E-learning  pro žáky 6. třídy / Český jazyk a literatura


12. 6. 2020 / mluvnice
  • Dnes si připomenete pojem přímá řeč. Její zaznamenání vám dělá problém. Video vám pomůže udělat si jasno.
  • Všechny letošní hodnocené úkoly již byly zadány. Pracujte na dosud neodevzdaných a zašlete je nebo přineste v úterý do školy.

11. 6. 2020 / literatura
  • Poslední hodnocená práce v literatuře. Přečtete si ukázku v čítance strana 6467.
  • Odpovězte na otázky:
    1. V co proměnil Pánbůh pařezy?
    2. Z čeho Pánbůh stvořil Chody?
    3. Proč Pánbůh stvořil Chody?
    4. Čeho jediného se Chodové bojí?
  • Výsledky své práce zašlete na mail. Platí pro všechny.

10. 6. 2020 / mluvnice

Úkol pro žáky, kteří nenavštěvují konzultace ve škole. PS 62/3.
Základní skladební dvojice = podmět + přísudek.
Nad každou větu nadepište pořadí v souvětí + zda se jedná o větu hlavní nebo vedlejší (př. 2VV – druhá věta v souvětí a je vedlejší).
Pošlete ke kontrole na mail.

9. 6. 2020 / mluvnice

V rámci konzultací se budeme věnovat rozboru věty a souvětí. Vyzkoušíme si v praxi, co jste se naučili. Ti, kdo zůstávají v plné distanční výuce, si projdou video a pokusí se o cvičení PS 63/1. Výsledek svého snažení pošlou ke kontrole na mail.

8. 6. 2020 / sloh

Věnovali jsme se dopisu. Čeká vás poslední hodnocená slohová práce. Napište dopis rodičům z tábora.
Rozsah minimálně stránka A5. Lze zaslat na mail nebo odevzdat ve škole nejpozději do středy 10. 6.
Nezapomeňte na všechny náležitosti (připomeňte si je v elearningu 28/5).
  • V ÚTERÝ VEZMĚTE S SEBOU KROMĚ PROHLÁŠENÍ A ROUŠEK I PSACÍ POTŘEBY, SEŠIT MLUVNICE A PRACOVNÍ SEŠIT ČESKÝ JAZYK.

5. 6. 2020 / mluvnice

I dnes zůstaneme u souvětí. Zapisovali jsme si, že jednotlivé věty bývají odděleny čárkami.
  • V pracovním sešitě strana 66 cvičení 2 a, b doplňte čárky a zakroužkujte spojovací výrazy. Pozor na 4. souvětí ve cvičení a – do věty je vložena druhá věta, která je oddělena z obou stran čárkami. Řešení mi zašlete na mail.
  • Doplňte spojovací výrazy do cvičení.

4. 6. 2020 / literatura

Dnes budeme pracovat s textem.
  • Přečtěte si v učebnici text Boženy Němcové strana 63–64. Vysvětlivky kopa = šedesát.
  • Do sešitu odpovězte na otázky. Své řešení pošlete na mail.
Božena Němcová – Deset pohádek o svatém Petrovi
  1. Kde zůstal Ježíš, když Petr obcházel bohaté statky ve vesnici?
  2. Proč svatý Petr počítal oka na polévce u vdovy?
  3. Co šla ráno koupit vdova k bohaté selce?
  4. Proč si bohatá selka nezaslouží žádnou odměnu?

3. 6. 2020 / mluvnice

Nadále se budeme věnovat souvětí. Jednotlivé věty mohou být spojeny různými spojovacími výrazy – spojkami, vztažnými zájmeny, vztažnými příslovci.
  • Přiřaďte ke správnému slovnímu druhu zadaná slova PS 65/2. Můžete využít zápis v sešitě (souvětí).
  • Doplňte spojovací výrazy PS 65/3a.
  • Řešení obou cvičení pošlete na mail.

2. 6. 2020 / literatura

I dnes zůstaneme u náboženských textů. Křesťané uznávají také řadu svatých. Texty, které popisují život i smrt světce, stejně jako zázraky s ním spojené, označujeme jako legendy.
  • Přečtěte si ukázku z legendy o patronovi Čech svatém Václavovi, čítanka strana 6063.

1. 6. 2020 / mluvnice

I nadále budeme procvičovat věty hlavní a vedlejší.
  • Zde si vše o souvětí znovu zopakujete a procvičíte.
  • Výsledný graf k tomuto cvičení zašlete na mail (oceněno +). Po vyhodnocení se podívejte, kde byly chyby. Při vyplňování je důležité doplňovat velká písmena V, H. Malá písmena jsou vyhodnocena jako chyba.

29. 5. 2020 / mluvnice
  • Nejprve řešení PS 58/1. Případné chyby si opravte.
Slyšeli jsme vyprávět o starobylém hradu. Babička jela do blízkého města pro léky. První mlýn poháněný parním strojem začal pracovat v roce 1786. Podzim se chýlil ke konci. Katka se přestěhovala z Příbrami do Litomyšle. Naše výprava zavítala do Krkonoš. Dědeček nám vyprávěl samé neuvěřitelné příběhy. V horských úžlabinách zůstaly zbytky sněhu. Během jednání došlo k výrazným změnám. Rychlým během se dostal k vytouženému cíli.
  • Dnes se dozvíte, že všechny věty v souvětí nejsou stejné. Rozlišujeme věty hlavní a vedlejší.
Podívejte se na výklad.
  • Zápis do sešitu
VĚTY HLAVNÍ A VĚTY VEDLEJŠÍ
Věta hlavní
Pro souvětí je zásadní, může existovat samostatně.
Nezávisí na jiné větě.
Nelze se na ni zeptat jinou větou.
V každém souvětí musí být alespoň jedna věta hlavní.
Věta vedlejší
Nemůže stát samostatně.
Lze se na ni zeptat větou, která ji řídí.
Řídit ji může věta hlavní i jiná věta vedlejší.
  • Zkuste rozlišit věty hlavní (podtrhnout červeně) a vedlejší (podtrhnout modře). Svoje řešení pošlete spolu se zápisem na mail.
Dnes celý den pršelo, proto jsme na výlet nešli.
Ve třídě se všichni nadšeně vítali a vyprávěli si, co zažili.
Protože byl velmi unavený, šel brzy psát.

28. 5. 2020 / sloh

Dnes se budeme věnovat dopisu. Čeká vás trocha teorie.
  • Zapište si do sešitu slohu.
Dopisy dělíme na soukromé (kamarádům, rodičům, babičce z dovolené) a úřední (na úřady, instituce, objednávky…).
Části soukromého dopisu:
místo a datum, kdy byl dopis napsán
oslovení osoby, které píšeme (adresát) za oslovením častěji čárka, pak začíná text dopisu malým písmenem
text osobního dopisu (rozdělen na několik odstavců, kdy každý dopis obsahuje minimálně úvod, hlavní text a závěr)
rozloučení (může být součástí závěru)
podpis (vždy vlastnoruční i u dopisů psaných na počítači)
  • Přečtěte si jeden soukromý dopis.

