E-learning  pro žáky 9. třídy / Český jazyk a literatura


12. 6. 2020 / literatura

Věnovali jsme se divadlu a byla by škoda vynechat Divadlo Járy Cimrmana. Autorskou dvojicí, která je s ním spojena jsou Ladislav Smojlak a Zdeněk Svěrák. Podívejte se na ukázku ze hry Vyšetřování ztráty třídní knihy.
  • Pracujte na úkolech, které ještě nemáte hotové, a zašlete je nejpozději do 16. 6.

11. 6. 2020 / mluvnice

Podívejte se na video věnované historickému vývoji češtiny.
  • Na mail mi pošlete odpovědi na otázky nejpozději do 16. 6.: Co to byly glosy, bohemismy? Uveď alespoň 2 jména českých jazykovědců 20. století. Jedná se o poslední hodnocenou práci z českého jazyka.

10. 6. 2020 / sloh

Dnes vás čeká poslední hodnocená práce ze slohu. Už víte, že se bude jednat o dopis mimozemské civilizaci. Představte si, že jste mluvčí obyvatel planety. Nezapomeňte na žádnou z náležitostí dopisu (datum a místo sepsání, oslovení, úvodní pasáž, samotný text, závěrečná pasáž, podpis.). Rozsah textu minimálně A5. Může se jednat o rukou psaný text, nebo můžete pracovat na počítači. Vaše hotové dílo zašlete na mail nejpozději do neděle 14. 6 včetně.

8. 6. 2020 / mluvnice

Část z vás dnes skládá přijímací zkoušky, ostatní se budou věnovat pravopisu, konkrétně shodě přísudku s podmětem (A B).

5. 6. 2020 / mluvnice

Dnes trochu jazykové teorie – rozvrstvení českého jazyka.
  • Podívejte se video.
  • Napište mi na mail, jak se jmenuje věda věnující se nářečím.
  • Řešitelům zadání přijímacích zkoušek v pondělí držím palce.

4. 6. 2020 / mluvnice

Pokračování opakování zvukové stránky jazyka.
  • Zhlédněte video.
  • Na mail mi napište, jakému tématu ze zvukové stránky jazyka bylo video věnováno.

3. 6. 2020 / literatura

Věnujeme se divadlu Semafor. V něm nevystupovali jen Suchý a Šlitr, legendární byly Návštěvní dny Šimka a Grossmanna, jejichž součástí byly povídky.
  • Poslechněte si jednu z nich. Letos vás žádný školní výlet nečeká, tak se na něj vydáme alespoň se Šimkem a Grossmannem.
  • Odpovězte na otázky a odpovědi pošlete na mail.
  1. Kam jeli na školní výlet?
  2. Kde jsme se seznámili s pravidly branné hry?
  3. Kolik soudků jsme museli naplnit, abychom měli jedničky ze zeměpisu?
  • Pro zájemce ještě jedna povídka o tom, jak může vypadat život deváťáka.

1. 6. 2020 / mluvnice

Tento týden se budeme věnovat připomenutí zvukové stránky jazyka.
  • Podívejte se na videovýklad, je určen přímo pro 9. třídu.
  • Z učebnice zkuste přepsat výslovnost slovních spojení z 18/3. Připomínám, píšeme jen měkké i, zapisují se hlásky – piš, jak slyšíš. Řešení zašlete za + na mail, lze spolu s CVČJ.

29. 5. 2020 / mluvnice
  • Řešení PS 3/2 vybavit, svítit, řídit, přehrávat, ovládat, uvést – slovesa.
  • Dnes se dostaneme od slovotvorného rozboru k morfematickému. Zopakujeme pojmy předpona, přípona, koncovka, kmen, kořen.
  • Podívejte se na video.
  • Vypracujte PS 3/1, ve cvičení PS 3/3 vypište pouze kořen zadaných. Řešení zašlete na mail.

28. 5. 2020 / sloh

Už jste si vyzkoušeli úřední dopis. Teď se podíváme na netradiční soukromý dopis.
  • Zopakujte si základní části dopisu.
místo a datum, kdy byl dopis napsán
oslovení osoby, které píšeme (adresát) – za oslovením častěji čárka, pak začíná text dopisu malým písmenem
text osobního dopisu (rozdělen na několik odstavců, kdy každý dopis obsahuje minimálně úvod, hlavní text a závěr)
rozloučení (může být součástí závěru)
podpis (vždy vlastnoruční i u dopisů psaných na počítači)
  • Vaší poslední slohovou prací bude dopis mimozemské civilizaci. Zkuste ho zatím promyslet, popřípadě připravit body, nástin textu. Na dokončení a odevzdání budete mít ještě čas.

27. 5. 2020 / literatura

Dnes zůstaneme v divadle Semafor. Minule jsme se věnovali Jiřímu Suchému.
  • Přečtete si v čítance texty na straně 138–139.
  • K divadlu Semafor neodmyslitelně patřila také hudba. Poslechněte si, co s textem udělá doplnění o hudbu.
Dítě školou povinné
Píseň o rose
  • O hudební stránku se staral Jiří Šlitr a s Jiřím Suchým vystupovali jako dvojice.
  • Jeden muzikantský bonbónek v podání Jiřího Šlitra
Klokočí 
  • Pokud jste byli pozorní, nebude pro vás problém napsat mi na mail z jakých her divadla Semafor první dva texty jsou (ocením +).

25. 5. 2020 / mluvnice

Dnes si zopakujeme slovotvorný rozbor.
  • Pro připomenutí základních pojmů využijte tabulku v učebnici na straně 22.
  • Skutečně základní pojmy máte také v prezentaci (totéž v pdf).
  • Zpracujte PS 3/2 (řešení příště).
  • Pojmy pro rozbor slova si procvičíte ve cvičení. Není úplně jednoduché. Klidně se vraťte, ať víte, kde byla chyba. Při řešení nespěchejte. Podívejte se, kam směřují šipky. (Graf zašlete na mail za plus.)

