu i s popiskami. Za chvíli ji nalepíte do sešitu. Vzpomeňte si, jak jsme společně zkoumali rozdíly mezi námi, lidmi. Při tom jsme také nakousli téma lidské rasy, na které nám už nezbylo mnoho času – podívej se na prezentaci a zkus odhadnout, čemu a jak se lidé po světě museli přizpůsobit.
LIDSKÉ TĚLO – tvar lidského těla závisí na pohlaví, rase, věku – rozdíly jsou ve stavbě a velikosti kostry, tvaru svalů, tloušťce tukové vrstvy, barvě a pružnosti kůže – funkce organismu a částí těla jsou u jedinců téhož pohlaví a věku stejné (zde nalep vystřiženou mužskou postavu s popiskami)
Úkol: Ujisti se, že víš, která část tvého těla je: hýždě, předloktí, holeň. Části lidského těla na sobě ukazuj a pojmenovávej je. |
|
|