27. 5. 2020 / mluvnice

Již více, jak dva měsíce pracujete doma sami. Jsem velmi ráda, že existuje početná skupina těch, kteří mají splněno vše. Další ale posílají jen občas nějaké cvičení nebo jejich aktivita v poslední době poklesla. Dnes máte možnost udělat kontrolu toho, co vám chybí, a případně doručit na mail.
  • Pro všechny dnes jedno doplňovací cvičení z pravopisu. PS  58/1 dole – jen doplnit y/i. Řešení v pátek.

26. 5. 2020 / literatura

Dnes navážeme na dějepis, kde jsme se věnovali počátkům křesťanství. Pro křesťany je základní knihou Bible. Její druhá část Nový zákon vypráví zejména o životě Ježíše Krista.
  • Přečtete si ukázku v čítance strana 58–60.
  • Příběh Ježíše má i velmi známe muzikálové zpracování Jesus Christ Superstar Andrewa L. Webera. Podívejte se na sestřih české verze.
  • Události předcházející zatčení Ježíše v muzikálovém zpracování.

25. 5. 2020 / mluvnice

I nadále budeme procvičovat větu jednoduchou a souvětí.
  • Abyste si připomněli základní pojmy, podívejte se na prezentaci (totéž v pdf).
  • Možné řešení PS 60/1:
Venku se silně ochladilo, proto maminka zatopila v krbu.
Ráno nebude pršet, půjdeme tedy do zoo.
Šli jsme se podívat k potoku, kde kvetly první petrklíče.
Luboš se nachladil, a proto musel jít k lékaři.
Na kraji lesa byly srnky, pásly se tam s kolouchy.
Z rozhledny bylo vidět do dálky, protože se mlha rozplynula.
  • Pokuste se doplnit větu tak, aby vznikla souvětí PS 61/3. Řešení pošlete na mail za plus.

22. 5. 2020 / mluvnice
  • Řešení PS 59/3a věty jednoduché (modrá) 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 13; souvětí (červená) 4, 8, 11, 12.
  • Řešení PS 59/3b
    • netaje – 3. os, č. j., způsob oznamovací, čas přítomný
    • vystoupí – 3. os., č. mn., způsob oznamovací, čas budoucí
    • byli opáleni – 3. os., č. mn., způsob oznamovací, čas minulý
    • nemohli – 3. os., č. mn., způsob oznamovací, čas minulý 
    • poznat – infinitiv
  • Uváděli jsme si, že spojením více vět jednoduchých vzniká souvětí. Dnes budeme souvětí vytvářet.
    • PS 60/1 Vyber vždy z každého sloupečku jednu větu a spoj je v souvětí, napiš na volné řádky. Nezapomeň na čárky. Užijte i jiné možnosti než spojku a. (Možná řešení v pondělí.)
  • Další informací, kterou víte, je, že počet přísudků rozhoduje i o počtu vět. Základní skladební dvojice = podmět a přísudek.
    • Vypracujte PS 61/2  A. (Řešení zašlete za plus na mail.)

21. 5. 2020 / literatura

Dnes pár poznámek k domácí četbě. Termín zaslání zápisu ve čtenářském deníku je nejpozději do pátku 22. 5. včetně. Tentokrát někteří z vás nebudou mít otázky z textu. Pokud ale byly zadány, budou součástí zápisu. Nezapomeňte na základní informace o knize, úvahové otázky a hodnocení knihy. Jeden z vás má už splněno. Ostatní nechť pilně pracují a stihnou termín.

20. 5. 2020 / mluvnice

Nejprve slíbené řešení.
  • PS 57/2 Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá. Dvakrát měř, jednou řež. Jak si kdo ustele, tak si lehne. Kdo chce kam, pomozte mu tam.
  • PS 57/4 Děti se koupaly.
  • PS 57/5 Včera jsem přišel včas. (já) Neudělali to schválně. (oni) Zavoláme vám zítra. (my) Už jste se zapsali do kroužku? (vy)
I dnes se budeme věnovat větě jednoduché a souvětí.
  • Zápis do sešitu:
VĚTA JEDNODUCHÁ A SOUVĚTÍ
Každá věta jednoduchá má přísudek.
Spojením více vět vzniká souvětí. Počet přísudků = počet vět v souvětí
Spojení vět v souvětí
spojkami – a, protože, když …
zájmeny vztažnými – kdo, co, jaký, který, čí, jenž
příslovci vztažnými – kde, kdy, jak
Někdy spojovací výraz úplně chybí, věty jsou jen odděleny čárkou.
Čárku většinou nepíšeme před a, i, ani, nebo.
  • Pracovní sešit strana 59/3a rozlišit věty jednoduché a souvětí.
  • Pracovní sešit strana 59/3b vypsat slovesa (4, 11 – celé tvary). Určete mluvnické kategorie – osoba, číslo, způsob, čas (Užijte zápisy v sešitě – slovesa).
  • Řešení v pátek.

19. 5. 2020 / literatura

Dnes budeme cestovat alespoň v literatuře, přečtěte si ukázku z cestopisu. Strana 166–168.
  • Zapište si a odpovězte na otázky (za +).
Cestopis KAREL ČAPEK – Výlet do Španěl
  1. Co je to corrida?
  2. Jaké národnosti byl Joao Branco Nuncio?
  3. Po kolika minutách rejoneador odklusá a vrací se na jiném koni?
  4. Líbila se autorovi corrida?

18. 5. 2020 / mluvnice

Dnes si připomeňte, jak rozlišíte větu jednoduchou a souvětí. Počet vět určujeme podle počtu přísudků.
  • Podívejte se na výklad.
  • Cvičení – rozlišení věty jednoduché a souvětí – 12 ­– 3.

15. 5. 2020 / mluvnice
  • Řešení cvičení 56/1. Případné chyby si opravte.
  • V pracovním sešitě pracujte se cvičením 56/7 – pouze věty 1, 2, 3, 5. Opište věty do sešitu a určete všechny větné členy. Postupujte podle návodu v sešitě. Podmět podtrhněte rovně, přísudek vlnovkou, větné členy nadepište zkratkou. Řešení zašlete na mail (1 – 2 plus dle úspěšnosti).
  • Zkuste vyřešit v pracovním sešitu 57/2, 4, 5. Správné řešení v pondělí.

14. 5. 2020 / sloh

Ve slohových hodinách strávíme zbývající čas na poště. Začneme u adresy. Přečtěte si pravidla pro psaní adres.
Odpovězte na otázky: (zašlete za +)
  1. Mohu pro psaní adresy užívat tzv. gumovací pero?
  2. Jakou barvou nemohu psát adresu?
  3. Jakým typem písma má být psáno jméno adresáta? Napiš tak své jméno.
  4. Komu patří adresa napsaná v levém horním rohu obálky?
  5. Může se název pošty podtrhnout?
  6. Zjistěte, jakou má hodnotu poštovní známka na běžný dopis – území ČR?

13. 5. 2020 / mluvnice

Postupně jsme se věnovali jednotlivým větným členům. Všechny znalosti teď dáme dohromady. Naučíme se určovat všechny členy ve větě.
  • Zapište nebo vytiskněte a vlepte do sešitu.