22. 5. 2020 / mluvnice
  • Řešení PS 13/5 a volná spojení – potrhaný papír, koš na papíry, červivé jablko, dřevěná kostka, kostka ledu, křivá čára, tenká čára.
  • Řešení PS 13/5 b odborné – cenné papíry, recyklovaný papír, granátová jablka, rajská jablka, Rubikova kostka, zlomková čára, startovní čára.
    • Obrazné – mít na něco papíry, kousnout do kyselého jablka, říct něco v kostce, kostky jsou vrženy, udělat čáru přes rozpočet.
  • Řešení PS 13/7 nominativ – 1. pád, genitiv – 2. pád, dativ – 3. pád, akuzativ – 4. pád, vokativ – 5. pád, lokál – 6. pád, instrumentál – 7. pád, substantivum – podstatné jméno, singulár – jednotné číslo, plurál – množné číslo, adjektivum – přídavné jméno, syntax – skladba, gramatika – mluvnice, antonymum – slovo opačného významu.
Začneme se věnovat stavbě slova a tvoření slov. Žádné novinky se na vás nechystají. Budeme oprašovat a hledat to, co byste o tomto tématu měli vědět z nižších ročníků.
Jakými způsoby se obohacuje slovní zásoba? Chci věřit, že se vám vybavilo odvozování, skládání a zkracování, někteří přidali i přejímání z cizích jazyků a skuteční znalci oboru vzpomenou i na vytváření sousloví a přenášení významu (viz učebnice tabulka strana 23).
Stačí zaslat grafy online cvičení a jste hrdými vlastníky plus za aktivitu.

21. 5. 2020 / mluvnice
  • Nejprve si zkontrolujte minulé zadání PS 12/2a, 12/4. Případné chyby opravte.
  • Vypracujte PS 13/5 a, b (řešení v pátek). Sousloví – ustálené slovní spojení s 1 významem. Obrazná pojmenování – nepřímé pojmenování (metafora, metonymie, personifikace …)
  • Cvičení na rozlišení sousloví a volných spojení slov (zaslání výsledků za +).
  • Pro studium na střední škole se vám bude hodit PS 13/7.

20. 5. 2020 / literatura

Dnes přidávám pár poznámek na téma mimočítanková četba. Termín zaslání zápisu ve čtenářském deníku je nejpozději do 22. 5. včetně. Tentokrát někteří z vás nebudou mít otázky z textu. Pokud ale byly zadány, budou součástí zápisu. Nezapomeňte na úvahové otázky. Tři z vás mají už splněno. Ostatní nechť pilně pracují a stihnou termín.
Někteří z vás mají zapůjčené knihy ze školní knihovny. Lze je vrátit do ředitelny od pondělí do středy mezi 8. – 10. hodinou.
Petr – D. P. a prdicí prášek, Tereza – Rychlé šípy, Tami – Martina, přehled učiva.

18. 5. 2020 / mluvnice

Dnes se budeme věnovat slovům a slovním spojením, u kterých je velmi důležité, aby byly jednoznačné. Řeč bude o odborných názvech (termínech).
  • V pracovním sešitě na vás čekají cvičení 12/4 a 12/2a, které prověří i vaše jazykové znalosti. Řešení ve čtvrtek.
  • Cvičení (za zaslání závěrečného grafu +).

15. 5. 2020 / mluvnice
  • Podívejte se na video o významu slov. Věnujte pozornost zvláště první části – slova jednoznačná a mnohoznačná, přenášení významu – metafora, metonymie.
  • Pokud upřednostňujete psaný text, pročtěte v učebnici tabulku na straně 30.
  • Vypracujte do sešitu cvičení 30/4. Slova opište a nadepište J – jednoznačné, M – mnohoznačné. Řešení zašlete na mail. (oceněno +) Lze také pracovat přímo v mailu. Doufám, že budete aktivnější než minule.

14. 5. 2020 / sloh

Dnes nabízím stylizační cvičení (totéž v pdf). Pokuste se slohově upravit zadané věty. Možná řešení máte v následujícím snímku prezentace. Berte to jako trénink na blížící se slohovou práci.

13. 5. 2020 / literatura

Slíbili jsme si, že se budeme věnovat divadlu. Začneme u divadla Semafor. Založeno bylo v roce 1959.
Jedním ze zakladatelů byl Jiří Suchý. Jeho název je de facto akronym, který byl původně odvozen od slov SEdmMAlýchFORem. To mělo vyjadřovat původní úmysl zakladatelů věnovat se co nejširšímu spektru uměleckých žánrů, těmito formami byly myšleny: film, poezie, jazz, loutky, tanec, výtvarné umění a hudební komedie (jindy bývá uváděno poezie, kabaret pro děti, divadlo oživlých rekvizit a škrobených hlav, pantomima, výtvarné umění, film a hudební komedie).
  • Podívejte se na dokument.
  • V sobotu 16. 5. máte k dispozici film Jiří Suchý – Lehce s životem se prát, který vám jeho osobnost přiblíží skutečně důkladně.