Postup při určování větných členů

  1. Určíme základní větné členy = podmět + přísudek. Po zjistíme otázkou: Kdo, co? Na Př se zeptáme: Co dělá podmět?
  2. Určíme skladební dvojice. Který větný člen na kterém větném členu závisí?
  3. Vše, co závisí na podstatném jméně, je přívlastek (Pks, Pkn).
  4. To, co závisí na slovese, nebo na přídavném jméně, je:
    1. předmět (Pt), ptáme se pádovými otázkami (mimo 1. a 5. pád) a určíme jeho pád. 
    2. příslovečné určení (Pu), ptáme se nepádovými otázkami a určíme jeho druh.
Pokud se mohu na nějaký větný člen zeptat zároveň pádovými i příslovečnými otázkami, je to Pu.
  • Příklad rozboru věty jednoduché. 
  • Vypracujte cvičení PS 56/1a.
Do zelených rámečků přijdou slova z věty pod zadáním. Vedle otázek bude zkratka větného členu. Příklad jak nejmilejším předmětem? PU míry do rámečku úplně.
Pomohou vám zápisy v sešitě.
Řešení se dozvíte v pátek.

12. 5. 2020 / literatura

Dnes budete pracovat s textem, který je v originále latinsky. Jeho autor, Karel IV., sepsal vlastní životopis – autobiografii.
  • Přečtěte si v čítance stranu 165. Text vznikl ve 14. století, proto ta historická čeština. Věřím, že si s tím poradíte.
  • Do sešitu zápis a odpovědi na otázky (zašlete na mail +).
Autobiografie – vlastní životopis
Karel IV. – Život Karlův (Vita Caroli)
  1. Čí dcera byla Beatrix, manželka Jana Lucemburského?
  2. Proč jel Karel jednoho dne z Křivoklátu do Prahy?
  3. Kdo spal ve stejné místnosti jako Karel IV.?

11. 5. 2020 / mluvnice
  • Nejprve znovu kontrola zadané práce. Případné chyby opravte.
122/1a PUM – za ušima (kde), sem (kam), na čele (kde), z nádraží (odkud) – z Masarykova je přívlastek rozvíjející podstatné jméno nádraží, k lesu (kam), nedaleko (kde), v lukách (kde), ulicí (kudy), na náměstí (kam), doprava (kam).
123/3 PUČ dlouho (jak dlouho), za chvíli (za jak dlouho), nikdy (kdy), kdy (kdy), potom (kdy), zítra (kdy), od osmi (odkdy), do dvou (dokdy), hodinu (jak dlouho), do půlnoci (dokdy), k ránu (kdy).
124/5 PUZ – otázka jak – prudce, překvapeně, rychle, pátravě, zahanbeně, s uspokojením, vlídně, tiše, zaraženě, nějak.
  • Procvičili jste postupně jednotlivé druhy příslovečných určení. V následujícím cvičení (PS 55/1) vyhledejte všechna příslovečná určení, potrhněte je a zkratkou nadepište druh (PUM, PUČ, PUZ). Řešení mi pošlete na mail (odměna + nebo ++ podle úspěšnosti).

7. 5. 2020 / literatura

Zůstaneme u ústní lidové slovesnosti. Prověříte si, jak dobře umíte spojit přísloví s konkrétní situací – textem.
Postupujte podle instrukcí v prezentaci. Řešení je v závěru.
Prezentace (totéž v pdf).

6. 5. 2020 / mluvnice
  • Nejprve kontrola vaší minulé práce. Doufám, že se vám dařilo.
Možná řešení: přišel pozdě (kdy) – tvářil se nešťastně (jak) – doběhl k nám (kam) – listovat v časopisu (kde) – uvažovat rozumně (jak) – bude pršet odpoledne (kdy) – ubytoval se v hotelu (kde).
  • Budeme i dále procvičovat příslovečná určení tentokrát v učebnici. Řešení příští mluvnici.
Zopakujte si otázky, kterými se ptáme na jednotlivé druhy.
122/1a Vypište do sešitu příslovečná určení místa. 8 vět.
123/3 Vypište do sešitu příslovečná určení času. 8 vět.
124/5 Vypište do sešitu příslovečná určení způsobu.
  • Pro zájemce o bonusové plus – učebnice strana 124, doplňte přirovnání. Kdo zvládne doplnit všechno, je skutečně borec.

5. 5. 2020 / literatura

Dnes si od čtení trochu odpočinete, do literatury totiž patří nejen psané texty, ale i ústní lidová slovesnost.
  • Zápis spolu se splněním úkolu za +
ÚSTNÍ LIDOVÁ SLOVESNOST
= texty šířené ústním podáním, neznáme autora
Patří sem písně milostné, vojenské, ukolébavky, báje, pohádky, pověsti, hádanky,
přísloví ustálený výrok vyjadřující obecně platnou zásadu. př. Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá.,
pranostiky – předpověď vztahující se k určitému období počasí, zemědělství, př. Studený máj, v stodole ráj.
  • Napište další příklad hádanky, přísloví, pranostiky.

4. 5. 2020 / mluvnice

Posledním větným členem, kterému se budeme letos věnovat, bude příslovečné určení.
Budou nás zajímat jen některé druhy – příslovečné určení místa, času, způsobu. Další druhy vám přibudou až ve vyšších ročnících.
  • Podívejte se na výklad. Věnujte pozornost jen prvním třem druhům. Zvlášť pozorně si poslechněte pasáž vysvětlující rozdíl mezi příslovečným určením a předmětem.
  • Zapište si do sešitu (za +)
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ (PU)
Rozvíjející větný člen vyjadřující okolnosti děje
Rozvíjí sloveso (přišel brzy), přídavné jméno (od zítřka připravený), příslovce
Ptáme se na něj příslovci kdy, jak, kam, proč……. (někdy současně s pádovou otázkou)
Bývá vyjádřeno příslovcem (přijdu zítra), podstatným jménem (utíkal po silnici), zájmenem (přiběhl ke mně)
Existují různé druhy příslovečných určení
Příslovečné určení místa (PUM): otázky kde, kam, odkud, kudy př. pochází z vesnice
Příslovečné určení času (PUČ): otázky kdy, odkdy, jak dlouho, jak často př. vyučuje se od devíti
Příslovečné určení způsobu (PUZ): jak, jakým způsobem př. blížil se pomalu
  • Zkuste k následujícím slovesům doplnit daný druh příslovečného určení. Napište do sešitu. Řešení příště.
Přišel – PUČ, tvářil se – PUZ, doběhl – PUM, listovat – PUM použijte vazbu s předložkou – uvažovat PUZ – bude pršet PUČ – ubytoval se PUM

30. 4. 2020 / sloh

Dnes se pokusíte popsat obrázek. Budete pracovat s obrázkem v pracovním sešitě strana 80/4 vodník.
  • Než začnete pracovat, připomeneme si pár informací.
    • Při popisu postupujte systematicky, nepřeskakujte. Například nejprve popište postavu, pak pozadí.
    • Snažte se používat různá slovesa. (nejen je, má)
    • Využívejte přídavná jména pro přesnější popis. (červené kalhoty, kamenný most)
    • Můžete použít přirovnání. (červený jako jahoda)
    • Nezapomeňte na členění textu do odstavců.
    • Po dokončení si text ještě znovu přečtěte, pozor na pravopis.
  • Předpokládaný rozsah práce rukou psaný text 11,5 strany sešitu A5 (malý sešit). Zašlete na mail. Práce bude hodnocena známkou.

29. 4. 2020 / mluvnice

I dnes budeme procvičovat předmět.
  • Zkontrolujte si svoji práci. Případné chyby opravte. Můžete použít i jiná slova, musí se shodovat jen tvar (pád).
    • 54/2 bavil se s přáteli (7. p.), obujte si boty (4. p.), utíkal před námi (7. p.), postavil dům (4. p.), vážil si dědečka (2. p.), učíme se plavat, pletení (4. p.), nakoupili jsme rohlíky (4. p.)
    • 54/4a prospěšný každému (3. p.), znalý pravidel (2. p.), plný vody, chtivý peněz (2. p.), zahloubaný do učení (2. p.), nespokojený s výsledkem (7. p.), vděčný tatínkovi (3. p.), příbuzný s králi (7. p.), žárlivý na všechny (4. p.), zvědavý na výsledek (4. p.)
    • Pozor prospěšný ve škole není předmět – ptáme se kde? – bude to příslovečné určení, o kterém budeme mluvit příště.
  • Procvičte se předmět v online cvičení. Vypracujte cvičení PS 53/1 dole. Podtrhněte předměty a nadepište nad ně pád, ve kterém jsou. Výsledek pošlete na mail, ať vím, jak jste se spřátelili s předmětem. Ocením dvěma plusy.

28. 4. 2020 / literatura
  • Přečtěte si v čítance ukázku o potopě světa strana 5355.
  • Víš, co znamená, když se o někom řekne, že je starý jako Metuzalém? V kterém dnešním státě najdete horu Ararat? (Odpovědi odměněny +)
  • Video k tématu.

27. 4. 2020 / mluvnice

I v tomto týdnu zůstaneme u předmětu.
  • Podívejte se na prezentaci, kde si zopakujete základní větné členy i přívlastek a znovu nabízím vysvětlení předmětu. 
  • Dopište si do sešitu – Předmět může záviset i na přídavném jménu – Marek je podobný mámě. 3. p. (podobný komu? čemu?)
  • Možné řešení pátečního cvičení učebnice 119/1
Vzpomínal na strýce (4. p.), těším se na prázdniny (4. p.), viděl jsem seriál (4. p.), o čem (6. p.) přemýšlíš, zatelefonuj mi (3. p.), napij se vody (2. p.), ať nemáš žízeň (4. p), zakroutil hlavou (7. p.), nerozumí (3. p), pokládali Milana (4. p.) za šikovného, setkali se s Hankou (7. p.)
  • Vypracujte v pracovním sešitě 54/2 první sloupec. Kdo má problém s pádovými otázkami, použije jejich přehled na papíru.
  • Vypracujte v pracovním sešitě 54/4a příklady předmětů závislých na přídavném jméně.
  • Kontrola proběhne v následující lekci mluvnice.

24. 4. 2020 / mluvnice

Dnes nás čeká úvod k dalšímu větnému členu – předmětu.
  • Podívejte se na výklad se starou známou.
  • Nemějte obavy, budeme procvičovat nejprve jednodušší věty tak, aby se vám tam zatím příslovečné určení nepletlo.
  • Zapište si do sešitu:
PŘEDMĚT
Zkratka PT do závorky pád
Označuje osobu, věc, která je dějem zasažena nebo se jí děj týká
Závisí ve většině případů na slovese
Ptáme se na něj pádovými otázkami kromě (1. pádu a 5. pádu)
Nejčastěji vyjádřen:
  • podstatným jménem Maminka uvařila oběd. (PT 4. p.)
  • zájmenem – Podej mi (PT 3. p.) sešit. (PT 4. p.)
  • infinitivem – Naučil se bruslit (PT 4. p.)
Zkuste si do textu v učebnici 119/1 doplnit předměty. Možná řešení se dozvíte v následující hodině. Mohly by vám pomoci příklady předmětů v učebnici strana 119 nahoře.

23. 4. 2020 / literatura
  • Přečtěte si ukázku v čítance Příběh druhý – Vražda Kainova strana 5253.
  • Zapište do sešitu literatury Vražda Kainova a odpovězte na otázky – hodnoceno plusem. Pošlete na mail.
  1. Čím se živil v dospělosti Ábel?
  2. Jak potrestal Bůh Kaina za vraždu bratra?
  3. Jak se jmenoval předek všech, kdo hrají na harfu a hudební nástroje?
  4. Jakého věku se dožil Adam?

22. 4. 2020 / mluvnice

I dnes bude naším tématem přívlastek.
  • Zkontrolujte si svoji práci a případné chyby opravte. PS 52/1
    • Shodné přívlastky: malých, kamenitá, velkým, hlubokých, husté, plaňkový, babiččiny, kamennou, zdobeným, selským.
    • Neshodné přívlastky: zahrady, za vsí, ptactva, zahrádky, ve Lhotě, stavení.
    • Několikanásobné přívlastky: z jabloní a hrušní, rybízu a angreštu.
  • Projděte si cvičení.                                                 
  • Vyhledejte ve větách přívlastky – podtrhněte je a rozlište přívlastky shodné a neshodné (nadepište PKS – PKN). Každý z vás dostane na mail své zadání a řešení pošlete opět zpět na mail. Práce bude hodnocena známkou. Odevzdaná práce nemůže být nedostatečná – ocením snahu pracovat.

21. 4. 2020 / literatura

Dnes si projděte pečlivě oba texty. V prvním máte způsob hodnocení vaší práce za druhé pololetí. Druhý obsahuje přehled dosud zadaných prací.

20. 4. 2020 / mluvnice

Budeme se i nadále věnovat přívlastku. Dnes přidáme jen jednu informaci.
  • Zapiš do sešitu mluvnice:
Přívlastek stejně jako podmět může být několikanásobný
Příklad: Na louce kvetly modré a žluté květy. Jaké květy? Modré a žluté je několikanásobný přívlastek.
  • Pokus se vypracovat v pracovním sešitě 52/1. Svoje výsledky tentokrát neposílejte. Správné řešení se dozvíte ve středečním elearningu.
  • Zkuste se trochu poprat i s pravopisem. Konkrétně s přídavnými jmény, která k přívlastku patří. Svoji úspěšnost se dozvíte hned v závěru.