11. 5. 2020 / mluvnice
  • Nejprve znovu kontrola zadané práce. Případné chyby opravte.
PS 11/5 činný – nečinný; připínat – nepřipínat, odepínat; koupit – nekoupit, prodat; neviditelný – viditelný; spoustu – málo, trochu; negativní – pozitivní; dařit se – nedařit se; skládat – neskládat, rozkládat; obyčejný – neobyčejný, lze i jinak podle kontextu; aktivní – neaktivní, pasivní; úbytek – přírůstek; odvrácený – přivrácený.
PS 11/6 nepřiznal, pomlouvala, komický, zvýšení, snadný (lehký), následující, zestárla.
  • Dnes si připomeneme homonyma – jsou to slova, různého významu, která mají shodnou zvukovou i písemnou podobu. Př. vlna 1. srst živočichů, 2. vlna na vodě.
Některá homonyma jsou úplná (ve všech tvarech), jiná homonyma jsou částečná, platí jen pro některé tvary. Př. praví a) 1. pád množného čísla rodu mužského životného přídavného jména pravý, b) 3. osoba jednotného čísla přítomného času slovesa pravit.
Pokuste se odhalit významy homonym. Užijte ve větách nebo vysvětlete oba významy. Řešení pošlete na mail. (+ za účast ++ pro úspěšnější řešitele) SNÍM, KLEČÍ, ZÁŘÍ, DNA, JÍ, RÁNA, STEP.

7. 5. 2020 / mluvnice
  • Nejprve kontrola minulé práce.
10/1 soukromý – privátní, spoustu – mnoho, obyčejného – normálního, běžného, nespatří – neuvidí, nezahlédne, škarpa – příkop, zaklepal – zabouchal, zabušil, přiměl – přinutil, branže – obor, nadobro – navždy, tucet – 12, nachystaný – připravený, opravdický – reálný, skutečný, zvrtlo – pokazilo, zásada – pravidlo
10/3a oko nespatří – neuvidí, nevšimne si; případ zaklepal na dveře – objevil se; měl v kapse tucet případů – podařilo se mu vyřešit 12 případů
  • Dnes se budeme více věnovat antonymům a synonymům cizího původu.
  • Jedno slovo může mít více antonym. Antonyma se v některých případech dají vytvářet pomocí záporky ne př. prodat – neprodat, antonymem ke slovu prodat je ale také koupit.
Vypracujte v PS 11/5, 11/6. Řešení v pondělí.
  • Synonyma mohou být vyjádřena i pomocí sousloví: nádraží – železniční stanice.
Zaslané řešení tohoto úkolu hodnoceno +
Vysvětlete českým synonymem následující cizí slova. Využijte internet.
premiér, deficit, terapie, metropole (současný význam), lokalita, sezona

6. 5. 2020 / literatura

Milí deváťáci,
v tomto pololetí se nám, jistě k vaší velké lítosti, nepodařilo realizovat ani jeden literární test. Věnovali jsme se poezii i próze a než se podíváme na divadlo, čeká vás zpracování referátu na téma Můj oblíbený spisovatel. Práce bude hodnocena známkou. Protože by to měla být vaše srdeční záležitost, nepochybuji o tom, že výsledky prací budou skvostné.
Co by mělo být součástí referátu:
  • Jméno a příjmení autora, základní data. Robert Fulghumnar 4. 6. 1937, Waco Texas.
  • Přiblížení osobnosti, krátce o životě. Člověk vlastnící několik vysokoškolských diplomů. Kromě literatury má i výtvarné nadání, hraje na hudební nástroje. Za svůj život prošel řadou povolání. Byl obchodním agentem, barmanem, kovbojem, pastorem i učitelem. První knížka mu vyšla v roce 1988 v New Yorku. O vydání úvah a zamyšlení původně neuvažoval, psal je pro svá kázání v kostele. Má výjimečný vztah k České republice, pravidelně se sem vrací. České překlady jeho knih bývají ty první na světě. Před prezidentskou volbou v USA s nadsázkou prohlásil, že pokud vyhraje Trump, emigruje do České republiky.
  • Díla. Prvotina Všechno, co potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské školce si získala celosvětovou proslulost a zajistila autorovi přezdívku Kapitán Školka. Prodáno 14 milionů výtisků v 93 zemích.
    • Další knížky fejetonů a povídek – Ach jo, Možná ne…
    • Román Třetí přání – vyšel nejprve v ČR a až pak v USA.
    • Drž mě pevně, miluj mě zlehka – příběhy z tančírny se u nás dočkaly dramatizace (M. Krobot)
    • Opravář osudů 1. díl zamýšlené trilogie. Atd.
  • Jedno dílo více přiblížíte.
    • Román Opravář osudů v Čechách vyšel v roce 2017. Řeší otázky Proč jsem na světě? Kdo jsem? Mohu nějak ovlivnit osud? Hlavním hrdinou je George Novak, který přijede do Čech pátrat po svých českých předcích. Centrem příběhu je hospoda U Devíti draků a ovce, kde se George potkává se spoustou zajímavých lidí, díky nim nachází i odpovědi na svoje otázky.
  • Co vás k autorovi přivedlo.
    • První knížku mi přinesla spolužačka na gymnáziu s tím, že je zajímavá a stojí za přečtení. Měla pravdu.
  • Foto autora.
  • Další možné informace: např. web a přílohy – příklad obrazové přílohy k referátu.
Technické údaje ke zpracování: Předpokládám práci s formátem A4. Text možno psát rukou i na počítači. Lze odevzdat jako PDF, nebo foto vaší práce. Vytvoříte souvislý text. (Neuvádějte názvy jednotlivých částí, jen zkontrolujte, zdali je referát má. Tzn. začnete hned jménem a příjmením, nebudete uvádět jméno příjmení: Soňa Vopičková. Termín odevzdání nejpozději 14. 5. včetně.
Moje preference už znáte. Těším se na vaši odezvu. Mnoho zdaru. Případné nejasnosti zodpovím mailem.