17. 4. 2020 / mluvnice

Přívlastek je váš známý z minula. Dnes od sebe odlišíme přívlastek shodný a neshodný.
  • Podívejte se na výklad, ve kterém se dozvíte, jaký je rozdíl mezi shodným a neshodným přívlastkem.
  • Zápis do sešitu – Můžete později použít při procvičování
  1. PŘÍVLASTEK SHODNÝ (PKS)
Shoduje se s řídícím podstatným jménem v rodě, čísle a pádě
Stojí zpravidla před podstatným jménem mladší, moje, třetí sestra
Výjimečně za kyselina sírová, kočka domácí
  1. PŘÍVLASTEK NESHODNÝ (PKN)
Neshoduje se s řídícím podstatným jménem v rodě, čísle a pád
Stojí za podstatným jménem
kniha spolužáka, dům vedle, snaha naučit se
  • V pracovním sešitě na vás čeká 53/3. Tři z vás mají splněno, zvládli omylem cvičení ještě před výkladem a bez chyby. Takže ostatní určitě budou také úspěšní.
  • Všichni se pokuste poprat se cvičením PS 53/4.
  • Cvičení prosím pošlete na mail, ať vím, co je třeba ještě zopakovat, procvičit. Můžete zásilku spojit se slohem do jednoho mailu.

16. 4. 2020 / sloh

Milí šesťáci.
Již poměrně dlouho se učíte na dálku a ukázalo se, že v tomto způsobu práce budeme muset ještě dlouho pokračovat. Proto bych byla ráda, kdyby výsledkem vašeho dnešního snažení byl textík, na jehož základě bychom mohli upravit naši spolupráci tak, aby všichni byli co nejspokojenější. Ocenila bych, kdybyste se ozvali skutečně všichni. Velmi si cením, těch z vás, kteří pracují pravidelně a pečlivě. Rozhodně neočekávám, že všechny vaše výkony budou bez chybičky. To by přece nebyly ani ve škole. Pokud se ale chyba vyskytne, měl i byste se jí snažit napravit. Nikoli mávnout rukou a práci odložit. Vážím si snahy i toho, že někdo umí přiznat, že potřebuje pomoc a umí o ni požádat.
Letos se sice možná naučíte méně letopočtů a nových informaci, ale věřím, že se dozvíte mnoho věcí o sobě a vylepšíte se v mnoha dovednostech. Všechny načerpané zkušenosti využijete po návratu do lavic a budete za hvězdy.
Vaše práce bude muset být také nějak hodnocena. Hodnocení sice možná bude vypadat jinak, než jste zvyklí, každopádně jsem ráda, že skupina těch, kteří pracují tak, že k nim nikdo z pedagogů nemůže mít výhrady je ve vaší třídě skutečně veliká. Pár jedinců by mohlo svoji práci vylepšit a například ozývat se častěji a nevybírat jen úkoly, které jsou jim nějak sympatické. Ale není všem dnům konec, věřím, že se to vylepší.
Vždy je co zlepšovat. Zkuste tedy odpovědět na pár otázek, tak abychom si mohli naší společnou práci zpříjemnit. Na vaše reakce budu čekat do neděle, pak je zpracuji a o výsledky se s vámi podělím příští týden. A případně podle nich upravíme naše setkávání.  Předem děkuji za spolupráci. Otázky neopisujte. Odpovědi můžete posílat buď přímo jako text mailu, nebo ofotit text psaný rukou v sešitu slohu.

Otázky:
  1. Pracuješ na zadání do školy každý den?
  2. Vyhovuje ti zadávání úloh spíš častěji nebo najednou na delší dobu?
  3. Jak dlouho ti trvá každý den, než uděláš zadání do školy?
  4. Pracuješ ve všech předmětech? Pokud ne, ve kterých nepracuješ a proč?
  5. Ve kterých předmětech se ti pracuje nejlépe a proč?
  6. Se kterými předměty máš největší problémy a proč?
  7. Je něco, co ti na výuce na dálku vadí? Tady mohou být i technické problémy. Např. Nemám tiskárnu…
  8. Je něco, co ti ve výuce na dálku vyhovuje?
  9. Co bys na výuce na dálku změnil? Př. Chtěl bych živý přenos hodin př. messenger.
Můžete doplnit jakýkoli další postřeh nebo poznámku.

15. 4. 2020 / mluvnice

Začneme se zabývat rozvíjejícími větnými členy. Už víte, že k nim patří přívlastek, předmět, příslovečné určení a doplněk. Nejprve se budeme věnovat přívlastku.
  • Podívejte se na video.
  • Zapište do sešitu mluvnice
PŘÍVLASTEK (Pk)
Závisí na podstatném jménu (rozvíjí ho)
Ptáme se na něj nejčastěji jaký, který, čí
Bývá vyjádřen:
  • přídavným jménem malá loď
  • podstatným jménem hrnek kávy
  • zájmenem můj bratr
  • číslovkou třetí třída
  • příslovcem dům naproti
  • infinitivem rozhodnutí nepřijít
Podtržená slova jsou přívlastky. Nadepište je zkratkou Pk.
  • V pracovním sešitě na vás čeká jednoduché cvičení strana 53/2.
Odesílat ke kontrole ho nemusíte. Provedeme pak společnou kontrolu s ostatními cvičeními na přívlastek.

14. 4. 2020 / literatura

Všichni lidé na světě mají potřebu nějak si vysvětlit vznik světa, déšť, bouřku a řadu dalších jevů. Člověk se ne vždy mohl spolehnout na vědecké poznatky. Už jste se mohli seznámit s viděním starých Řeků a indiánů, dnes přidáme pohled křesťanů. Jejich pohled na vznik světa najdeme v Bibli, v části, které říkáme Starý zákon.
  • Pro vás je ale asi daleko přijatelnější animované zpracování křesťanského pohledu na vznik světa. Podívejte se alespoň na část, abychom později mohli navázat dalšími příběhy křesťanské mytologie. Srovnejte příběh o Adamovi a Evě ve filmu (od 45 minuty) a v čítance strana 5052.

8. 4. 2020 / mluvnice

Budeme se tentokrát věnovat procvičování toho, co jste se naučili.
  • Cvičení shoda přísudku s podmětem
  • Cvičení shoda přísudku s několikanásobným podmětem A B
    • Jak jste byli úspěšní, se dozvíte hned, stejně jako to, kde byla chyba.
  • V pracovním sešitě vypracujte s. 52/3. Pošlete mi ho prosím na mail ke kontrole.
  • Tentokrát máte na práci více času, protože vás čekají Velikonoce. Užijte si je v rámci možností.

7. 4. 2020 / literatura

Opustíme staré Řeky a ukážeme si, že svoji mytologii měli i ostatní. Dnes budete pracovat s ukázkou mytologie jihoamerického indiánského kmene Mapučů.
  • Přečtěte si v učebnici ukázku na straně 4243.
  • Do sešitu zpracujte zápis s odpověďmi na otázky.
Indiánská mytologie
Václav Šolc: O Slunci a Měsíci
  1. Proč předal stvořitel Ngenečén svou práci Slunci a Měsíci?
  2. Čí dcerou byla Kuyén?
  3. Proč nejsou manželé Antu a Kuyén spolu?
  4. Jak jsou v příběhu vysvětlována tmavé skvrny na Měsíci?
  5. Jak se jmenoval nejvyšší mezi zlými duchy?
  6. Proč někdy Antu poroučel mrakům, aby sypaly na zem led?
  • Řešení mi prosím pošlete na mail. Ocenila bych, pokud byste to stihli před Velikonocemi.

6. 4. 2020 / mluvnice

Po víkendu navážeme na shodu přísudku a podmětem, kterou jsme si připomínali minule. 
  • Všem, kteří zaslali svá řešení, děkuji. Ti také už ví, kde chybovali, a mají opraveno. Ostatním PS 50/4.
    • Zůstali jsme (my) – kamarádi pomohli – uhnízdily se vlaštovky – kvetly jabloně – chlapci si vyřezávali – děti šly (POZOR DĚTI SE V MNOŽNÉM ČÍSLE SKLOŇUJÍ PODLE VZORU KOST, ŽENSKÝ ROD → V PŘÍSUDKU –Y) rodiče odjeli kvetly petrklíče (ROD MUŽSKÝ NEŽIVOTNÝ) sousedé pracovali – topoly rostly – začaly práce – koně se dali oči se leskly – myslivci zahájili
Ve větě se můžete setkat také s několikanásobným podmětem. Milan a Iva šli za dědou. I v těchto případech existují pravidla, kterými se řídí psaní koncovek v přísudku.
Zápis do sešitu:

SHODA PŘÍSUDKU S NĚKOLIKANÁSOBNÝM PODMĚTEM
Alespoň jedno podstatné jméno v podmětu je rodu mužského životného → v přísudku –i
Maminka i tatínek byli v zaměstnání.
Žádné podstatné jméno rodu mužského životného, alespoň jedno rodu ženského nebo mužského neživotného → v přísudku  –y
Kočka i koťata se vyhřívaly na slunci.
Všechna podstatná jména rodu středního v množném čísle → v přísudku –a
Koťata i štěňata si hrála.
Všechna podstatná jména rodu středního a alespoň jedno v jednotném čísle → v přísudku –y
Housata i kachně se batolily po dvoře.
  • Pokuste se do vět doplnit podle koncovky přísudku vhodný několikanásobný podmět. Do sešitu mluvnice.
Příklad: ________________ vyrazili na houby → Teta, Jarmila a Hubert vyrazili na houby.
____________________ ležely na stole.
__________________ byli odpoledne na pouti.
____________________ se pásla na louce.

3. 4. 2020 / mluvnice
  • Nejprve si zkontrolujte práci z minulé hodiny. Případné chyby opravte.
    • PS 50/2 hospodáři sváželi – vedoucí volali – my bychom pomohli – hodina uplynula – maminka připravila – Eliška bude plánovat – pila se nevešla – kluci se chystali – doubky rostly – vrstvy pokrývají
  • Dnes bychom se měli věnovat pravopisnému problému, který vás souží dlouhodobě – tj. shoda podmětu s přísudkem. Už víte, že o koncovce slovesa v minulém čase rozhoduje rod podmětu. Zopakujeme si základní pravidla podle videa.
    • Vypracujte v pracovním sešitě 50/3, 50/4
    • Můžete poslat ofocené na mail, budu tak vědět, co vám dělá problémy a měli bychom to ještě zopakovat. Budu ráda, pokud mi napíšete, i jak dlouho vám práce trvala.

2. 4. 2020 / literatura

Milí šesťáci,
velká skupina z vás odevzdává úkoly včas a perfektně vypracované. Jste borci. Moji velkou pochvalu si zaslouží i ti, u kterých se občas nějaká chybka najde a oni se ji snaží najít a svoji práci vylepšit. Vím, že vracet se k práci, kterou jste již považovali za hotovou, je velmi těžké. Tahle vaše skupina ale získala dovednost, kterou docení po návratu do školních lavic. Bude se jí i tam pracovat lépe. Smekám před vámi. Těší mne, že skupinka těch, kteří nemohou být příliš pochváleni, je skutečně velmi málo početná. Ale třeba vám jen nesedí kapitola učiva. A v té příští budete za hvězdu.
Na mail se můžete obracet nejen s vypracovaným zadáním, ale i v případě, že máte nějaký problém nebo připomínku.
  • Řešení – Midas
1. Silénos 2. deset dní a nocí 3. tygři 4. Aby se všechno, čeho se dotkne, proměnilo ve zlato. 5. Ponořil se do řeky Paktol. 6. božstvo pohoří Tmólos 7. Přikouzlil mu oslí uši. 8. Když byl vítr, šumělo rákosí u řeky, že král má oslí uši.
Dorazila spousta úplně správných řešení. Největší problémy vám dělala odpověď na poslední otázku, ale většina ji také zvládla.
  • Dnes si dáme takovou rozlučku s řeckými bájemi. Budeme luštit podle pokynů. K vyhledání informací využijte internet. Jednotlivá vyluštěná slova si napište do literárního sešitu pod sebe.
  1. Zeus nechal Promethea připoutat za trest ke skále. Jak se jmenovalo pohoří, kde byl Prometheus připoután? 6 písmen
  2. Dcery Dia a bohyně paměti Mnemosyné, 9 bohyň jednotlivých umění. 4 písmena
  3. Bůh severního větru. 6 písmen
  4. Trojhlavý pes, který střeží vstup do podsvětí před živými. 8 písmen
  5. Řecký pěvec a hudebník, který se vydal pro svoji manželku Euridiké do podsvětí. 6 písmen
  6. Syn Dia a Danae, zakladatel Mykén, hrdina, který zabil smrtelnou Gorgonu Medúzu. 7 písmen
  7. Vůdce výpravy argonautů do Kolchidy pro zlaté rouno. 5 písmen
  8. Okřídlený kůň, kterého daroval Heraklovi Zeus, aby mu pomohl v cestě. 5 písmen
  • Tajenka: Zakroužkujte písmena podle pokynů:
    • 1. řádek druhé písmeno, 2. řádek první písmeno, 3. řádek první písmeno, 4. řádek třetí písmeno, 5. první písmeno, 6. řádek čtvrté písmeno, 7. řádek první písmeno 8. řádek druhé písmeno.
  • Vyjít by vám měl název pro jídlo bohů, které jim zajišťovalo nesmrtelnost, sílu a věčné mládí.
  • Mnoho zdaru. Řešeni mi pošlete na mail do pondělí 6. 4. včetně.

1. 4. 2020 / mluvnice

Zopakovali jsme si a malinko rozšířili znalosti o podmětu a přísudku. Dneska všechno ještě procvičíme.

  • Nejprve si zkontrolujte práci z minulé hodiny. Případné chyby si opravte.
PS 51/1 něco – zájmeno se porouchalo, hadi – podst. jm. se vyhřívali, pořad (1) není zajímavý, tři (4) nesouhlasili, druhý (4) doběhl, chlapci (1) si chystali, Dominik (1) se stal hrdinou, haló (citoslovce) se odráželo, někdo (3) stojí, výherce (1) byl veselý, (nevyj. Výherce) si odnášel.
  • Vypracuj v pracovním sešitě 50/2.
  • Procvič přísudek.