4. 5. 2020 / mluvnice
  • Nejprve řešení minulé práce. Případné chyby opravte.
PS 8/1
dravci: sokol, orel, ostříž
pěvci: sedmihlásek, červenka, konipas
vodní ptáci: potápka roháč a rudokrká, husa
PS 8/3
modrý – zelený, matematika – fyzika, Šumava – Krušné hory, zlato – stříbro
PS 8/4
savci – další příklad pes – nepatří tučňák
neohebné slovní druhy – další příklad citoslovce – nepatří číslovky
houby – další příklad – hřib smrkový – nepatří lýkovec (keř)
kovy – další příklad zlato – nepatří fosfor (nekov)
listnaté stromy – další příklad dub – nepatří tis
  • Synonyma – slova shodného věcného významu. Mohou se lišit významovým odstínem. Mohou existovat synonymní dvojice výraz domácí a přejatý (kopaná – fotbal)
  • Antonyma – slova s opačným věcným významem.
Pracujte s pracovním sešitem stranou 10 cvičení 1 a 3a. Řešení ve středu.

30. 4. 2020 / sloh

Každému z vás se v životě přihodí, že bude muset komunikovat s úřady. Pak přijde na řadu administrativní styl.
  • Sestavte dopis řediteli školy, kde budete žádat o umožnění pozdějšího příchodu na praxe z důvodu špatné dopravní dostupnosti z vašeho bydliště.
Nezapomeňte na nějakou část úředního dopisu. Osvěžit znalosti si můžete v prezentaci (zde v pdf).
Vzor dopisu.
Ve většině případů bývá uváděn nejen adresát, ale i adresa odesílatele.
Práce bude tentokrát hodnocena známkou.
Součástí hodnocení bude i úroveň zpracování. Na úřad asi nebudete psát na tácku od špekáčků.
Předpokládám odevzdání ve formě wordového souboru rozložení na list A4, možný i rukou psaný dopis na formátu A4 – bez linek, neotrhaný (foto).
Ocenila bych, kdyby práce byla hotova nejpozději do týdne.

29. 4. 2020 / literatura

Již minule jste se seznámili s osobností Bohumila Hrabala. Dnes budete pracovat s ukázkou z jednoho z Hrabalových textů z Ostře sledovaných vlaků.
  • Přečtěte si ukázku v čítance strana 33–37.
  • Mnohá Hrabalova díla byla zfilmována. Asi nejvyššího ocenění se dostalo právě adaptaci Ostře sledovaných vlaků. Film získal Oscara. Podívejte se na závěr filmu i s anglickými titulky.
  • Předávání Oscarů 
  • Opravdu stručně dokončíme zápis Bohumila Hrabala (ocením +)
pábitel – postava lidového vypravěče, čistý člověk
hovorová, nespisovná čeština i slang a vulgarismy
mnoho děl zfilmováno Menzel
sbírka povídek Pábitelé
novela Postřižiny
novela Ostře sledované vlaky
sbírka povídek Skřivánci na niti
povídky Slavnosti sněženek
román Obsluhoval jsem anglického krále

27. 4. 2020 / mluvnice

V následujícím období se budeme věnovat další kapitole o významu slov.
  • Připomeneme si pojmy slova nadřazená, podřazená a souřadná
SLOVA NADŘAZENÁ – mají obecnější význam př. ovoce
SLOVA PODŘAZENÁ – mají přesnější význam př. jablko, meruňka
SLOVA SOUŘADNÁ – slova ve stejné významové rovině př. jablko, hruška
  • V pracovním sešitě vypracujte 8/1. Před dvojtečkou jsou slova nadřazená, za dvojtečkou slovní spojení souřadná
  • V pracovním sešitě vypracuj 8/3, 8/4 – řešení v následující lekci.
  • Všechny, kteří se poprali se slovesnými třídami a vzory, moc chválím. Přestože se většina z vás této kapitoly bála, vaše výsledky mne přesvědčily, že kapitolu se vám podařilo zvládnout.

24. 4. 2020 / mluvnice
  • Nejprve si zkontrolujte svoji práci a případně opravte chyby.
    • PS 29/8 zvedaje (muž. rod), rozhlížeje se (MR), vyprávějíce (množ. číslo), chvějíc (ŽR), plačíc (SR), maje (MR), pohrávaje (MR), rozzářivši (SR), vstoupiv (MR), posadivše se (množné číslo), zastavivši se (ŽR), ulehnuvši (ŽR), ochutnavše (množné číslo), nakoupivše (množné číslo)
  • A teď trochu procvičíte pravopis.
    • Pokud pošlete doklad dokončení cvičení (Koláčový graf s procenty), připíšu vám plus.

23. 4. 2020 / mluvnice

Dnes se seznámíte se slovesnými tvary, které jsou vnímány jako knižní a zastaralé, setkat se s nimi můžete i dnes například v právnických textech. Řeč bude o přechodnících.
  • Podívejte se na výklad o přechodnících.
  • Zapisovat do sešitu nebudeme. Pokuste se najít správnou variantu z nabídky. PS 29/8.
  • Pomůcka:
    • Přechodník přítomný
      • Rod mužský -a, -e  rod ženský a střední -íc, -ouc  množné číslo - íce,  -ouce
    • Přechodník minulý
      • Rod mužský -v -0  rod ženský a střední -vší, -ši  množné číslo -vše, -še
  • Správné řešení se dozvíte v pátek.
  • Každý z vás obdrží na mail zadání pro ověření vašich znalosti – slovesa (třídy, vzory).

22. 4. 2020 / literatura

Dnes si projděte pečlivě oba texty. V prvním máte způsob hodnocení vaší práce za druhé pololetí. Druhý obsahuje přehled dosud zadaných prací.