31. 3. 2020 / literatura

I tentokrát zůstaneme u řeckých bájí, jen dnes budete pracovat s textem v čítance. Na straně 46–49 najdete pověst o Midasovi. Přečtete si ji.  A do sešitu odpovězte na otázky. Zadání otázek nemusíte opisovat, stačí číslo a odpověď. Výsledek svého snažení mi prosím pošlete na vám už dobře známý mail. Myslím, že byste to mohli zvládnout nejpozději do čtvrtka. Věřím, že budete podobně úspěšní jako doposud.
  • Zápis do sešitu:
Eduard Petiška – Midas
  1. Kdo byl opilý stařec, kterého přivedli ke králi Midasovi?
  2. Jak dlouho s králem stařec hodoval?
  3. Které zvíře táhlo Dionýsův kočár?
  4. Jaké přání měl král Midas?
  5. Jak se zbavil Midas svého přání?
  6. Kdo rozhodoval soutěž Apollona a Pana ve hře na hudební nástroj?
  7. Jak potrestal bůh Apollon Midase za jeho opovážlivost a hloupost?
  8. Jakým způsobem se všichni dozvěděli, že král Midas má oslí uši?

30. 3. 2020 / mluvnice

Doufám, že vám víkend dodal dostatek sil na další utkání se základními větnými členy. Kromě přísudku, kterému jsme se věnovali minule, je to také podmět. Už o něm spoustu věcí víte, z prvního stupně. Dnes si tyto informace připomeneme a utřídíme.
  • Na začátku se ale vrátíme ještě k přísudku. Zkontrolujte minulé zadání a případné chyby opravte.
učebnice 113/2 byl nešťastný – díval se – stal se řidičem – budeš (Sloveso být nevyžaduje doplnění jménem, pokud má význam existovat, nacházet se.) je nepořádný – budu se učit – je učitelka – stalo se (přihodilo se – není potřeba doplnění jménem) – stával se výmluvnějším
  • Teď už svoji pozornost zaměříme na podmět. Podmět je větný člen, o kterém něco tvrdí přísudek. Vyhledáme ho tak, že se zeptáme otázkou kdo, co a přísudkem. Příklad: Maminka vařila oběd → Kdo, co vařil oběd? Maminka → Maminka je podmět.
Čím bývá podmět vyjádřen? Minulý rok jste si říkali, že to může být podstatné jméno, nebo zájmeno v 1. pádě. Letos si řekneme, že to může být i číslovka.
Musí mít každá věta podmět? Ne. Setkáváme se i větami s podmětem nevyjádřeným. Můžeme si ho domyslet podle situace. Příklad: Helena seděla na lavičce a četla knihu. Podle první věty si snadno odvodíte, že tím kdo čte knihu, je Helena.
  • Zápis do sešitu:
PODMĚT
Podmět je větný člen, o kterém něco vypovídá přísudek.
Ptáme se na něj kdo? co? a přísudkem
Vyjádřen bývá podstatným jménem, zájmenem nebo číslovkou v 1. pádě.
Podtrháváme ho rovnou čarou.
Příklady: ti to říkal. Babička přijede zítra. Správný výsledek znali tři.
Podmět může být také nevyjádřený. Lze ho doplnit ze situace. Vypisujeme za větu do závorky.
Přijdu ve dvě hodiny. (Já – nevyj.)
  • V pracovním sešitě vypracuj 51/1 a, b.
Poznámka: Podmět podtrhni rovně, přísudek vlnovkou. Slovní druh nad podmět piš číslicí 1 – podstatné jméno, 3 – zájmeno, 4 – číslovka. 

27. 3. 2020 / mluvnice

Dnes nás bude zajímat přísudek. Ten tvoří základ každé věty. Věnovali jste se mu již ve čtvrté a páté třídě. Víte, že je vyjádřen většinou slovesem. (Vašek seděl u kamen.) Vypovídá o tom, co dělá podmět. Už minulý rok jste se dozvěděli i to, že přísudek může být vyjádřen spojením sponového slovesa a jména (Tatínek byl překvapený. Maminka je kuchařkou.). NOVĚ VÁM PROZRADÍM, ŽE SPONOVÉ SLOVESO MŮŽE BÝT TAKÉ SLOVESO STÁT SE. (Vítězem se stal Pavel.)
  • Zápis do sešitu:
PŘÍSUDEK
Tvoří základ věty
Vyjadřuje děj, činnost podmětu. Co dělá podmět.
Značíme podtržením vlnovkou.
typy přísudku:
A) PŘÍSUDEK SLOVESNÝ
Tvořen určitým tvarem jednoho slovesa.
Jarmila přeplavala celý bazén.
My bychom přišli zítra.
Olympiáda se bude konat příští rok.
B) PŘÍSUDEK JMENNÝ SE SPONOU
tvořen sponovým slovesem (být, stát se) a jménem (podstatným, přídavným, zájmenem)
Po výletu byli všichni unavení.
Vilém není líný.
Petr je můj spolužák.
Karolína se stala ředitelkou pobočky
  • Řešení cvičení z minula. Případné chyby si opravte.
PS 50/1 maliny dozrávat, led tát, koťata mňoukat, žába kuňkat, smrk růst, chlapec hrát, orel vznášet se
  • Z učebnice strana 113/2 vypiš přísudky do sešitu.

26. 3. 2020 / sloh

Popis pracovního postupu již zvládáte vytvořit. A běžně s ním budete také pracovat. Například v kuchyni. U každého receptu je důležité správné pořadí instrukcí.
  • Ve cvičení správně seřaďte jednotlivé části. 
  • Oživením ale i zpřesněním textu mohou být přirovnání. Jak dobře je znáte, se přesvědčíte v těchto dvou cvičeních: A B.

25. 3. 2020 / mluvnice

Milí šesťáci,
ráda bych dnes nejprve zhodnotila vaši dosavadní práci. Chtěla bych pochválit všechny, kteří se snaží pravidelně plnit zadané úkoly. Zvlášť si cením těch, jež se potom, co upozorním na nedostatky a chyby, je snaží napravit. V literatuře se vám práce s tiráží skutečně vydařila, všichni, kdo ji poslali, si vysloužili jedničku za aktivitu, práci v hodině. U mě je zapsaná a do vaší žákovské doputuje, až to bude možné.
Vaším prvním zadáním bylo vypracovat pracovní postup na výrobu papírového větrníku. Tady se občas nějaké nedostatky objevily (např. nespisovná slova, nepřesná vyjádření, chyby v interpunkci), ale protože to byla vaše první „dálková“ práce a zvládli jste ji dobře, hodnotím všechny spisovatele také výborně. Mile mne překvapilo, že v textech bylo minimum pravopisných chyb.
Doufám, že se vám bude stejně dařit i nadále a že se ozvou i ti, kteří o sobě zatím nedali vědět.
 
Dnes bychom měli zahájit novou velkou kapitolu věnovanou skladbě věty. Budeme se postupně věnovat jednotlivým větným členům. Navážeme na znalosti z 5. třídy (podmět a přísudek) a přidáme něco nového (rozvíjející větné členy). K učivu se budeme pravidelně vracet i v dalších ročnících.
  • Uděláme si přehled větných členů. Připravíme kostru celé kapitoly.
Do sešitu mluvnice si zapište:

VĚTNÉ ČLENY

ZÁKLADNÍ VĚTNÉ ČLENY
  • PODMĚT
  • PŘÍSUDEK
Podmět a přísudek tvoří základní skladební dvojici, oba členy jsou rovnocenné.

ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
  • PŘÍVLASTEK
  • PŘEDMĚT
  • PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
  • DOPLNĚK
Rozvíjející větný člen je závislý na jiném řídícím větném členu.
  • V pracovním sešitě splň 50/1. Ke 4 základním skladebním dvojicím vymysli celé věty. Ostatní vypiš na zbývající řádky.

24. 3. 2020 / literatura

Dnes navážeme na hodiny dějepisu, kde jste se dozvěděli něco o náboženství starověkých Řeků. Víte, že Řekové věřili v řadu bohů a polobohů, kteří zasahovali do života lidí.
  • Jedním z nejopěvovanějších řeckých hrdinů byl Herakles. Poslechněte si začátek jeho příběhu.
  • Do sešitu napište:
EDUARD PETIŠKA – STARÉ ŘECKÉ BÁJE A POVĚSTI
HERAKLES a odpovězte na otázky.
  1. Čí syn byl Herakles?
  2. Jak se jmenoval slepý věštec, který předpověděl Heraklův osud?
  3. Kterou z žen si Herakles vybral jako průvodce životem?
  4. Jaké dary dostal Herakles od bohů?

23. 3. 2020 / mluvnice

Říká se, že opakování je matka moudrosti. Zkuste si tedy zopakovat něco z pravopisu.
  • Zopakujte si vzory podstatných jmen.
  • Vyzkoušej si tato cvičení: A B
Dozvíte se, kde máte chyby i zdůvodnění řešení.

20. 3. 2020 / mluvnice

Ani dnes neopustíme slovesa. Pokuste se je zase trochu procvičit:

19. 3. 2020 / literatura

Přiblížili jsme si proces výroby knihy. Hotová kniha neobsahuje však pouze text, ale také řadu dalších informací, které najdete zejména v TIRÁŽI – technické a vydavatelské informace o knize. Ty jsou zpravidla na poslední straně knihy a obsahují povinné údaje (dané zákonem) a nepovinné údaje (nemusí vždy být).
  • Nyní vás čeká praktický úkol, z tiráže v příloze vypište povinné údaje:
    • autor, název díla, překladatel,
    • název nakladatelství, adresa,
    • jméno a adresa tiskárny,
    • rok 1. vydání,
    • originální název díla a původní nakladatelství.
  • Které z těchto údajů chybí?
  • Jsou součástí této tiráže i některé z nepovinných údajů? Které?
  • Nepovinné údaje – autor typografické úpravy, odpovědný redaktor, výtvarný a technický redaktor, editor, počet stran, edice, vydání, doporučená cena, výše nákladu.
Úkol vypracujte do sešitu literatury a fotografii pošlete na mail: kurisova@zsvernerice.cz
Práce bude součástí hodnocení.

18. 3. 2020 / mluvnice

Ani dnes neopustíme slovesa a budeme procvičovat tvorbu jejich tvarů.
  • Do školního sešitu zapište:
přítomných tvarech sloves v koncovkách po obojetných souhláskách píšeme vždy měkké i
Př. myslím, prosíš, spí, myslíme, prosíte
infinitivu a příčestí minulém (pozn. tvary minulého času na l, la, lo – NEOPISOVAT DO SEŠITU) sloves typu prosit vždy měkké i př. prosit, líbil
  • Pokuste se vypracovat v pracovním sešitě na straně 44 cvičení 3.
  • Můžete využít slovníkovou část internetové jazykové příručky
Do okénka zadejte sloveso př. nevědět a ukáže se vám tabulka se všemi tvary.

17. 3. 2020 / literatura

Už ve škole jsme si říkali, že nás bude zajímat, jak vzniká kniha.
  • Podívejte se na video popisující proces vzniku knihy.
  • Do sešitu literatury odpověz na otázky. Odpovědi zazní ve videu.
  1. Které profese se podílí na vzniku knihy? Uveď jich alespoň 5.
  2. Co dělá redaktor nakladatelství?
  3. Co má na starosti technický redaktor?
  4. Kolik barev je na jedné tiskové desce?
  5. Kolik knih bylo na jedné paletě ve skladu nakladatelství?
  • Všichni samozřejmě pokračujte v průběžné četbě. Pokud někdo nemá zadané otázky z textu, bude mít tentokrát zápis do čtenářského deníku zpracovaný bez nich.
  • Otázky k četbě Lichožrouti se vracejí Tereza
  1. Kdo se muset jako dítě ulice od malička o všechno porvat?
  2. Co neustále vymýšleli sir Jameson a Hihlíkův otec, aby uctívači neměli čas myslet na vůni lichožravé květiny?

16. 3. 2020 / mluvnice

I dnes se budeme věnovat slovesům. Procvičíme tvoření různých tvarů. Kromě papírového pracovního sešitu máte k dispozici jeho interaktivní verzi.
Kódy k jednotlivým tématům najdete vždy v dolním rohu stránky svého pracovního sešitu.
  • Vyzkoušej si tato cvičení: A B C

13. 3. 2020 / mluvnice

I nadále budeme procvičovat slovesa.
  • Podle zápisu ve školním sešitu si zopakuj, jaké mluvnické kategorie určujeme u sloves.
  • Vypracuj v pracovním sešitě cvičení 43/1.
    • Př. ČTE – 3. os., č. j., zp. ozn, čas přítomný.
    • Nezapomeň na druhou část cvičení – vytvořit věty podle zadání.

12. 3. 2020 / sloh

V minulých hodinách jsme se věnovali popisu pracovního postupu.
  • Popište s pomocí obrázků ve cvičení 11 v učebnici na straně 158 výrobu papírového větrníku.
  • Osnova pro text:
    Papírový větrník – popis pracovního postupu
  1. Materiál pro výrobu
  2. Každý obrázek bude samostatný odstavec
  3. Závěr – případné problémy a zhodnocení
  • Rozsah textu přibližně stránka A5 rukou psaného textu nebo její ekvivalent psaný na počítači.
  • Text pošlete na e-mail: kurisova@zsvernerice.cz nebo napište do sešitu slohu.
  • Tato práce bude hodnocena.

11. 3. 2020 / mluvnice

V minulých hodinách jsme se věnovali mluvnickým významům sloves.
  • Nezapomeňte na DÚ zadaný v pondělí 8. 3. – pracovní sešit, strana 42/1, 5 posledních výrazů.
  • S pomocí tabulky tvarů podmiňovacího způsobu ve školním sešitu vypracujte v pracovním sešitu 42/2, chybné slovo podtrhni a nadepiš správně. Pozor, chyby nejsou jen ve tvarech sloves.
  • Pracovní sešit 44/2. Příklad: Vytvoř větu se slovy v tomto pořadí: zájmeno – podstatné jméno – sloveso – předložka – podstatné jméno. Řešení: Moje (zájmeno) sestra (1) spí (5) u (7) kamarádky (1).

«E-learning 6. třídy
«Aktuálně