20. 4. 2020 / mluvnice

Podle zaslaných řešení je jasné, že třídy potřebuje ještě procvičit. Při práci užívejte přehled v tabulce, kterou máte k dispozici. Klidně si cvičení zkuste několikrát.
Pokud zjistíte, že sloveso ve 3. osobě končí na -e. Musí vás zajímat ještě písmeno před ním. Je-li před -e n, jedná se o sloveso 2. třídy (mihne). Jestliže je před -e je, jde o sloveso 3. třídy (maskuje). Jiná písmena před -e znamenají sloveso 1. třídy (vybere, přečte…)
Dávejte si pozor, abyste tvary tvořili od správného slovesa. Pozor na vidové dvojice (sloveso dokonavé a nedokonavé) vyhrnout – vyhrne – 2. třída, vyhrnovat – vyhrnuje – 3. třída.
Cvičení: A
B

17. 4. 2020 / mluvnice

Před časem jsme se věnovali slovesným třídám a vzorům. Nyní je čas na procvičení.
  • Postup při určování si připomeňte ve videu.
  • Do sešitu mluvnice vypracujte cvičení 63/1b 12 sloves rozvíjet třást.
    • Postup kreslit – kreslí – 4. třída – kreslil – vzor prosí.
    • Dávejte si pozor, ať tvary tvoříte ze správného slovesa.
    • Přeběhnout – přeběhne – 2. třída (přebíhá by bylo od slovesa přebíhat – jiný vid).
  • Výsledky svého snažení mi prosím pošlete na mail do soboty 18. 4. včetně, ať vím, co budeme muset zopakovat a procvičit.

16. 4. 2020 / sloh

Milí deváťáci.
Již poměrně dlouho se učíte na dálku a ukázalo se, že v tomto způsobu práce budeme muset ještě dlouho pokračovat. Proto bych byla ráda, kdyby výsledkem vašeho dnešního snažení byl textík, na jehož základě bychom mohli upravit naši spolupráci tak, aby všichni byli co nejspokojenější. Ocenila bych, kdybyste se ozvali skutečně všichni. Velmi si cením, těch z vás, kteří pracují pravidelně a pečlivě. Rozhodně neočekávám, že všechny vaše výkony budou bez chybičky. To by přece nebyly ani ve škole. Pokud se ale chyba vyskytne, měl i byste se jí snažit napravit. Nikoli mávnout rukou a práci odložit. Vážím si snahy i toho, že někdo umí přiznat, že potřebuje pomoc a umí o ni požádat.
Letos se sice možná naučíte méně letopočtů a nových informaci, ale věřím, že se dozvíte mnoho věcí o sobě a vylepšíte se v mnoha dovednostech. Všechny načerpané zkušenosti využijete po návratu do lavic a budete za hvězdy. To už ale bude na jiném vzdělávacím ústavu.
Vaše práce bude muset být také nějak hodnocena. Hodnocení sice možná bude vypadat jinak, než jste zvyklí, ale bude. A měli byste mi dát nějaké podklady pro hodnocení a nespoléhat jen na to, co mám k dispozici z období klasické výuky. Někteří z vás by asi nebyli spokojeni.
Vzhledem k tomu, že jste už v deváté třídě, měli byste umět formulovat své názory. Vaším dnešním úkolem bude zpracovat text, vlastně takovou krátkou „recenzi“, na téma vyučování na dálku. Co vám na takovém vyučování vyhovuje a vadí? S čím máte problémy? Co je pro vás nejjednodušší? Co byste udělali jinak a proč.
Třeba se nám i díky vašim textům podaří naši spolupráci vylepšit.
Výsledky svého snažení mi prosím pošlete na mail nejpozději do neděle 20. 4.

15. 4. 2020 / literatura

Další literární osobností, které se budeme věnovat, bude Bohumil Hrabal. Postupně projdeme jeho tvorbu, v níž se odráží spisovatelův bohatý život. Hrabal využíval svoje zážitky pro literární zpracování.
I když se pokoušel psát od třicátých let, první texty mu vyšly až na stará kolena. A profesionálním spisovatelem se stal až v 60. letech. Část tvorby mohla vyjít oficiálně, část vycházela v samizdatu.
Každopádně je Hrabal osobnost, která si zaslouží vaši pozornost. Mimochodem vás přesvědčí, že nebýt právě hvězda ve školních lavicích, neznamená, že se z vás nestane uznávaná osobnost. Jen to bude trochu trvat.
  • Podívejte se na krátký dokument.
  • Zápis do sešitu:
BOHUMIL HRABAL (1914-1997)
dětství v Nymburce
studium práv – nikdy nepracoval v oboru
vystřídal řadu zaměstnání: dělník Poldi Kladno, práce na železnici, kulisák v divadle …
od 1963 volná tvorba
část textů vychází oficiálně, část vychází v samizdatu

8. 4. 2020 / literatura

S tvorbou autora, o kterém bude řeč, jste se již setkali při jedné z hodin. Informace rozšíříme a doplníme zápis. Četli jste ukázku z Tankového praporu (s uč. Lukešovou), pracovali jste již i s ukázkou ze Zbabělců (Jedna byla i v učebnici mluvnice.) O tvorbě Josefa Škvoreckého byste tedy měli něco tušit.
  • Osobnost Josefa Škvoreckého si připomeňte v prezentaci (totéž v pdf).
  • Přečtěte si krátkou ukázku z Tankového praporu. Po přečtení se zkuste zamyslet, v jakém prostředí se ukázka odehrává, v jakém období a kdo mluví.
Soudruzi! “Sešli jsme se, abychom provedli tak nějak prověrku, jak jsme splnili svůj závazek, který jsme si dali za dosažení hrdého titulu nositele odznaku Julia Fučíka, který nás vždycky a stále znovu tak nějak nabádal, a jak to nakonec řekl soudruh Lenin: Učit se, učit se!“ odmlčel se, pak si ještě na něco vzpomněl a dodal: „Učit se!“ a měl pocit, že jim to řekl dobře, ale že tomu ještě cosi chybí. Proto pokračoval:
„Musíme se učit, a hodně učit, musíme, jak řekl, ve všem dohnat a předehnat kapitalistické mocipány, a proto, soudruzi, abychom po vzoru Olega Koševého a Pavlíka Morozova, po vzoru Matrosova, mladogvardějců a Zoji Komsomoloděmjanskaje, abychom dovedli porazit a rozdrtit nepřítele naší vlasti a lidově demokratického zřízení, abychom tak nějak dovedli – uměli – znali, co nás učí náš lid a jeho veliký vůdce a učitel, generalissimus Josef Visarionovič Stalin – a soudruh Malenkov – a abychom nakonec dobře splnili úkoly naší bojové a politické přípravy na sklonku výcvikového roku tisíc devět set padesát tři. Tak soudruzi!“ řekl. „Tak abychom začli, vezmeme si nejprve, abychom si tak nějak lépe rozproudili diskusi, třeba něco z výběrových knih. Souhlasíte, soudruzi?“ Otočil se na komisi s nejasným dojmem, že úvodní projev mu nevyzněl tak, jak měl. Komise přikývla.
Zdroj: Škvorecký, J.: Tankový prapor. Plus, 2011, ISBN 978-80-25-9008-19.  
  • Zápis do sešitu:
JOSEF ŠKVORECKÝ (1924–2012)
novinář, překladatel z angličtiny, prozaik, spolupráce na scénářích
narozen v Náchodě
po 1968 emigrace do Kanady
zakladatel nakladatelství 68 Publishers – vydává knihy, které v ČSR vyjít nemohou
díla s Danny Smiřickým – autobiografické prvky
prvotina román Zbabělci – konec války v Náchodě, jazz
soubor povídek Prima sezóna protektorát
román Tankový prapor – Danny na vojně
detektivní příběhy Nápady čtenáře detektivek
cyklus příběhů s poručíkem Borůvkou

6. 4. 2020 / mluvnice

Minule jsme se věnovali slovesným třídám, dnes navážeme slovesnými vzory.
  • Postup při určování slovesných vzorů je následující. Zapište si ho do sešitu mluvnice.
POSTUP PŘI URČOVÁNÍ SLOVESNÝCH VZORŮ
  1. Sloveso zařadíme do třídy (podle přítomného tvaru 3. osoby j. č.)
  2. K jednotlivým vzorům zařazujeme podle rozdílu v zakončení minulého času před -l.
  3. U první třídy zjistíme zakončení přítomného tvaru před -e, zda je před ním měkká souhláska, nebo není.
  4. Slovesa čtvrté třídy a e před -l v minulém čase rozlišíme podle rozkazovacího způsobu. Zda nají nebo nemají -ej.
  • Pokud máte možnost, vytiskněte si přehled slovesných tříd a vlepte do sešitu. Vzory se naučte. Soubor word / pdf.
  • Učebnice 63 / 1a 6 sloves do sešitu. Pokuste se. Více procvičovat budeme příště. O problémy se klidně podělte mailem. Znovu se k nim můžeme vrátit.

3. 4. 2020 / sloh

Mílí deváťáci,
dnes zkusíme projit učivo dvou předmětů a vytvořit blok. Ve slohu jsme se letos hodně věnovali i mluveným projevům, naši pozornost si vysloužily nejrůznější publicistické žánry. Požádám vás o to, abyste se zapojili do diskuse. Žádný názor nemůže být označen za nesprávný, jen byste ho měli umět vysvětlit, mít argumenty. Rozhodně neočekávám jen souhlasné a nekritické názory. Každé reakce si cením.
  • Podívejte se na pořad Kovy řeší dějiny
  • Vím, že tam diskutují středoškoláci, ale myslím, že to pro vás nebude problém.
  • Všímejte si, jakým způsobem jsou vedeny jednotlivé rozhovory, jak se snaží udržet autoři vaši pozornost a aktivovat vás? (Například řečnické otázky…)
  • Toliko k jazyku a slohu. Diskutovat nad obsahem budeme v dějepisu (3. 4.)

2. 4. 2020 / mluvnice
  • Nejprve provedeme kontrolu minule zadané práce. Případné chyby si opravte.
PS 28/6
Vypravovala – 3. osoba, číslo jednotné, způsob oznamovací, čas minulý, rod činný, vid nedokonavý
Kladla – mluvnické kategorie shodné s vypravovala
Rozhlédl bych se – 1. osoba, číslo jednotné, způsob podmiňovací (přítomný), rod činný, vid dokonavý
Přišel bych – mluvnické kategorie shodné s rozhlédl bych se
Žili jsme – 1. osoba, číslo množné, způsob oznamovací, čas minulý, rod činný, vid nedokonavý
  • Nyní přidáme nějaké nové informace:
Kromě vám již známých kategorií zařazujeme slovesa do jednotlivých tříd. Tříd je pět. O zařazení rozhoduje zakončení přítomného tvaru ve třetí osobě jednotného čísla. (Co on dělá? Př. leží – koncovka -í – 4. třída)
Koncovky pro jednotlivé třídy jsou: 1. třída -e, 2. třída -ne 3. třída -je 4. třída -í, 5. třída -á

1. 4. 2020 / literatura

Neopustíme českou literaturu druhé poloviny dvacátého století.
  • V čítance na stranách 94–97 je ukázka z knihy povídek Plující andělé, letící ryby od Jaroslava Vejvody. Přečtěte si ji a odpovězte na otázky.
  1. Proč si myslíte, že se ukázka jmenuje Blázni? Určitě nebude správně jen jedna verze, zajímá mě váš názor.
  2. Kdy se podle vás ukázka odehrává?
  3. Proč si vybraly lexikon se zelenou nikoli s šedou vazbou?
  4. Jak se jmenoval mechanik, který teď dělá v animovaném filmu?
  • Do sešitu literatury:
JAROSLAV VEJVODA – sbírka Plující andělé, letící ryby
Odpovědi na otázky. Zadání neopisujte.
  • Řešení mi pošlete na mail. Ocenila bych, pokud byste to stihli do pátku.

30. 3. 2020 / mluvnice

Také dnes budeme procvičovat mluvnické kategorie sloves. Doufám, že máte po víkendu dost sil.
  • Nejprve si zkontrolujte a případně opravte páteční zadání.
PS 27/2 a druhý řádek
PS 27/2 b byli bychom koupili – rozhodni se – zavzpomínali jsme si – popře – najdu – ukázali bychom – byl bych si nepomyslel
PS 27/5 a k pravopisu pouze pár poznámek typ – druh, robot, 2. pád robota vzor pán začali
PS 27/5 b Konatel děje se musí lišit od podmětu. Pozor na věty jednočlenné nemají podmět.
se testují – se chystalo – nacházely se – nepodařilo se – nezačaly se zasněžovat – se nahrazují – vydávají se – léčí se
  • Vaši pozornost si zaslouží PS 28/6. Vyhledejte prvních 5 sloves a pokuste se určit všechny kategorie, kromě třídy a vzoru. Těm se budeme věnovat ve zbytku tohoto týdne.
Pozor. Vypište vždy celý slovesný tvar, který je v textu. Jinak by totiž neodpovídaly slovesné kategorie.
  • A ještě úkol pro ty, kteří se připravují na přijímací zkoušky. (Ostatní se mohou také připojit). Tento typ úlohy bývá zařazován pravidelně.
V prvním odstavci vyhledej sloveso v tomto tvaru: 2. osoba, číslo jednotné, způsob rozkazovací, rod činný, vid nedokonavý.
Řešení pošlete na mail:  kurisova@zsvernerice.cz

27. 3. 2020 / mluvnice

Čeká nás poslední ohebný slovní druh a u něj i něco málo nových informací. (Nikoli hned dnes.) I u sloves budeme nejprve opakovat to, co byste měli umět. Ne, nemyslím si, že to skutečně všichni umíte. A i proto je potřeba se tomu znovu věnovat.
  • Než se dostaneme ke slovesům, nabízím řešení z minulé hodiny PS 26/2. Případné chyby si opravte.
S jejími dvěma nejlepšími kamarádkami, s oběma problémy, těmi dvěma, oběma pažemi, sto třicet šest děleno dvěma, mezi čtyřma očima, s těmi dvěma těžkými příklady, s pěti sty korun, dvěma způsoby, a dvěma tisíci devíti sty korunami, třináct set sedmdesát osm – zemřel Karel IV.   
  • Zkusíme si trochu zpřehlednit mluvnické kategorie sloves. Co byste uměli u slovesa určit bez toho, abyste četli dál?
  • Mluvnické kategorie sloves
Osoba 1.–3.
Číslo – jednotné, množné
Způsob – oznamovací (běží), rozkazovací (běž), podmiňovací (běžel bych)
Čas – určujeme u oznamovacího způsobu, podmiňovací způsob má tvary přítomné (přišel by) a minulé (byl by přišel)
Rod – činný (Ivan čte – činitel děje je podmět) a trpný (Dům byl postaven, dům se postavil – činitel děje je jiný než podmět) – pozor Pavel se směje. Je rod činný.
Vid – neoblíbená kategorie pro M. a asi nejen pro ni
Dokonavá slovesa – vyjadřují ohraničený děj pouze v minulosti a budoucnosti (přeběhl, přeběhne)
Nedokonavá slovesa – děj neohraničený, tvary pro minulost, přítomnost, budoucnost, tvary pro budoucnost tvoříme pomocí být (plaval, plave, bude plavat)
  • Vypracujte (nebo se o to alespoň pokuste) v pracovním sešitě 27/2 a, b, 27/5 a, b.

26. 3. 2020 / sloh

Milí deváťáci,
ráda bych nejprve zhodnotila vaši dosavadní práci. Velmi chválím ty statečné z vás, kteří odevzdali úvahu. Výsledky byly vcelku zdařilé, většinou jen s drobnějšími chybami. Mrzí mne, že vás jako třídu za aktivní přístup může chválit učitel fyziky, ale já bych ocenila početnější odezvu z vaší strany. Většina z vás zřejmě usoudila, že češtinu už nebudou po zbytek života potřebovat.
  • Usoudila jsem, že nejste příznivci dlouhých textů.  Zkusíme tedy moderní komunikaci.
  • Napište mi na mail kurisova@zsvernerice.cz SMS o tom, co v tomto období děláte. K dispozici tedy máte 160 znaků jako u běžné SMS. Počítají se písmena, znaménka i mezery. Používat můžete i zkratky, ale text musí být srozumitelný.

25. 3. 2020 / literatura

Minule jsme si přiblížili tvorbu Arnošta Lustiga, dnes se budeme věnovat člověku, který patřil mezi Lustigovy přátele. Byl jím Ota Popper. Literatura ho zná pod uměleckým jménem Ota Pavel.
Ota Pavel se živil jako sportovní novinář, komentoval i olympijské hry. Psal texty se sportovní tématikou. Většina lidí ho ale zná jako autora knih, které inspirovalo jeho dětství. Oba tyto soubory povídek byly zfilmovány.
  • Zájemci mohou odpočívat u filmu na motivy povídek Oty Pavla
  • Přečtěte si v učebnici ukázku na straně 43 – 47. Tentokrát by to měli zvládnout i méně zdatní čtenáři.
  • Proveďte zápis do sešitu.
OTA PAVEL
(19301973)
Vlastním jménem Ota Popper
sportovní novinář – povídky se sportovní tematikou Pohádka o Raškovi
soubory povídek Smrt krásných srnců
Jak jsem potkal ryby
Povídky mají autobiografické rysy – vychází z života autora
  • Na závěr drobný úkol. Řešení zašlete na mail kurisova@zsvernerice.cz
Pohádka o Raškovi je inspirovaná osudem českého sportovce. Jak se jmenoval křestním jménem, kterému sportu se věnoval a jaký významný úspěch mu patří?

23. 3. 2020 / mluvnice

Pokračujeme v kapitolce věnované opakování učiva o číslovkách. Tentokrát se zastavíme u přepisu a skloňování číslovek.
  • Připomeneme si. 
  • Při přepisu číslovek číslicí:
    • za číslovkou řadovou se píše tečka. Dvoustá padesátá třetí strana = 253. strana
    • za číslovkou základní tečku nepíšeme 2678 návštěvníků = dva tisíce šest set sedmdesát osm návštěvníků
  • Vyzkoušejte si v učebnici s. 58 cvičení 3.
  • Skloňování číslovek:
    • Číslovky dva, oba: 2., 6. pád dvou, obou X 3., 7. pád dvěma, oběma
  • Vypracujte v pracovním sešitě 26/2.

20. 3. 2020 / mluvnice

Další slovní druh, kterému budeme věnovat pozornost, budou číslovky.
  • Zopakujte si dělení číslovek na určité (dva, třikrát) a neurčité (kolikero, několik) a druhy číslovek základní (šest), řadové (první), druhové (patery, sedmero), násobné (dvakrát, trojnásobný).
  • V pracovním sešitu vypracujte 26/1 a, b, c.

19. 3. 2020 / literatura

Česká literatura 2. poloviny 20. století je plná zajímavých osobností jednou z nich je bezesporu Arnošt Lustig. Navážeme také na tvorbu Ladislava Fukse. Lustigova díla totiž zpracovávají podobná témata jinýma očima – optimističtěji.
  • Jak svět viděl Arnošt Lustig, vám ukáže video.
  • Přečtěte si ukázku v čítance s. 4750. Jedná se obtížnější text, přesto věřím, že to zvládnete.
  • Zápis do sešitu:

ARNOŠT LUSTIG (19262011)

židovský původ – během války Terezín – Buchenwald – Osvětim
účast v Květnovém povstání
po válce novinář a scénárista
po 1968 emigrace
životní téma válka, ghetta, koncentrační tábory
hlavní hrdinové nejsou hrdinské typy (př. starší lidé), ale jsou vystaveni náročným situacím, bojují o přežití a chovají se statečně, zachovají si čistý štít
povídka Nemilovaná z deníku sedmnáctileté Perly Sch.
židovská dívka donucena okolnostmi k prostituci, nakonec končí také v transportu
povídka Modlitba pro Kateřinu Horowitzovou
inspirováno skutečnou událostí, zfilmováno
sbírka povídek Démanty noci
sbírka povídek Noc a naděje

18. 3. 2020 / mluvnice

Navážeme na minulou hodinu a dál se budeme věnovat zájmenům – tentokrát jejich skloňování.
  • V pracovním sešitě se věnujte skloňování zájmen na straně 25 cvičení 5. Vzhledem k tomu, že jste v 9. třídě, jsou zde i obtížnější tvary, proto můžete využít slovníkovou část internetové jazykové příručky. Do okénka zadejte 1. pád zájmena a ukáže se vám tabulka se všemi tvary.

16. 3. 2020 / mluvnice

Pokračujeme v procvičování učiva z tvarosloví. Tentokrát o druzích zájmen.
  • Zopakujte si druhy zájmen – pokud nevíte, využijte pomoc na internetu.
  • Vyzkoušejte cvičení.
  • V pracovním sešitě doplňte 24/1.

13. 3. 2020 / sloh

Tématem pro dnešek bude úvaha. Již jsme se jí věnovali několikrát.
Zkuste napsat úvahu na téma: Co mi dává a bere škola.
Rozsah textu cca 1,5 stránky A5 ručně psaného textu či ekvivalent psaný na počítači.
Text pošlete na mail: kurisova@vernerice.cz
Nezapomínejte na členění textu do odstavců a spisovné vyjadřování.
Práce bude hodnocena.

12. 3. 2020 / mluvnice

Pokračujeme v procvičování učiva z tvarosloví. Podruhé nás budou zajímat přídavná jména.
  • V učebnici si projděte s. 53/4, stupňování přídavných jmen. Pro připomenutí poučení.
  • V pracovním sešitě dokončete stranu věnovanou přídavným jménům.

11. 3. 2020 / literatura
  • Nezapomeňte na test z české poezie po roce 1945 – po obnovení docházky.
  • Přečtěte si ukázku v učebnici s. 3842, Fuks.
  • Zápis do sešitu:

LADISLAV FUKS (1923–1994)

Představitel psychologické prózy.
V textu se často prolíná skutečnost, sen, halucinace.
Novela Pan Theodor Mundstock.
Hlavní hrdina se systematicky připravuje na transport. Nakonec ho ale srazí sanitka, když jde na seřadiště. Popisovány pocity bezmoci proti násilí, úzkost.
Román s prvky hororu Spalovač mrtvol.
Vzorný otec rodiny se vlivem myšlenek fašismu mění na psychopata a vyvraždí celou rodinu.

«E-learning 9. třídy
«Aktuálně